Annons:
Etiketterdiktercitatvisdomsord
Läst 1350 ggr
Thegreatwork
2018-06-01 02:23

Balans

Balans är det vi ska sträva efter. När balans finns så är det ordning och inte kaos. Balans får man igenom att förena de två polerna, ni som har gnosis vet vad jag menar. Det feminina och det maskulina, varmt och kallt, dag och natt. Så olika men ändå så beroende av varandra för att kunna existera.

Denna kunskap är svår att beskriva i ord då den är så diffus så ogreppbar.

Annons:
Lussan20
2018-06-01 07:21
#1

Ja livet är en balansgång, man bör hålla sig i mitten annars hamnar man i diket.

Balans i livet är eftersträvansvärt. Att man ser över sin tillvaro och sopar jämt framför sina fötter. Rättvisa mot sig själv och andra. Ingen är utan fel och brister, inte kasta sten i glashus, men ändå akta sig för de värsta energitjuvarna.

Balans i arbetslivet, med hem och barn.Det ger trygghet. Man ska inte säga-min man är så duktig , han hjälper till med barnen och städning mm- Det hör man ofta, men vadå? Barn och hem är väl mannens också?

-Kasta första stenen- då vill det till att man är felfri i samtal om andra människor. Balans ger trygghet i själen. Respektera andras tro är också balans. Ingen har monopol på sanning. Kanske alla har en liten bit, en glasskärva och om man lägger ihop alla bitarna blir det en spegel, dock inte utan sprickor. Sanningen, hela sanningen får vi aldrig…..Mvh/WL

[Helandeliv]
2018-06-01 18:01
#2

Det här känns lite konstigt , Gnosis jo det är jag väl bekant med men jag tog avstånd från den irrläran som lär ut Jesu kunskap på en nivå som inte ens bibeltrogna kan sätta sig in i.

Den är inte frihet, den är en makt så som så många religioner som florerar ,sånt som vi bör ta avstånd från och leva vårt liv i andlig frihet  och vara oss som vi är .

Thegreatwork
2018-06-01 18:13
#3

Gnosis är kunskap, när du går till doktorn så ställer hen en diagnos. Doktorn skaffar sig kunskap för att veta hur det kan botas på bästa sätt.

[Helandeliv]
2018-06-01 18:21
#4

Jo det gör han men sen då ?? när allt tar slut .Hjälp mig att förstå det här ?

Thegreatwork
2018-06-01 18:26
#5

Kontemplation

[Helandeliv]
2018-06-03 17:27
#6

Förlåt om jag går lite hårt åt dig Thegreatwork men jag har så ofattbart dåliga erfarenheter av Gnosticism i min tidiga ungdom och det sitter kvar  fast jag idag är över 52  år och har över 30 år bakom mig inom andligt arbete så valde jag bort kontrollerande och makt där en fri andlighet fick ta vid istället för dominans som alla former av religioner och trosinriktningar innebär.

Jag måste få fråga dig hur du menar med  diagnos  och hur det har förhållande till kunskap inom Gnostiskt område och vad har läkarens diagnos med Gnos  att göra ?

Annons:
Thegreatwork
2018-06-28 22:08
#7

Helandeliv Det finns säkert former av gnosticism som är osunda. Sekter finns ju alltid när det gäller religion och andlighet, man måste lära sig att äta druvorna och spotta ut kärnorna. Jag tycker till exempel att det finns mycket visdom inom Buddhism, men det betyder inte att jag håller med om allt.

Upp till toppen
Annons: