Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: medialitet
Läst 2125 ggr
tarotlasse
7

Att lägga Tarot.

Min förra tråd om vikten om att hjälpa människor i stället för att stjälpa människor blev bortröstad och automatiskt raderad av systemet.

Jag tror inte ngn vill göra en annan person illa medvetet men tyvärr sker det  i bland av okunskap för man inte vet hur det fungerar

Det är en otroligt viktig fråga om vi ska lägga tarotkort och speciellt om man vill lära sig korten och om man vill öva på andra här inne på forumet. 

På ett öppet forum kan vem som helst komma in och från precis vilket forum som helst. Det behöver inte vara vara en person här inne från ÖN det kan lika gärna vara från forumet om hundar   eller forumet för de med Volvo bilar. 

Som inte har en aning alls om hur det fungerar vissa  mår  fruktansvärt dåligt och en del  är självmords belägna.

Som ser sin chans att få lite gratis hjälp. 

Det är  väldigt viktigt hur man möter dessa olika mäniskor  och berättar hur det fungerar.

Även att ni kan hantera dessa situationer som dyker upp annars bör ni låta bli för det kan fövärra situationen om man inte har den kunskapen. 

Att titta i text häftena eller böckerna räcker inte  för att hjälpa många människor  tyvärr. 

För inget text häfte som visar  att en person är självmords belägen. 

Om du har en tarotläggning först för en direktör och en finans man och sedan har en tarotläggning för en narkotika missbrukare på gatan.

Så talar inte texthäftet/boken  om detta för det är två helt skilda världar, situationer och problem det kan inte en bok hjälpa dig med för korten betyder helt olika saker beroende på att dessa personer har så skilda problem.  

Så undvik dessa tarothäften och böcker när ni lär er korten. 

Jag kan berätta ett ett exempel som jag själv hade för några år sedan  vid en tarotläggning då jag fick upp hemska bilder på övergrepp på barn inne i mitt huvud. 

Finns ingen  tarot Bok eller häfte som visar en pedofi eller att en kvinna blir misshandlad i sitt förhållande.

För även  pedofiler våldtäckts män och mördare  söker hjälp hos tarotläggare men inte tar de upp  dessa saker  själva.

Inte helelr finns det ngt tarothäfte som visar detta.  

Vi kan som tarotläggare aldrig hjälpa en pedofil, missbrukare eller en person med svåra psykiska sjukdommar utan de måste få annan vård. 

Men som sagt vad böckerna/häftet visar inte detta men vår intuition och inre röst kan berätta detta för oss. 

Det enda  vi  som tatrotläggare kan göra är att ge dem en insikt över att de behöver söka hjälp. 

I bland vågar och orkar personen  inte själv att söka denna hjälp och då får man som tarotläggare hjälpa dem med att ringa och boka en tid för hjälp hos någon som är utbildad för dessa problem.

Hade jag som tarotläggare pluggat in betydelserna för korten eller från ett häfte hade jag missat denna pedofil och fått hänvisa till den  hjälp han behövde. 

Så genom boken hade troligtvis denna pedofil fortsatt att förgripa sig på barn men genom hjälpen av intuitionen så fick jag personen att inse sitt problem och började gå i terapi.

Det är skillnaden mellan att lägga tarotkort genom att läsa en bok och att lägga tarotkort med sin intuition. 

Att lägga tarotkorten genom att läsa en bok har inget med medialitet att göra överhuvudtaget och kan bli så oerhört fel och man missar personer med stora problem. 

Har nu fått flera mail från personer som fått höra tolkningar ur böckerna som inte stämt i deras situation och det blivit stora problem i stället för den hjälp de behövde. 

Så lär er att tolka korten med hjälp av eran intuition och er medialitet   istället för att  läsa en annan persons tolkning i en bok det är inte medialt arbete överhuvudtaget  att slå upp betydelerna i en bok och det kan tyvärr göra mer skada en nytta.

Man kan hjälpa människor otroligt mycket med vägledning, hjälp av intuitionen och med tarotkorten. 

Öva gärna under tiden ni lär er tarotkorten  men håll er till de närmaste runt omkring er i början och framför allt  slopa boken/häftet. 

För man har ett enormt ansvar som tarotläggare det här är absolut ingen lek utan  det är fullaste allvar. 

Så vänta med att öva på helt okända personer  innan ni blir varma i kläderna för tyvärr har det blivit fruktansvärt fel vid några tillfällen och som sagt ingen av oss vill göra någon annan illa  medvetet.

Detta är absolut ingen pekpinne eller moralpredikan utan jag vill bara väl  och undvika att personer som behöver hjälp kommer må dåligt

av felaktig hjälp.  

Lasse

Skogshumblan
4

Bra skriver Lasse, jag vill dock tillägga att var och en hittar sin väg:) Jag tolkar exempelvis sällan tarotkort utifrån deras betydelse enligt häften eller böcker utan ifrån färger och Numerologi. Men det händer att jag kör fast och då är böckerna eller andra häften bra att ha tillhands.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Loris M
7

Lasse,

Jag har läst din tidigare tråd som blev borttagen och det verkar som att du är jätte angelägen om att få fram din åsikt och lyfta denna fråga. Tycker att det är bra att du nu gör ett nytt försök och skiver på nytt.

Jag är inte så insatt i problematiken, men jag vet att det finns oseriösa medium och tarotläggare och det är bra att det kommer in i ljuset. Inte minst för att även de som använder sig av sådana tjänster ska inse att man aldrig kan lita blint på allt som kommer fram genom korten eller genom ett medium. Man har alltid en fri vilja och möjlighet att förändra sin situation.

Jag har orakelkort för min egen del. Har aldrig gjort en läggning åt någon annan och tror inte heller att jag kommer att göra det. När jag försöker tolka korten så läser jag häftet eftersom jag inte har så starkt utvecklad intuition (än). Du skriver så här: "Så undvik dessa tarothäften och böcker när ni lär er korten." Men hur ska man annars lära sig när man är precis i början om inte genom att läsa?

Jag förstår att allt ska inte tolkas ordagrannt och att korten måste ställas i relation till varandra m.m. men om man inte kan tolka dem rent intuitivt, hur gör man då? Jag förstår att du riktar dig med ditt inlägg mot de som gör läggningar åt andra och här kan jag hålla med dig. Har man så dålig kontakt med sin inre röst och sin intuition att man måste läsa häftena så borde man inte göra läggningar åt andra heller. Men jag undrar, hur gör jag som nybörjare när jag ska lägga korten åt mig själv om jag inte kan ta hjälp av det som står i häftena?

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

tarotlasse
4

Jag förstår din fråga  och svaret är helt enkelt att ger din intuition inte svaret på frågan så ska helt enkelt inte frågan besvaras.

För finns saker som vi inte ska veta utan som vi behöver ta reda på själva för att vi ska utvecklas. 

För undviker vi vissa saker genom förhandsinformation för allt vi får upp om framtiden styr vi själva och vi kan dels följa det vi får till oss men vi kan även undvika saker som vi inte vill ska ske.

Vi själva som styr detta inte korten. 

Vissa saker behöver vi uppleva för att kunna utvecklas som mäniska. 

Så därför  det händer  ibland vi inte  får svaret men  det är ju inte så ofta vi blir svarslösa. 

Men det har skett vid 4-5 tillfällen att en person kommit på besök för vägledning och varken korten eller ens egen röst har sagt något överhuvudtaget. 

Då är det bara att säga till klienten att tyvärr kan jag inte hjälpa dig i dag för jag får ingen information till mig. 

Bättre att vara helt ärlig och rätt fram istället för att bara hitta på något eller gå och läsa i en bok för då är man helt fel ute ednligt mig. 

Men som sagt vad har hänt  4-5 ggr på nästan 20 år så inte speciellt ofta det händer men det händer och det kan hända precis alla.

men just då är man världens sämsta tarotläggare eller medium. 

Men det får man faktiskt ta.   

Sist det skedde så hade jag 3 vänninor som kört hit från en annan ort i Sverige första  läggningen fungerade perfekt sedan kom den andra personen och jag  fick  inte till mig ett  enda dugg. 

Den tredje personen där fungerade det precis  lika bra som det gjorde  till den första. 

Så jag  kan inte tolka det på annat vis att det inte var lämpligt eller läge för att den  personen i mitten skulle ha någon information. 

Skulle jag då i stället hämta tarotboken och titta på vad korten betydde för denna person? 

Måste finnas en anledning till att jag inte fick informationen till just den personen men till de andra två. 

Nej det vore helt fel att  ta fram boken enligt mig. 

För någon annan kanske det vore rätt att slå i boken  men vad som är rätt  eller fel  ja säg det. 

Lasse

tarotlasse
3

Att lära sig att lyssna på sin intuition och på sin inre röst  tar inte mer en 5 minuter att lära sig till motsats att plugga in betydelserna ur en bok som kan ta flera veckor månader om man som jag som har skriv och läs svårigheter. 

Det är inte svårare en så att titta på kortet och säga vad som dyker upp i dina tankar. 

Men kan även visa sig om känslor att man blir glad. ledsen. man kan få ont i ryggen eller kanske man börjar se dåligt. Intuitionen använder sig av alla våra sinnen när vi får till oss saker.  

I början är det svårt för man tvekar på vad är intuition och vad är fantasi så lätt att man hindrar sig själv i pratet. 

Men ju mer man övar på detta ju bättre blir man på det precis som allt annat så kan man inte saker perfekt  med en gång utan det behöver tränas upp.  

När jag började med tarotkorten och för helt privat bruk så satte jag mig en stund varje dag drog ett kort tittade på det och sedan så pratade jag högt om vad som dök upp i  mina tankar.  

Kunde vara samma kort jag drog två dagar på raken men blev ändå helt skilda tolkningar även om det var samma kort jag drog. 

Lasse

Fjäril
7

Jag lägger inte tarot men det är väl självklart att man inte följer ett vägledningshäfte till punkt och pricka men som med allt annat är det en hjälp på vägen - för att lära sig att tolka korten själv.

Som ny i branschen är det ett ansvar man har att informera mottagaren om att man är under en läroprocess (som egentligen aldrig tar slut).

Sajtvärd på Övernaturligt

Loris M
4

#4 Ja, det är ju det här med fantasi och intuition som är så svårt. Att lära sig att skilja dem åt. Sen så försöker jag när jag tar ett kort att "lyssna" och vara uppmärksam på känslor och tankar som dyker upp. Det är inte så att man följer det som står i häftet till punkt och pricka (som Fjäril skriver). Även Doreen Virtue (som gjort korten jag använder) skriver att man ska när man läser fokusera just på tankar, känslor m.m. som kommer till dig. Kommer det inget, så kan det mycket riktigt vara så som du skriver - då är det nog inte meningen att frågan ska besvaras.

Tack för att du förklarade hur du tänkte! Ska faktiskt försöka nästa gång jag gör läggning att inte läsa alls, för att se om något kommer fram.

tarotlasse
2

Fjäril om du vore här skulle du få en bamsekram och en puss på pannan. 

Du ska bara veta hur dina ord värmde i hela mitt inre. 

I går fick jag tyvärr uppleva att detta  inte är en självklarhet för alla.

Vilket gjorde mig väldigt ledsen.  

Som du säger vi blir alldrig fulllärda vi lär oss  nya saker hela livet. 

Lasse

tarotlasse
4

Ett tips till dig och alla andra som vill öva upp er intuition och detta med göra skillnad på fanatasi och intution. 

Våga säga vad du får till dig för du kommer snart märka att det är inte fantasi. 

Börja att ta ett kort  eller fler på din egen morgondag skriv ner vad du får till dig  tänk inte efter  och analysera utan bara skriv vad som dyker upp i dina tankar och i dina känslor och  skriv ner vilket kort du drog.  Oavett om du använder tarot. orakel eller ängla kort fungerar precis med vilket kort som helst. 

Kvällen därpå så ta samma kort igen  och titta på dina anteckningar från din tolkning så får du en väldigt snabb feedback på din läggning. 

På vad som stämde eller hur du kunde tolkat det annorlunda. 

Man lär sig otroligt mycket på detta sätt  och man kommer  får många goda skratt under tiden man övar på sig själv. 

Du kommer märka att detta med fantasi och intuition är en hårfin skillnad  och att du ska lita mer på din inre röst en vad du själv anar i dag.

Detta är otroligt utvecklande både rent personligt och medialt du kommer även lära känna dig själv och din inre vägledare på ett helt nytt sätt mot tidigare. 

Efter hand kan du dra kort för någon annan person på samma sätt men  var noga  med att den personen vet om det och att du kan få feedbacken på att din tolkning stämmer. 

Du kommer märka att när du läst  dina tolkningar i dessa böcker så har du bromsat både din egna och din mediala utveckling. 

Gör du detta regelbundet under ett par veckors tid kommer du uppleva en enorm utveckling på väldigt kort tid.

Sedan kommer det troligtvis stanna upp lite men det är helt normalt.

Ge inte upp för utvecklingen fortsätter även om du kanske inte märker det själv lika tydligt.

Svårare är det inte att utveckla sin medialitet för det är så sorgligt när folk ska göra det märkvärdigare  och svårare en vad det är.

Lasse

Loris M
2

#8 Tack Lasse för alla tips! Här får du istället en puss på pannan 😘

Har kopierat och sparat din text och ska testa det du skriver. Jag behöver öva upp min intuition för mitt logiska tänkande tar överhand rätt så ofta och ställer till det för mig.

imke
2

Jag med :-)

Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

tarotlasse
2

När ni övar på detta sätt för er själva så kan ni släppa kraven totalt. 

