Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1277 ggr
Lizard84
2018-02-20 15:02

Är jag förföljd av ett rasslande spöke?

Hej! Helt ny här på forumet. Söker svar. Allting började egentligen med en dröm, men håll ut, drömmen är bara början. För några år sedan arbetade jag ofta hemifrån och passade ofta på att ta en eftermiddagslur i min vardagsrumssoffa (den lyxen!). En eftermiddag somnade jag ovanligt djupt. Jag drömde att jag reste mig från soffan, gick fram till mitt vardagsrumsfönster och jag såg mellan de neddragna persiennerna att det snöade utomhus, vilket förvånade mig eftersom det var september. Plötsligt mörknade det utanför och persiennerna började skallra och rassla häftigt. I horisonten såg jag att det börjar blixtra och ett surrande ljud utifrån eskalerade och jag blev rädd, vettskrämd, sedan vaknade jag. Inget märkligt med det, en dröm som många andra. Tills för ett par månader sedan. Jag var hemma ensam med min dotter som var sjuk. Min sambo var bortrest så jag och min dotter sov i sängen tillsammans, jag har henne gärna där när hon är febrig. På natten vid halv två vaknade hon av att hon var snuvig. Jag snöt henne och gav henne nässpray, därefter gick jag upp på toaletten. När jag tvättade händerna hörde jag henne ropa efter mig. Hon lät rädd så jag ropade tillbaka att jag kommer strax. ”Det är något som låter jättehögt”, ropade hon. Jag skyndade mig tillbaka, i tron om att hennes feber stigit, men strax hörde också jag ljudet. Ett surrande, skallrande ljud – på något vis kändes det elektriskt – som kom och gick. Det verkade komma från fönstret så jag gick fram till det, la handen mot fönsterglaset och kände att det vibrerade. Men ljudet minskade inte i styrka så det var inte själva fönstret som skallrade. Min dotter frågade vad det var som lät och jag hade ingen aning om vad jag skulle svara. ”Ett flygplan kanske”, sa jag. ”Det kanske fick fönstret att vibrera”. Jag trodde egentligen inte på det själv, det lät inte som ett flygplan, men jag ville lugna henne. Efter en stund minskade ljudstyrkan och vi somnade om. Under de senaste månaderna har jag sovit ganska dåligt, på grund av jobbstress. Under samma period har jag varit med om svårförklarliga saker. Dels har jag, när jag var ensam på vårt landställe, hört någon ropa ”Hallå” från vardagsrummet. Dels var det ”någon” som skrek ett kort skrik rakt in i mitt öra när jag var på väg till mataffären, men ingen var i närheten. Dessutom har jag kommit in i mitt kök och sett att alla skåpsluckor varit öppna (poltergeist ELLER sjuåring??? Det är ju typ samma sak.) Huruvida det varit eller inte varit hallucinationer, som uppkommit på grund av sömnbrist, kan jag inte svära på, men det har inte känts som inbillning. Jag har ibland känt mig iakttagen, nästan som att någon tittat över min axel. Så till slut vid halv två i natt vaknade jag, i vardagsrummet där jag ibland sover när jag har svårt att somna, av att samma surrande ljud lät. Ljudet kom också den här gången från fönstret men inte alls lika starkt som förra gången. Eftersom jag skulle till jobbet tidigt morgonen efter försökte jag somna om men ljudet kom och gick, pockade på min uppmärksamhet, så till slut reste jag mig och gick fram till fönstret. Jag önskar att jag hade en dramatisk slutkläm på min historia men tyvärr stannar det där. Jag såg ingenting. Ingen helikopter, ingen drönare, inga vägmaskiner, inga flygplan – inte heller något övernaturligt. Jag såg bara, mellan den neddragna persiennen, snön falla stilla. Så – söker jag desperat efter samband som inte finns? Kan någon ge mig en naturlig förklaring? Är jag paranoid? (Men å andra sidan, för att citera Joseph Heller: ”Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you”.) Hör händelserna ihop? Varför? Har ni några tankar? Tack!

Annons:
[PeterTM]
2018-02-20 15:17
#1

Min tanke om sådant här är alltid densamma, att okroppsliga väsen bor inuti huvudet på den som upplever dem, inte utanför.

Tant Grön
2018-02-20 15:25
#2

#1 Men om fler upplever fenomenet?

Lizard84
2018-02-20 15:26
#3

Rimlig tanke, absolut. Har du någon teori kring det rasslande ljudet Peter?

[PeterTM]
2018-02-20 16:38
#4

#2-#3 Jag menar att det fortfarande sker inuti huvudet oavsett om fler upplever det, massuggetion är inget ovanligt. Det rasslande ljudet är fysiskt som jag ser på saken, det står ju varifrån det kom, bara inte exakt vad som åstadkom det.

I min uppfattningsvärld finns inga såna här företeelser alls i den fysiska världen, allt sker inne i huvudet precis på samma sätt som andra liknande företeelser, exempelvis nära-döden-upplevelser, de finns i hjärnan, inte utanför. Det är mycket lätt att störa ut det "normala" perceptionssystemet vi har, jag har själv upplevt det många gånger.

Det är ju just att så många tror på ickefysiska väsen och företeelser som gör att det finns religion. I sitt fysiska tänkande inser nog de allra flesta att religion och dess "ledande gestalter" oavsett vilken sorts religion det är, är skapad av människor, men alla vill ha förklaringar till allt de upplever, får de inte det tar de till egna förklaringar, som skaparen osv. 

Jag tror inte att det finns någonting sånt, allt är produkter av vår egen hjärna.

Tant Grön
2018-02-20 16:54
#5

Men dottern hörde det ju också vid ett annat tillfälle. Då är ju frågan om mamman hade berättat om det, annars kan man inte tala om massuggestion. Ljudet kan ju också ha en naturlig förklaring så klart.
Om fler personer upplever samma fenomen vid olika tillfällen, utan att någon berättat att de kunde förvänta sig det, så kan man inte heller tala om massuggestion.

[PeterTM]
2018-02-20 18:31
#6

#5 Ett sådant faktum skulle jag direkt tolka som en självklar fysisk företeelse oavsett vad den är eller beror på. Jag skulle aldrig någonsin ens tänka tanken att det inte var fysiskt. Istället skulle jag direkt börja söka orsaken i den fysiska verkligheten, vad orsakar ljudet. Endera hittar jag orsaken eller så gör jag det inte, men det betyder inte att jag skulle börja fundera i ickefysiska banor, aldrig.

Annons:
Lussan20
2018-02-21 09:42
#7

Visst man kan finna orsaker utanför som tex snöröjare mm, men visst kan saker existera utan att det är hjärnspöken?

Vinden känns, ger kyla, värme osv, den syns inte men finns ändå. Lätta förklaringar är inte heller alltid sanning utan önsketänkande. Jag lämnar öppet för fler förklaringsmodeller….Mvh/WL

[PeterTM]
2018-02-21 17:22
#8

#7 Såna förklaringar är lite idiotförklarande tycker jag. Synen är väl inte det enda sinnet, vinden kan man känna på många sätt utan att för den sakens skull se den. Sedan är det väl ganska ofta visst så att man kan se vinden  på allt omkring, träd, gräs och annat. Det är ju inte särskilt ofta i vardagen man befinner sig på en plats där inget annat än vinden finns.

Vad jag menar med fysisk förklaring behöver ju inte vara en traktor, det räcker väl med att exempelvis en vingat frö från en lönn fastnat i en springa och sitter där och vibrerar i vinden och att vibrationerna förstärks av rutan. Jag minns när vi som barn spelade hartsfiol för folk i avsikt att skrämmas, tänk om det skulle finnas en så enkel förklaring? 

Det behöver inte vara något som kan kallas övernaturligt bara för att man inte vet vad det är. Jag tror förstås inte att det finns något övernaturligt. Allt som finns tillhör förstås naturen, förädlat eller ej och därmed är allt naturligt, även det vi inte begriper (ännu).

Lussan20
2018-02-22 08:49
#9

Ja som sagt!

Vi vet inte allt ännu varken om översinnligt eller naturlagarna. Att helt visst säga att allt är i hjärnan är enligt mig att inte öppna för nya rön och upptäckter. Finns UFO? Andra världar, andra dimensioner? Änglar? Andar? eftersom människan bara är i sin vagga än ,så finns mycket mellan himmel och jord. När man är öppen så får man intryck och lär sig nya saker.

Jag känner en person som alltid skriver till- det okända- att de lurar människor. De svarar-detta är ett underhållningsprogram- inte vetenskap. Men personen lyssnar inte. Men då det inte finns någon som hävdar sig ha monopol på sanning så är det konstigt att man inte lyssnar. Mvh/WL

[PeterTM]
2018-02-22 11:08
#10

#0 Jag vill be om ursäkt för att din tråd dragit iväg på annat håll, även om jag ändå sagt hur jag uppfattar det du berättar. Min uppfattning är inte ovanlig, jag tror att den är mer vanlig än motsatsen. Dock, på en sån här sida som heter "övernaturligt", är jag naturligtvis hårt ifrågasatt och jag känner att jag måste få försvara mina ståndpunkter.

#9 Det är ju just detta jag menar. Det är klart UFO finns, det betyder ju bara att man ser något man inte vet vad det är, alltså oidentifierat. Ser man istället på det ur en naturvetenskaplig vinkel, handlar det mer om en tidsfråga som så mycket annat, att ju längre tiden lider, desto mer kunskap om sådant vi ingenting tidigare visste om får vi och därför menar jag att egentligen finns ingenting övernaturligt, allt som finns tillhör naturen, oavsett om vi kan identifiera det eller inte.

Det Okända på TV är bluff och båg rakt igenom och jag förstår mycket väl att folk blir irriterade, men själv väljer jag att bara ignorera sånt, för jag är helt säker på att om jag befann mig i samma situationer som de i programmet, skulle jag endera inte uppfatta ett smack eller genast hänföra upplevelserna till något fullständigt naturligt.

Jag tillbringade på 1970-talet en natt i det ökända huset i Borgvattnet i Jämtland som sägs spöka och det var som att tillbringa en natt i vilket okänt hus som helst. Det knakar i huset, men det gör det i vårt hus också. Det räcker med att temperaturen sjunker på kvällen/natten så knakar det både här och där.

Lussan20
2018-02-22 17:18
#11

Ja visst har alla rätten till sina upplevelser och tolkningar. Tänk vad de som misstänkte att bakterier var orsak till epidemier. De var lika ifrågasatta då och vidskepliga enligt de som alltid arbetar mot nya upptäckter. De förföljdes och skulle dödas.

Lika med alla upptäckter. Vad vet vi om en dag då man kan bevisa att livet går vidare efter döden?

Att jorden inte var platt, att det finns många universum, kol 14 som daterar 1000 åriga fynd. Ingen trodde på detta förr heller.

Visst detta forum är ett forum för övernaturligt och det är en sida av livet. Jag läser med intresse och jag kan inte förklara allt jag själv upplevt. Min mamma  var och min syster är synsk. Själv är jag troende.

Mamma sade att pappa skulle hämta henne på hans döds dag. Hon dog kl 5 på morgonen samma dag som pappa dog fast 4 år senare. Slumpen? Bevisa det kan ingen…..Mvh/WL

Upp till toppen
Annons: