Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettertävlingarlekar
Läst 1890 ggr
J-Artur-K
3

Gåta2

Var roligt med twoodblue gåta. Så jag tänkte ge en med. Den som svarar först rätt får välja valfri vins. Tarottläggning , Healing eller andekontakt / hjälp med en ande🙂🙂

Gåtan :

En ung man går på en stig och ska gå till staden för köppa medicin som behövs. Han kommer till en korsning där stigen delar sig till två stigar. Den ena går till staden och den andra går inte till staden. Han har ingen aning vilken av stigarna som leder till staden. Men det sitter en äldre man på en stubbe vid korsningen som vet vilken stig som leder till staden. Men problemet är att den äldre mannen  ljuger och talar sanning varannan dag och man får bara ställa en fråga

Vad ska den unge mannen ställa för fråga för att få veta vilken stig som leder till staden ?

Ny dag nya möjligheter

Fjäril
0

Hur vet han att den andra stigen inte går mot staden - för att det finns en skylt som säger det kanske? :)

Sajtvärd på Övernaturligt

J-Artur-K
0

Nej , Här finns det inga skyltar 🙂

Ny dag nya möjligheter

Apootie
0

"Kommer denna stigen gå till staden imorgon?"

johaanaaaa
2

Om jag skulle fråga dig efter vägen imorgon, vilken stig skulle du då säga leder till staden? 

eftersom att om han talar sanning idag så pekar han på den stig han skulle svara imorgon när han ljuger alltså fel väg. ljuger han idag så pekar han ändå på fel väg eftersom att han ljuger, svårt att förklara haha:P  välj iallafall vägen som han inte pekar på som kommer du rätt :P

Apootie
0

#4 Men om man väljer den stigen han inte pekar på och han talade sanning då? Klurigt 😕 😃

johaanaaaa
1

ja men om vi säger att han talar sanning idag, och jag frågar Om jag skulle fråga dig efter vägen imorgon, vilken stig skulle du då säga leder till staden? då pekar han på den vägen han skulle peka på imorgon (när han ljuger). och om vi säger att han ljuger idag och jag frågar Om jag skulle fråga dig efter vägen imorgon, vilken stig skulle du då säga leder till staden? då skulle han ljuga om vilken väg han pekar på imorgon (även om han talar sanning imorgon) alltså pekar han på samma väg vare sig han talar sanning eller ljuger :P o då tar man den motsatta :P

Fjäril
0

Eller vilken väg han själv skulle ta, sanningsdag eller inte? :)

J-Artur-K
1

Grattis johaanaaaa 👍👍👍Genom den frågan får man veta vilken väg som är fel och vet då vilken väg som är rätt. man tar vägen som han inte säger. 🙂Du kan Pm mig med vilken vinst du vill ha 🙂

Ny dag nya möjligheter

Apootie
0

#6 Jahaa, nu fattade jag!! 😃

Grattis!!

twoodblue
1

Det var kul att du gillade min gåta J-Artur-K. Skoj att du ville deltaga med en du med :) Orkade inte tänka idag, stod still, var inne på det spåret som Johanna gissade, för jag har förmig att jag hört den innan. Riktigt kul med sånt här, hoppas mer vill fortsätta. Grattis Johanna :)

Beautiful Dreams…

johaanaaaa
1

tack så mycket :D

Malava
0

Vilken väg går INTE till staden i dag? ok då tar jag den

[Sol69]
0

Grattis Johanna

[Ebidda98]
1

Haha, så kul! Kom dock lite för sent :P

Nån som kan lägga ut en ny gåta? 😇

[Lynx1]
0

Haha  vad klurigt! jag fick typ hjärnstillestånd (??) och efter johannas förklaring blev jag ännu mer förvirrad ;-) Haha! Grattis Johanna!

[Evisen]
0

Grattis Johanna:).

#10 Det finns en liknande gåta, men med samma svar.

Fjäril
0

Ja men såklart, så är det ju - grattis Johanna :)