För Finns ingen annan som bedömmer sina tolkningar bar du själv. 

Så här kan du våga att skriva ner det som dyker upp hur tokigt det en verkar. 

För oftast de här tokiga grejerna som man slår bort för att det låter för osanolikt eller att de är alldeles för specifika så man vågar inte säga det till någon för att man är rädd att säga fel. 

Men när du lägger korten  på dig själv så spelar du ju ingen roll om det skulle vara fel bara du själv som vet det. 

Så lättare att våga få fram saker på detta sätt. 

När man märker att de stämmer mer och mer och de kommer ni märka rätt så snabbt om ni övar dagligen. 

Så kan ni ju börja öva på ngn annan  som ger sin tillåtelse till det. 

Eller öva i en grupp tillsamans. 

Det behöver inte ens vara tarotkort,orakelkort. änglakort du övar med du kan lika gärna öva med fotografier vykort mm.

Som det inte finns några skrivna grundregler att följa för att undvika att andras betydelser påverkar en. 

Jag brukar på mina kurser plocka fram en egen lek jag gjort där jag har en mängd fotografier jag själv där jag själv har en grundtanke med  motivet när jag fotograferat dem men finns inget  ned skrivit om detta. 

Så får folk tolka dessa fotografier för finns inget annat en deras egen intuition som kan hjälpa dom med just dessa fotografier och de är otrolig information de kan få fram genom dessa kort och visar hur mycket det går att få fram genom färger motiv och symboler och att det är så olika tolkningar på dessa bilder och alla tolkningar stämmer oavsett om de är så olika för ingen person är ju lika och alla har olika sidor så även om den ena får fram en sak och den andra får fram en annan sak så betyder in te att ngn har fel utan båda beskrivningarna kan ju stämma. 

Så oerhört lärorikt att även använda sig av bilder,  symboler  färger  som inte hör till korten. 

Man kan få fram lika mycket genom att tolka en sten ett moln eller ett klädesplagg bara fantasin som hindrar vad man använder sig av som hjälpmedel. 

Allt går att använda som hjälpmedel till sin intuition och fungerar även precis lika bra utan hjälpmedel också när man blir lite mer säker på sig själv. 

Lasse

Fjäril
2

#7 😊🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Amandla
0

#14 Borttagna inlägg är borttagna av en anledning och det är upp till sajtvärden Fjäril att besluta om de ska återpubliceras. Det är alltså inte okej att lägga ut kopierad text här!

tarotlasse
1

Jasjälv tycker inte det är ok när andra mäniskor råkar illla ut för att det finns folk som av okunskap gör det. 

Även om det är omdvetet så är det fruktansvärt att det ska gå så långt som till självmords försök. 

Så otroligt viktigt att veta vad man sysslar med och  ge information.   

Jag har absolut inte pekat ut någon. 

När jag skrev ett inlägg om att ge råd från böckerna inte är medialt arbete och att det så lätt att missa en person som behöver helt annan hjälp en korten o istället hur man kan läsa av med sin intuition. 

Utan att nämna dessa tragiska händelser som skett eller peka ut någon person utan i helt almmänna orda lag som i detta första inlägg. 

Så blev jag avstängd från tarotifokus mycket olyckligt när det egna Egot går före personers mående. 

I min ilska över detta så skrev jag detta om polisanmällan för det är faktiskt vållande till annans kroppskada, 

Men det är den personens sak att göra det inte min så dumt sagt av mig. 

För som tarotläggare har man ett enormt ansvar och att öva på helt okända som inte har någon kunskap om tarot och som kan må fruktansvärt dåligt så får man tänka sig för. 

Alla är  inte medlemmar i just ÖN  Tarotifikus o andra andliga forum. 

Utan kan lika gärna vara medlemar i forumet för cycklister eller för de som gillar boibompa forumet.

Det har inte alltid den kunskap om tarot 

Så var en helt allmänn info och för att hjälpa både tarotläggare och för klienter som söker hjälp av tarotläggare. 

Varken någon moralpredikan eller någon pekpinne till någon inte helt olikt inlägget i denna tråden. 

Sedan spårade detta ut totalt och jag blev anklagad för både det ena och andra i de privata mailen vilket jag har sparat men så ofin är jag inte så jag lägger ut privata mail på forumet.

Ber dig hålla detta bråk utanför denna tråden som är alldels för viktig in formation för att tas bort. 

Starta i sådana fall en ny tråd om detta ämne.    

Lasse

tarotlasse
2

Jag vet att ni försöker rösta bort mina inlägg så det automatiskt raderas. 

Mycket dumt system  att enskilda medlemmar kan ta bort trådar som de  personligen inte gillar. 

Men kommer att lägga in tråden igen även om folk vill sabotera detta. 

För en alldeles för viktig fråga för att det ska sopas under bordet.

För både läggare och för de som söker hjälp. 

Jag har ingen anledning eller vinning för att peka ut någon person utan detta är en viktig fråga o lika viktigt för alla. 

Lasse

Amandla
1

Lasse, inget av dina inlägg i den här tråden har vare sig blivit bortröstade eller fått några anmälningar. De inlägg som saknas var av ett troll som nu har skrivförbud.

Maikailoa
0

@Amandla, Lasse har helt rätt, blotta vissheten att folk anonymt kan rösta bort inlägg som dom inte gillar skapar ett otrevligt klimat. Systemet är mycket dumt.

Amandla
3

Tänk på att det är killarna bakom iFokus ni får vända er till när det gäller det automatiska modereringssystemet. Gör det förslagsvis inne på Support eller i pm till Niklas eller Staffan.

Nu återgår vi till TS.

Skogshumblan
3

Klart det är otrevligt att bli bortröstad, håller med! Men det var ju Drängens inlägg, inte Lasses :) Lasses tråd var iofs kopierad men det är ändå drängens dåliga beteende…

/ Skogshumblan

Amandla
4

Om man följer våra regler har man inget att oroa sig för, om något inlägg skulle råka bli bortröstat så kan vi lätt lägga ut det igen.

Fjäril
4

Det är inget att lägga någon energi på, eller tar illa vid sig av men tyvärr är det vissa som missbrukar funktionen (anmäl-inlägg) men vi åtgärdar det direkt och publicerar tillbaka inläggen igen (som inte bryter mot någon regel).

Som Amandla också skriver så är inga andra inlägg borttagna än dem av en annan (opassande-inläggs-medlemmen) skrivna.

tarotlasse
5

Tack Fjäril och Amndla för ert arbete. 

Att den förra tråden inte återskapades det förstår jag. 

Även om grund ämnet var viktigt så blev ju ordväxlingen inte den trevligaste  i den tråden och  jag var väl inte mycket bättre själv i min ilska.

Lasse

Fjäril
5

👍

LinaLj
6

Jag håller med om att man bör använda sig av ett stort måtta intuition när man läser tarot, och andra divinations medel. Däremot håller jag inte med om att man ska hålla sig borta från böcker och häften som nybörjare. 

Det är ju i böcker (seriösa sådana) som man hittar grunden. Det går inte att komma ifrån att varje kort har en grundbetydelse. Dock kan kortet i relation till andra kort och till frågan variera sin betydelse.

Ta tex 2 i bägare. 2 står för dualitet, bägare för känslor. Det är den grundläggande betydelsen. Sedan kan kortet visa på kärleksförhållanden, vänskap, släktband ja alla olika förhållande som människor kan knyta mellan varandra. Det är den variationen man får utläsa genom frågeställningen och de omkringliggande korten. Men jag skulle aldrig få för mig att tex tolka kortet i sin ensamhet som ett Tecken på  konkurs därför att det ligger inte i kortets grund betydelse. 

Sedan är jag av den åsikten (det gäller alla divinationsmetoder och magi öht) att om man är så pass nybörjare att man inte klarar av att läsa utan häfte/bok så ska man inte lägga korten för personer man inte känner. Man kan öva på sig själv, bästa kompisen och flickvännen. Ska man börja "hjälpa" andra människor så ska man veta vad man gör.

Så därför anser jag inte alls att det är något fel i att börja med att läsa om korten. För intuitionen kommer när man känner sig säkrare och är mer inarbetad. Det är då man ser mönstren och rörelserna i korten.

Maikailoa
2

Det finns mycket erfarna psykiska medium som skriver nyckelorden på framsidan av korten, och det fungerar precis lika bra som de som kan läsa ut detaljer från illustrationerna eller de som improviserar tolkningar. 

Läsningen och metoden för läsningen var redan given innan man började. Man behöver alltså inte ens vara medveten om hur man skall göra; Så som man gjorde så var det bestämt innan.

Det här med att man ska veta vad man gör, alltså att man ska framstå som kunnig, är en psykologisk faktor, som mycket väl kan bidra i rätt riktning.

tarotlasse
1

Jo lina men går du efetr en text i en bok så använder du sig av en annan persons tolkning av kortet  o inte din egen intuition så då har du hoppat över den mediala egenskapen tyvärr är det så. 

När det gäller betydelserna så har jag i dag ett 20 tal olika tarotlekar och finns ingen av dem som ser likadana ut i motiven. 

Som i en lek så är stavåttan en kvinna som sitter och gråter på en sten och mycket ledsamhet i det kortet  i en annan lek så är stav åttan två barn som leker så mycket glädje. i en tredje lek är det 8 pinnar som hindrar en person att ta sig fram så de  har helt olika betydelser även om det är samma kort stav 8 allihop. 

Det finns tarotlekar som är speciellt för hälsan andra för arbete o relationer och tarotlekar för kärleks livet  och då har helt skilda betydelser så går tyvärr inte att plugga in betydelserna för så olika från lek till lek. 

Däremot stora arkanan är lättare så även om motiven är olika i utsende så är en narr en narr i nästan alla lekar o en narr är ju spontan roar andra och har en härlig humor eller en hängd man oavsett om den hängde mannen hänger i ett träd eller i en taknock eller i en mast på en båt så är det en man som behöver hjälp så där kan man använda grundbetydleserna någorlunda. Men även här kan det o i sint intuition komma upp helt andra saker inom en som kan betyda något helt annat och då får man gå efter det. 

Även när det gäller de olika familjerna så visst bägare handlar om känslor  men i en viss fråga så kanske man tolkar det som en ekonomisk fråga som egentligen skulle visa sig i ett mynt kort. 

Så det går inte att tolka korten rakt av. 

Det enda jag brukar lära ut på kurserna är  grunderna i vad de olika familjerna kan stå för men det kan betyda ngt helt annat beroende på läggning och på vem man lägger för. 

Samma sak så lär jag ut grundbetydelserna i stora arkanan för de är oftast så lika i motiven som jag berättade innan.  

Men även här så kan de betyda olika saker gång för gång.

Jag lär ut grundbetydelserna i stora arkanan  som jag lärde mig  en gång i tiden.  Men där beror det också på vilken bok man läser för i en bok så kan man ha en helt annan grundbetydelse en vad en annan bok har och jag som läst en tredje bok har en tredje grundbetydelse så olika betydleser beroende på vem som skrivit boken så vems grundbetydelse är rätt? 

När det gäller lilla arkanan bägare. stavar, mynt och svärd där är det inte lönt överhuvudtaget att göra en jämförelse för ser så olika ut från lek till lek och beroende på den som gjorde just den leken hade för tankar när den gjordes. 

Se bara på Crowleys lekar den leken han gjorde när han bodde i England  ser helt annorlunda en den lek han gjorde efter han blev satanist och tillhörde en grupp som offrade spädbarn till gudarna och han blev intagen på mentalsjukhus. 

Så även ollika kort tillverkare har helt skilda betydelser i sina olika lekar. 

Precis som i grunden då den Franske kungen 1395 tillverkade den första tarotleken i världen han  lät en konstnär måla korten efter hans önskemål och för vad han ville korten skulle betyda för honom.

Det finns några kort fortfarande bevarade på ett museum i Paris från denna lek.  

Den andra  tarotleken i historien kom 5 år efter och var den italienska familjen Visconti som på samma sätt gick till en konstnär som fick måla korten efter deras önsklemål och den såg helt annorlunda ut en den franske kungens lek. Skillnaden var att familjen Visconte beställde 5 lekar som såg likadana ut och är den äldsta kompletta tarotleken som finns bevarad. 

Så helt olika utsende och olika betydelser redan från tarotkortens begynnelse.   

Så tyvärr kan man inte använda några grundbetydleser för de finns ett otal olika grundbetydelser genom åren och vilken grund betydelse ska man då välja ?

Vem ska bestämma vilken av alla dessa grundbetydelser som finns stämmer ja  det är ingen lätt fråga att besvara på.

Jag har läst mängder av tarotböcker och lärt mig jätte mycket av det. Så absolut inget fel i att läsa böcker.

Men att tolka korten  genom böckerna nej där kan jag inte använda mig av böckerna för så olika tolkningar från bok till bok.   

Lasse

LinaLj
6

#31: Men det är ju precis så det är. Du har läst massor av böcker och har en enorm erfarenhet av att lägga tarotkort. Det gör att du vet hur korten beter sig och att de inte alltid betyder samma sak. 

Det är balansen som är viktig. Det är därför det är så viktigt att lära känna en ny lek innan man börjar använda den med andra personer. 

Jag tror inte att svaret ligger i att bara använda teori, men inte heller i att bara gå på intuition. I alla fall inte om man aldrig har sett en tarotlek förut. Någonstans måste den första förståelsen komma ifrån. 

Det är som att lära sig att flyga ett plan. Folk tror att det handlar om teori, men faktum är att det mesta handlar om intuition. Hur kontrollspaken känns i händerna tolkas av hjärnan och omsätts i att en erfaren flygare på ren intuition kan reagera på de minsta förändringar och kompensera för dessa. Hur molnen ser ut gör att de väljer att göra på det ena eller andra sättet. 

Alla flygare vet detta. Men det skulle inte falla någon in att sätta en person som aldrig suttit i ett plan bakom styrspaken och säga "Du lär dig när vi kommer upp dit för det handlar ändå till 90% om intuition". Nej de får plugga teori och när teorin sitter så får de börja öva sig med handledare som lär dem att tolka de signaler de ser och känner och till slut går det via intuition för dem och då är de redo att börja flyga själva. 

Det är sällan det man läser i en handbok kan överföras direkt på verkligheten. Handböcker är gjorda av generaliseringar för annars skulle de vara oändligt långa, komplicerade och svåra att förstå. Det innebär dock inte att det inte är nyttigt att läsa dem.

Skogshumblan
5

Bra formulerat Lina. Lasse, jag tror din poäng kommit fram.Du tycker på ett sätt och vi andra på våra respektive sätt.

/ Skogshumblan

tarotlasse
1

Så från tarothistoriens begynnelse så har alltid lekarna varit väldigt personliga och man beställde lekarna helt  efter sin egna önskemål. 

De var oerhört påkostade och var bara kungahusen  och den allra förnämaste adeln som hade möjlighet till dessa tarotlekar. 

Så ska man gå efter grunden och tarothistorien så ska du ju använda din helt egna tarotlek som du själv bestämt motiv och innebörd i. 

Det närmaste man komma det i dag om man inte är konstnär själv och måla sin egna kort. 

Är som jag fick lära mig en gång i tiden o det var att när man köpte in en ny tarolek så satte man sig ner titta på varje kort var för sig och skrev ner vad man själv såg i kortet och på det viset gjorde man sin egen bok med sina egna grundbetydelser. 

Man lär sig faktiskt otroligt mycket av sina kort att göra  på detta  sätt men i praktiken så kan man ändå inte använda sig av detta när ma tolkar korten för kortet kanske betyder en helt annan sak vid ett annat tillfälle. 

Men oj vad mycket jag lärde mig av att sitta och skriva en sådan här bok om taroleken jag använde så något jag kan rekomendera att göra.  

Lasse

tarotlasse
1

jag förstår precis vad du skriver och tyvärr den största fällan vi går i. 

Jag har sett det så många gånger  både under kurser och även fått läggningar  av mer erfarna tarotläggare som lagt korten i många år. 

Sitter och omdvetet lägger in i grundbetydleserna för de sitter där i bakhuvudet från den dagen de pluggade in betydelserna och det har tyvärr blivit fel när de tolkat mig men de som kommit från intuitionen har stämmt betydligt bättre så tyvärr får jag säga blir det en björntjänst att läsa sig till tolkningarna.

Jag har kommit på mig själv att göra likadant fast det är 20 år sedan jag läste betydelserna för den tarotleken jag använder mest och brukar vara det jag sagt då som stämt  som sämst under läggningen. 

Så  jag gör precis samma fel det sitter där i bakhuvudet vilket jag vill eller inte.   

Så bättre att redan från allra början att lära sig att använda sig av sin intuition och är faktiskt betydligt enklare en att plugga in alla dessa betydelser för varje kort. 

Men det är  min erfarenhet så förstår fullkomligt vad ni menar men jag kan inte rekomendera er det sättet att lära er korten på. 

Men det är ju helt och hållet ni själva som bestämmer hur ni vill göra. 

Det är  tyvärr inte heller den allra gnuttaste medialitet att använda sig av en bok eller text häfte  och då  inte hellre längre  något medialt arbete längre.

Man lurar bara sig själv om man bara lägger på sig själv lägger man på andra lurar man även dom för inget medialt överhuvudtaget i att använda sig av en annan medial persons tolkningar i en helt annan fråga en kanske den du lägger på och då blir det också helt fel.

Om jag har haft feber i 14 dagar och fruktansvärt ont i magen så  inte skulle jag gå ner till biblioteket och be bibliotikarien slå upp vad det kan vara för fel på mig nägot av alla  läkare Lexikon som finns i hyllan.

Men det är  helt ok  att göra så när det gäller  en tarotvägledning. 

Lasse

Maikailoa
1

"Det är  tyvärr inte heller den allra gnuttaste medialitet att använda sig av en bok eller text häfte  och då  inte hellre längre  något medialt arbete längre."

Jo faktiskt. Vi ska inte glöma bort att korten är blandade och valda. Det är ju det som är själva grundtanken med tarot.

Det låter nästan som att du skulle kunna klara dig egentligen lika bra utan korten Lasse. Har du provat det?

tarotlasse
1

ja då det händer då och då och fungerar precis lika bra det, Min förra jobb var det frukatnsvärt envetna om att jag skulle visa dem hur tarotkorten skulle fungera och vi hade redan från början att mina arbets kamrater skulle ställa frågor om saker som skett och som jag inte hade den blekaste aning om.  men det blev pinsamt för jag glömde ta med mig tarotleken flera gånger, Men denna fredag hade jag återigen glömt leken ocg det skrattade gott åt mig så det var pinsamt så jag sa att detta funkar även utan böcker. så en man bad mig att beskriva i de 7 hus han hade bott i under åren. 

Jag satte mig ner bad mitt inre att beskriva dessa bostäder jag var rejält nervös denna gången att inte få använda korten som vanligt men jag fcick upp bilder av hus jag beskrev dem vissa hus kunde beskriva utifrån andra inom hus och andra  ett helt bostads område.  Men det sista huset där jag ser jag en stor mörk port och jag käönner en rädsla för denna port och jag känner spritlukt där  jag beskriver porten hur den ser ut  jag kan beskriva detaljer och jag säger att han var rödd för att gå igenom porten för det hängde alkisar  där   jag kunde beskriva en liten lgh med flagande tak  och att utmåt gatanstod det gamla bruna mjölkflaskor. personen blev helt paff han sa att alla beskrivningar hade stämt men han ahde blivit grymt imponerad över det sista huset jag beskrivit det var det hus han bott i tills han vara 4 år han var livrädd för denna port inte för alkisar däremot för vildkatter som hängde i posrten. 

Att jag kunde känna doften av alkohol blev han helt konfunderad över hur tusan kunde jag känna lukten som låg 40 år tillbaka i tiden för i källaren så  tillverkade man mycket riktigt sprit och sprit lukten fanns i hela huset och speciellt i porten. 

Och mjölkflaskorna ja mjölkbutiken låg i huset o ut mot gatan så han undrade hur i h-vetet  jag kunde se det o att jag nu inte använt tarotleken utan helt utan hjälpmedel ja det kunde han ännu mindre fatta. så visst fungerar det utan några hjälpmedel och enabrt använda sig av sin egen röst och be om informationen att man helt enkelt har ett samtal jag frågar on det jag vill ha reda på och jag får svaren som tankar i mitt huvud eller som bilder i mitt huvud o som vid detta tillfälle även lukter. 

Så beskriver jag efter det.

Men det är lite pirrigt att göra det helt utan hjälpmedel kan jag även känna i dag det känns mycket tryggare att ha tarotkorten eller ngt annat hjälpmedel att luta sig emot,  men visst funkar det helt utan är bara min egen oro efetrsom jag inte är lika van vid att göra sådant här helt utan hjälpmedel och då blir man lite nervös och orolig. För jag är precis som alla  andra litar inte alltid på mig själv och att jag ska kunna tolka det, 

så även efter alla tarotläggningar och sittningar o ännu värre dessa stor seanser så är jag skit nervös varenda gång det går aldrig över  det är ngt man aldrig vänjer sig vid. 

Lasse

Shakti
4

Lasse, varför tror du att den hängde symboliserar någon som behöver hjälp? Om du betraktar bilden väldigt noga, ser han på något sätt ut att vara i behov av hjälp eller ser han snarare ut att befinna sig i harmoni med sig själv? Ser du inte glorian runt hans huvud?

Att han sedan hänger  med huvudet neråt är också en intressant betraktelse,  med tanke på att det i olika kulturer och traditioner ansågs ha en helande verkan för kropp och sinne att stå på huvudet och att det kunde leda till visoner och högre vishet. Ockultister och speciellt alkemister ansåg sig kunna befria sig från sina passioner genom att stå på huvudet och låta energin ta sig från genitalierna ner till huvudet genom tyngkraften och på så vis ansåg dom sig kunna nå upplysning. I yoga igen finns en position som kallas Tree som ser väldigt lik ut ställningen som mannen hänger i förutom att man i yogan inte hänger från ett träd med huvudet neråt utan gör denna ställningen i stående position. Och inte bara i yoga utan det finns även andra kulturer där man hänger upp sig med precis den benställningen för att nå upplysningen.

Mannen som hänger med huvudet neråt är upplyst och ser världen inte som den breda massan, utan utifrån sin egen synpunkt som kännetecknas av glorian runt hans huvud. Kortet symboliserar personlig autonomi och inte en man som följer flocken. Kortet har bara en positiv betydele och symboliserar ingen man som behöver hjälp.