Egoistisk Karma?
Kan man få bra karma om man gör en god gärning endast för att få bra karma tillbaka, eller blir det för egoistiskt?
Det finns ingen bra karma.
Karma är bara ett annat uttryck för orsak och verkan. Den är varken bra eller dålig, varken god eller ond.

JO då jag kan ge ett exempel jag gav 20 kr till en desperat sliten man utanför systembolaget han var ärlig han sa att han var törstig och hela kroppen skrek efter en öl så han fick en 20a.
Hade han däremot sagt att han behövde pengar till bussen så hade han troligtvis inte fått en 20a.
Veckan där på hade och jag helt tomt i plånboken ja vad händer jo jag hittar en 100 lapp på gatan och ja det är positiv karma.
Eller för 2 veckor sedan när vi hade en sådan underbar och varm dag så hörde jag ett rop från en av A-lagarna på en bänk i stan Hej Lasse kom sätt dig en stund jag hade inte en aning om vem denna luggslitna person var men han kände igen mig och bjöd på en kalll pilsner där i värmen.
Detta är helt klart positiv karma jag hjälper en person i nöd och får tillbaka detta på ett positivt sätt vid ett annat tillfälle när personen inte är i nöd längre.
Oavsett person som behöver hjälp och man hjälper denna person så den dagen du själv behöer hjälp eller som jag denna dag jag var sugen på en kall pilsner så blir jag erbjuden en pilsner från alkis jag troligen bjudit på en pilsner ngt år tidigare.
Detta är verkligehtens och vardagens Karma och den kan vara både positivi och negativ.
Lasse
Det är svårt det där..
För i mina ögon kan det både ses som egoistiskt och inte- att exempelvis hjälpa andra människor. Vi gör det för att hjälpa såklart, och få andra att må bra. Men samtidigt så får vi ju en må bra känsla själva, att vi gjort något gott och då kanske man istället strävar efter att må bra själv genom att just hjälpa andra..
Men i vilket fall som helst så är det ju positivt, man ger och tar och det är klart att det känns härligt att göra någon annan glad.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Må så vara Lasse. Jag förstår ditt resonemang. Men om det är god karma att hitta en 100 lapp, är det då dålig karma att förlora en?
Någon har ju tappat den där sedeln. Vad kan denna personen ha gjort för ont för att förtjäna detta ödet?
Vi dömer och bedömer oss själva.
Väger vi in fler aspekter i orsakerna till våra handlingar finner vi att de är på både gott och ont, och att dessa tar ut varandra.
Av ren godhet köper föräldrar ut till sina minderåriga barn, men är den handlingen odelat god?
Jag tror karma egentligen bara är ett ord för hur universum fungerar.
Vi alla skapar våran egen verklighet, det kan vara svårt att förstå.
Som till exempel, en tanke har sin egna frekvens, sitt energi uttryck precis som allt annat du ser eller inte ser i hela universum. Alltså, stolen du kanske sitter på nu har sitt energi uttryck (man kan prata om frekvens, ljudvågor också.. svårt att fatta allt med vårt 3D medvetande), medan du har ett annat. När man tänker en tanke eller känner en känsla eller fokuserar på något särskilt så är det en frekvens man skapar som man skickar ut i universum. Universum (skaparen eller vad du vill kalla det.. högsta medvetandet..) kommer alltid möta denna frekvens med exakt samma frekvens tillbaka, och därmed skapar vi våran verklighet - varje person skapar sin egna samtidigt som vi skapar den tillsammans i vårat gemensamma medvetande..
Som till exempel, om man är på dåligt humör och känner att världen är emot en så är detta precis vad som kommer hända. Om man väljer att se världen med positivitet och kärlek så är det precis vad man kommer få. Dessutom så är det viktigt att komma ihåg, att den verklighet du skapar för dig själv påverkar hela mänskligheten. Därför, om man vill det bästa för människan (och därmed allt) så borde alla försöka skapa den bästa verkligheten för sig själv.
Det är därför en optimistisk person fortsätter vara optimistisk. När man väljer att vara positiv så är det samma sak som att välja att enbart se de saker som man själv tycker om och får glädje av. Alltså om en optimistisk person och en pessimistisk person går in i ett rum så kommer den pessimistiska kanske märka hur någon beter sig kaxigt eller nåt, medan den optimistiska bokstavligen inte kommer se eller märka av den personen utan istället se oj vilken fin blomma det stod där.
Så i slutändan så är du som minst egoistisk om du fokuserar på att få din egna verklighet att bli så underbar som möjligt för dig helt oberoende vad någon annan tycker. För att kunna göra detta så gäller det att vara ärlig mot sig själv.
#4 kanske en med dålig karma tappade 100 lappen ! :D

#2 "[…] jag hjälper en person i nöd […]"
Är det verkligen en korrekt beskrivning av dina handlingar här?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

För honom var det en nödsituation och väldigt individuellt från person till person vad som är nöd eller inte.
För mig hade det inte varit en nödsituation att vara utan en pilsner men för andra kan det faktiskt vara så.
Vi är alla olika som personer och tur är väl det hur skulel vi andra utvecklas om vi alla vore lika.
Lasse

#8 "För honom var det en nödsituation och väldigt individuellt från person till person vad som är nöd eller inte. "
Men ändå säger du att det finns positiv karma som på något sätt är absolut?
"För mig hade det inte varit en nödsituation att vara utan en pilsner men för andra kan det faktiskt vara så."
Och den karmiskt korrekta lösningen på situationen är att köpa en pilsner? 🤔
#9 Han gjorde en god gärning - fick karma tillbaka that's it?

#10 Det är väl "god"-delen jag inte är helt övertygad om. Att det var en gärning håller jag med om
.
Och att hans senare upplevelser berodde på karma tror jag inte heller på men jag förstår att det är en tilltalande idé (åtminstone så länge det är bra saker som händer, när man är med om olyckor är man kanske mindre benägen att skylla på karma).

Har aldrig påstått att en Karma är absolut vad tusan får du det i från.
Om det var den korrekta lösningen att ge denna man en 20a så han kunde köpa en pilsner eller inte kan man kanske ha delade uppfattningar om.
Tro att man själv behövt vara i den situationen med abstinens besvär för att förstå vilken nöd detta kan vara. Sedan så borde ju naturligtvis den personen behöva annan hjälp som inte jag kan ge den personen för stunden.
Och återigen vad är positivt eller negativt och inget absolut svar i detta.
Jag gav exempel vad Karma är för mig oavsett det är av positiv eller negativ innebörd.
Vissa saker som är negativa för en person kan lika gärna vara positivt för ngn annan vill säga att det finns inget som är absolut när det gäller Karma.
Gör jag en god gärning och hjälper någon så är min personliga erfarenhet att jag själv får den hjälpen när jag själv behöver den.
Bär jag mig illa åt så drabbas jag oftast av samma sak själv.
Men att det är så alltid eller så för alla tror jag inte och inte något absolut vad du nu har fått för dig det.
Men jag kan lova dig hade jag aldrig bjudet en A lagare på en pilsner så hade det aldrig hänt att som för 14 dagar sedan en A lagare bjudit mig på en pilsner och delat med sig av sina erfarenheter av livet.
Om det är Karma eller inte ja det kan man ju diskutera i all oändlighet.
Lasse

#12 "Om det var den korrekta lösningen att ge denna man en 20a så han kunde köpa en pilsner eller inte kan man kanske ha delade uppfattningar om."
Det var det jag menade med "absolut" karma. Att det finns en handling som är korrekt, i absolut mening och som bestäms av universum genom att dela ut belöningar och straff typ. Eller bestämmer man själv vad som är bra? I så fall borde alla ha positiv karma hela tiden och att hitta hundralappar och så vidare beror helt enkelt på att man beter sig precis som man känner för.
"Gör jag en god gärning och hjälper någon så är min personliga erfarenhet att jag själv får den hjälpen när jag själv behöver den."
Men att du hittar hundralappen är ju inte direkt samma sak. Där får du ju inte hjälp utav någon annan person utan möjligtvis av universum eller någon högre makt eller så.

Egentligen var det samma sak jag gav en man utan pengar en slant som han köpte en pilsner för.
När jag sedan ett par veckor själv var pank fick jag själv pengar när jag behövde det visserligen av någon helt okänd och jag köpte något annat en pilsner.
Visst olika men ändå olika och som sagt vad som är vad det får andra avgöra.
Men det som är Karma för mig det jag gör för andra får jag själv tillbaka oavsett positiva eller negativa handlingar och i detta nuvarande liv.
Tror däremot inte på vad vissa andra kulturer och en del mediala tror på.
Att det jag drabbas av i dag beror på handlingar jag gjort i ett tidigare liv.
Men olika tro olika upplevelser och vem som har rätt eller fel kan varken jag eller någon annan säga.
Lasse
Fast ska man verkligen gå och göra karma till någonting eget? Karma styr ju reinkarnationen i de religionssystem som den har blivit urplockad ifrån, det är ju därifrån någon fick för sig att exportera begreppet men lämna kvar allt runtom.
Det krävs ju bara en religionskunskapsbok för att inse att västvärlden och de ursprungliga trossystemen där karma är central så som buddhism och hinduism går brett isär.

Fast ska man verkligen gå och göra karma till någonting eget? Karma styr ju reinkarnationen i de religionssystem som den har blivit urplockad ifrån,
Jag har bara ett svar på detta självklart ska vi gå på vår egen erafrenhet och upplevelse o inte följa en trosuppfattning ordagrant.
I Biblen står det att jag inte ska köpa mina slavar i hemlandet utan jag ska köpa dom i grannlandet.
Vi stenar inte heller en otrogen kvinna till döds och låter mannen gå fri som Biblen säger.
Eller att olika religösa ledare tolkar orden olika.
Som inom Islam den första skvätten alkohol är farlig och otillåten,
Vissa muslimer avstår alkholen helt och hållet medans andra slår ut de första centilitrarna ur flaskan för att sedan dricka upp resten. Så olika tolkning på samma ord inom samma trosuppfattning
Så för mig är det en självklarhet att ta delar av en trosuppfattning och hoppa över andra delar.
Så lite sunt förnuft får man ha som troende följer man orden ordagrant i de heliga skrifterna är man nog väldigt fel ute.
De är inte några Gudar som skrivit dessa skrifter utan helt valnliga mäniskor som du och jag som skrivit ner sina tolkningar i en helig bok om de som skrivit orden tolkat sin Gud rätt eller inte kan vi aldrig veta utan all kominikation har gått genom en mänsklig gärna och hur den velat tolka kominikationen från sina Gudar.
Hade vi följt Biblen ordagrant skulle våra fängelse inte räcka till här i Sverige eftersom så mycket som förespråkas i Biblen faktiskt är olagligt och kan ge många års fängelse enligt Svensk lagstiftning.
Så visst måste man plocka ur delar och inte ta med helheten oavsett trosuppfattning.
Lasse
Det är klart att man måste ha sunt förnuft och fast dina exempel är inte jämförbara med karma, säkert rabblar inte den allmänna buddhisten 100 mantror om dagen heller, avstår från alkohol helt eller inte trampar på en mask. Men reinkarnationen är central i religionen, det är hela meningen med livsresan, karma i sin tur styr reinkarnationen (de finns beroende av varann, sålänge du har sämre karma måste du reinkarneras) och blir därför central med, jag förstår inte hur man kan separera det? Personligen eftersom karma är ett slags kastsystem och i mina ögon cyniskt, väljer jag helt bort det, men då strävar jag ju inte till nirvana eller brahman. Varför inte vara se det som verkan och konsekvens; slår jag nån på käften så blir personen arg, hjälper jag någon så blir den glad, fast shit happens finns också. Nu kommer nog många säga att men det är ju det karma är! Ja, i ett reinkarnationssystem! I mina ögon rår man inte för var man föds.
#2 Fast var det verkligen en god gärning? Man kan ju fortsätta fundera, att denna mannen kanske drabbades av abstinens, bestämde sig för att det var nog och uppsökte första akutpsyk för detta. Han kanske hade blivit helt ren, och levt ett gott liv efteråt. Det är kanske inte så troligt, men chansen finns. Det förstörde du genom att ge honom pengar till alkohol, och istället kommer han dö om några år.
Gärningen lutar isåfall mer mot en ond gärning.
Ja, så kan det absolut ha varit, men det kan också ha varit så att mannen inte fått 20 lapp från Lasse och inte någon annan heller. Han hade svår abstinens och efter ett par dygn utan alkohol kan vi anta att han drabbades av Delirium tremens. Det innebär i sin tur att han får svåra vanföreställningar, svårt att orientera sig i tid och rum, börjar hallucinera, höra röster och slutligen slår ihjäl en förbipasserande som han tror är en demon. Så kan det också ha gått till. Hade han fått 20 lappen av Lasse så hade vi sluppit det.
Alltså, min poäng är att vi aldrig kan veta hur Lasses gärning påverkade mannen långsiktigt. Men utifrån ett kortsiktigt perspektiv så var det en god gärning enligt mig. Han fick det han behövde just då. Tittar man långsiktigt så var det säkert inte det bästa.
Så, jag tror att det finns rätt och fel, god och dålig karma, men att det finns inga skarpa gränser. Det som är rätt i en situation kan vara väldigt fel i en annan.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#18 blir han ärligt tacksam så (enligt mig) så blir det en god gärning!

#20 Inser du att det innebär att man kan passa in nästan hur vidriga saker som helst i begreppet "god gärning" i så fall? Alltid finns det någon som blir tacksam när något hemskt händer, det gör det inte till en god gärning.
dubbelmoral finns i allt. Jag tror inte man får bra karma av att gå emot sin moral, göra hemska saker för en god gärning.
Jag tycker att man ska komma ihåg att så länge vi är på jorden så kan eller vet vi inte allt. När vi kommer över på andra sidan får vi en betydligt större överblick och förståelse för hur vi påverkat andra. Om det var positivt eller negativt för mannen som fick slanten av Lasse, det är omöjligt för oss ur vårt begränsade perspektiv att bedöma.

#23 "Jag tycker att man ska komma ihåg att så länge vi är på jorden så kan eller vet vi inte allt."
Vi vet inte om vi vet allt.
"När vi kommer över på andra sidan får vi en betydligt större överblick och förståelse för hur vi påverkat andra."
Hur kan vi veta det?
"Om det var positivt eller negativt för mannen som fick slanten av Lasse, det är omöjligt för oss ur vårt begränsade perspektiv att bedöma."
Det är omöjligt att veta 100% säkert men vi kan göra bra uppskattningar. Annars måste man ju vara helt nihilistisk och säga att det är omöjligt att veta om något är bra eller dåligt.
Finns det något som vi kan med säkerhet veta att det är negativt?
Jag utgår ifrån mina erfarenheter, det jag läst, fått mig berättat och även lärt mig genom meditationer och kanaliseringar. Vilket i korta drag sammanfaller fint med den ståndpunkt vi utgår ifrån på den här sajten.
Dessutom märkte du nog att jag skrev "Om det var positivt eller negativt för mannen som fick slanten av Lasse, det är omöjligt för oss ur vårt begränsade perspektiv att bedöma."
Det var alltså just den händelsen jag kommenterade, inte allt elände i världen.

Kunskapen om Abstinens verkar inte så stora härinne och många gånger är dessa Absitnens problem livshotande.
Jag själv har drabbats av detta när jag var 22 år och blev inlåst i häktet. Då vra jag väldigt nedgången och i väldigt dålig skick. Efter 3 dagar utan varken alkohol och droger så började kroppen skaka sedan kom svetten dom bara födade och till slut till så kom alla vätskor och annat innehåll i kroppen sprutande ur kroppen. Då har man ingen kontroll överjhuvudtaget över sin kropp längre. Men kroppens reaktion på att inte få dessa droger.
Då ringde häktespersonalen läkaren och läkaren var tveksam om jag skulle överleva dessa absitnens besvär de statte in medicinering och dropp och jag redde ur dessa abstinens besvär.
Abstinens besvär är ngt av det värsta man kan råka ut för och inget man önskar sin värsta fiende och en av orsakerna till att det är så fruktansvärt svårt att sluta med alkohol o droger. Alkoholen tar ju tid att bygga upp till dessa svåra abstinens besvär.
en däremot heroin ja där kan dessa abstinens besvären komma efter första gången man provar detta o det grymt att råka ut för detta.
När det gäller Karma så var det tydligen ingen som lärke til en del av tanken i mitt inlägg.
A lagaren som stod utanför bolaget och bad om en 20 a till bussen han fick ingen 20a inte tusan skulle han åka buss från bolaget där ligger ingen busshållplats,.
Så ahn ljg för mig och fick ingen 20a. Däremot A lagaren som sa som det var att han var törstig och bad om en 20a till en pilsner ja han fick en 20a för han talade i alla fall sanning också en del av Karman.
Men som ni ser så de mesta av karman ja det styr vi helt och hållet själva genom vårt eget handlande så inget konstigt eller övernaturligt i detta.
Lasse

#28 "Kunskapen om Abstinens verkar inte så stora härinne och många gånger är dessa Absitnens problem livshotande."
Och behandlingen är så klart en pilsner? Om du misstänkte att han hade akut alkoholabstinens (typ DT) borde du tagit honom till akuten. Det är precis som du påpekar ett allvarligt tillstånd.
"Så ahn ljg för mig och fick ingen 20a. Däremot A lagaren som sa som det var att han var törstig och bad om en 20a till en pilsner ja han fick en 20a för han talade i alla fall sanning också en del av Karman. "
Du har en ganska besynnerlig moralisk kompass. Om jag skulle hjälpa någon skulle jag först nå dem som mest behövde hjälp inte de som jag tror är ärligast eller som är artigast mot mig.
Karma förklarat av den som införde begreppet i västvärlden.
(På engelska)
A Right Understanding of Karma
http://blavatskytheosophy.wordpress.com/a-right-understanding-of-karma/

# 29
Jonas du känner tydligen inte till den Svenska sjukvården.
Svensk Sjukvård är inte till för alla personer i samhället som missbrukare är du inte välkommen du blir avhyst från akut avdelningarna.
Oavsett om du har abstinans besvär eller fått en hjärtinfarkt så är det stopp om du är missbrukare.
Inte Bara som missbrukare du blir nekad vård på akuten.
Vi åkte till akuten med vår son 11 år gammal och blev nekad vård eftersom han hade diagnosen ADHD.
För han kunde ju bli våldsam att inte ens utbildad sjukvårds personal har kusnskapen om ADHD är skrämmande för inte alla som blir våldsamma.
Så vi blev hänvisade till psykets kvällsmotagning men där blev det också stopp eftersom de inte tog emot minderåriga under 18 år.
Utan hänvisade till BUP som inte har öppet kvällstid.
Eftersom han var så allvarligt sjuk så i ringde vi 112 och berättade om vårt problem och fick besked att de skickade en polisbil för med polis eskort kan akuten inte säga nej.
Sonen ansågs så sjuk att han blev vidare transporterad till Länssjukhuset eftersom han var så sjuk och fick tillbringa över en vecka inalgd på sjukhus.
Men som sagt vad på akuten var han inte välkommen .
Samma sak skedde när jag kom till min husläkare och hon misstänkte att jag fått en hjärnhinne inflamation och skickade mig omedelbart till akuten.
När jag kom till akuten kunde jag inte stå på benen och kräktes rakt ut.
När man tittade i min journal och såg att jag hade ADHD och medicnerade med Concerta.
Fick jag reda på att jag inte var välkommen till akuten utan fick söka hjälp hos psykvården i stället.
Även om jag var i så dåligt skick o inte kunde ta mig dit för egen maskin så vägrades jag vård på akuten.
På psyket ringde man akuten och bad dem skicka en läkare dit med blåljus eftersom jag var så dålig att inte psykakuten hade någon specialist på medicin sjukvård utan bara hade psykspecialister.
Visade sig att jag hade ett så högt blodtryck som var livshotande.
Men som sagt vad så Missbrukare, våldsbenägna och vissa funktionshindrade är inte välkomna till akuten för vård.
Jag blev visserligen uppringd av sjukhuschefen veckan därpå och fick en ursäkt och att motiveringen till avvisningen var att mina pupiller var förstorade så man trodde jag var påverkad.
Det är skrämmande och tyvärr Svensk sjukvårds regler så alla grupper i samhället är inte behöriga till Akut vård i Sverige.
Sedan handlade inte frågan om moralen och vad man borde göra eller om detta var rätt hjälp. Det är en helt annan fråga.
Tråden handlar om Karma och jag tog upp ett vardags exempel.
Till och jag med dyslexi problem kunde förstå det när jag läste texten.
Kan tipsa dig att det är till en logoped du ska söka hjälp hos om du har skriv och läsproblem.
Mvh Lasse
Inlägg redigerat /Fjäril

#34 "Oavsett om du har abstinans besvär eller fått en hjärtinfarkt så är det stopp om du är missbrukare."
Nu överdriver du.
"Vi åkte till akuten med vår son 11 år gammal och blev nekad vård eftersom han hade diagnosen ADHD."
Är det vad som står i journalen? I så fall tycker jag ni ska överväga att anmäla det.
"Så Jonas skaffa dig lite mer kunskap innan du är spydig och oförskämd."
Det är faktiskt du som är oförskämd nu, och jag kommer fortsätta diskutera här oavsett hur mycket mer än mig du anser dig veta.
"Kan tipsa dig att det är till en logoped du ska söka hjälp hos om du har skriv och läsproblem."
Jag uppfattar inte ditt tips som helt välmenande 😐. Jag har inga diagnosticerade läsproblem, och även om jag hade det så skulle de inte vara orsaken till att jag inte håller med dig.

ja visst en anmällan men fick beskedet att det är rekomendationerna inom Svensk Akutvård har med personalens säkerhet.
Så detta är inte alls överdrivet har varit mycket skriverier om detta i tidningarna där bland annat missbrukare med hjärtinfarkter vägrats vård på akuten.
Ber du snällt Polisen om hjälp så de följer med dig så kan de inte säga nej. Tyvärr harr jag själv råkat ut för det som jag skrev dels med sonen o dels för egen del och på psyk svär man ramsor för det är tyvärr ett stort problem.
Jag besökte ett dagcenter som journalist De hade ett jubileum i maj månad. Då vi fikade så frågade jag om de varit med om ngt liknande nästan samtliga på detta dagcenter blivit vägrade vård på Akuten när det varit där.
Så tyvärr är inte alla i samhället välkomna till akuten enligt nuvarande regel system.
Men det har inte med ämnet att göra för tråden handlar om Karma.
#35 Måste faktiskt hålla med Lasse i frågan om sjukvården. jag har en farbror som är alkoholist och han är "för gammal" helt enkelt för att få hjälp, det blir för mycket pappersarete för att hjälpa honom nu! Inte ens tvångsinläggning med hjälp av hans dotter går.. han är för gammal och för "sjuk"… han måste vara nykter flör att gå på rehab, men han vill gå på rehab för att BLI nykter! klarar han det på egen hand behöver han ju inget rehab!
Han får inte heller bo hos sin dotter för hon har barn och soc hotar att ta barnen om han bor där.. Han får inte hjälp någonstans fastän han vill ha hjälp!
Sen tror jag faktiskt, ang frågan om Karma, att det finns "snabb" karma och långsiktig karma! Karma som du bygger på dig inför ditt senare/nästa liv och direkt karma som du får tillbaka av små och goda gärningar! Eller negativ karma av dåliga gärningar.
Jag tror att jag var en skitstövel i mitt förra liv för jag har haft så mycket oflyt och skit i mitt liv nu! men jag hoppas att jag kan bygga upp en hel del karma i det här livet för att kunna leva gott i nästa istället! :)
- Vi flyttar inte kommentarer till andra sajter bara för att man inte anser dem passa här (dessutom går det inte utan en ny tråd måste skapas).
- Inlägg borttagna eller redigerade vilka var riktade till och om annan medlem.
- Oense får man vara men inte att sätta etiketter eller tycka saker om andra människor.
Sajtvärd på Övernaturligt
Karma= Är ett minne . Vi kan inte ta bort det, vi har ju skapat det av egen fri vilja. Vi födds med det minnet.
Det finns ingen orättvisa, allt är bara en lära, utveckling mot frihet.
Rätt så.
Karman är verkningen utav våra handlingar, och den är helt rättvis, givetvis är det så.
Vi kan dock i förlängningen undgå karma genom att se till våra handlingar. Den största karmiska drivkraften är egoismen.
Se punkt 10 i länken ovan:
"10. The only way to free ourselves from negative Karma is to stop setting negative CAUSES in motion! To avoid creating any further future sorrow and suffering for yourself, stop creating it for others. Live your life consciously and harmlessly. Gain complete mastery over your thoughts, words, and deeds and live to be of help and service to others. But don’t let your underlying motive for this be one of selfishness – i.e. for the sake of creating good Karma for yourself – but rather live the life of love and compassion simply because it is the right thing to do. Love goodness and virtue for its own sake…realise that selfishness is the great curse of humanity…and live merely to be an impersonal beneficent force for good in this world."
Vad man här benämner negativ eller god karma är endast relativt något livsmål man har satt upp eller förväntas ha.
Karma för mig är både långsiktigt och kortsiktigt skörd av vad jag gör lite förenklat. Lite som ordspråken om "som man bäddar får man ligga", " som man ropar får man eko" osv. Jag är inte säker på att karma är det jag tror på, utan mera en form av konsekvens av vad vi gjort/ tänkte eller inte gjort eller tänkt, och dess syfte är att lära oss, vidareutveckla oss.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#34 Du måste bo på ett ställe med extremt dålig vård helt enkelt. Det där är inte normalt alls att de gör. Jag vet.
Karma är ett minne.
Om man alltid gör som man alltid har gjort, kommer man alltid göra som man alltid har gjort.
Man upprepar mönstret för man glömmer konsekvenserna.
Sjukvården är nog olika beroende på vart man bor. Jag håller med Lasse. Det känns igen ganska ofta här.
Det har varit roligt att läsa allt om karma här. Speciellt en persons kommentarer som jag tycker påstår veta mer än någon annan här. Och då skriver han själv "Vi vet inte om vi vet allt."
För mig är det detsamma som "Hur vet jag att jag vet mer än dig?" =)
Jag kan inte mycke om karma och har inte en aning om vad karma har med reinkarnation och minne att göra, men jag vill ändå dela med mig av min version.
Karma för mig är som livet. Som ett stort träd. En rak linje som går rakt uppåt. Sen dyker det upp en massa händelser (grenar) och beroende på vilken handling man gör så går man oxå mot en ny gren.
I Lasse's exempel… Ge en 20a och få 100 + 1 pilsner. Men vad skulle ha hänt ifall Lasse gav en hundring istället. Man kanske skulle gå mot en annan gren som ger 50:- tillbaka men ingen pilsner. Eller det kanske hade blivit så att Lasse tappar 100:- istället pga att 100:- blev för mycket pilsner till mannen som ville ha en pilsner.
Så mitt tankesätt här är att det finns många olika sätt, både positivt och negativt, att få tillbaka karma på, beroende på "hur mycket" man ger.
Och hur vet man om man ger för mycket eller för lite??
Min slutsats är ge för att få ditt EGO att må bra så får du bra tillbaka.
Egoist är av många ett dåligt ord men för mig betyder det bara att man ser sig själv och tar hand om sig själv i första hand. Man kan fortfarande se till andra och deras behov. Och gör man det, Blandar sitt EGO med en god handling, så får man bra karma tillbaka.
Och om vi ska slänga in lite reinkarnation oxå så ser jag det så här… Beroende på vilka handlingar man gör så ges det olika karma. Dessa handlingar och karma går gren för gren tills man når toppen av trädet och beroende på vilken väg man gått så bestäms det om en reinkarnation behövs eller inte.
Jag tror på hierarki (eller hur det stavas) uppe i andevärlden. Och när reinkarnation inte längre behövs så stannar man där och får jobb som guide eller nått :)
Såååå…. Det är min syn på det hela :)
En missbrukare kan bli nekad psykologiskt vård också. Fast det är dom som behöver psykologiskt vård mest. Det är slutar du inte så hjälper vi dig inte. Rakt av. Men om dom inte klarar av att sluta på en gång så hamnar dom ju ännu mer i missbrukar problem för att dom känner att dom misslyckas med sista hjälpen dom försökte för att komma på fötter igen. Efter det vad tänker dom kanske på då när sista hoppet försvinner ?
Ny dag nya möjligheter