3 Knackningar
Har funderat över en sak, ofta när folk berättar om sina upplevelser tex. knackningar i väggar mm. så verkar det i flesta fall vara 3 st knackingar i rad. Jag har själv varit med om att höra 3 ordentliga bankningar i väggen mitt i natten. De här var inga tysta bankningar utan lät mer som om någon slog med knät eller liknande.
Detta hände i en sommarstuga och min svärmor hörde exact samma bankaden en våning under. Det tycktes komma mitt från huset alltså ingen utanför som åstadkommit det.
Så nu till frågan, varför alltid tre knackningar? Har försökt fundera ut en logisk förklaring men kan inte komma på någon. vad tror ni, övernaturligt eller inte?
Jag har hört två knackningar :-)
Jag tror det varierar med antal knackningar.
Men en 'logisk' förklaring skulle ju annars kunna vara att det uppmärksammas bättre om det är tre knackningar (eller fler) istället för endast en eller två, som skulle kunna uppfattas mer som en slumpaktig knackning - medan tre knackningar kan uppfattas mer som att det finns en "intention" bakom knackningarna…?
Och tänker man efter, när vi själva knackar på nå'n dörr eller nå't så gör vi det ofta(st?) tre gånger. Prova själva, det faller sig ganska 'naturligt' med tre knackningar…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
För mig har knackningar varit ett förebud om att någon från andevärlden säger att de kommer på besök, och om det är ok..
eller så vill de bara att man ska veta att de finns där.
U R us
Jag har alltid hört 3 knackningar jag med. Tror som Choklad att det är så de gör sej hörda…..och för att man ska veta att det är andevärlden.

#2 och #4
Jag skulle bli mer troende om något börjande knacka i min närhet, säg i ett glas, och inte tre gånger (även fast jag själv brukar knacka oftare) som på en dörr, utan liksom rytmiskt, knack-knack-knack-knack-knack-knack. Så pass länge att jag kunde gå fram till glaset och inspektera och uppfatta att glaset just var ljudets källa.
Vad jag menar är att jag är väldigt van vid att höra dörrknackningar.
Jag bor i en lägenhet som är väldigt lyhörd, och jag hör ofta knackningar från andra lägenhetsdörrar.
Det kan inte vara så att det man tar för en andeknackning, lika väl kan ha varit ett knack från en naturlig källa men man var så pass oberedd på att man skulle uppfatta det och istället misstolkat det?
Jag kan tro att just den psykologiska biten kan ställa till det även när man "sitter och känner in", som Ernst Kirchsteiger hade utryckt det, att ljud lätt kan missuppfattas som något övernaturligt bara för att det sker med tre dunsljud på raken?
Jag bodde förut i en villa med min mamma, och när jag var mindre var jag jätterädd om nätterna för skrapande ljud från väggar och tak om nätterna. En dag tittade vi upp på vinden, det visade sig att det bodde små husmöss där uppe. Vi kallade in skadedjursutrotare och dödade dem. Efter det var det tyst som en mus i huset och jag kunde sova lugnt.
En annan gång hoppade jag till ordentligt, då var det just av tre knackningar, som hördes ganska högt. Den gången har jag förvisso ingen förklaring till, men jag tror inte att det var någon som ville ha kontakt eftersom att jag inte hörde det någon mer gång.
Det kan ha varit allt från ungar som spelade basket på skolgården precis bredvid vårt hus, det kan ha varit nån som slängde något i hundbajstunnan, vad som helst.
När jag ser på diverse spökprogram i TV4+, och de sitter och liksom "känner in" för att upptäcka ljud eller liknande, så är det oftast väldigt dova ljud som kommer fram men dramat kring ljust ljudet blir inte desto mindre för det.
andarna kommunicerar oftast genom symboler, och en knackning på exempelsvis på en dörr, är symboliskt..sedan (tror jag) att det ju inte är så att andarna tycker det är så kul att bli "befallna" att göra om samma sak flera gånger…kanske det är svårt att åstadkomma vissa fysiska fenomen, vad vet jag..
U R us

Roligt med alla svar =)
Ja man ju verkligen tänka sig att dom/den ville bli hörd den gången jag hörde bankningarna. Det var ju verkligen ordentliga bankningar!
Ska tillägga att det hänt mycket annat konstigt i den stugan så därför känns det extra svårt att hitta logiska förklaringar…Funderade ett slag på om det kan låta från rör el. liknade men det var verkligen hårda bankningar i vad vi tolkade ifrån en vägg mitt i huset.
Kommer nog aldrig få reda på vad det egentligen var men lite spännande blir det att komma tillbaka dit om en vecka =)

Vad är det för symboliskt med en knackande dörr?
Saken är att vi uppfattar dunsljud som "knackningar" för att vi är vana vid att det knackar på dörren. När detta sker i ett oförberett läge, kan det inte då bli lättare att tolka det som en andekontakt?
På samma sätt som om man sitter och "känner in", att det blir lättare att uppfatta vad för alldagligt ljud som helst som en knackning från andra sidan?
Jag tror andarna har lite kvar att lära, måste jag säga. Att kommunicera med "dörrknackningar" är väldigt alldagligt.
Ett riktigt övertygande bevis skulle för mig vara något utöver det alldagliga. Exempelvis att gardinerna drogs isär av sig själva, en penna började dansa på ett papper och skriva ord etc.
Om nu "andevärlden vill oss något" och det "börjar bli mer och mer påtagligt", varför går inte andevärldens hundratals miljarder andar ihop och gör alla uppmärksamma på detta? Samlade krafter borde ju kunna åstadkomma mirakulösa bedrifter. Ändå är "knackningar" och "kalla fläckar" det mest "övertygande" bevisen det kan ge.
Det är… märkligt.
(#8 - Kanske inte så märkligt… Försök att manifestera dig, göra dig hörd och sedd i Andevärlden… det bör vara lika 'enkelt'…)
Sorry, kunde inte låta bli… men det kanske ligger nå't i det?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Hm, jo, det kanske ligger något i det.
Men om nu andar existerar, och om de försöker kommunicera med oss; varför göra det med så alldagliga medel? Varför inte spara lite på kraften istället för att ödsla den på något som lika gärna kan vara en fågel som landar på taket eller dylikt?
#10 -
:)
Man kan kanske tänka så här; att om man hör några knackningar, så bör en av de första reaktionerna vara att någon knackar (på dörren?), någon vill komma in. Knackningarna genererar alltså en "instinktiv reaktion" hos oss. Ett bekant ljud som gör att vi uppmärksammar ljudet - dessutom är ljudet för oss ett ljud som innebär att vi har besök (synligt eller osynligt). Vilket också är det "symboliska" som någon nämner här ovan.
Jag tror att det kan vara anledningen till att de använder sig av just "vanliga konventionella ljud" som får oss att associera dem till något "vi lärt in av vana".
Ett ljud som vi inte förstår, eller om gardinerna drar iväg alldeles av sig själva eller annat som är utöver det vanliga - skrämmer nog de flesta mer än något annat. Alltså skulle de sätta mer skräck i oss än nödvändigt. Jag skulle nog hoppa högt om taket lättar, gardinerna glider iväg osv av sig själva helt oförhappandes - oavsett om det vore övernaturligt eller inte. Och jag tror att "skräckupplevelser" inte uppmuntrar till att försöka få mer kontakt, tvärtom.
Så för mig är det väldigt logiskt att de visar sig på ett "vanligt konventionellt sätt" till att börja med.
Sedan, när man har mer tillit och kanske vana att möta/höra deras 'manifestationer' kan de göra sig än mer påtagliga. Du har säkert hört/läst att en del uppfattar väldigt starka ljud t ex, "som pistolskott", det har jag själv gjort f ö, men då vet de (andarna) för det mesta att man inte "kissar på sig av skräck". Utan tvärtom, då är man oftast mer öppen för att få mer och mer påtagligare kontakt.
Kanske finns det någon från Andevärlden som är väldigt angelägen om att få göra sig hörd som kan skrämmas med så starka effekter också - för att den som h*n vill 'nå' inte reagerar…?
Har själv hört knackningar uppe i vardagsrummet som att någon knackar på bordet + att jag har hört konstiga ljud t.ex musik. Någon som vet vad de kan vara?
Tråden är från 2010. Bara så ni vet 🙂
Sajtvärd på Övernaturligt