Vad anser DU vara ett medium
Gomorron
Jag tycker det skulle vara intressant att göra en undersökning i vad olika folk här anser vara "ett medium"-
Hur definierar ni medium, vad anser ni vara ett medium.
SEV.

ett medium för mig är dom som kan få kontakt med andevärlden, alltså inte bara se en ande då och då utan dom som kan få information därifrån om man säger så
kommunicera med andevärlden kanske är en bättre beskrivning.

Jag instämmer i Melias beskrivning. Precis så tycker jag!
// Å
**Tycker som tjejerna ovan…
**
En person som har regelbunden kontakt med andevärlden och har det som yrke. För mig är man nog inte ett medium om man inte ser det som en yrkesroll… Jag ser det mer som en titel. Ungefär som läkare. Eller doktor.
Om man har stora förmågor och så, så kan man väl kallas MEDIAL. :) Men då har man det kanske inte som en yrkesroll…
Hej!
Jag håller nog med #4. Att man kan vara medial men inte ha det som yrke, och att yrket heter medium.
Om man bara har det som en hobbyverksamhet då? Vad kallar man sig då?

För mig är medium en titel. Precis som läkare eller advokat. Sen bildas en yrkesgrupp inom nämnda område.
#6 Vad sägs om "soff-medium" :) ( Ligger på soffan och äter chips o låter bilderna från andevärlden utgöra underhållningen :)
Var jag stygg nu..? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ett MEDIUM är en person som anses ha paranormal eller övernaturlig förmåga.
#8 Det var du själv som sa det! 
Om du tycker att man är ett soff-medium som du beskriver, så låter det inte speciellt seriöst tycker jag..

Medium är väl knappast en titel (ännu) men har ju blivit lite av en yrkesbenämning allteftersom det blir fler som utbildar sig och tar betalt för att ta emot klienter. Lite kul är det att läsa att en del jämför det med läkare och advokatyrket. Varför inte jämföra mediumyrket med målare och sotare? De yrkena går också ut på att hjälpa människor, vem som helst med lite vilja och kunskap hålla i en pensel och raka ur en spis men vill man veta vad man gör krävs det utbildning. I båda yrkena kan man dessutom efter godkänt prov få ett mästarbrev. :)
Ett medium fungerar ju som en kanal så för mig betyder ordet bara att man kan ta emot budskap från den s k andevärlden.
Soffmedium var bra! Dessa kanske går att jämföra med vardagsrumspsykologer? *skrattar*
Kanal till andevärlden typ…

Medium är en titel på en person som förmedlar budskap mellan två världar.En offentlig person som jag av hela mitt hjärta ska kunna lita på att det är sant, det som jag får förmedlat till mig.För jag anser att arbetar man med människor är man en offentlig person.Dessutom förväntar jag mig att det kostar pengar för att ytterligare understryka att jag betalar för en tjänst som personen har som yrke eller arbetar med i alla fall.Och för mig betyder det att jag köper nåt som jag vill ha valuta för.Och vore jag medium skulle jag använda den titeln….Detta är mina tankar och åsikter…..
#11 Vardagsrumspsykolog.. den lät bättre tycker jag

Jag tycker att Medium är en yrkesbenämning. För mig så finns det otroligt många långt utvecklad mediala personer, men att de skulle passa som medium är för mig ganska otänkbart.
Det krävs en lång och stabil utveckling för att kunna titulera sig som medium enligt mitt tänkande. Jag är övertygad om att alla som kontaktar ett Medium, vill, ska och bör bli bemötta på ett ödmjukt och medmänsligt sätt, samt att personen SKA veta att mediumet är så utvecklat, att kontakten med andra sidan aldrig behöver ifrågasättas.
Det är ett stort ansvar att arbeta med människor och djur, sen kan vi prata om vilket yrke som helst inom den kategorin. Det som dock är viktigast för ett medium enligt mina tankar är att de som kommer till ett medium ofta är i någon form av kris, sorg, vägsked i livet, innan de kontaktar mediumet… Det är därför som det krävs en medmänslighet och enorm kärlek till alla människor.. Annars har man valt fel yrke.
Så ser jag på det !!! Kram Maria:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Tack för era svar, och det verkar ju som dom flesta tycker lika.
SEV

SEV
Vad tycker du själv?

En länk till andra sidan
SEV
#10 Man får ta allt med en nypa salt. :) och förslaget var inte seriöst menat, heller. Ursäkta om du tog illa vid dig!
Allvarligt då: medial kan många människor vara, men ett medium besitter dessutom människokännedom, känner stor ödmjukhet inför sin gåva och har en medfödd förmåga att ta människor på ett sätt som inger förtroende. Hon har dessutom en inre övertygelse om att det hon gör gagnar medmänniskorna.
Kanske bättre så? 
#19 Du frågade ju om du var stygg o då sa jag vad jag tyckte :) Sen är det upp till mig hur jag tolkar det ;) Om det skulle varit ett riktigt förslag så hade jag ändå sagt så.. Ja din beskrivning låter mycket bra :) Men man får skämta oxå! Jag menar inte att du inte får det..
Kram, Soffe! :)
#21 Kram tillbaka! :)

För mig är ett Medium en person som förmedlar kontakt från andra sidan och kan lämna bevis på att dom verkligen har en ande med sig.
Genom kunna ge sådan bra beskrivning och ge sådan specifika uppgifter så att klienten kan känna igen vem Mediumet beskriver.
Jag anser inte att dom som enbart tar kontakt med guider , tidigare liv, tarotläggare eller som vissa säger att dom har kontakt med utomjordingar är medium.
Har även sett Storseanser där så kallade medium gått runt och sagt jag har din mormor med mig hon gillade att stå i köket och sedan går in och ger en jätte bra beskrivning av personen som får budskapet.
Den personen har inte lämnat bevis på att den har en Andekontakt men visat att den är väldig duktig på att använda sin intuition.
Så även personer som jobbar med sin intuition kallar sig medium i dag vilket jag tycker är felaktigt.
Jag själv har delat upp arbetet att dels som medium där jag förmedlar kontakt med Andevärlden och dels som tarotläggare där jag läser av klienten med min intuition.
En väldigt stor skillnad att jobba med information från andevärlden eller få information från ens egen intuition.
Lasse

Nu var inlägget inte riktat till mig men jag tar mig ändå friheten att spinna vidare på det du skriver…du får säga ifrån om du misstycker. :)
De första du räknar upp är ju egenskaper som man kan önska att alla som titulerar sig för medium besitter vare sig de är certifierade, eller icke certifierade. Men det sista…en inre övertyglese om att det just hon/han gör, är något som gagnar medmänniskorna har de flesta, t o m de som förstör för människor (Hitler är ett exempel). Inre övertygelse är alltså ingen egenskap att lita på. :)
Om jag får önska så skulle jag hellre se att ett yrkesmedium är en så ren kanal som möjligt, dvs klarar av att beskriva kontakten och leverera budskapen som de är, utan att gissa och lägga in egna tolkningar. Det skulle även vara önskvärt att ett yrkesmedium även besitter självinsikt och förmåga till att kritiskt granska sina egna syften och de kontakter som "andra sidan" erhåller. Men det är mina önskemål, det. :)