Annons:
Etikettupplevelser
Läst 707 ggr
Mia-45
2019-11-15 10:30

Hypnagoga hallucinationer

Hej på er.

Det är år och dag sedan jag skrev här. 
Men känner att nu är det dags. 

Hypnagoga hallucinationer. 
Ja…detta verkar jag nu ha haft i ett par nätters tid. 
Jag har undrat om jag håller på att bli galen eller vad. 

Just nu är jag sjukskriven för stress och utmattning och både min fysik och psyket mår inte så väl. 
När jag somnar in på kvällen så hör jag röster. Precis som om två personer står utanför mitt fönster och pratar. Hör inte orden. 
Ibland hör jag musik, skrik som kommer långt bortifrån m.m.
Just i insomningsskedet så vaknar jag med ett ryck. 
I förrgårnatt så hände detta säkert en 5-6 ggr. 
Samma natt vaknar jag av att någon säger ett tydligt och starkt "Hallå!"
Jag går upp och ser så inte sonen kommit och vill något men här finns ingen. 
Det känns som om jag har nån närvaro i sovrummet. Så jag vaknar till och är skräckfylld nästintill. 
Känns nästan som att andevärlden är och pockar på och gör sej påmind på
nått sätt. Svårt att förklara. 

En obehagsskänsla som gör att jag sedan inte kan sova. 
Är det nån annan som brukar uppleva detta?

Annons:
Huygens
2019-11-15 12:53
#1

Jag skulle vara lite försiktig med beteckningen "hallucinationer", dels för att vi inte vet vad hypnagoga upplevelser (syner, ljud) är och dels för att vetenskapen ändrat ordval och väldigt hårt trycker på att det rör sej om "hallucinationer", när indikationer pekar på att det kan vara något annat. Börjar man använda vetenskapens språk, blir till slut alla ovanliga upplevelser; "hallucinationer" och man riskerar att snabbt avfärdas av omgivningen.

Har man stress och utmattning bör man komma till rätta med det först, även om det kan vara svårt att veta vad man ska göra.

Mia-45
2019-11-15 12:55
#2

#1 Jag tog bara beteckningen och kopierade. 
Själv vet jag inte vad detta är. Övernaturligt eller en del av psyket när den inte mår bra.

Huygens
2019-11-15 13:01
#3

#2 Jag vet heller inte vad det är. Ibland funderar jag på om det är någon som vill få våran uppmärksamhet. Ibland kanske det bara handlar om att vi kan "lyssna in" på andra verkligheter, eller sådant som är nära vår verklighet.

Det är ju vid ett övergångsskede i medvetandet, när man precis ska somna eller när man vaknat. När man sedan gått in i ett faktiskt drömtillstånd är det kanske som om en bubbla slutit sej runt medvetandet och dom hypnagoga upplevelserna försvinner och ersätts av stilla sömn eller av (slutna?) drömmar.

Mia-45
2019-11-15 13:13
#4

#3
Känns som om detta är att någon vill ha min uppmärksamhet efter som jag vaknade av att någon sa Hallå. 
Kan det vara så att man hamnar i en dimension mitt emellan vakenhet och sömn?
Precis som du skriver att när man väl gått in i sömnen så försvinner dessa uppleveler. 
Men det är så mycket pågående i mina öron så jag blir rent förskräckt. 
De vart mycket starka igår fram tills jag tog en Lergigan för att kunna somna ordentligt. Och då vart nog klockan runt 2-3.

Huygens
2019-11-15 13:27
#5

#4 Jag är lite osäker på definitionen av begreppet "dimension" även om jag själv använt det i ibland.

Jag tror att när man är på väg att somna, kan medvetandet komma i nära kontakt med andra verkligheter. Jag tror att vaken fysisk verklighet för det mesta isolerar oss från andra verkligheter.

Om någon extern (ande?) vill sända ett meddelande när vi når det hypnagoga, kan man plötsligt höra det (ljudet) direkt. Men då blir man ofta så vaken att man tappar kontakten, som när någon säger "hallå" och man bryter ur insomnandet. Egentligen skulle man vilja vara kvar i mellantillståndet innan sömn, för att kunna lyssna bättre och höra ett längre meddelande, men det är svårt.

Hypnagoga bilder kan vara kvar längre, vara föränderliga och synliga åtminstone en halv minut efter att man vaknat till ordentligt.

Dessutom kan man antagligen höra en massa brus i det hypnagoga, ungefär som en radioapparat som får in för många stationer samtidigt; en röra av musik och ljud hörs om vartannat. Det är vanligt även vid vaken sömnförlamning. Frågan är om man verkligen hör andra människor prata i huset eller om det är deras tankar man uppfattar. Nästan alltid kan i alla fall jag inte utröna exakt vad som sägs, så jag har funderat på om hörseln bara blivit lite känsligare.

För det mesta är insomnandefasen kort så man märker inte av något hypnagogt, men om man av någon anledning har svårt att somna in, tror jag att det gör att man kommer i kontakt med mellanfasen och lite "flyter ut" i den verkligheten, fångar upp saker.

Magi-cat
2019-11-16 08:45
#6

#0 Just i insomningsskedet så vaknar jag med ett ryck. 

Se: https://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5dcfa8b5ce12c423f5000fca-hypnagoga-ryckningar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: