Annons:
Etikettoförklaradefenomen
Läst 953 ggr
JRSN
2019-04-15 17:14

Om ESP och Intuition

Det är ingen kritik alls, men har bara en liten fundering ifall "Intuitionsövning" verkligen är rätt benämning på de övningar som är vanligt förekommande här i Övernaturligt. Frågorna som ställs är ju exempelvis; "vad åt jag till middag idag, vad har jag bakom min rygg", eller kanske, "vad är det för färg på min mobiltelefon?" Detta är nog mer exempel på ESP (Utomsinnlig perception) än på Intuition. Så det kanske är idé att döpa om prakticerandet till 'ESP-övning'?

Intuition är, åtminstone som jag ser det, mer en tolkning av "ofullständig information". Dvs viss information om målet/ämnet finns faktiskt, även om helhetsbilden inte är klar. Man kan säga att det undermedvetna lägger pussel med vissa givna bitar och gör en intelligent gissning/bedömning av vad den samlade bilden föreställer. Intuitionen är alltså inte ögonblicklig kunskap utan behöver material för att kunna agera, precis som en detektiv behöver ledtrådar för att kunna finna ett mönster, där information egentligen saknas.

Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap, säger så här i ett blogginlägg:

"Som tonåring brukade jag sitta och läsa läxorna med fönstret öppet i mitt rum på andra våningen. En dag märkte jag att jag visste när vår katt kom hem trots att jag inte kunde se eller höra henne. När jag tittade ut genom fönstret såg jag henne stå framför ytterdörren. Detta gjorde jag innan hon började jama för att bli insläppt. Jag häpnade över min Klärvoajans eftersom jag var säker på att jag inte på något sätt hade lagt märke till katten. Det krävdes ytterligare ett par lyckade förutsägelser innan det gick upp för mig att jag implicit lärt mig att fåglarna gav varningssignaler när katten närmade sig; det var alltså förändringen i fågelsången som fick mig att titta ut genom fönstret och titta efter katten."

Visst kan man göra ESP-övningar, frågan är bara vad man vill uppnå med det. Blir människan lyckligare av att ha magiska förmågor och kunna beskåda andras middagsrätter?

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
Novachan
2019-04-15 22:16
#1

Har undrat samma sak (även fast jag inte brukar hänga här så ofta)

[Ay'e]
2019-04-16 09:37
#2

#0 Övningarna är mer en lek och lite tidsfördriv så dom ska man inte ta på så stort allvar. Är sällan med i dom men nån gång kan jag hoppa in om lusten faller på.

Det jag tycker är att övningarna dominerar många forum så andra trådar och frågor försvinner i mängden men det är vad jag tycker och vill folk göra övningar så måste dom få det men att andra trådar som rör sajters ämne puttas ner  i ett hav av övningar är väl inte så bra.

Intuitionen däremot håller jag inte med dig helt  i eller det Peter Gärdenfors säger för intuition kommer i flera former inte enbart en sen att det gick till så för just Gärdenfors betyder inte att det är så för alla och det beror helt på vad man använder den till.

Blir människan lyckligare av att ha magiska förmågor och kunna beskåda andras middagsrätter?

Nja lyckligare blir man väl inte men man kan få ett bra middagstips om man inte vet vad äta en dag, skämt å sido  😉

Sen det där med magiska förmågor det avgör inte en övning och antingen har man dom gåvorna eller så har man dom inte och det där vet man bäst själv och är inget som kan bedömas,avgöras eller bevisas på olika forum tvärtom ingen annan kan avgöra såna förmågor åt oss det kan bara vi själva avgöra och veta om vi har dom eller ej.

Men åter till intuitionsövningarna dom får man se som en lek och ta med en nypa salt och gissar nån rätt ja men det är ju så klart roligt för den som hinner först och får sig en liten dopamin kick 😎

Amandla
2019-04-16 09:37
#3

Spelar det verkligen någon roll vad övningarna kallas? För allmänheten betyder det i stort sett samma sak tror jag. För mig känns det som ganska ovidkommande. 

Vissa av frågorna kan man säkert svara rätt på om man känner personen som ställer dem och har snappat upp ledtrådar under åren. Andra frågor har jag svårare att tro på att det skulle kunna gå till så. Vissa av övningarna är det många som svarar rätt på och knappt några lämnar fel svar,  andra övningar är det mer "spridda skurar" av svar på, och en del frågor är det ingen som lyckas känna in rätt svar på. Jag har aldrig lyckats se något mönster till vilka och varför.

Det du skriver om professorn har inget att göra med den intuition jag menar. Här på iFokus finns inga fåglar som kvittrar om någons katt befinner sig i närheten…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JRSN
2019-04-16 10:15
#4

Ett sätt att lösa problemet med att trådar försvinner i mängden intuitionsövningar kunde ju vara att inte använda enkätfunktionen. Istället kunde deltagare svara i samma tråd där frågan ställdes. Svar ges sen, efter en tid, i samma tråd av frågeställaren. Ok, själva statistikdelen uteblir då, men det kanske är mindre viktigt i sammanhanget. En tanke bara. 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Amandla
2019-04-16 10:21
#5

#4 Vad är skillnaden?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
JRSN
2019-04-16 10:30
#6

#5 Bra poäng där, inte så stor skillnad… 🤦‍♂️

Nej nu kom jag på vad jag menade (tror jag). Nästa Intuitionsövning fortsätter sedan i samma tråd, osv till den fylls upp.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Annons:
[Ay'e]
2019-04-16 10:45
#7

#6 Om du tittar på övningen så använder man funktionen undersökningar och den funktionen kan inte läggas in i en redan pågående tråd. Det är vitsen med övningar att man inte kan avslöja svaret innan man själv svarat.Kolla i den här övningen.

https://overnaturligt.ifokus.se/discussions/5cb57f31ce12c458c00026ed-intuitionsovning-16april?discussions-1

Har sett att någon använder sig av enbart trådstart utan undersökningsvalet och det är så klart lika bra men att fortsätta i en redan pågående tråd så förlorar man möjligheten att ha svarsalternativ vilket endast kan skapas i trådstarten.

Amandla
2019-04-16 10:56
#8

#6 En sån lång tråd med flera övningar i riskerar att bli väldigt rörig. Det är vanligt att medlemmar deltar i övningar som är flera dagar gamla eller ännu äldre, och då hamnar svar till de äldre övningarna huller om buller med svar på nyare övningar, vilket gör det svårt att se vems tur det är att göra en ny övning. Jag föredrar absolut att ha det som nu, då ser man ju direkt om man svarat rätt och det är tydligt vem som var först med rätt svar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magi-cat
2019-04-16 19:49
#9

#7 Det finns goda orsaker till att medlemmen gör på det sättet, och det är helt ok. Trevligt med omväxling. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-04-16 19:52
#10

Jag har tidigare givit förslag till iFokus att man skulle ha möjlighet att göra en "mapp" för att samla inlägg om det blir många i ett viss ämne eller t.ex. intuitionsövningar så att de inte upptar stor del av "nya inlägg"-spalten.

Alla som är intresserade av ämnet även efter en tid kan då enkelt hitta inläggen i den mappen.

På det sättet skulle de äldre intuitionsövningarna (t.ex.) återfinnas i mappen och dagens övningar i spalten som vanligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-04-16 19:59
#11

#0 Utmärkt exempel på hur vår hjärna utan att vi är medvetna om det jobbar åt oss. 🙂

Men vad trådarna här kallas upplever jag personligen inte som något som behöver ändras på eller så. Inte heller tror jag man behöver bli lyckligare av att göra övningarna, men tycker man det är kul att pröva, så varför inte. 🙂 Allt behöver man kanske inte direkt uppnå något med?

(En tråd jag skrivit på OF om intuition kanske kan intressera:

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/553c8d7ace12c476d100016d-intuition?articles-1)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
2019-04-16 22:31
#12

Tack 'Magi-cat' för länk om intuition! 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

[Ay'e]
2019-04-17 03:19
#13

#9 Det där var inte skrivet som kritik tvärtom det är  lika bra och egentligen bättre och  säkrare än dom traditionella skapa undersökningar som vi haft i alla år när man får svaret i efterhand.

--------

Det jag tycker som jag skrev i 2 är att övningarna dominerar flera andliga forum  så övriga frågor och funderingar försvinner och förr var det en övning om dagen men idag är det flera extraövningar och då åker andra trådar ner och försvinner i detta hav av övningar nåt som många har noterat och funderat över. Det är nästan bara övningar när man bläddrar bland trådarna men å andra sidan har vi sett några år att aktiviteten sjunkit på flera håll så övningarna kan bli ett sätt att hålla igång aktiviteten men det är synd om dom som puttas ner som kanske har funderingar som för just dom är viktiga att lyfta och lufta för dom försvinner i mängden övningar.

Annons:
Magi-cat
2019-04-17 07:38
#14

#13 Det är inte så många andra trådar. Aktiviteten i detta forum har förändrats, liksom i så många andra.

Många tycker också det är trevligt med övningarna, annars skulle de naturligtvis försvinna. Att delta i övningarna är också ett sätt att vara aktiv utan att skriva långa inlägg och argumentera i trådar. Att vara med och aktiv i ett forum kan vara så mycket och deltagandet i övningarna är välkommet. 🌺

Men jag kan hålla med om att synligheten för andra trådar kan minska. Därför skulle jag gärna se ett förverkligande av mitt förslag, att man kunde stoppa in trådar i ett visst ämne i en mapp i inläggsspalten där de blir lätta att hitta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Ay'e]
2019-04-17 16:40
#15

#14 Det är trist det där för tänk vilken aktivitet det var förr, fullt ös men det är väl som med allt annat allt har sin tid men det kan få ny fart igen 😎

Upp till toppen
Annons: