Annons:
Etikettövrigt
Läst 1132 ggr
Magi-cat
2019-03-18 19:11

Bjäran

(Till vårt lexikon 😎)

Bjäran (eller baran) var i svensk folktro ett väsen som användes för att dra mjölk från grannens kor. Om korna sinade hade bjäran varit framme.

(Andra ord för samma sak är trollhare, mjölkhare, trollkatt, pukhare)

En bjära kunde förekomma i olika former, som en hare, en katt, en fågel eller som i Västerbotten, ett nystan. Nystanet preparerades då genom olika ritualer. När det var klart kastade man det över vänster axel och uttalade besvärjelsen:
""Jag har gett dig blod, fan ska ge dig mod. Du ska för mig på jorden springa, jag ska för dig i helvetet brinna""

Upptäckte man baran och förstörde den, skadade man också dess ägare, enligt folktron, eller så fick man den personen att framträda.

En beskrivning av hur en bjära tillverkades finns nedtecknat från en häxprocess 1597 i Hälsingland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%A4ra

Bild på en hare-bjära:

https://www.google.se/search?q=bj%C3%A4ran&espv=2&biw=1745&bih=885&source=lnms&tbm=isch

Jag undrar om detta är enbart folktro, att man verkligen trodde så här?Eller om det var något som skapades i häxprocesserna?

Det visar lite av den osäkra tillvaro som människor förr, särskilt kvinnor, i så fall måste levt i. Sinade korna (pga dåligt foder t.ex.) så kunde grannkvinnan bli anklagad att hon skickat baran på dem.Oberörd 

Mådde de egna korna bra och gav rikligt med mjölk, (t.ex. för att de sköttes bra och fick ordentligt med foder) kunde grannarna anklaga någon av gårdens kvinnor. De hade nog använt baran…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Ay'e]
2019-03-19 16:49
#1

Intressant det här med gammal folktro och så himla spännande att läsa om. Vet inte mycket om bjäran men min släkt på fars sida är från Hälsingland och jag vill minnas dom nämnt det men det var inget dom ägnade sig åt däremot lär det ha funnits längre tillbaka i vår släkt.

Förr fanns det dom som hade kunskaper och kunde utföra magi på ett helt annat sätt än vi i dagens moderna samhälle kan men visst kan det också bli så som du skriver :  Jag undrar om detta är enbart folktro, att man verkligen trodde så här?Eller om det var något som skapades i häxprocesserna?

Det visar lite av den osäkra tillvaro som människor förr, särskilt kvinnor, i så fall måste levt i. Sinade korna (pga dåligt foder t.ex.) så kunde grannkvinnan bli anklagad att hon skickat baran på dem.Oberörd 

En del tror jag enbart är gammal folktro samt Skrock och vidskepelse som förekom mer förr än det gör idag.Min gammelfarmor och gammelfarfar minns jag pratade om sånt och en del köpte dom med hull och hår annat inte och ofta hörde jag dom säga tyst att dom inte skulle skrämma upp flickebarnet (mig) men jag älskade sånt där redan då så jag sög i mig allt jag bara kunde när dom äldre pratade om gamla seder och tro.

Men visst absolut mycket var Skrock på den tiden men även äkta vara med kloka gummor och gubbar som kunde sin sak,Völvor,Nåjden,häxor med flera så det var absolut både Skrock och äkta vara men just vad gäller bjäran ska jag låta vara osagt men en del kunde säkert medan andra kanske använde den i skrämmande syften.

Vi har ju exempelvis en medlem med oss på i fokus som kan Stämma blod (du vet vem jag menar 😎) och den medlemmen använde sin förmåga för annan medlem på en annan sajt i en dold grupp där medlemmen faktiskt såg resultat hur blodet försvann och det torkades rent . Hen berättade också om ramsan och lämnas den över så förlorar den som lämnat över förmågan till den som får ramsan så det här är verkligen högst verkligt för en del att besitta förmågorna så det finns så klart både och dom äkta och  dom som skrockar.

Tänker på medlemmen så ser vi att det än idag lever kvar och det är såna här kunskaper vi ska ta vara på och vara rädda om för det finns verkligen människor med fina magiska gåvor och det tycker jag är fantastiskt underbart och jag hoppas det får finnas kvar i framtida generationer 😎

Upp till toppen
Annons: