Annons:
Etikettövrigt
Läst 2079 ggr
[Turquoise Wolf]
8/18/18, 5:57 PM

Avundsjuka

Hur är det här egentligen med avundsjukan ?

Det kom upp i en annan tråd och jag blir nyfiken på hur ni som besöker forumet känner i frågan avundsjuka.

Jag har mött det i min vardag så mycket men jag har aldrig kunnat relatera till känslan att känna avund till andra människor så jag måste säga att jag inte förstår den.

Läser man på om saken så sägs det att alla känner avund men är det verkligen så att alla gör ? Jag gör det inte och istället så gläds jag med andra om det går bra för eller om dom har skaffat sig nåt som dom är stolta över. Jag står inte där med avund i blicken  tvärtom jag får en glädje inifrån som förhoppningsvis uppmuntrar den som har eller har skaffat nåt bra som den vill ha.

Jag måste säga att är det något som jag verkligen har problem med så är det avund för fy så onödigt och var nöjda med er själva som dom ni är istället oavsett hur ni ser på världen så var nöjd med dig som person då är mycket vunnet.

Den här tråden blir en undersökning och ni är helt anonyma så våga svara helt ärligt utifrån hur ni känner.

Är du avundsjuk ?

Annons:
Carmarino
8/18/18, 6:02 PM
#1

Jag gör som du, gläds med andra när det går bra för dem. Har ett bra liv själv, så varför skulle jag missunna andra att ha det också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Turquoise Wolf]
8/18/18, 6:04 PM
#2

Ja så enkelt är det  ❤️

Lussan20
8/18/18, 6:20 PM
#3

Nej, inget är så missklädsamt som avund, det är aldrig klädsamt!

Jag kan känna att de som aldrig varit sjuka kan ha en hård attityd mot sjuka ryck upp dig-, då kan jag känna sorg att de inte är lyckliga att de slipper denna plåga.

Jag har varit utsatt för mycket avund i livet och känt att jag inte riktigt fått vara mig själv, så avund kan skada ens utveckling dessutom….Mvh/WL (intressant tråd)🌺

Magi-cat
8/18/18, 7:26 PM
#4

Jag svarade nej.

Jag känner genuin glädje om någon har det bra, är frisk, lyckas i livet, är lycklig eller vad det än gäller. Det blir jag också glad av och det känns fint i hjärtat. ❤️

#3 Ja, det är sorgligt. Tacksamhet hör också till det här att inte vara avundsjuk. 

Kram till dig!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

flocken
8/18/18, 9:22 PM
#5

Nej. Inte längre. Som yngre var jag det. Då levde jag ett rent helvete. Men inte som vuxen. Hjälper hellre andra att komma vidare

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
8/19/18, 3:58 AM
#6

Jag vet inte om jag är avundsjuk eller ej!
Det beror nog på vad det gäller…🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Turquoise Wolf]
8/19/18, 5:33 AM
#7

Det här var härligt att mötas av, alternativet nej har hittills flest röster. Underbart 😎

flocken
8/19/18, 6:38 AM
#8

Jag tror det är svårt att komma till den punkten att inte vara avundsjuk. Inte jämföra med andra. Man måste nog vara trygg med sig själv först. Men lyckades jag överleva min tonårstid och som vuxen både ha man, barn och företag så vill jag vara en förebild. Hjälpa, stötta. O de som har det bra ställt har oftast kämpat för att komma dit.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lussan20
8/19/18, 7:17 AM
#9

Även om man inte är avundsjuk så har man väl annat man får jobba med i sin natur?

Ingen är ju utan fel och brister. Själv är jag nog lite envis tror jag. Tror jag mig ha rätt så drar jag mig inte tillbaka utan håller fast. Både bra och dåligt ibland.

Frispråkig sade min far! Men jag tänker mer nu än då jag var barn, vissa kommentarer om äldres beteende togs inte väl upp! Mvh/WL😃

[Turquoise Wolf]
8/19/18, 7:51 AM
#10

#9 Ja men så är det så klart, alla har vi nåt vi behöver fila på och så är det under hela livet.

Är som dig där,envis både på gott och ont. Har jag rätt ger jag mig aldrig 😂men har jag fel då brukar jag ge mig och har jag envisats med att ha rätt fast jag haft fel så har jag inga problem att erkänna jag hade fel.

Frispråkig samma här men det var mer förr som riktigt ung ända fram till att en chef svor  åt mig och sa att du ska inte vara så j-la öppen med allt,var då bara 20 år och i det yrket jag hade lärde jag mig snabbt att vara frispråkig och öppen det slog bara negativt tillbaka så sen höll jag igen och lärde mig av  flera riktigt bittra erfarenheter för det var ett ställe där allt vändes till skitsnack, förvrängdes och hittades på.Hua det var hemskt hur det gick till på den arbetsplatsen 🥶

Magi-cat
8/19/18, 8:10 AM
#11

#9 Även om man inte är avundsjuk så har man väl annat man får jobba med i sin natur

Jomenvisst, så är det ju. Alla är barn av sin miljö, uppväxt och erfarenheter. En del av oss har haft en lättare färd, andra en svårare. Men ingen kommer undan svårigheter och "utmaningar" (som det brukar heta). 🙂❤️

Egenskaper man har kan vara både bra och dåliga, precis som du säger. Beror på omständigheterna. Ett visst mått av envishet är nödvändig för att genomföra en uppgift, eller bara stå ut om det är j-t. För mycket vid fel tillfälle är istället bromsande.

Men perfekta änglar vi ju inte, någon av oss. ❤️

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Turquoise Wolf]
8/19/18, 8:25 AM
#12

#11 Men perfekta änglar vi ju inte, någon av oss. Hjärta 

Så sant och vore vi det skulle vi vara hemma i ljuset och ha fullbordat vår jordiska resa men fram till dess har vi mycket vi får jobba med innan vi anses klara ❤️

----------

Jag jobbar med en sak nu som är så frustrerande, nåt jag aldrig borde gett mig in i och förr tog jag avstånd helt men sen ett par år gav jag mig på politiska frågor och ser nu vilket fruktansvärt gift det är men jag ska igenom, jag ska erfara och jag ska återgå till det jag gjorde förr ta avstånd men jag skulle igenom för att se hur giftig den biten är.

Fy det är ett ämne som kan förstöra så mycket, skapa bitterhet och ilska och än är jag inte helt ur men på väg för jag har fått erfara att det där giftet ska jag hålla distans helt från men universum gav mig prövningen och erfarenhet och det är jag tacksam för eftersom det har lärt mig så mycket framför allt den konflikt som uppstår en konflikt man gott kan vara utan för det skapar osämja och slukar onödig energi.

Ljuset ska segra inte mörker ❤️

Lussan20
8/19/18, 9:17 AM
#13

Så många fina inlägg!

Ja politisk så kan man även om man sköter sitt eget inlägg få så elaka och hotfulla kommentarer. Det var väldigt olustigt i början. Men så känner jag att vara helt tyst ger andra makt över mig. Men ibland då det är ruskigt barnsligt så brukar jag tiga för att visa att det inte är bevänt att bemöta, en gång. Men det som förvånat mig är hur mycket hat (avund) det finns även bland människor man känner.

Man ryggar tillbaka ibland av olust.

Som barn kunde jag säga, till folk i släkten,- drick inte så mycket pluttdricka-(sprit), jag vill inte ha en full tomte i år- då föremålet satt bredvid. Mamma knuffade på mig och jag förstod nog att man skulle hålla inne med vissa saker.

Jag var en nyfiken, uppmärksam tjej som såg det mesta. Mormor som var lättroad fick sina skratt vill jag lova. Jag gör bort mig ännu ibland. Man ska tänka efter före sade min kloka pappa!🤐😉Jag är glad för alla era fina inlägg, skönt med goda människor!!!

Annons:
P.O
8/19/18, 12:17 PM
#14

Jag har oxå mött avundsjuka tjejer ibland, tyckte inte om deras beteende och sen pratar jag med mina vänner vad hon gjorde och så. Det var längesen. Man får inte vara ifred med något bra som man har! Och en stackare till en bloggtjej som har ett bra liv med sin lyckliga familj var det någon som plötsligt anmälde hennes lyckliga familj till socialen och bloggtjejen fick rätta till det hos socialen. Det händer att socialen brukar få falska anmälningar ibland. Det brukar heta "den svenska avundsjuka". Undrar hur det är hos indianer och andra kulturen!?

Sabah
8/19/18, 2:55 PM
#15

Nej, avundsjuk är jag inte. Jag gläds med andra. Vi har alla våra glädjeämnen och sorgämnen i livet. De som verkar ha perfekta liv har också de ok att bära.


💖🧡💛💚💙💜

spiritoffalconer
8/19/18, 5:34 PM
#16

Saknar det andra har. Men glädjen av att se deras lycka är starkare

Lussan20
8/19/18, 9:26 PM
#17

Ja det kan jag göra också, men det är inte avund! Jag saknar hälsa, men glädjer mig med de friska. Jag saknar anhöriga, men glädjer mig med de som har föräldrar.

Jag kan sakna pengar men glädjer mig då jag hittar något billigt på loppan lika mycket som de som kan ta en 1000lapp till en kofta. Men är glad för deras möjligheter. Mvh/WL

[Mosaik]
8/20/18, 5:53 PM
#18

Val och kval,

Nej  inte avund så känner jag inte mot mina medmänniskor.

Jag saknar  inget och lever i en värld som är få förunnat, jag är andlig och jag är rik men avund nej det är ett ord som känns så nedlåtande i mina kretsar för man kan vara rik och man kan vara andlig utan att se ner på andra.

Är det så fel att vara en rik person ??? vi finns vi också bara så ni vet .

Lussan20
8/21/18, 6:28 AM
#19

Visst kan man vara rik och andlig, det finns ingen motsättning i det vad jag vet. Men jag förstår om det kan väcka avund. Jag har en väninna som är rik och andlig, men aldrig skrytsam.

Själv var jag den enda akademikern i släkten länge, samt fotomodell och det var många som blev avundsjuka på och pratade skit. Men man såg ju vad det stod för så jag brydde mig ytterst sällan. Mvh/WL

P.O
8/22/18, 1:40 AM
#20

Vad betyder rik och andlig? Är miljonärer andliga? Vad är akademin och vad gör man där?

Annons:
Lussan20
8/22/18, 7:01 AM
#21

Man kan vara rik på många sätt men om man menar rik på pengar så kan man naturligtvis vara andlig, tex Kristen också. Att vara akademiker är väl bara att man har en utbildning på universitet eller högskola. Mvh/WL__

[Tallkrogen]
8/22/18, 5:35 PM
#22

Att känna avund måste vara  energikrävande för det kan uppta hela ens liv och hållning som människa.

Vad enkelt det vore om vi alla bara kunde vara som vi är i full acceptans oavsett om vi är rika eller fattiga för vi är människor och vi finns alla på vår jord där vi alla också får plats med vårt ❤️

Upp till toppen
Annons: