Annons:
Etikettövrigt
Läst 804 ggr
[NeferNefer]
2018-11-02 08:19

Firar ni halloween?

Firar ni Halloween? Det gör inte jag, i alla fall inte på det där bloddrypande sättet som har importerats från USA. Jag tycker inte att det är speciellt roligt, nämligen. Men åt var och en efter egen smak 🙂

Jag går inte heller och tänder ljus på gravarna, men det är mest för att det är så otroligt mycket folk på kyrkogårdarna runt Allhelgona. Jag går hellre dit när det är mer lugnt.

Här är en länk om Halloween från Nordiska museet.

https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/halloween

Annons:
Lussan20
2018-11-02 08:37
#1

Nej!

Jag minns ett år innan vi flyttade, nu har vi portkod så ingen kan komma in och busa. Men då stod två små grabbar utanför, det småregnade ute de frös.

. De hade på sig något pyjamasliknande med påmålade skelett. -Ska vi få godis  eller bråka med dig-löd frågan. De hade nog inte själva klart för sig vad de skulle säga. De såg inte glada ut precis.

Men jag hade gjort ett bord utanför med lite granris, små änglar och ljus.

I riset hade jag lagt klädda godisar. Så jag sade vänligt.Vi firar inte Halloween men på bordet där kan ni ta lite godis. De stod länge och tittade på bordet, då tändes något i deras ögon.-Vad fint det är-. Då tänkte jag på mina barndoms vackra julskyltningssöndagar, då man gick med en frasande julgranskaramell runt halsen och tittade på allt vackert i skyltfönstren.

Är det inte mer ljus barnen behöver än död och mörker.

Vad är det man firar på Halloween-? Har aldrig förstått det…Mvh/WL🌺

[NeferNefer]
2018-11-02 08:39
#2

Så vackert, WL ❤️Och jag håller helt med dig.

Sommarek
2018-11-02 09:07
#3

Jag firar Samhain, som är ursprunget till Halloween.

#1 I sin ursprungliga form är det en högtid för att hedra och minnas sina älskade döda, även om det på senare år spårat ur till att handla om blod och skräck. Man kan se det som att man minns dem och firar deras liv. Det handlar egentligen inte om död och mörker; allt sådant är en "smitta" från kristendomen, som har gjort döden till något grått, hemskt och farligt. Samhain är inte en sorglig högtid, även om man såklart kan vara ledsen över att somliga inte finns med en längre - men, som vi säger i en av våra ritualer, man ska minnas att även i det djupaste mörker finns det starkaste ljus.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
2018-11-02 09:10
#4

Samhain skulle jag definitivt fira om jag var wiccan. Den högtiden känns så sann, äkta och djup. Jag kanske börjar med en egen liten miniversion nästa år. Det skulle kännas meningsfullt.

wildfire
2018-11-02 09:23
#5

Nej däremot firar jag tillsammans med andarna genom shamanska ritualer och i natt blir det utesittning och jag hoppas på klart väder men som det är nu är det bara gråmulet men men har jag tur spricker det upp så jag kan njuta av stjärnhimlen ✨🌛

Lussan20
2018-11-02 11:45
#6

Låter vackert wildfire!

Det känns som vi känner varandra? Minns fina inlägg från ett annat forum? Kan det stämma? Mvh/WL✨🌛

Annons:
wildfire
2018-11-02 12:08
#7

#6 Har tänkt samma sak att vi känner varandra.Var med tidigare under andra nick så kanske vi mötts på nån dold sajt, vore ju himla roligt i så fall 😎🌛

Lussan20
2018-11-02 12:16
#8

Men då är det så också att man utan att veta kan känna igen. Spännande!

P och SL?  I så fall har jag saknat er! Mvh/WL🌺

gudilondon
2018-11-02 12:36
#9

Nej jag firar inte Halloween. Jag tycker det är sådant som vi överfört från USA och att det endast är affärerna som gör business. Vidare så är jag starkt emot att skicka ut barn till främmande hem. I dagens läge vet man inte vem som öppnar dörren.  Om jag hade haft barn skulle jag hellre ställt till en fest för dem där de kunde klä ut sig och måla sig och ha roligt.

Jag ser nog denna helg som Samhain. En högtid där man minns nära och kära och samtidigt en högtid då naturen slår sig till ro inför den stora vilan - vintern. Då kan man själv också slå sig till ro och varva ner lite 😉

mörkaögon
2018-11-02 22:44
#10

Firar inte Halloween. Har aldrig anammat den traditionen och är inte mycket för att fira helger över huvud taget.  Däremot går jag gärna till kyrkogården och tänder ett ljus för de som gått före mig. Men det gör jag på söndag när "rushen" är över. 

Tänder också ett ljus hemma för de bortgångna jag inte kan besöka, mina förfäder som gått till ljuset för mycket längesedan.

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

wildfire
2018-11-03 07:43
#11

Här kör dom Halloween så det ryker om dom  och inte enbart i Salem hela Massachusetts deltar på olika platser.Full fest med andra ord 🥳

Sabah
2018-11-03 12:27
#12

Nej, Halloween firar jag inte. Tycker inte om USA's betoning på skräck o dyl. Tycker det ska vara något fint när man tänker på de som inte längre finns.


💖🧡💛💚💙💜

Sommarek
2018-11-05 15:31
#13

#4 Det tycker jag absolut att du ska prova; det är en underbar högtid på många sätt.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[NeferNefer]
2018-11-05 16:52
#14

#13: Tack, Sommarek, då tar jag det nästa år. 🌺👍

Sommarek
2018-11-05 19:29
#15

#14 Berätta gärna hur det gick.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[NeferNefer]
2018-11-05 19:32
#16

Självklart 😊

Upp till toppen
Annons: