Skrock
Är ni skrockfulla?
Själv har jag en massa "hyss" för mig.T e x.
- inga nycklar på bord
- inga nya skor högt
- går inte under en stege
- går inte på brunnar
- spottar om en katt korsar vägen
- tar alltid på mig höger sko och handske först.
- kastar salt över vänster axel om jag spiller salt på bordet
- fäller inte upp ett paraply inomhus
Det är säkert mer saker som jag har för mig som jag inte kommer på just nu. Skulle vara roligt och se om det är några andra som samma ideer för sig. Det är väldigt svårt att lära bort.

jo, om jag säger att en viss sak aldrig har hänt mig, så brukar jag knacka tre gånger och säga ta i trä. men det är det enda som jag kommer på just nu.
Det brukar jag också göra men säger peppar,peppar ta i trä.

Går inte på A & FV brunnar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

För mig har det avtagit med åren,,(; slår inte längre ner några nycklar från bordet,,men inte lätt att bryta,,min mormor gjorde det alltid,,hon sade oxå att om man tog på sig ett plagg vrängt så fick man inte vränga rätt det för då skulle något dåligt hända den dagen osv,,,

haha ja det där med A brunnar sitter i sen man var barn, dom går jag ogärna på :) annars tror jag inte det är nåt speciellt, jo det där med stegar möjligtvis.. :)

Jag lägger aldrig nycklar på bordet 
Min mamma är otroligt skrockfull så man fick lära sig det tidigt, men visst var det märkligt många gånger när mamma sa att si och så skulle man inte göra för då skulle det och det hända och det hände som hon sade dem gånger man gick emot.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag lägger inte nycklar på bordet, jag går aldrig under stegar och jag spottar då jag ser en svart katt korsa vägen.. Så --JA.. jag är nog skrockfull !!
/// MJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

#7 Maria! Nu blir jag skrockfull för jag ser på din text att du är trött nu! Din underskrift gör mig skrockfull ibland *asg*
Elisabeth

Jag har gått under stegar, lagt nycklar på bordet, sett katter ( svarta ) korsa gatan och inte brytt mig osv…..
Tvärtom klappat dem 
Och så vitt jag vet har inget hänt som kan kopplas till detta.

Lite skrockfull är jag kanske,för jag lägger aldrig nycklar på bord./Ewa

Lägger aldrig nycklar på bordet, försöker att undvika att gå under en stege vilket på sistånne varit omöjligt att undvika ,maken har fixat till tegelpannor på taket och min rabatt är ju givetvis exakt där…måste fråga det där med salt, varför kan /får man inte spilla salt på bordet och varför ska man då kasta salt över vä axel? har aldrig hört det nångång, vore kul att få veta.
Om man spiller salt betyder detta att man kommer att gråta innan man lägger sig till natten. Men man kan häva detta genom att slänga salt över vänster axel.
Jag lägger nycklarna där jag bestämmer de ska vara och där jag hittar dem, fast numera har jag en speciell hängare vid ytterdörren, så att jag inte ska glömma var sjutton jag lade nycklarna
Ser jag en svart katt så vill jag alltid "snacka" lite med den. Speglar har jag säkert slagit sönder många så det skulle ge olycka för en hel livstid framöver.
Stegar går jag inte under av den anledningen att jag inte vill få något i huvudet, färgpyts eller något.
Spindlar dödar jag inte, jag säger till dem att gå ut. Lyder dem mig inte så tar jag glas och papper och sätter varsamt ut dem.
Jag tror att OM man tror på Skrock så ger själva tron kraft att låta något hända som man inte vill ska hända. Med andra ord så behöver där inte ligga några nycklar eller komma några svarta katter, för att det ska hända något. Det skulle i så fall räcka med att jag tänker på detta i ett "befarande" tankesätt, ja ni förstår säker vad jag menar.
Nattinatt!

#12 tack för förklaringen.
Jag säger peppar, peppar, ta i trä, och lägger aldrig nycklar på bordet.
#0 Varför ska man inte ställa nya skor högt?
Jag försöker att aldrig slå sönder en "Spegel" sju års olycka och aldrig lägga nycklar på bordet.
Jag har knappt tänkt på alla dedär grejerna, ta på sig höger sko och hanske först, inte fälla upp paraply inomhus, inte lägga nycklarna på bordet..
Tänk om man hade lite bråttom och så skulle man vara tvungen att tänka på att ta på sig höger sko först, istället för att bara kliva i skorna. Och när man kommer hem med två fulla matkassar i händern, och råkar få med sig nycklarna in i köket, då får man inte lägga ifrån sig dem på bordet som är tio centimeter ifrån en för att det betyder otur. Och vad gör man med ett genomblött paraply? Jo, man fäller först ner det för att kunna ta sig in genom ytterdörren, och sedan fäller man upp det i badrummet för att hänga det på tork ovanför badkaret..
Mitt liv skulle bara bli krångligt om jag tänkte på allt detdär. Fast vad vet jag, det kanske verkligen ger otur?…
Jag lägger inte heller nycklar på bordet och skulle mina barn ha lagt sina på bordet,åker dom snabbt bort. Jag spottar 3 ggr för ALLA katter som jag ser,oavsett färg och om dom korsat vägen eller inte,vill gärna spotta i förebyggande syfte…
Katten KAN ju ha gått över min väg innan jag kom..asg….
**Stegar går jag under.brunnslock trampar jag på och en spegel har jag krossat…kanske därför jag är lite oturs förföljd…
Paraplyt fälls upp ute,annars kommer jag icke ut genom dörren…
**
Jag har aldrig brytt mig om Skrock, det är en gång skapat av dom obildade för att skrämma dom oupplysta att inte söka sanningen.
Jag är inte skrockfull det minsta…min svärmor blir galen på mig när jag kastar nycklarna på bordet …
Men häromveckan lärde jag mig varför man inte ska gå under stegar! Jag stod på en stege och målade, brorsan stod nedanför och samtidigt snackade vi väl en del, jag avbröt målandet för att koncentrera mig på diskussionen…plötsligt skriker brorsan till - Men va f¤¤¤n! Och kände sig i håret. Jag hade stått med penseln så att det rann färg ner i håret på honom!
Tur att det bara var penseldropp…jag hade ju kunnat tappa hela hinken på honom….eller en hammare!
Roligt och se att det är en hel del av oss som har en del hyss för sig. Nya skor högt är också något med otur, min mamma är väldigt skrockfull så det är därifrån jag "lärt" mig jag försöker att inte visa mina barn allt jag gör så de tar efter.
Neej, inte det minsta. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag är inte det minsta skrockfull.

Jodå, jag har mina ideér. Lägger inga nycklar på bordet t ex. Fast särskilt skrockfull är jag inte.

Inga nycklar på bordet…
Går inte under stegar…
Tar inte upp en tappad klädgalje (då får någon gråta innan dagens slut)…
Fäller inte upp paraplyer inomhus…
Ingen ljung inomhus…
det finns säkert mer Skrock jag håller på med :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#24, då skulle man ju ha klädgalgar överallt! Hur gör du då?? 
Det med galgarna har jag aldrig hört, det skulle bli väldigt besvärligt om jag gjorde detta för jag jobbar i klädbutik och tappar galgar hela tiden.

- inga nycklar på bord
- går inte under en stege
- spottar om en svart katt korsar vägen
- tar alltid på mig höger sko och handske först
- fäller inte upp ett paraply inomhus
- Ingen ljung inomhus
- lämnar inte krattorna liggande med piggarna uppåt (då blir det regn)
Det är inte så svårt att hålla sig till sånt. Om man hållit på så sedan man var liten så sitter det i ryggmärgen, man tänkte inte på vad man gör.

Varför ska man inte ha ljung inne?
_**/Mvh Anne
Nej, jag är inte särskilt skrockfull alls. :)
Jag är som jag skrivit tidigare inte alls skrockfull men…
Jag lämnar inte krattor liggande med pinnarna upp….de gör så ont att trampa på.
Jag har inte ljung inne…den håller bättre ute.
Jag fäller aldrig upp paraplyer inne…jag vill inte peta ut ögonen på någon.

Hej, kul tråd!
Jag har inte läst allas inlägg (förlåt) men jag tror at Dilba och jag är lika "snusförnuftiga" bägge två :-)
Med risk för att jag kanske upprepar någon annans förklaring eller hittar på något annat eget fiffigt så har jag skrivit lite översättningar nedan.
Jag tror inte på Skrock men däremot så finns det logiska förklaringar till de flesta skrockisar.
Däremot är jag övertygad om att vi själva lägger in viss tro i en del saker som sedan blir till en sanning. Jag själv använder aldrig svarta ljus, de kommer inte in i mitt hem punkt slut. Detta Svarta ljus för mig är svart magi. Annars älskar jag färgen svart som är en vacker färg som innehåller alla nyanser.
- inga nycklar på bord
Risk finns att inkommande besökare/främlingar själ dina nycklar - går inte under en stege
Skitfarligt, vad som helst kan ju ramla ner, målarhinkar, verktyg etc. Dessutom, du kan råka välta stegen! - spottar om en svart katt korsar vägen
Dummheter, säkert något som kyrkan hittade på i samband med häxjakterna. - tar alltid på mig höger sko och handske först
Kan bero på att de flesta är höger hänta/fotade, detta sker med automatik, förr var det syndfullt och fullt att vara vänsterhänt/fotad så det gällde att de barnen lärde sig att göra som högerhänta så att de inte avslöjade sig (mormor tvingades att skriva med höger osv.) - fäller inte upp ett paraply inomhus
Stick inte ut ögonen på folk, vält inte saker innomhus och var rädd om lampkronan :-). Dessutom, blöta paraplyer innomhus..blä. - Ingen ljung inomhus
Som Dilba säger: De vissnar och det ganska direkt - lämnar inte krattorna med piggarna uppåt (det blir regn)
Det enda som orsaker regn är dina tårar när foten är perforerad och pannan har en extra bula. Aj! - Gå inte på brunnar
Klart det kan vara farligt att gå på brunnen, locket kan gå sönder, speciellt förr när det oftast var trälock! - Ta inte upp tappade galgar
Ingen aning, kanske någon latmask hittat på :-) - Ställ inte nya skor högt
Risk för att de då glöms bort - Sju års olycka för tappad spegel
Ren skrämsel, speglar var dyrgripar och nåde den som slarvade och tappade husets spegel. - Kastar salt över vänster axel om jag spiller salt på bordet
Ingen aning, det känns ju inte riktigt vettigt - Det blir regn om man dödar en spindel
Spindlar är nyttodjur som man ska vara rädd om, hittar man en spindel innomhus så har man nog ingen annan ohyra, därför don´t kill them! - Otur om en Hackspett finns på ens gård
Nja, det kan ju vara lurigt, jag tror i sig inte att det är otur med själva Hackspetten, visserligen kan den ju börja hacka på träkåken och det är ju otur förstås. Men….om han börjar hacka i huset kan man ju fråga sig VARFÖR? Hackspetten hackar ju på trä för att jaga fram småkrup att kalasa på, börjar den hacka förfärligt mycket på huset så är det inte bara nattsömn och hus som går sönder utan det kan ju även vara lite ovälkomna gäster i trät! Hmmmmm…..
Jag lägger inte heller nycklar på bordet och går inte under stegar. Ser jag en svart katt gå över vägen, spottar jag 3 ggr. Det här är nåt som har följt med mig genom hela livet. Mina föräldrar gjorde så och likadant deras föräldrar. Både min mor och min mormor var extremt skrockfulla.

#25 HAHA jag var nog lite otydlig när jag skrev om mina galgar :oD
Jag tar inte upp en tappad galge förrän dagen efter.
Min mormor har alltid sagt det att tar man upp en tappad galge så kommer någon få gråta innan kvällens slut så låt den ligga till dagen efter :o)
Detta har hon som barn fått höra av sin mamma och mormor.
#35, det där fick mig osökt att tänka på ett ordspråk jag använde flitigt när jag var tonåring : gör inget idag som din morsa kan göra imorgon ; )

#36 *fniss* så kan det oxå vara…det kanske var så det myntades det skrocket ;o)
Kanske det…. *asg*
#36 *ler* jag med, jag får upptatera den långa listan
vad kul at här finns några själar på lördagkvällen….
haha…ja då måste du också tycka att det är trevligt att nån mer sitter här å knackar….

#28, jag har hört att ta in ljung betyder sjukdom och död inom familjen.
Jag är inte särskilt skrockfull, lägger inte nycklar på bordet och går inte under stegar, jag fäller upp paraplyn inne i badrummet om den är våt, så den skall torka.
Ja jag kollade med min farmor igår…hon sa samma om ljungen!

#42 Ja jag gör mitt bästa för att bomba forumet med underfundiga frågor :oD
#43 Min mamma och mormor säger samma sak om ljung inomhus.
Det där med nycklar på bord har jag aldrig fattat. Finns ingen mer naturligt ställe att lägga mina nycklar på. ;) Ett tomt bord, då kan jag inte tappa bort dom. :)

det sägs att dom som lägger nycklar på bordet..gör det inget…värre för dom som tar bort dom….om någon lägger nycklar påmitt bord..så skälper jag bordet..så nycklarna åker ner på golvet….

#47 Det har jag också hört, men hos mig vet alla att dom inte får lägga några nycklar på bordet så jag hoppas att jag slipper välta något bord =)
Elisabeth
Ni som är skrockfulla…har det verkligen hänt er något om ni struntat i de där reglerna…eller har ni aldrig vågat chansa?? *nyfiken i en strut*
Vet inte om ljungfrudanser finns där i Sverige, men om jag går in i en sån måste jag gå tillbaka samma väg. (får inte gena) Och man får inte ta en sten där innifrån.

Jungfrudanser måste av nåt för mig, ajg e ju jungfru, mer jungfru än någon mamma här inne vikke fall :)
SEV

Vad är jungfrudanser? Är det samma som det älvorna dansar?
_**/Mvh Anne
osså ska man inte sjunga på morgonen ,för då får man gråta till kvällen!
Jungrudans kallas stenformationer som finns ute på holmarna här i Finland. Tror det finns över hela skärgården här. Det är radade stenar på marken som ser likadant ut överallt. Det bildas gångar som man kan gå i som tillslut för en allra längst in i mitten. Ingen vet väl riktigt vad dom är gjorda till men jag inbillar mig att det är nåt mystiskt med dem..
De finns ofta vid gamla stenkummel som fungerat som sjömärken eller gravar..

#54, går dom i en cirkel inåt mot mitten? då kan det ju vara en likadan bronsålderslabyrint som jag firade sommarsolståndet vid.
Det fanns en beskrivning (jag tror på häxa-sidan) om att man firade sommarsolståndet genom att i tystnad gå in emot mitten av labyrinten, det skulle vara som att färdas till dödsriket, när man sedan gick tillbaka utåt igen, så var man pånyttfödd igen. Om jag har förstått det rätt
Det låter som en likadan labyrint. Spännande. Var finns denna labyrint som du talar om? Låter intressant det där med att fira sommarsolstånd. kan du berätta lite mer?

den ligger i göteborg, på toppen av berget inne på kvibergs kyrkogård.
Jo, du, jag kan inget om det traditionella sättet, utan vi gjorde det på uppdrag av en indian-chief och han har uppmanat folk runtom vårt jordklot att hålla world peace and prayer day, den 21/6.
Vi samlas då ekumeniskt, representanter för de olika världsreligionerna för att värna freden och hela moder jord.
Vi använder oss då inte av några ceremonier, av respekt för varandras religioner, utan ber och mediterar gemensamt. Talar om vår avsikt, tänder ljus, delar måltid, lyssnar på musik. Det är också ok att dansa, osv. om man har lust. Till nästa år hoppas vi att vi är många fler deltagare. Men huvudsaken är väl kvalitet och inte kvalitet, kanske?
låter intressant.

det fanns en länk från häxa-sidan, har jag för mig, där dom beskrev hur man brukade fira olika wicca/häx-högtider, där kan du nog kika in på själva firandet av trad. sommarsolståndsriter