Stä blod
Hejsan!
Min pappa berättade för mig för ett tag sedan att han kunde stä blod. Han gjorde det på min mamma när hon hade gjort illa sig och blödde kraftigt. Min farfar hade också den förmågan att kunna göra det.
Han berättade även att han kunde hitta vattenhål genom att hålla i två träpinnar, inte i dom av metall. Det har jag även fått den stora äran att få se honom göra. När han hittar vatten så blir det sån kraft i pinnarna att dom knäcks om han inte ger efter för styrkan i träet.
Hur går sånt här till? Kan sånt gå i arv? Kan alla lära sig sånt?
# 0 Jag har ingen aning om sådant går i arv eller går att lära sig men väldigt spännande är det. Tack för att du delar med dig.
Kram
Amor Vincit Omnia
lilju vad intressant.Att Stämma blod är ett gammalt sätt. O har du din far i livet så be att han hjälper dig,Så att du kan fortsätta i hans fotspår.
stämma blod var förr en teknik som användes av äldre människor där tanken var att de stoppade ett hastigt blodflöde genom gamla ramsor (ofta med kristna undertoner) och magiska
O så säger jag som A-H tack för att du berättar.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Det där med att pinnarna knäcks var intressant! Vanligtvis brukar slagrutor förklaras psykomotoriska effekter. Med det menas att man undermedvetet styr pinnen själv genom subtila omedvetna rörelser. Men att pinnarna knäcks går inte att förklara med den teorin och om de verkligen gör det är det ett jättestarkt Tecken på att det är något i görningen. Därför vore det jätte intressant att få se när det händer!
TS
- "Det har jag även fått den stora äran att få se honom göra. När han hittar vatten så blir det sån kraft i pinnarna att dom knäcks om han inte ger efter för styrkan i träet."
Såg du när pinnarna knäcktes? Det är något jag bara hört talas om, naturligtvis skulle det vara otroligt häftigt att få uppleva det. Kanske läge att be "farsan" spela in en film och lägga upp på YT?!
--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/

Jag har också varit med om att gå med slagruta där klykan vreds så hårt att barken vreds av. Men jag har även provat utan att det hänt ett skvatt. Jag har bara gått och gått och gått…
Min pappa var ganska duktig med slagruta och jag fick följa med honom ibland som barn vilket förstås var väldigt spännande. Han tillverkade alltid klykan direkt på plats, varför vet jag inte, men jag förmodar att han ville ha den färsk.
Ja det har jag gjort. Jag trodde inte riktigt på honom innan men när han sen visade det så ändrade jag mig direkt. Det var häftigt!
Slår vad om att det inte skulle hända någonting om jag skulle försöka också.

#8 Prova iaf. Det tycker jag man ska göra för att få en egen erfarenhet. Du kanske är en naturbegåvning!
#9 testa tänker jag nog göra iallafall! man vet ju aldrig :)
Om man kann lära sig att stä blod vet jag inte,men det är en gåva som jag fått och har prövat det ett antal gånger under mitt liv då man skurit sig rejält och det har alltid fungerat snabbt och såret har blivit vitt på något vis och läkt ihop välldigt snabbt.Min farmor kunde också stä blod och hennes far kunde också,,,,
Ja slagrutan är väl beprövad och det har alltid fungerat sjelv har man sprungit med en sådan sedan barnsben och det har alltid fungerat,,När jag komm på det det var så att grannen hade tillkallat en äldre man som letade efter lämpliga ställen att gräva en brunn han har prickat in ca 60 brunnar med en pendel och han kunde också säga villket djup det skulle grävas,,ja när han var hos grannen så frågade jag om jag fick låna hans pendel och det fick jag vidare så började den att svänga och då sade mannen till mig att det var en vattenåder sedan började pendeln att snurra så kraftigt och då sade mannen att jag befann mig över en korsåder och att det skulle vara lämpligt med en brunn där,,,,När mannen åkte så sade han att till den här byn skulle han inte åka ngt mera för han kann ju och pekade på mig,,,