Annons:
Etikettandlighet
Läst 1477 ggr
maom
3/13/19, 4:38 PM

Frågor om andlighet

Jag har länge varit intresserad av det övernaturliga. Även upplevt en del saker själv som jag inte kan förklara. Jag försöker behålla min skepticism och alltid kolla om jag kan hitta en naturlig förklaring till det som sker innan jag accepterar möjligheten att det är något andligt. 

Jag har nu lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. Kan vem som helst öppna sig för ande-världen eller vad man ska kalla det. Eller är det något man föds med? Beror ens öppenhet hur mycket kontroll man har på det hela eller är det andra faktorer som avgör?  Vilka isåntfall? 

I och med att en kär familjemedlem gick bort för en vecka sedan så har dessa tankar bubblat upp och jag och min mor är helt säkra på att det vi upplevde för några dagar sedan är förknippat med den bortgångne familjemedlemmen. Jag är intresserad av att utforska detta ytterligare. 

Beroende på era svar kanske jag har lite följdfrågor också! :)

Annons:
mörkaögon
3/14/19, 1:39 AM
#1

Jag tror att öppenhet inför andevärlden beror på vars och ens vilja att vara öppen. Att bortförklara andliga upplevelser är en skyddsmekanism för att slippa ta itu med det oförklarliga många ggr. Personer med stort kontrollbehov har ofta svårare att öppna sig och släppa in upplevelser, är min erfarenhet, då dessa ofta stänger av sånt de inte själva kan kontrollera.

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

JRSN
3/14/19, 1:21 PM
#2

Vem som helst kan öppna upp sig för andevärlden. Sen har man förstås olika förutsättningar att uppfatta subtila energier beroende på arv, uppväxtmiljö, intressen i livet m.m. Men det går att träna sig att se, höra och känna av andliga energier. Det största hindret är egentligen det skeptiska/logiska sinnet. Vänsterhjärnan vill gärna sålla bort intryck såsom irrelevanta, ologiska, utslag av tillfälligheter etc. Men det är i högerhjärnan (det ordlösa bildsinnet) som de huvudsakliga intrycken tas in och bearbetas.

En god idé kan vara att skapa en personlig "ritual" där man öppnar upp sinnet för andliga energier. När man sedan är klar så kan man, med den omvända ritualen, stänga ner igen, för att på så sätt fungera bättre i det dagliga livet.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

maom
3/14/19, 2:11 PM
#3

Tack för svar! 

När jag var yngre (ca 14 år gammal kanske) försökte jag verkligen ta kontakt, och när jag fick kontakt blev jag så skrämd så jag har försökt undvika det hela helt och hållet. Men nu när jag är äldre, 23 år, så känner jag mig mer säker på att upplevelserna i sig inte är något farligt och att jag blir rädd bara handlar om ovana samt okunskap. 
Ska se om jag kan läsa på lite mer.

[Ay'e]
3/15/19, 4:26 PM
#4

#0 Beklagar sorgen och din nära familjemedlems  bortgång , all styrka till dig och dina nära och kära 🌺

Visst kan alla öppna upp sig det råder det ingen tvekan om sen är vi olika som personer och en del går nedstängda nästan jämt och det är ofta omedvetet sen har vi också dom som stängt ner sig medvetet av olika orsaker.

Det #2 är inne på är intressant och det stämmer så väl det JRSN skriver, Vänsterhjärnan vill gärna sålla bort intryck såsom irrelevanta, ologiska, utslag av tillfälligheter etc. Men det är i högerhjärnan (det ordlösa bildsinnet) som de huvudsakliga intrycken tas in och bearbetas.

Jag kom in på en blogg och ni har säkert redan sett den dansande damen för hon har dansat många år på internet nu 😃 och här kan man testa sig i all enkelhet och se hur man uppfattar henne,dansar hon medsols eller motsols.

http://lillafruns.blogspot.com/2010/10/hoger-vs-vanster-hjarnhalva.html

För mig dansar hon mest medsols men hon byter varv också och enligt bloggen är det enbart 5% som kan se henne byta håll och hur sant det är ska jag låta vara osagt för jag ser henne svänga åt båda hållen så för mig är det logiskt att alla ser det men enligt bloggaren inte.

En liten kul övning och det vore roligt att höra om ni andra också ser henne byta håll. Från början ser jag medsols sen kommer nåt motsols och rätt som det är växlar hon febrilt och bara efter nåt varv eller två byter hon varv igen för att sen återgå till medsols och fortsätter så.

Sen lite längre ner kommer tips om hur man växelvis kan träna upp båda sina hjärnhalvor och även det väldigt enkla övningar.

#3 Det där med rädsla är det många som känner igen sig i och jag brukar svara så enkelt att tänk på hur personen var i det fysiska livet vi lever här och att då var ni inte rädda för henne eller honom så varför känna rädsla när personen är i andlig form ? dom är samma som dom var i jordelivet och det enda som skiljer är att dom nu är i sin andekropp och inte den jordiska det är enda skillnaden men annars är dom precis som dom var när dom levde på vår jord så det finns inget att känna rädsla för tvärtom  ❤️

Magi-cat
3/15/19, 6:08 PM
#5

Kul grej det där med den dansande damen. Men hjärnan fungerar inte riktigt så som trivialtolkningen om höger- vänsterhjärna. Hela hjärnan arbetar tillsammans, i ett. 

Bara en liten parentes. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Ay'e]
3/16/19, 5:01 AM
#6

#5 Jag hoppades på att du skulle hoppa in i tråden Katten för du har ju koll på det här med hjärnan 👍

 Men hjärnan fungerar inte riktigt så som trivialtolkningen om höger- vänsterhjärna. Hela hjärnan arbetar tillsammans, i ett.

Nä det tror inte jag heller utan det är betydligt mer komplext än så och det var därför jag skrev att man kan testa sig i all enkelhet och den är lite småkul men man får ta den med en nypa salt 😃

Nåt som jag funderat på och det kanske du vet svaret på Katten om  det finns dom som enbart använder ena halvan av hjärnan eller om vi alla använder båda.Varför tanken kom beror på en person som fick mig in i funderingarna när hen såg den dansande damen och den personen tänker inte logiskt öht och allt blir så oerhört fel jämt och ständigt, om så är fallet att hen enbart skulle använda  höger det skulle ge svar på många frågor som gäckat mig i många många år.

Jag tror  att vi alla använder båda men tanken kom och jag har funderat på det där sen dess om det möjligen finns dom som enbart använder ena hjärnhalvan. Det låter väldigt konstigt och jag har svårt att tro att nån enbart skulle använda  ena halvan men skulle det kunna vara på så vis  skulle det ge mig lite mer förståelse för hens agerande i alla år, ett agerande som gör illa hens omgivning.

Annons:
Magi-cat
3/16/19, 7:17 AM
#7

#6 Alla använder hela hjärnan, något annat är inte möjligt.

Att den dansande damen byter riktning beror på att hjärnan förändrar perspektiv när ett stimuli upprepas eller blir för statiskt.

Och hjärnan kan träna upp sig. Din vän kanske skulle kunna få andra perspektiv belysta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JRSN
3/16/19, 10:39 PM
#8

Att tala om höger och vänster hjärnhalva är givetvis en generalisering men är ändå en bra beskrivning av hjärnans arbetsfördelning, indelning i olika centra för olika uppgifter. En person som får en hjärnblödning (stroke) i den vänstra hemisfären förlorar ibland talförmågan och får en s.k. afasi. Men eftersom hjärnan är plastisk (anpassbar) så kan förmågor, som sagt, tränas upp, även om de ligger utanför de förprogrammerade områdena. Förbindelsen mellan hjärnhalvorna (hjärnbalken) är viktig, en störning där kan försvåra för vänsterhjärnan att logiskt tolka de intuitiva förnimmelserna som processas i högerhjärnan. Höger och vänster hjärnhalva är liksom två hästar framför en vagn, de behöver vara samkörda och likvärdiga i styrka för att kunna föra fram vagnen (människan) på ett bra och säkert sätt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

J-Artur-K
3/31/19, 3:03 AM
#9

Om vi ser våran andlighet som en Dead Zone i hjärnan och våran Dead Zone vaknar upp / kommer till liv så får vi kontakt med våran andlighet , Rent allmänt kan man säga alla kan få kontakt med sin andlighet men om man tänker i den större bilden så kanske det inte är menat för en person i ett liv att ha den andliga förmågan o igenom det är det inte möjligt för den personen att få tillgång till det. Men sådan person skulle högst troligast inte vara intresserad av detta heller tror jag. Vi är i normala fall i Beta hjärnvågor där har vi våran synskhet så alla människor är synska . Snäppet under det ligger Alfa hjärnvågor där ligger andlig förmåga Mentalt mediumskap och Spirituel healing som ex. Igenom att man känner av en ande i rummet som ex så ligger du på alfa hjärnvågor annars skulle du inte kunna känna av det, o igenom det är du ju även ett medium . Många ser medium som man behöver certifikat o prata med andar o så men bara det jag nämnt är egentligen vad ett medium är i grunden. Om man kan känna av o så är det inga problem utveckla o kunna ha dialog med andar är bara man behöver inte nycklarna för det. Om tar vårat sinne i hjärnan o connectar med med våran andra hjärna som jag vill kalla det vårat hjärta och sedan connectar med magen Och vi går in i oss själva när vi gör det är det 3 viktiga punkter o vara lugn , avslappnad , o man följer sitt inre lyssnar på det. Mvh / Joakim

Ny dag nya möjligheter

Upp till toppen
Annons: