Annons:
Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 1020 ggr
Empaten Martin
10/10/18, 10:52 PM

Min sons gosehund Jinutha

Hej jag har funderat många gånger på min sons favorit gosedjur som är en mjukishund av rasen Siberian huskey. Han var runt 3 år när han fick den och redan i affären när han såg den så utbrast han namnet Jinutha (utalas Jiinuuta) och mer eller mindre slet till sig hunden och bara vägrade släppa den! Det jag har reagerat mest på är namnet. Det låter inte svenskt och det är inget han har fått ifrån tv eller film. Jag har dubbelkollat alla filmer han har sett och även gått igenom hela mitt filmarkiv men ingenstans det namnet kommer fram! Inte ens något ord eller namn som ens är i närheten av det namnet i uttal! Så var kan han ha fått det ifrån? Kan han ha haft en Huskey i ett tidigare liv som han mins tro? För som sagt namnet…. Jag vet inte vad jag ska tro. Eller rättare sagt vilket språk/folkslag det kan härstamma ifrån. För han är benhård med utalandet. Det uttalas Jiinuuta ( Jii som i jin&tonic nuuta som i gnutta) punkt slut! Och gud nåde dig om du uttalar det på annat sätt. Kan det vara ryska eller (vilket språk nu eskimåer kan prata) för jag har faktiskt även googlat namnet utan framgång. Mvh//: Martin Karlsson

Annons:
Amandla
10/11/18, 9:48 AM
#1

Jag hade liknande funderingar när min yngste son döpte sin gosedjurskanin till Ogvar. En snabb googlesökning indikerar att det kan vara ett namn som används i östeuropa, kanske i Ungern, kanske i Ryssland. Han var fyra år då och tvärsäker på att just så hette kaninen. Det är fortfarande högst oklart var han fick det namnet ifrån.

Inuit eller inuktitut heter språket du frågar efter. Inuit låter inte alldeles olikt Jinutha…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tant Grön
10/12/18, 4:04 PM
#2

Lägger man in det på google översätt, så identifieras Jinutha som hindi och Ogvar som danska.

Amandla
10/12/18, 6:33 PM
#3

#2 När jag provade så är det hindi för Jinutha men norska för Ogvar, men det finns ingen betydelse för någotdera i just google översätt.

Märkligt är det 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
mörkaögon
10/14/18, 1:54 AM
#4

Jinutha är en hund som levde för ganska längesedan. Vilket språk namnet härstammar ifrån får jag inte fram.

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Upp till toppen
Annons: