Orber?
Har sett många olika inlägg/foto på "orber"… Nu när jag satt och skulle lägga över mina mobilfoto till datorn såg jag nåt konstigt på ett foto. Kattens ögon är olikfärgade, kanske inte så konstigt, men dessa andra stora cirklar som går i varandra?? Är detta något som kan vara Orber?? Har bara sett mindre små cirklar innan.
Har problem få in fotot!!
Jag bytte kategori till Foton istället
/amandla
Jag lyckades få in fotot.. så nu till er.. Vad tror ni?
vet inte riktigt vad jag ska tro, men wow! fett coolt! :P
tack MikeW… vet inte heller… har aldrig "trott" på detta me orber… men såg på mitt foto… intressant =)
Ingen annan som "förstår" vad detta kan vara?
Ok…
Men någon som ser nåt ??
Vi ser ju alla att kortet e si o så… men kanske e de nåt meer???
Jag satsar på damm eller andra partiklar som stör bilden. Kan ju ligga på eller innanför linsen eller bara just i det ljuset bli sådana effekter om det är dammkorn som finns i luften.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Det är väldigt lätt att se vad detta är jag har arbetat som foto tekniker i 25 år och jag har upplevt andevärlde sedan barns ben och arbetat som medium i snart 10 år.
Detta är en typisk damm orb ett dammkorn som reflekteras av ljuset. storleken avgörs hur närma kameran dammkornet befinner sig på.
Det går till och med att räkna ut exakt avstånd om man mäter denna orbs radie och vet brännviden på objektivet sådna vi fick sysla med på fysik lektionerna på fotoskolan.
Dessa damm Orber är otroligt lätta att tillverka själv genom att skaka en kudde och vänta några sekunder och sedan ta bilden.
Jag gjorde en sådan fotografering för ngt år sedan som jag lade in på Forumet-
Ande Orber ser helt annorlunda ut de är kraftfulla inte halvgenomskinliga det är stora ungefär som denna damm orb i bland större så de går utanför bild ytan. Och man kan ta ett flertal bilder eftervarandra och i olika vinklar och orben är kvar på samma ställe.
Jag har sett fotografier på andeorber där man tagit bilder under 20 minuter i olika vinklar på samma orb.
Andeorber är väldigt sällsynta och sällsynt man får se dessa.
Denna bild är helt enkelt så banalt som en dammpartikel som reflekteras av ljuset.
Något som man dagligen ser i arbetet som fototekniker och fotograf.
Det kan bli liknande fenomen om man tar motljus bilder eller en ljus stråle slår in direkt in optiken men då blir inte fenomenet runt utan 8 kantigt för kamerans optik och bländare som då reflekteras.
Lasse