Hur gör ni?
När jag får människor inpå mig i olika situationer, främst när jag är sälv med en person så ser jag ofta mycket, jag känner känslor, ser tidigare händelser mm och kan inte styra detta alls. Att fråga om man får läsa av och vara bunden till det skulle innebära att jag. Fick bosätta mig i skogen ensam och bli eremit. Hur väljer ni om ni vill läsa av eller ej? Jag skulle tycka det vore himmelriket att få välja detta samtidigit som jag vill behålla min förmåga eftersom jag gör så mycket bra av den.
"Man ska inte ta livet så allvarligt ~ man kommer ändå inte levandes ifrån det"
Jag stänger ner mig konsekvent. Medvetet i början, fick göra det om och om och om igen. Fick riktigt säga "Nej!!!" till mig själv när jag märkte att det drog igång, för första steget är nog att notera att man är öppen. Det är inte okej att läsa av andra utan tillåtelse, och man mår inte bra av att vara öppen hela tiden heller. Numera stänger jag ner på ett ögonblick, det räcker med att jag känner att jag behöver det. I vissa miljöer och situationer får jag upprepa det.
Det kanske också kan vara bra att göra en liten procedur när man vill vara öppen, nog för att de flesta är öppna mest hela tiden, men just för att göra sig själv medveten om skillnaden på att vara öppen och stängd. När man är färdig med sitt arbete (det andliga, alltså) så stänger man ner.
Förstår du hur jag menar? Meningen är att man ska bli så van vid det att man gör det mer eller mindre automatiskt, ungefär som när man lär sig andra saker som att cykla, köra bil eller annat.
Jag förstår hur du menar, att et inte är ok kan jagockså förstå men jag har smtidigt aldrig valt detta. Ska försöka och träna..
Tänk på annat. Om du riktar dig mot denna så kommer du ju läsa in. Tänk på ….kakor eller nått.
Jag brukar alltid försöka göra allt roligt. Så jag skrattar istället.
Bra tips som du fått, tycker jag. Kom på att du även kan börja med affirmationer, någon som passar just dig för att du ska finna en lösning ur detta. Kanske "Jag har tillit till mig själv att jag klarar av att stänga mig när jag vill." Eller "Jag kan kontrollera min andliga kraft." Detta kan du säga innan du somnar i en period och även på dagen om du vill, så ändrar du dina tankebanor. Upprepa det gärna tills du somnar för då är du som mest mottaglig. Ett tips som hjälpt mig mycket och då har jag bara börjat med affirmationer. :) Du kan också använda dig av meditationer som hjälper dig på olika sätt. Kanske även finns fler tips i Hjälptråden, som också nämnts. :)
Ser att jag var trött när jag skrev förra gången. Tack för bra svar, affirmationer ligger när mitt hjärta så det ska jag ta till mer. Tröttheten är påtaglig efter en dags arbete så jag provar allt .. även att tänka på kakor, faktiskt kan det nog bryta mig, humor har jag också ära till :)