Annons:
Etikettofftopic
Läst 1104 ggr
helensb
8/16/18, 1:45 PM

Arbete inom filosofi

Är lite osäker vilken kategori jag skulle lägga det här i men anyways, jag undrar om någon av er här vet vad man skulle kunna arbeta inom (förutom lärare) efter att ha studerat filosofi. Har tänkt ta några kurser för personliga skäl, för att jag tycker det är väldigt intressant men funderar på om det är värt att studera vidare x antal år om man sedan inte har stor chans till arbete? 
Min dröm vore att spendera hela livet med att filosofera med andra intressanta personer men är detta ens möjligt? Någon som har någon erfarenhet eller tanke om att studera filosofi så får ni mer än gärna dela med er.

Annons:
Huygens
8/16/18, 3:46 PM
#1

När det gäller filosofins historiska utveckling, såsom jag fått det förklarat för mej, har nästan alla områden gått till andra forskningsareor eller till religionerna. Matematik och fysik som tidigare ansågs mer tillhöra filosofiska områden är idag utpräglade teknikområden. Den typ av filosofi som antika grekerna ägnade sej åt har i stort sett försvunnit till historieböckerna och nutida forskning är idag till 99,998 % placerad inom naturvetenskapen.

Kvar på universitetsnivå är i nästan enbart sk språklig analys i Sverige och större delen av västvärlden. Jag tror inte den sk språkliga analysen har särskilt mycket praktisk användning och delar av forskningsområdet kring mänskligt språk har flyttats över till medicin, psykologi och t ex datalingvistik. Kanske får man bättre svar om man ringer och frågar en professor i filosofi på universitetet?

Om du tydligt kan definiera vad det är du vill studera eller analysera, kan det finns stor sannolikhet att det redan finns andra områden som tagit över filosofins studier av just sådant du är intresserad av.

Det finns vissa forskningsområden som ej studeras på högskolor och som nästan helt saknar etablerad yrkesverksamhet. Är man intresserad av ett sådant område, måste man i stort sett själv skapa sej ett utrymme att klara sitt uppehälle på.

Undantag kan t ex var sådan forskning som professor David Jacobs ägnade sej åt. Han är idag pensionerad men jobbade som heltidsanställd historiker på universitet och undersökte förekomsten av rymdvarelser. Man kan givetvis sitta i ett rum och filosofera över om det finns främmande varelser på andra planeter, men professor Jacobs vara mer handfast och började intervjua personer som förts bort av främmande varelser (länk) här på jorden. Problemet var att hans universitet ej gillade läget och inte gav honom något stöd. Professor John Mack (läkare/psykiatri) som studerade möten med rymdvarelser ur ett psykiatriskt perspektiv fick det ännu värre och utsattes under några års tid för en ganska hårdförd "utredning" (hotelser) av sitt universitet. Då John Mack också var Pulitzerprisvinnare kunde universitetet inte öppet avskeda honom utan att själva bli fläckade.

Ännu en annan person som forskat på egen hand inom sitt område är den kände professorn Rupert Sheldrake (biologi) vars TEDx-föreläsning ett tag förbjöds av TED-organisationen, tills Sheldrake krävde svar på varför filminspelningen av föreläsningen raderats (kopior överlevde på yt).

Frågan är kanske i grunden vad du avser med "filosofi" och exakt vad det är du vill arbeta med?

helensb
8/17/18, 11:14 AM
#2

Tack så jätte mycket för ditt svar. Om jag skulle få drömma fritt är det just den typen av filosofi som antika grekerna ägnade sig åt som intresserar mig allra mest.  Djupa frågor om livet, tid och universum. Kanske kombinera det med att skriva då jag idag arbetar som skribent och älskar det men inte själva "ämnet" jag måste skriva om. Jag antar att det bästa är att ta enskilda kurser och se vart det leder längre fram. Det är just den jobbiga biten att man måste tjäna pengar på det man gör som sätter käppar i hjulen.

Huygens
8/17/18, 12:29 PM
#3

En typ av arbete är sånt Rupert Sheldrake gör, vilket kanske inte genererar lön. Han är primärt inriktad på att göra olika typer av experiment för att undersöka vår verklighet som vetenskapen ignorerar. Har människor och djur förmågor utanför det vanlig? Kan en person gissa vem som ringer på telefonen innan personen svarat på samtalet?

Sheldrake är även intressarad av experiment som rör kristallformation och förändrade egenskaper hos kemikalier som ej kan förklaras med etablerad vetenskap, t ex successivt ändrad smält- och kokpunkt hos ett ämne över tid. I sin förbjudna föreläsning noterade Sheldrake att dom sk "naturkonstanterna" inte alls är konstanta, dom varierar lite. Och då är frågan också, varför blir den etabelerade vetenskapen helt ballistisk när det faktumet påpekas?

Hur får kiselflagelaterna sina specifika former? Kiselflagelaternas former kommer inte ur DNA, så varifrån uppstår formerna? Osv.

(YT/metaRising, 2017-07-20, 48 min) om dogmatiskt tänkande som hindrar vetenskapen att utvecklas.

(YT/Tom, 2013-03-16, 18 min) Sheldrakes förbjudna TEDx-föreläsning.

Upp till toppen
Annons: