Så var det dags igen.
Mellan lördag och söndag förvandlades vägbanan på riksväg 66, åter till en kletig sörja som inte gick att få bort. Massvis med bildäck förstördes då den kletiga massan täppte igen mönstren och sedan hastigt stelnade. Trafikverket har tidigare sagt att någon ersättning kommer inte ges till bilisterna. (varför?)
Det inträffade åter på just en helg då det är svårare att få extrapersonal till platsen.
Trafikverket saknar förklaring till vad det är som sker.
Denna gång var dock en entreprenör mer förberedd och då det ansågs att det rörde sej om ett "klisterlager" på vägbanan, skickades en specialmaskin som vanligen mycket lätt blästrar bort sådant ytterlager på asfaltsvägar.
Så inte denna gången.
Efter drift i bara 200 m var den specialkonstruerade maskinen obrukbar av den kletiga vägbeläggningen. Förklaring saknas. SVT
Orsaken till vägkletet är okänd och ingen vet vad det rör sej om för okänd substans som kan ligga vilande i veckor eller månader (år?) för att sedan under den kalla årstiden plötsligt förvandlas till ett extremt vidhäftande och mycket klistrigt material som därefter är omöjligt att få bort från däckan.
Den officiella förklaringen är att den klistriga vägmassan täppte igen högtrycksmunstyckena på vägmaskinen. Hur är det alls möjligt att vägbanan kan klistra igen blästermunstycken som normalt sett skär genom betong? Munstyckena blåser ut små specialgjorda mycket hårda stålkulor i hög hastighet. Hur kan vägbanan täppa igen sådana munstycken efter bara 200 m drift när utblåset går ut från munstycket och ner i vägbanan?
Skär genom betong.
Normalt sett.
Något är svårt fel i hela historien.
Och nej...
Det är inte vägsaltet.
Det tror jag inte på ett ögonblick, för då skulle det ske över hela Sverige varje vinter. Dessutom saltades vägen vid förra tillfället på torsdagen 2018-11-01 och vägkletet uppstod först på söndagen, tre dagar senare efter rejält med höstregn som troligen spolat bort torsdagens vägsalt.
#4 Och varför lägga något slags förbud i bästa "1984"-stil på att ifrågasätta den officiella bristen på förklaring? Det är som om "1984" newspeak tillämpas, där vissa ord och uttryck ej är tillåtna.
Varför saknas det förklaring till igenkletningen och förstörelsen av däcken? Varför berättar inte media och Trafikverket vilka undersökningar som gjorts? Vad vet myndigheterna om den kemiska sammansättningen på vägkletet? Hur kan det härda så fort? Vilka övriga iakttagelser har gjorts längs vägen?
Finns det spår av underliga varelser eller lämningar av oklar art?
Ljusfenomen längs vägen?
Varför känns det som om hela historien mörkas?