Annons:
Etiketterböckerfilmtips
Läst 2209 ggr
[NeferNefer]
2018-10-06 09:18

Där mörker möter ljus

En underbar och otäck bok om  de hemska förföljelserna, tortyren och morden på kvinnor under vad som har kallats "häxprocesserna". Det är en helt otrolig bok som jag verkligen vill rekommendera alla att läsa. 

https://www.bokus.com/bok/9789198364101/dar-morker-moter-ljus-en-resa-i-kvinnohistoria/

"Författaren Agneta Nyholm Winqvist har genom egen forskning och med ett starkt personligt engagemang kastat nytt ljus över vår kvinnohistoria och på ett spännande sätt lyckats vända det mot nutida lärorika fenomen. Den här boken borde alla läsa…" Elisabeth Strömqvist socialdemokratiska kvinnor Västernorrland 

Åren 1674-1675 sker Nordens största historiska rättsskandal. En massavrättning av ca 120-130 kvinnor under det som kallas trolldomsprocessen. I den här boken får du följa med till Härnösand som är epicentret för den här historien. Du får veta vad som skedde innan det bröt ut och vad som fanns på de här platserna i Ångermanland hundratals år tillbaka i tiden . Du kommer att få stifta bekantskap med Gudinnan Freja och Jungfru Maria vilka spelar viktiga nyckelroller i den här tragiska delen av vår kvinnohistoria. Boken vänder sedan till nutid och belyser de skador som män och kvinnor fortfarande bär från den här tiden och hur de kan läkas.

Annons:
Amandla
2018-10-06 11:14
#1

Otäckt men viktigt om vår historia.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[NeferNefer]
2018-10-06 11:16
#2

Ja. En av alla saker vi aldrig får glömma.

P.O
2018-10-20 09:27
#3

Jag skulle vilja att man gör en film på den här boken!

Lussan20
2018-10-20 09:39
#4

Ja så fruktansvärt!

Minns jag läste att det ofta var unga försmådda ynglingar som angav kvinnorna. En tid som känns ofattbar. Men med # me too, så finns kvinnoföraktet kvar. Vårt värde är fortfarande lågt på många håll. Jag såg programmet -slav hos IS- kvinnor tvingades äta sina dödade spädbarn. Var kommer all mordiskhet ifrån? Så primitivt och hemskt, ändå sker det idag. Ja varje dag dör kvinnor av våld och syraatacker är vanligt.  Jag ska se om biblioteket har den som talbok eller stor stil, det kan funka…En bra rekommendation Nefer Nefer.

Magi-cat
2019-07-24 14:08
#5

😢

Jag har just läst en bok av Elisabeth Nemert, där häxförföljelser, vidskepelse och masspsykos var ingredienser i den tid som beskrivs. Helt ofattbart. Men det där är inte långt borta, även om det inte tar sig exakt samma former idag.

edit: Vi läser den i Bokcirkel. iFokus, titta gärna in där för Boktips och diskussioner om och runt böcker.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: