Annons:
Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 2282 ggr
m2studio
2018-01-21 14:30

Kan man välja?

jag undrar kan man välja att man föds på nytt? i så fall kan man välja vem man vill bli? alltså inte specifik vem, utan i vilken samhälle och kretsar man vill föds på nytt?

Är det frivilligt? och i så fall om man inte vill då vad händer med själen tror ni?

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
drömmare
2018-01-22 10:01
#1

Man väljer det men inte som vi kroppsligt ser det.  Det handlar om att lära, så många gånger att man lär. Det finns således inte orättvisa , allt är en lärdom bara. 

Mvh

setfree
2018-01-23 14:07
#2

#1 Om du föds som sjuk fattig och ful, då har du inte lärt dig detta eller?

Alla som är vackra och intelligenta har nog lärt sig det sura och tråkiga som alla fattiglappar behöver gå igenom.  Så livet är rättvist då menar du? Kan du säga det till någon som har drabbats av livets alla svårigheter?

drömmare
2018-01-24 09:13
#3

Man väljer från det man lämnar bakom, det finns bara rättvisa. Såsom drömmen är på gott och ont alltid ärlig. Just den delen är det viktiga. Man skapar drömmen alldeles själv. Att det det hände saker och ting som vi inte kan förut se, bevisar slumpen. Som även finns i kosmos: Annars kan den inte existera.      

Trådskaparen undrade om vi väljer att födas. Svaret är bara ett , det väljer vi själva. 

Så till den delen är det frivilligt , karma följer . 

Våra tankar och handlingar visar vilka vi är. 

Livet är en skola där vi ska leva  med våra förutsättningar , syftet är lärdom tills vi lärt läxan. Så enkelt är det.

Det finns orättvisor, sjukdomar, sådan man önskar ingen skulle ha. Då kan vi sträcka vår hjälpande hand. Vara lyckliga att vi kan göra det. 

Mvh

setfree
2018-01-24 10:05
#4

#3 det finns bara rättvisa.., Det finns orättvisor..

Hur ska du ha det? Är det rättvist eller inte?

Och hur kan du veta detta? Det är inte lätt att begripa vad du menar. Vilka referenser har du för ditt påstående? Eller är det din gissning?

Så vi skapar drömmen som är vårt liv. Vilket nonsens.

#0 Nej M2studio vi väljer inte alls. Vi lever en gång.

Lussan20
2018-01-24 14:20
#5

Ja det vet vi ju inte och kan inte bevisa! Lika lite som vi kan bevisa reinkarnation. Det är kruxet att allt är TRO!

Ibland kan man tänka vilket straff ska dessa mördare få? Men deras hjärna är helt missbildad, kan de då dömas? Ett nytt liv med plågor och svält?

Har en rik bekant som hävdar att svältande barn varit onda i tidigare liv och alltså förtjänar dessa svåra liv? Nej så enkelt fungerar det nog inte.

Men visst är livet en skola där vi ska försöka vara våra bästa-jag-. Ondska är en slags självmedlidande där man tycker sig ha rätt att vara ond. Jag är tveksam till reinkarnation! Mvh/WL

drömmare
2018-01-24 17:27
#6

Om livet o allt är nonsens då vet jag inte.  Måste man ha referenser ? Om man nu tänker bara logiskt. En sk ond själ kan väl inte hamna på samma plats som den är godare.       Om man inte vill förstå själavandring är det lönlöst ha argument.  

Själen vandrar , i livet har vi den fria viljan. Samvetet är vårt innersta Gudomliga del.              För att uttrycka det lättare. 

I livet kan man få uppleva resultat av Karma , orsak o verkan. 

Icke kroppsliga liv är så som Drömmen är, så kan man uppleva i meditativ tillstånd med.  Där kan man få uppleva förståelse och fullkomlig rättvisa. Det kan man inte skriva o förklara man måste uppleva i sinnet. 

När gräsblad dör till vintern , växer den åter till våren.  den  är dock  utan medvetande. Och det vi kallar själ  .När människor gör det, återkommer vi av den Fria viljan, att rättfärdiga . Det är tungt lämna , men ännu värre återkomma.  

Det tillståndet i det LIVET , är mycket som här på jorden.  Därför att sinnet i den fria viljan följer. Då har själen vid sin rätta tidpunkt möjlighet återkomma. 

Om man behöver facit är det svårt, det är inte meningen heller. Men man kan FÖRSTÅ . Det kanske gräver flera års Meditation

Jag är inte bättre än ngn annan här.  Har mediterat 40 år dagligen ,rekommenderar det starkt till alla. Inte för att se väsen , utan  att må bra!

Mvh

Annons:
[Nilens]
2018-01-24 18:20
#7

Det här var en intressant diskussion och jag kommer nu med lite mer ovanliga tankar eftersom jag är Kristen och medium så ser jag lite annorlunda på många frågor inte enbart den här frågan.

Jag har kikat runt en tid och känner att jag inte finner något forum som riktigt passar in på mig eftersom jag valt ett annorlunda Kristet liv där jag även jobbar som medium men reinkarnation är frågans fokus i den här tråden.

Många menar att vi gör olika liv och tar vid där vi slutade i ett liv men om vi tänker efter logiskt så finns ingen som helst anledning att dra in tidigare liv i nuvarande eftersom det är här och nu vi lever, det är här och nu vi går igenom olika skeden som vi behöver möta för att utvecklas som ande.

Om jag säger jag var en elak man i en annan tid och skyller det på att jag idag är arg på något så tar jag inte itu med min ilska i nuet för vi kan omöjligt skylla saker på nåt som skulle ha skett i ett tidigare liv vi måste ta tag i det här och nu och sluta skylla på nåt som inte finns.

Jag ser också att det skrivs i  tråden att vi enbart tror men det är många av oss som är övertygade och som sett och upplevt det mesta, nu vill jag åter falla in på reinkarnationen och  övertygelse om en fortsatt evighet och det är andens sätt att beskriva sitt liv i jag form vilket vi som medium lätt kan tolka fel men går vi till oss själva och från andra sidan vill förmedla oss så förmedlar vi oss i jag form ingenting annat.

Jag som ande berättar om mitt liv för den som är öppen och lyssnar till mig, jag använder ordet JAG för det handlar om mitt liv och det här är nåt som misstolkats i alla tider och så gör människor om det till att det handlar om dom medan det så enkelt handlar om en ande som berättar om sitt liv inte våra.

Jag vill gå till kloka orden som  Wonnalesan skriver Har en rik bekant som hävdar att svältande barn varit onda i tidigare liv och alltså förtjänar dessa svåra liv? Nej så enkelt fungerar det nog inte.

Här har vi ett exempel på hur manipulativa läror och religioner kan vara och hur man med ord kan skapa makt och sätta människor i skräck att var du ond i ett tidigare liv så får du igen det i det här. Så fungerar det inte tvärtom vi gör ett fysiskt liv sen får vi stå till svars inför våra handlingar men ingen behöver göra om liv efter liv eller hamna i nån skärseld däremot möter vi våra med och motgångar på andra sidan och får där gå igenom vad vi gjorde bra eller dåligt.

Som jag skrev jag är Kristen och enligt Bibeln ska vi alla straffas men det i sin tur är en lära och läser man Bibeln rätt och inte gör om eller tar stycken ur sitt sammanhang så ser man en röd tråd med all form av andlighet , vart vill jag komma med det jo det är människan som hela tiden skapar, det är människan som är rädslan inte Gud, inte Jesus och absolut inte andra sidan men vi människor har en förmåga att skapa trassel både i våra egna liv så även i den andliga världen ser vi till att skapa oro.

Reinkarnation, varför skulle den behövas och varför skulle vi ta straff från andra liv när vi lever här och nu i all den tid vi bär ansvar för våra liv och göra det bästa av det vi har här och nu. Där behövs ingen reinkarnation däremot behövs insikten i att ta ansvar för sig och inte skylla på gångna tider och istället för att fastna som en del andar kan göra så ska vi gå vidare och leva våra liv fullt ut i evigheten.

Vi gör alla misstag och vi gör alla nåt bra men med ord som tidigare liv skapar man en dom mot sin egen ande nåt som är överflödigt när vi enbart behöver vara oss själva och gå genom livet med både med och motgång.

Jag återkommer till orden det är bara tro och det är åter en sak som måste raderas ut för många många bär på övertygelse så även jag annars hade jag inte vågat mig fram och skriva mina rader för jag ser ju att jag passar inte in här på övernaturligt och inte på Jesus heller eftersom jag är Kristen och medium men jag är stark i min övertygelse och jag vill sprida ljus i Jesu namn och ja alla, alla kommer hem till ljuset efter livets slut där behövs inga fler liv bara din egen enkla ande som tackar ja till Ljuset ❤️

setfree
2018-01-25 08:51
#8

#6 Om livet o allt är nonsens då vet jag inte.

Livet är inte nonsens. Men att betrakta livet som en dröm betraktar jag som nonsens. Att livet är mer än vår fysiska verklighet det är jag med på, men att vi bara drömmer, nja mitt liv är en verklighet.

Om man nu tänker bara logiskt. En sk ond själ kan väl inte hamna på samma plats som den är godare?

OK, då är det ju så att den som är sjuk och ful och fattig är en före detta "ond" själ. Om jag är rikare och friskare än dig så var jag godare än dig i mitt förra liv. Detta kommer som en konsekvens av din logik. Det betyder att rika "brats" har rätt när de kör runt i pappas Porsche. De har ju förtjänat detta i sina förra liv.

Du vill ju tänka logiskt. Står du för detta?

När människor gör det, återkommer vi av den Fria viljan, att rättfärdiga . Det är tungt lämna , men ännu värre återkomma.  

Det tillståndet i det LIVET , är mycket som här på jorden.  Därför att sinnet i den fria viljan följer. Då har själen vid sin rätta tidpunkt möjlighet återkomma.

Det har alltså tagit 40 år av meditation för att komma fram till denna logik?

Lussan20
2018-01-25 10:06
#9

Ja livet förstår man inte på en kaffekvart!  Om ordet tro!

Jag TROR på Gud, jag TROR på Jesus. Jag Tror på spöken, jag  tror på andar, jag tror på Ufon, jag tror på demoner, jag tror på Aliens .Jag tror på livet efter detta, jag tror på  olika  dimensioner, jag tror på Helvetet osv.

Alla dessa som tror har sin övertygelse , men fakta är det inte. Men alla har rätt till sin tro så länge det inte skadar andra. Eller manipulerar andra. Aktuellt idag med tanke på Knutby.

Att nära det goda i sin person är utvecklande för hela människan och hennes ande.

Den dag vi kan bevisa Ufon tex så är det ingen tro  längre utan fakta!

Människan  och människans hjärna är märkliga. Men vad sker i hjärnan och vad sker utanför?

Jag är 70 år, har arbetat med människor stora och små hela mitt liv. Djur har varit min stora glädje som gett mycket kärlek. Därför såg jag alltid djur, mest hundar som for illa. Fast i varma bilar, slagna och misskötta. Det var för att jag såg detta.

Andra hade aldrig sett ett djur i nöd de hade inte de tentaklerna ute. helt enkelt. Likaså har jag räddat flera barn till livet, samma sak där.

Jag ser Gud i allt, därför tror jag. Men bevisa honom kan jag bara i mitt eget liv.

Jag tror på kärlek, medmänsklighet som en del av det goda i Gud!

Läste en liten söt vers som jag delar med mig av.

I stenen sover Gud

I träden drömmer Gud

i djuren vaknar Gud

och i människan lever Gud.          Mvh/WL

setfree
2018-01-25 10:19
#10

#7 enligt Bibeln ska vi alla straffas men det i sin tur är en lära och läser man Bibeln rätt och inte gör om eller tar stycken ur sitt sammanhang så ser man en röd tråd med all form av andlighet..

Bibeln är kristallklar. Det är inte du. Enligt bibeln så lever vi en gång.

Hur är det möjligt att vara kristen och medium? Bibeln förbjuder naturligtvis all form av kommunikation med de döda eller andra andemakter eller vad du nu gör.

jag vill sprida ljus i Jesu namn och ja alla, alla kommer hem till ljuset efter livets slut..

Trevligt att du vill sprida ljus. Men nu har du missuppfattat bibeln. Den säger inte att alla kommer hem till ljuset. Så du får bestämma dig vad du egentligen tror på.

Kan du inte vara lite mer rak och tydlig vad du egentligen tror på?

setfree
2018-01-25 10:23
#11

#9 Så Wonnalesan vad tror du händer efter döden?

drömmare
2018-01-25 11:01
#12

Tråden handlar om " vem man vill bi, om man kan välja återfödas"  

"sefree" du har helt rätt, man ska inte söka bortom  kommunikation med döda. 

 Det är definitivt inte meningen söka.   Men man återföds, den sanningen är helt kristall klar.  Bibeln har  ändrats några gånger. Men det där står annars är sant.

setfree
2018-01-25 11:14
#13

#12 Bibeln har  ändrats några gånger.

Bibeln säger inget om att man kan välja att återfödas eller vad man ska bli. Inte att man återföds alls.

Kan du inte vara tydlig? Vilka bibelställen och på vilket sätt har den ändrats?

Det finns så mycket tyckande och flum. Lite mer faktabaserad information tack. Jag tror inte du kan hitta detta. Det stämmer inte helt enkelt. eller är du också en person som har sett det under Meditation?

Annons:
Lussan20
2018-01-25 11:58
#14

Min tro är ganska personlig, men visst kan jag dela med mig av vissa tankar!

Bibeln ser jag i mångt och mycket som ett rättesnöre och hjälp vid olika situationer för oss människor. Men vad jag inte tror är att fundamentalister fått rätt att döma världen. Vilket ofta sker med Bibelns hjälp.

Jag ser den röda Kärlekstråden genom hela Bibeln. Den väljer de som lever i Kärlek och inte fördömelse. -Döm inte mina kära, på det att ni inte själva blir dömda-.

Jag är dessutom synskadad så jag har det mesta inom mig av  Ordet!

Men jag tror på en Gud som är Helig och stark och som gråter med mig när jag gråter!

Jag har läst att reinkarnationstanken fanns med i Bibeln , men ändrats av många olika skäl. men det förefaller inte helt osannolikt med tanke på att Gud reinkarnerades i Jesus!

Störst av allt är Kärleken….Mvh/ WL

setfree
2018-01-25 12:48
#15

#14 Alla har rätt att tolka och tro vad som helst. Jag har inte patent på sanningen.

Om du har läst något, så är det ett väldigt svagt argument enligt mig. Det blir lite som att jag har läst någonstans att det finns aliens här på jorden och tro på det. Det är inte sant bara för att någon har skrivit det.

Jag dömer inte när jag har en annan åsikt. När jag lämnar in en tentamen i pedagogik om någon månad så kräver de att jag har argument och källhänvisningar. Jag blir underkänd och jag bara tycker något. Detta är logiskt och korrekt.

Att Jesus reinkarnerades för vår skulle betyder inte att vi gör det. Nu får du hänvisa till vilket bibelord som skulle tyda på det. När vi har diskuterat detta i andra sammanhang har jag åtminstone fått bibelord.

Man är inte kristen bara för att man har vissa bibelord som rättesnöre. Eller hur menar du nu? 

Om du är synskadad, klarar du att läsa ändå eller använder du hjälpmedel?

drömmare
2018-01-25 12:52
#16

 Studera med förstånd… att finna att du levde, dog och blev begravd under körsbärsträdet i farmors trädgård gör dig inte ett dugg bättre som granne, medborgare, mor eller far! 

Men att veta, att du talade ovänligt och led för det och nu kan rätta till det genom att vara rättfärdig - det är värdefullt!"

drömmare
2018-01-25 12:57
#17

Det är inte alltid man förstår varför en viss situation uppkommer. Frågan "Varför?" har kanske heller inte så stor betydelse. 

Det viktiga är, hur vi låter oss påverkas. - Två personer står inför ungefär samma problem t ex att förlora jobbet, men tar itu med situationen på helt olika sätt. Den ene blir bitter och arg. Den andre ser ett ypperligt tillfälle att börja på nytt och göra det han alltid velat. Situationen är densamma, reaktionen olika. - Du ställs inför livets frågor. Ditt svar bestämmer vad som ska hända härnäst.

drömmare
2018-01-25 13:00
#18

Det viktiga i "läxorna" är att man alltid får ta konsekvenserna av tidigare val, medan man kämpar med att möta sig själv. Bibeln säger "Det du sår, får du skörda".

 De som studerar reinkarnation säger "lika söker lika" . Det betyder, att du själv får erfara de konsekvenser dina egna tidigare val haft för andra.      Men hur livet ska bli är inte bestämt i förväg eller ödesbestämt. Man har fortfarande kontroll över livet (och hur man uppfattar det!) genom sitt val i de livssituationer man drar till sig, hur man väljer att reagera. Allt man upplever är för ens eget bästa 

- och man har själv skapat allt man upplever.

drömmare
2018-01-25 13:03
#19

Nästa livstid behöver inte komma  omedelbart när man dör. Först får själen göra bokslut över vad den lärt sig. Sedan får den själv bestämma vilka läxor den behöver härnäst för att bli mer fullkomlig.           Själen väljer oftast att födas på jorden bland människor den känt förut och för varje inkarnation: om den vill födas som man eller kvinna.                   Den väljer det som gör det lättast att nå det uppsatta livsmålet, och den väljer de omständigheter (föräldrar, familj, plats, tid osv), som ger bästä möjligheter för läxinlärning.   Målet är, att i alla de utmaningar livet bjuder, kunna visa kärlek fullt ut.  Men vad vi får uppleva beror på tidigare val. Viljan är fri. Vi kan välja att anta livets utmaningar och växa med problemen eller se dem som hinder och stötestenar. Hur vi än gör, så skördar vi det vi sått. Vi får alltid ta konsekvenserna av vad vi tidigare gjort och de åsikter vi haft.

drömmare
2018-01-25 13:13
#20

Karma betyder arbete, dåd, handling, även som orsak  och verkan.  Man kan definiera karma som minne.         Det är inte en skuld, som ska betalas enligt något universellt avbetalningssystem. Inte heller nödvändigtvis speciella omständigheter man måste igenom p g a dåd och odåd i det förflutna.       Karma är en minnesbank, som det undermedvetna tar från och kan använda i nuet. Där finns både positivt och sådant som verkar negativt. En omedelbar samhörighetskänsla är  lika karmisk som en lika omedelbar fiendskap.

 Naturligtvis påverkar detta det  undermedvetna minnet  hur vi tänker och reagerar, vad vi väljer och t o m hur vi ser ut! Den fria viljan finns dock alltid inom räckhåll.

Annons:
setfree
2018-01-25 13:21
#21

Ja du drömmare, då betyder det att vi för varje generation har ökat vår kunskap sett över hela befolkningen. Vi utvecklas i någon form av evolution.

Detta är naturligtvis inte det vi ser om vi ser oss omkring. Vi är lika egoistiska och onda idag som för flera tusen år sedan. Dessutom undrar jag vilken lärdom en flicka kan erfara om hon säljs till prostitution i Nepal och utnyttjas under flera år för att sedan kastas ut på gatan.

Din teori låter ju lite intressant men jag tror inte för ett ögonblick på den.

Lussan20
2018-01-25 13:27
#22

Jag är själv pedagog så jag vet vad du menar med källa! Men egentligen skulle vi hålla oss till det tråden ville ha diskuterat. -Kan vi välja vad vi vill reinkarnera till, som, eller hur? Då jag ingen erfarenhet av reinkarnation så skulle jag inte debattera. Men en åsikt har man ju rätt att ha.

Jag använder förstoringsglaset i datorn, stor skärm mm. Men det var bara ett inlägg i att jag inte kan ge Bibelmeningar tex. Eller hänvisa.

Inte för alla ord- säger ju Jesus själv utan  gärningar och kärleken till Gud och medmänniskan.

Man kan inte ta monopol på Gud och vilken tur det är. Vissa anser sig ha -den enda sanningen-. Men det sade ju tex IS också. Gud utrannsakar vårt hjärta!

Vad som händer efter döden det lägger jag också i en säker famn….Mvh/WL

drömmare
2018-01-25 15:53
#23

Helt klart har Kunskapsnivån ökat och inte så lite. Makten förstör människan. Man ska komma ihåg population i världen har ökat, således ,onda ting följer med, men inte säker lika mycket ,om man jämför. Vi har har mer kunskap. 

Inte alls konstigt om det smäller ngn stans, det är tack vare vår kunskap. 

Vi är tvungna tolerera andar kulturer, det är just där skon klämmer tror jag.

Människor har kommit närmare Godhet

Lussan20
2018-01-25 16:11
#24

Helt sant!

Att bli maktgalen har drabbat många och används för att kuva andra efter sin egen vilja. Alla sekters strukturer är makt, skrämsel, hot om dom.

Jag har vandrat genom många samfund, studerat och konstaterat att mycket har väldigt lite med Gud att göra och en del smått har mycket av Gud i sig. Jag har sett de som profeterar , talar i tungor och är kriminella, #me too  har inom frikyrkorna fått 100tals hemska vittnesbörd. om övergrepp på kvinnor.

Men jag har också sett att deras onda handlingar inte kan kopplas samman med Gud.Det handlar om människors tillkortakommanden och ondska.

Jag har sett ockulta program där man väljer ut Kristna som ondskefulla varelser, vilket är lika lite sant som att alla medium är det.

Jag tycker man ska respektera varandras tro så långt det går, men inte allt dumt som sägs.

Allt är inte Gud som glimmar!  Mvh/WL

setfree
2018-01-26 07:26
#25

#23 Helt klart har Kunskapsnivån ökat..

Ja det är ju självklart att den har det. Det är jag med på. Men det beror inte på att vi har levt tidigare liv. Vi föds lika nakna och okunniga nu som för 1000 år sedan. Andelen psykopater är lika stor idag som för 1000 år sedan.

Människor har inte kommit närmare godhet alls. Vi är fortfarande själviska och onda. Kan vi utnyttja andra för vår vinnings skull så gör vi det.

Sedan har vi idag större resurser att genomföra förbättringar exempelvis arbetsförhållanden och minskad miljöpåverkan. Men det beror inte på att vi har lärt oss något i tidigare liv. Nej det är nonsens.

Hur fungerar det med att vi blir fler personer? Vissa har återfötts och andra har uppkommit från ja vad då?

setfree
2018-01-26 07:33
#26

#22 Men egentligen skulle vi hålla oss till det tråden ville ha diskuterat. -Kan vi välja vad vi vill reinkarnera till, som, eller hur?

Ja visst med kom inte och påstå att bibeln har ändrats. Det har ju med frågeställningen att göra, så det är inte OT. Reinkarnation kan man tro på men inte med bibeln som grund.

Inte för alla ord- säger ju Jesus själv utan  gärningar och kärleken till Gud och medmänniskan.

Nu fattar jag inte. Vad är det som Jesus säger och var då?

Lussan20
2018-01-26 08:34
#27

Han menade att gärningarna var viktigare än orden.Så även om Bibeln skrivits om många 100 tals gånger och meningar strukits om reinkarnation så är gärningarna större än orden, liksom kärleken.

Ta -Herdepsalmen tex hur hela andemeningen försvinner där på slutet. -Tills jag ÅTER ska få bo i Herrens hus evinnerligen-. Vilket betyder att jag ska återvända dit, varifrån jag kom.

Nu minns jag inte nya översättningen av Herdepsalmens slut, men den är helt ändrad och förändrad i betydelsen. Så visst sker det om man läser Bibeln bokstavligt!

På vissa områden utvecklas vi tex inom sjuk och hälsovård, vacciner och mediciner.Tekniken går otroligt framåt. Inte länge sedan hjulet uppfanns. Vad det beror på är nog många orsaker. Bättre kost och hälsovård, kanske en av orsakerna.

Om reinkarnation existerar så borde det finnas en övergripande plan som även förbättrade människans väsen. En mer empatisk och kärleksfull människa. Annars är väl allt förgäves ändå?

Att alltid vara-sitt bästa jag- måste vara ett bra mål för varje människa!    Mvh/WL

Annons:
drömmare
2018-01-26 11:32
#28

Jesus menade, att vår utveckling kan förklaras som födselvärkar. Vi måste gå igenom svåra saker för att ”födas på nytt.”                       Vi måste expandera och utvidga våra hjärtan och sinnen och utveckla vår medvetenhet inom oss.         Det kommer att innebära att vi måste gå igenom mycket lidande innan vi föds på nytt. Detta sker på mikrokosmisk nivå inom oss.

 På den makrokosmiska nivån måste hela världen gå igenom denna utveckling.              Jesus sa inte, att världen kommer att gå under. Däremot sa Han, att vi kommer till en ny värld inom och utom oss.   Vi har glömt att vi alla är en del av Gud

 Uppenbarelseboken är ingen mörk eller svår bok 

Mvh

drömmare
2018-01-26 11:46
#29

Den nya Tidsåldern började 1998 och vi är inne i den. 

Vi kommer att bli medvetna om himlen och vår koppling toill himlen. Vi kommer även förstå saker bättre och kunna använda vår förståelse här på Jorden. 

På Atlantistiden hade vi högre medvetande , men vi missbrukade vår förmåga på grund av Själviskhet

setfree
2018-01-26 13:55
#30

#28 Jesus menade, att vår utveckling kan förklaras som födselvärkar. Vi måste gå igenom svåra saker för att ”födas på nytt.”   

Nej du förstår verkligen inte alls.

_Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike.  _Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande._ Joh 3:2_

Man blir född på nytt genom den helige Ande.

Vi har glömt att vi alla är en del av Gud

Nej det är falskt. Alla är inte en del av Gud. Om Jesus undervisar Nikodemus om detta så är det för att det är en händelse som inte sker per automatik för alla människor.

Hur har du kommit fram till att man måste gå igenom lidande för att födas på nytt. Ytterligare flum utan referens eller hänvisning till annan källa än ditt eget tyckande eller önsketänkande.

Lussan20
2018-01-26 15:01
#31

Vi debatterar väl inte direkt med Bibeln som referens? Det är kristnas tro att allt ska silas genom Bibelns ord. Som jag visade så har Bibeln ändats i stort och i smått.

Då tex -Herdepsalmen- . Jag läser gärna böcker av nya profeter som tex Eckard Tolle.-En ny jord- Leva livet fullt ut- och- leva livet fullt ut i praktiken-. Mycket visdom och kärlek. Jesu ord kan tolkas på många sätt. Människa slutade inte utvecklas då Bibeln var färdigskriven, även om inget fick tilläggas  i ordet!

Men människans eget Ego står i vägen för utveckling, det måste ha rätt alltid. Inte många är så inskränkta och dömande som de som suttit i församlingar och förfasat sig över andra utan att se bjälken i sitt eget öga.

O man arbetar med sig själv öppnar sitt hjärta så flödar det in kunskap.

Jag är döpt på alla sätt som går. Men det kan inte enbart vara det enda som leder en människa till Gud? Jag har sett Andedöpta som både stjäl, är otrogna och ljuger.

En omvändelse krävs och en stark kraft som ändrar egot till andra människors gagn. Alla är på resa, alla har kommit olika långt, alla har olika förutsättningar och erfarenheter. Tålamod och kärlek är en bra början. Ingen är fullkomlig i vare sin tro eller i sitt liv till sin nästa!   Mvh/WL

drömmare
2018-01-26 15:25
#32

Joh 4:16 

Om ni Älskar mig kommer ni att hålla mina bud.                     Jag ska be Fadern och Han skall ge er en annan hjälpare, som ska vare med er hos er för alltid, Sanningens ande.

Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och känner inte den.  Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er. 

Det är så klart det kan vara.          Gud förbliver med oss och kommer atta vara i oss.   Jesus kommer att be Fadern att sända oss en hjälpare Sanningens ande.                            Vi bör vara öppna för denna gåva. Men Jesus kommer också att komma.                         "Jag skall inte lämna er ensamma, jag skall  komma till er"

Ännu en kort, sedan ser inte världen mig mer inte mer, men ni skall se eftersom jag lever och ni kommer att leva.   Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader och ni i mej och jag i er.                     Den som har mina bud och håller dem , han älskar mig, den som älskar mig ,skall bi älskad av min Fader, och jag ska älska honom och visa mig för honom.

   Nu tänker Judas ( inte Iskariot) på resten av oss, blir orolig för att Jesus inte kommere göra detta för  världen. Han frågar :  Herre hur kommer det sig att du ska visa till oss men inte för världen ?   Jesus säger: Om ngn älskar mig bevarar han mitt ord och min Fader skall älska honom. Och vi skall komma till honom och stanna  hos honom.               Den som inte älskar mig bevarar inte mina ord.  Men ordet som ni har hört kommer inte från mig utan från Fadern som har sänt mig.

Jesus sista bud för oss alla var att älska varandra. 

(Mark 6:3). I alla yttre framträdanden och händelser var Jesus en människa och lika familjeanknuten som du och jag.        Och precis som du och jag, kunde han ändå ta emot Guds ande och bli ett med den. Vi måste komma till tro att detta är möjligt också för oss. Och Hjälparen kommer att hjälpa oss att inse denna sanning och enhet. Nu förklarar Jesus mer om vad Sanningens Ande kommer att lära oss. ”Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu.                                                Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen; han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske.                                                                                                                                               Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta. Allt vad Fadern har är mitt; därför säger jag att det är av mig han tar emot det han skall låta er veta.

[Monarkism]
2018-01-26 18:47
#33

Vad säger ni om att tro på livet ? 

Det tycks vara en viss stagnation och en beroendeform av flertalet liv men livet då det som vi lever här och nu borde ha mer betydelse än att leta och söka efter sådant som skulle ha kunnat vara och som skulle kunnat ge förklaringar på nutida situationer som vi är skyldiga oss själva att ta itu med känns oerhört långsökt.

Jag reser ofta och besöker många platser så jag står inte helt främmande inför tanken om att vi går vidare i en form av andevärld eftersom jag upplevt så mycket i mina dagar så kan jag inte utesluta en fortsatt existens tvärtom jag har sett & hört så mycket så jag känner en stor  tro i att mer av oss finns än i den här världen vi lever just nu.

Jag besöker historiska platser, gods & gårdar, slott & kojor i min vardag  och visst finns nåt mer än det vi kan ta på men alla förklaringsmodeller om tidigare liv, flera liv, hämta kunskaper från olika liv, karma med mera  förefaller mig mer som en rädsla att leva sitt liv här och ta hand om sig nu och att skylla på ett förgånget som inte ens finns låter långsökt.

Vad gäller Bibeln finns många tolkningar av alla jordens folk, omskriven ja men inte i den bemärkelse som belyses här i tråden den är däremot översatt i många språk och med det så faller mycket bort ur den ursprungliga text man en gång haft av den heliga skrift.

Jag personligen är inte bibeltroende och beger mig inte in närmare på den diskussionen men lite har vi alla läst i skolan och förstått att den är en bok med liknelser som inte ska tas bokstavligt och att den ska tolkas personligt för var och en som läser ordet.

Lussan20
2018-01-27 09:03
#34

Här har skrivits tänkvärda inlägg, så intressant att följa era bra tankar!

Tolkningar som hävdar -den enda sanningen- har tex Jv och mormoner samt många sekter som påstår sig både det ena och det andra om uttydande av Bibeln. Man kan inte ha monopol på Gud!

Den ena gruppen dömer den andra som falska Kristna. Jag tror det är hur Kärleken ter sig som kan tolkas in som sanning.

Angående reinkarnation så har det alltid varit en skrämmande tanke för mig. Att inte vara den jag är längre bla. Jag har funderat på detta ganska mycket.

Kanske för att jag är lite äldre så skulle det vara skönt att sitta på förstukvisten där i solen på andra sidan, med mina älskade hundar som springer runt benen och de kära släktingarna mor och far bla  som tittar in på en kopp kaffe.

Men Egot är fördärvligt då det blåser upp sig, man kan se det tydligt i vissa program som farmen tex. Det raserar allt för att  få styra. Därför går sekter sakta under och trosläror också. Knutby är ett mycket skrämmande exempel!     Mvh/WL

Annons:
m2studio
2018-01-27 12:09
#35

Tusen tack till alla som medverkat i diskussionen och jag har lärt mycket. Enda saken är jag rädd för är att inte kunna knappa in, är alla frågor och ämne som finns i mitt huvud angående denna tråd. Ni som skrev här båda för och emot är människor med en stor kunskap och man lär sig mycket ut av er.

Problemen är att genom ert svar och kommentar skapas miljontals (bokstavligt) andra frågor i mitt huvud som kommer o går o mitt liv räcker inte att hitta svar för dem frågorna. 

Ex: varför en andlig medium som har bra kontakt med ande världen inte helt ärligt fråga andar och besvara människorna frågor angående ande världen? ett par av dem svarade att vi får inte!!!! Ett par svarade att andar besvara inte sådana frågor!!! Ett par svarade annat som jag tyckte var mycket löjligt och …………

Självklart andar vet mera än vi, dem levde och dog, nu dem är där och väntar kanske på nästa nivå, men dem kan besvara hur det känns att dem har fortfarande känslor exempel och inte kan påverka särskild mycket i materialistiska världen. 

Jag skrev mycket mer här nere, men sen ångrade och raderat bort, föredrar att ställa frågorna en och en kanske och prata mindre och läsa mera.

Ännu en gång tackar alla att skapat en sådan intressant tråd tillsammans.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Lussan20
2018-01-27 16:44
#36

Jag tyckte det var en intressant tråd du skapade! Jag hade väl inte mycket att tillföra. Jag har upplevt mycket, men kan inte bevisa något alls, därför kallar jag det mesta -tro-. Når man bevisat är det inte tro längre  utan visshet.

Jag har sett barn som vet att de levat tidigare i dokumentärer, barn som sett helvetet, barn som sett Jesus , ja även vuxna. Men sker det i hjärnan eller utanför?

Jag har haft några märkliga upplevelser, men har ingen aning om vad det är?

Många nätter drömmer jag att jag är en motståndsman som flyr genom skogarna och blir tillfångatagen. Vi förs till en bunker där nazister kommer in med kulsprutor och skjuter ner oss. Men vi faller i en ring av änglar som tar emot oss.

Många skulle säga att det är minnen från ett tidigare liv, då den återkommer så ofta. Jag har ingen aning alls!

Men roligt med andras tankar är det, trevlig tråd….Mvh/WL

setfree
2018-01-28 07:54
#37

#35 Ex: varför en andlig medium som har bra kontakt med ande världen inte helt ärligt fråga andar och besvara människorna frågor angående ande världen? ett par av dem svarade att vi får inte!!!! Ett par svarade att andar besvara inte sådana frågor!!! Ett par svarade annat som jag tyckte var mycket löjligt och …………

Jag vill inte bryta mot sitens Skrivregler, annars hade jag kunnat vara mycket tydligare. Om du vill ha djupare och konkretare svar får du skriva på en annan site.

Vi har väldigt olika världsuppfattning och olika nivåer av kunskap och då blir det lite konstigt ibland.

När du kommer till det land som Herren, din Gud, vill ge dig får du inte ta efter de skändligheter som folken där begår.  Hos dig får det inte finnas någon som offrar sin son eller sin dotter på bålet, ingen spåman, teckentydare, svartkonstnär eller trollkarl,  ingen som ägnar sig åt besvärjelser, som rådfrågar de dödas andar eller spådomsandar och söker vägledning hos de avlidna.  Herren avskyr alla som gör detta, och det är sådana skändligheter som gör att Herren, din Gud, driver undan folken för dig.  Du skall vara fläckfri inför Herren, din Gud. (5 Mos 18:9)

Självklart kan man göra detta om man vill men inte kalla sig för kristen samtidigt.

Lussan20
2018-01-28 08:48
#38

Kan vi bestämma vem som får kalla sig Kristen? Många horkarlar kallar sig Kristna, de profeterar och talar i tungor.Där står det tydligt att de inte kan ärva Guds rike.

De stjäl,slår sina fruar, gör skillnad på män och kvinnor trots att Jesus säger, då ska ej vara skillnad på man, kvinna, skylt eller fri! GT och NT ger två helt skilda bilder av Fadern. Jesus flyttade oss in i NT i och med sin död. Han gav sitt liv för att vi skulle få leva! Kärleken och nåden är större än dom och straff. Jag vet inget om andar eller medium, men jag undrar om inte hjärtats bekännelse är det som gäller i att vara en Kristen? Om allt annat av mänskliga tillkortakommanden får plats så undrar jag bara? Frosseriet går för sig som damen som sade -Usch titta brudparet dricker champagne, de ska vara Kristna, så laddade hon upp en stor bit bröllopstårta till och mumsade i sig- . Frosseri är en synd enligt Bibeln.

Mvh/WL

setfree
2018-01-28 17:00
#39

#38 Bra skrivet Wonnalesan. Vem som helst får kalla sig kristen om man så vill.

Fel uttryckt av mig. Även horkarlar kan få kalla sig vad de vill. Jag är ingen polis som får avgöra vad som är rätt eller fel. Det sista jag ska göra är att peka finger.

OK lite omtag. Frosseri, prostitution, stöld, våld etc. är allt fel. Jag försvarar inget. Och vill någon dricka champagne så säger jag inget.

Men du överdriver väl lite i alla fall. Jag känner väldigt många kristna och ingen av dem stjäl eller slår någon eller köper sex. Vår lilla församling på 30-40 aktiva gav frivilligt 285 000 kr förra året. Inga medlemsavgifter, bara frivilliga insättningar.

Jag hänvisar till bibeln, inte till mitt eget tyckande.

 men jag undrar om inte hjärtats bekännelse är det som gäller i att vara en Kristen?

Absolut rätt. Jag kunde inte skriva det bättre själv.

Hur ser din bekännelse ut? Skriv i klartext det som du står för.

Amandla
2018-01-28 17:27
#40

Jag skulle vilja be er återgå till frågan i #0, diskussioner om hur en kristen ska vara och inte vara hör inte hemma på just Övernaturligt, det finns andra sajter som passar bättre.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
drömmare
2018-01-28 18:42
#41

Håller med, 

att erhålla kontakt med andra sidan..

Båda sidor måste vilja ha denna kommunikation.  Det fysiska planet är bara en medvetandenivå , en del av helheten, och kan jämföras med ett rum i ett hus. En stor del av kommunikation sker genom tankar.        

Det fins  lagen om det mentala, det finns lagen om det andliga. Det som manifesterats i det materiella har först uppfattats i anden. Sålunda, är all sjukdom synd, inte nödvändigtvis för tillfället, så som människan räknar tiden, men som en del av hela upplevelsen.        Gud har inte som syfte eller vilja att någon själ skall gå förlorad, utan renar alla genom sjukdom, genom välstånd, genom svårigheter, med de saker som behövs, i syfte att möta jaget ,men i Honom, genom tro och gärningar, görs ni hela i varje liten del.

Karma är en stor utjämnare. Genom karma hålls vi i balans , likt rättvisans vågskålar. En påminnelse Felaktig tillämpning eller att bryta en lag får konsekvenser, som så småningom måste redas ut och bli uppmärksammade. Oavsett om det blir viktigt eller ens nödvändigt att precisera varifrån t.  ex. sjukdomen härrör, Att tona in kroppen till dess andliga källa, att arbeta med oss själva på alla nivåer , fysiska tillämpningar, positiva attitydförändringar och att regelbundet utöva bön och Meditation. Denna kombination kan bidra till det nödvändiga och livsbejakande helandet i vår nuvarande livstid.

Sätt att se på reinkarnation skapar missförstånd om dess verkliga syfte. Om man inte räknar med friheten att välja uppstår det  ett  karmaspöke , ett missförstånd som inte ger utrymme för den verkliga funktion och det inbördes samband, som finns mellan karma, fri vilja, öde och nåd.                                                                                             Vi är i mycket aktiva deltagare i livsresan, inte alls stundom-motsträviga-åskådare. Än i denna dag misstolkas ofta reinkarnations-teorin som någon sorts ödesresa genom erfarenheter och relationer på grund av "karma". Ser man det så, har de val vi gjort i det förflutna på något sätt gjutit framtiden i sten. Livet blir bara en mekanisk process. Det är definitivt inte rätt syn på Karma. 

 Det förflutna ger bara en ram för möjligheter och sannolikheter. Våra val, våra gärningar och vår fria vilja i nuet bestämmer vad vi faktiskt får uppleva i detta liv. Det finns inget ödesbestämt . Snarare ger den oss nästan obegränsade möjligheter

Mvh

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
setfree
2018-01-29 08:45
#43

#40 OK du har rätt. Jag svarar bara på konkreta frågor i tråden, men det var utvikningar.

#41 Gud har inte som syfte eller vilja att någon själ skall gå förlorad, utan renar alla genom sjukdom, genom välstånd, genom svårigheter, med de saker som behövs, i syfte att möta jaget ,men i Honom, genom tro och gärningar, görs ni hela i varje liten del.

Så Gud renar oss till vad? Betyder det att vi förbereds till nästa liv som vi själva väljer? Om det är sant så väljer jag att renas genom välstånd och friskhet.

Om man inte räknar med friheten att välja uppstår det  ett  karmaspöke

Nej jag tycker mer att det är en tankekonstruktion som du gör för att det låter bättre. -Någon valde sjukdom innan jag föddes för att lära mig något. Bra då tycker inte jag synd om den personen i dess ensamhet och fattigdom. Du lär dig säker mycket genom ditt lidande. Jag lär mig nog ganska mycket av att jag nyss tjänade en massa pengar på aktier. Vi lär oss nog båda två. !!

Tycker du verkligen att det är en logik som är sannolik?

Vad är du det slutliga målet? Att vi ska bli upplysta eller att vi ska nå nirvana eller att vi ska bli mer kärleksfulla? Vi lyckes inget vidare med något av detta om vi ser oss omkring.

drömmare
2018-01-29 10:50
#44

Tycker man ska stänga Tråden 

 Kan man  inte respektera andra o fastnar på varje ord , det går inte skriva kortfattad, för ngt det behövs en hel serie böcker … Lättare dra ett Tarot kort och säga si och så är det. 

Tack för mig

setfree
2018-01-30 08:05
#45

#42 Jag funderar ibland på mitt yngsta barnbarn som är en kopia på min mamma i utseende och framförallt sättet. När hon var 1 år kallade hon mig med bara en bokstav fel för ett märkligt smeknamn min pappa gav mig, men bara mamma , pappa, syrran och en faster kallade mig för det.

Hur tänker du nu? Att ditt barnbarn redan kände till vilken familj hen skulle komma till? Att man liknar sina släktingar i sättet är kanske inte så konstigt eftersom man är nära släkt. Så då menar du att man samlar på sig mer och mer kunskap för varje reinkarnation som man lever? Det vore ju praktiskt att inte behöva lära sig allt nytt igen. Jag ser nog inte spåren av det.

Men om inte xxx kan läsa våra tankar så kan väl inte hans änglar det heller, just angående spöken.

Detta förstår jag inte helt. Kan du förklara lite tydligare?

Denna kommentar har tagits bort.
setfree
2018-01-30 11:42
#47

#46 Nu är vi åter utanför tråden. Inget problem för mig, men vi kanske måste hålla oss till det som frågan gällde. Annars blir vi avstängda.

Dessutom vill jag inte bli avstängd om jag bryter mot fler siteregler. Demoner etc. får inte nämnas. Annars svarar jag mycket gärna på detta inlägg. Jag kan gå in i detalj och förklara, men inte här.

Jag tror som övriga kristna som du nämner här. Jag tror inte på att döda människor talar till oss.

Om du skriver på andlig utveckling så är det inga problem. 🙂

Lucia83
2018-01-30 11:50
#48

Jag tror man väljer i vilken familj man vill födas i. Detta för att jag sett program från USA där barn berättar om sin minnen när de tittade ned på sin familj innan de valde att födas. I serien finns det även barn som minns andra liv innan. De minns även andra liv på andra sidan jorden, därför tror jag inte det är platsbundna andar som pratar om sina tidigare liv. (När jag googlar nu tror jag serien heter ”The ghost inside my child”)

Att jag har tagit till mig detta beror nog på att jag själv minns känslan av när mina föräldrar pratade om saker som hänt innan jag föddes. Jag tyckte det kändes konstigt att jag bara levt i fyra år och ansträngde mig som bara den att försöka minnas mer än mina fyra år på jorden. Jag lyckades aldrig dock. Jag funderade också mycket på meningen med livet redan då. Jag var ensambarn och gick inte på dagis, utan satt mest i sandlådan med mina egna tankar hela dagarna. Jag var också väldigt mörkrädd, som många barn är. Så därför tror jag vi kommer från en ljus plats. Jag pratade ofta om gud, min mormor skrev upp allt, så antar hon tyckte det lät spännande och kanske vettigt. Jag minns inte vad jag sa idag (men i serien säger de att barnen brukar glömma vid typ 6 år), så jag letar efter hennes anteckningar.

Jag tror inte att de som är rika (i pengar och hälsa) har fått det på grund av karma. Att vara rik tror jag dessutom kan vara en av de största utmaningarna. Min man är uppvuxen i en rik kommun och via bekantas bekanta har jag hört om familjer som har gått i kras för att barnen inte hittat meningen med livet. Jag känner mig rik, för jag kan mer eller mindre ge mina barn det de materiella tingen vill ha. De vill ha spel, mer spel, mer spel och en utlandsresa om året. Men jag vill inte ge dem allt de pekar på. Jag vill ge dem tid att reflektera och hitta en mening med livet. Enda gången mina barn började reflektera över gud var när min mamma gick bort förra året. Även jag bromsade ekorrhjulet och började ge mig tid att reflektera mera över meningen med livet.

Två böcker som har hjälpt mig genom det senaste året:  ”Lev livet fullt ut” – Eckhart tolle, (tack till det här forumet, där jag hittade den)  ”Omgiven av idioter”  - Thomas Erikson. Ett av de svåraste som finns men som jag känner är det viktigast att ta från kristendomen är att inte döma andra människor. Även om jag inte försökte visa det utåt, insåg jag att jag ältade detta inom mig (och tyvärr fortfarande gör). Dessa böcker tycker jag hjälper en med det.

Annons:
setfree
2018-01-30 12:45
#49

#48 Även jag bromsade ekorrhjulet och började ge mig tid att reflektera mera över meningen med livet.

Så vad har du kommit fram till mer än att man inte ska döma andra?

Frågan kvarstår angående de som föds in i familjer med mental sjukdom och missbruk och övergrepp. Jag tänker inte bortförklara dina erfarenheter, de är ju upplevda av dig.

Antingen så återföds vi eller så gör vi det inte. Om vi återföds, så är budskapet i bibeln helt och totalt fel. Båda är inte sant samtidigt.

Rikedom är inte alltid positivt, men fattigdom är nästan alltid negativt. Har du exempel på barn som finns i dysfunktionella familjer som ändå ser att de har tittat ner på den familj de vill komma till? Det är just detta som jag inte kan se.

"omgiven av idioter läser jag just nu" klart intressant.

Lussan20
2018-01-30 13:23
#50

Till Set free!

Du frågar, jag svarar dig!

Nej, inte vill man bli avstängd. Jag har nyss hittat detta trevliga forum. Men jag var inte heller inställd att diskutera frågan utifrån Bibeln utan ifrån frågeställarens perspektiv och tankar. Jag visste inte att det fanns saker man inte får nämna. Jag ser för dåligt för att läsa varje rad. Pga av multipla stroke så kan jag ibland ha svårt att följa just specifika frågor. Det ber jag om ursäkt för.

Dessutom har jag respekt för andras tro och åsikter så jag har svårt att lämna frågor till mig obesvarade..

Jag lämnar ämnet också eftersom min kunskap i ämnet är ringa! Mvh/WL

setfree
2018-01-30 14:11
#51

#50 Superbra att du svarar. Jag svarar också på alla frågor utan problem. Jag har inga begränsningar. Jag är öppen som en bok. Jag förstår att bibeln bara är fokus för vissa.

Jag kan mycket väl förstå att jag är en minoritet och att mina åsikter är "udda", men vi kan väl se på saken från lite olika håll?

På den här siten får man inte skrämma folk med otäcka sker som kan uppfattas som negativt. Därför är jag lite försiktig. Det är inte jag som har skrivit sitereglerna.

Jag ser inte ner på andra bara för att vi inte tycker lika och du har min fulla respekt för att du kan skriva trots stroke. Jag tycker inte du ska lämna bara för att tu tycker att din kunskap är ringa. Jag kan inte veta hur mycket du och andra kan i ämnet. Du behöver inte be om ursäkt för något. Fortsätt att skriv.

Alla har rätt att ha en åsikt men lite tuffa frågeställningar är väl inte så farligt. Ni som inte tycker som jag är ju i majoritet här. Alla är välkomna att skriva om ni tycker att jag har fel. Det klarar jag utan problem.

Lucia83
2018-01-30 15:35
#52

#49 

ÖDMJUKHET. Att trots rikedomar, framgångar behålla sin ödmjukhet. Att trots att man själv är mitt i sitt livs värsta helvete, kan behålla ödmjukheten. Bra att du läser boken, får känslan av att du är röd? Jag är själv röd och kan häva ur mig en del saker för att jag själv tycker det är sanningen och trott de andra ska säga ”ok sorry, så kanske det är, nu kör vi vidare”. Istället har de fastnat, tagit det personligt, ältat, surat och undvikit mig. 70% av befolkningen är gröna och tar illa upp för minsta lilla sanning. De är konflikträdda och vänder dig ryggen när du mest behöver dem. De är rädda för förändring, och de vill inte ens tänka tanken på att allt en dag kan kommas att ta ifrån dem, därför vill de inte prata om döden. Jag ville bryta kontakten med många av dem, men istället har jag insett att jag måste FÖRLÅTA dem.

Jag har själv inte levt i extrem fattigdom /övergrepp/ missbruk så jag kan inte svara på om det finns något att lära av det. Men de som hittar ljuset i det mörkret är helt klart beundransvärda. Men jag har gått igenom prövningar i mitt liv som mycket väl hade kunde förgjort mig. Jag är TACKSAM för de prövningar jag varit med om för de har format mig. Jag vet att livet kan vara kort och att allt kan ändras snabbt. Jag föddes i en småfattig familj där man inte visade kärlek. Idag lever jag i en kärleksfull familj med ganska god ekonomi. För mig är det rikedom, men idag har jag desto mer att förlora, men jag känner mig trygg i att jag kan klara livets prövningar, men jag är rädd att mina barn inte ska klara dem för att de har haft det för bra.

Jag vet inte om man får fler chanser än ett liv, men jag tror att det finns en anledning till att vi i så fall inte minns dem. Jag tror livet är en gåva och att rummet, tiden, NUET är något unikt som vi ska ta vara på. Jag är fostrad kristet, men jag kallar mig inte kristen. Jag är både pedagog och ingenjör. Pedagogen säger mig att en bok som är återgiven av människor inte kan vara den fullständiga sanningen. Ingenjören säger mig att det inte finns några vetenskapliga bevis för att själen, livet efter döden finns. Men samtidigt litar jag på min inre känsla att något mer finns. Jag tror att när människan börjar blanda andlighet och vetenskap så kan vi komma närmare sanningen. På sistone har jag funderat mycket på relativitetsteorin. Är det inte lite lustigt att det enda som är konstant är ljusets hastighet? Tiden, rummet allt annat är relativt. Och de som har dött men återkommer, beskriver nästan alla ljuset. Har själv inte riktigt sett kopplingen, men känns som allt ändå är sammankopplat.

Lucia83
2018-01-30 23:15
#53

Känner att jag behöver knyta ann till tråden igen. Att inte döma, att vara ödmjuk, att hitta ljus i mörker att fötlåta tror jag är den stora uppgiften. Jag tror det är svårt att lyckas med detta under ett liv, men jag gör mitt bästa. Kanske får man fler chanser och kanske väljer man då en helt annan väg. Men det är inget jag  hängaer upp mig på, jag försöker göra det bästa av mitt liv nu.

Lucia83
2018-01-31 00:01
#54

Setfree, vet att bibeln inte säger något om reinkarnation men just nu hittar jag inget som motsäger det heller? Om man är riktigt kristen, tror man då att gud valde ens liv?

drömmare
2018-01-31 06:54
#55

Bra skriver , roligt att det kommer nya tankar

Annons:
setfree
2018-01-31 09:23
#56

#52 Jag är både pedagog och ingenjör.

Jag är civilingenjör och det fattas två små kurser innan jag har 90 hp pedagogik. Så vi har lite samma utgångspunkt och tankesätt tror jag.

Jag har förstås funderat mycket på ödmjukhet och förlåtelse. Du har verkligen helt rätt. Jag är med i styrelsen i församlingen och jag har lite andra åsikter än de övriga. Jag upplever Guds tilltal att inte på något sätt skapa motsättningar genom skvaller och att bara betjäna andra. Även om jag tycker på ett annat sätt.

Jag förespråkar förlåtelse i alla lägen. Inte alltid lätt, men nödvändigt.

Pedagogen säger mig att en bok återgiven av människor inte kan vara den fullständiga sanningen.

Nej inte mänskligt sätt, men om vi tror på att Gud finns som övervakar sin skrift så är läget annorlunda. Det beror på om vi tror på en Gud eller inte.

Föresten har du läst bibeln från pärm till pärm och bildat dig en egen åsikt?

Angående relativitetsteorin och ljuset: Jag har läst en massa böcker om detta och modern fysik på tekniska högskolan förstås. A breaf history of time av Stephen Hawking, Jakten på Schrödingers katt, Fysikens Tao av Fritjof Kapra och ännu fler.

Albert Einstein kunde inte gå med på att "Gud spelar tärning" exempelvis och han hade fel för en gångs skull.

Jag kan konstatera efter att ha läst detta så har jag inte kommit närmare sanningen om ifall vi lever en eller flera gånger. Fysik är fysik och man kan inte hitta en djupare sanning där. Ja prova gärna om du känner att du har en massa tid över och orkar kämpa dig igenom ganska djupa filosofiska resonemang.

Jag brukar inte hänvisa till bibelord men gör ett litet undantag:

Ve dem som är visa i egna ögon och anser sig själva kloka! Jes 5:22

Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap?  Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror.  Judarna begär Tecken och grekerna söker vishet 1 Kor 1:20

Vad vill jag säga med detta? Man behöver inte krångla till det. Varför inte gå till källan=GUD och fråga om vi lever en eller två gånger. Då får man ju också svar på om han finns eller inte på köpet. 🙂

[NeferNefer]
2018-01-31 10:15
#57

Jag vill bara påpeka att den som vill använda bibeln eller andra religiösa texter som "bevis" i diskussioner kanske ska kika på andra ifokus-sajter som passar bättre för den typen av argumentation. Från våra Skrivregler (med min markering): "Övernaturligt (förkortas till ÖN) vänder sig till troende, övertygade och nyfikna gällande andevärldens existens, samt ett liv efter detta. Här respekterar, stöttar och uppmuntrar vi varandra på olika sätt även om man inte alltid kan räkna med att få medhåll."

Självklart får kristna och andra religiösa också vara här, men var vänliga och håll en god ton, respektera att andra ser på verkligheten på ett annat sätt än ni.

Denna kommentar har tagits bort.
Lucia83
2018-01-31 11:47
#59

Jag har inte läst hela bibeln, pärm till pärm. Har tyvärr bara läst de delar som andra tycker är viktiga. Så säkerligen kan jag/de ha missat något viktigt. Det står på ToDo- listan.

Tack för boktipsen! De hamnar kanske lite över, på ToDo-listan.

Jag har också på To-Do listan att läsa koranen, buddhistiska skrifter och om hinduism. Hinduismen har väl fokus på reinkarnation så funderar man på det så kan man ju kolla på Indien. Vet inte om kastsystem och dålig kvinnosyn är ett resultat av tro på reinkarnation eller något annat, men känns som det mycket väl kan vara det. Att de inte kliver på myror för att de tror att det kan vara farmor kanske är positivt, men finns nog andra sätt att åstadkomma samma sak. Kanske är det därför det inte står något om det i bibeln. Mycket väl kan det vara sanning, men alla människor klarar inte av att höra det.

Varför inte gå till källan=GUD och fråga om vi lever en eller två gånger.

Och hur gör man det?  Dör?

m2studio
2018-01-31 11:55
#60

#37 av: setfree du får gärna skriva i privata ( PM ) för mig. Blir oerhört tacksam också.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

m2studio
2018-01-31 12:25
#61

Jag är en gång till tacksam av alla som deltagit efter min fundering/frågan och försökt hjälpa mig att förstå bättre eller förstå överhuvudtaget. 

Om ni som deltagit och ni som läser den här tråden nyligen, ville ge ETT svar på frågan! vad tror ni att händer oss på Jorden/världen? 

Återföds vi överhuvudtaget eller ej?

Om vi återföds då är det med vår viljan? Alltså frivilligt eller ej?

Om detta är med vår viljan! då väljer vi våran föräldrar eller ej?

Kan vi vänta och välja tiden som vi återföds eller skall återföds precis efter döden?

Om vi inte återföds, är Gud som bestämmer vilka vi blir? alltså vilket land vi föds? vilka tider på Jorden vi föds? Vilka kön Gud bestämmer vi blir? och mm….

Finns möjlighet att man ber av Gud att inte föds innan födelse? Är det obligatoriskt hus Gud att man föds alltså Gud bestämmer? och ev. dör? eller ej?

Eller Gud finns inte, man inte återföds heller och allt är en slump eller vad ni kallar det?

Eller som en präst sa en gång till mig att Gud täkt svar för vissa frågor och därför vi inte kan besvara vissa av dina frågorna?

Tacksam för ert svar/tro.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

setfree
2018-01-31 12:25
#62

#57 Självklart får kristna och andra religiösa också vara här, men var vänliga och håll en god ton, respektera att andra ser på verkligheten på ett annat sätt än ni.

Jag gör mitt bästa för att hålla en god ton och att respektera andras syn. Jag vet att jag är inne på "ert" territorium och försöker visa hänsyn.

Ber om ursäkt om jag har gjort några övertramp.

Mina "bevis" är bara förklaringar till mina argument och svar på andras direkta frågor. Om någon ställer en direkt bibelfråga till mig så svarar jag, annars inte.

Jag ser inte ner på andras världsuppfattning på något sätt. 🙂

Jag är ju i minoritet och alla ni får gärna hjälpas åt att förklara när jag har fel.

Är det inte lite kul med en givande tråd där flera har olika syn på saker?

Ni får gärna titta på hur jag har behandlat andra i andra trådar så ser ni att jag inte har några problem med att acceptera andras tro hur den än ser ut.

Annons:
setfree
2018-01-31 12:47
#63

# 59 Hinduismen har väl fokus på reinkarnation så funderar man på det så kan man ju kolla på Indien. Vet inte om kastsystem och dålig kvinnosyn är ett resultat av tro på reinkarnation eller något annat, men känns som det mycket väl kan vara det.

Jag upprepar mig lite nu, men jag reste landvägen till Indien  för 25 år sedan och passerade då Turkiet, Iran och Pakistan på vägen. Sedan var jag ca 4 månader i Indien. Jag fick se både islam och hinduism i verklig handling på nära håll. Dessutom reste jag med min vän och hans fru som har läst Indologi på universitetet i Sofia. Jag fick då förklaring på mycket som kan verka svårt att förstå annars. Sedan har jag läst Satansverserna av Salman Rushdie för att förstå lite mer om islam. Jag har dessutom jobbat med en man från New Dehli som tillhör Bramin-kasten och han har förklarat lite för mig. Jag kommer att jobba igen med honom om en vecka. (Jag ska till ett stort Tyskt teknikbolag som konsult)

Kvinnosynen är väl inte helt bra vare sig i Iran eller Indien tyvärr. Det märker du om du åker buss som ensam kvinna. de passar på och klämmer lite här och var och skäms inte direkt. Jag tror du får dra egna slutstatser genom att åka dit själv. Jag rekommenderar det starkt. Kanske det är bra att åka med en man.

jag tycker att man se lite olika kulturer för att bredda sig lite. Min 19-åriga dotter åker med sin kompis till Nya Zeeland om två veckor. De hyr en campingbuss och är borta en månad.

Och hur gör man det?  Dör?

Mycket bra fråga. Var försiktig bara du kan få svar. 🙂

Nu svarar jag av egen erfarenhet. Om Gud finns så hör man bön även om den är tyst. Det finns bara en sak att tänka på. Ett ärligt och öppet hjärta och att komma som ett barn i ödmjukhet. Jag kan jämföra lite med att min katt kommer och vill hoppa upp i knät. Det är klart att han får det. En sak till, man ber i Jesu namn.

Jag gjorde det när jag var 15 år och då var jag verkligen som ett barn.

drömmare
2018-01-31 14:03
#64

#62

Klar att Gud finns , närmare än vårt hjärta.  Man kan inte se det  med fysiska ögön, .       Ang bön, den drar människor till oss.                  Vi har rätt att besluta, det gör vi varje dag, man kan inte neka det, för alla vet  eller förstår det.           Vi drömmer på natten, dom kan vara hur som helst, alla drömmar har ett budskap. Dom är  alltid sanna för oss. Bara vi vet det!     Förstår man inte det får man granska sig själv. 

     Om man tittar på livet, märker man till slut , det är bara ett ögönblick.   Det förstår man bara till slut.     Det går inte resonera innan.          Lika lite som man kan se återfödelse.                                                                                                                                                

 V i har den egna viljan, det är ingen annans , den styr vårt handlande, den styr vårt sk "öde"     Rättvisa kommer segra var så säker på det.  Man förstår bara till slut, det med.                                                                                                                                                             

När vi väljer att födas på nytt gör vi det själva, inte vårt kropp utan våran själ i utveckling. Vi gör det rättvist .   Det är som drömmen vi kan inte lura oss själva.     Vi vet inte det innan.    det är  inte meningen  heller.                            

Mvh

Lucia83
2018-01-31 20:54
#65

Ja, att resa och se världen är säkert bra. Så var min plan också. Jag ville bo utomlands och tänkte plugga utomlands  ett år. Men ödet ville mig annorlunda, istället fick jag min familj lite tidigare än planerat. Visste övervägde jag mitt val noga, men på något sätt kändes valet ändå så självklart. Som att jag redan visste vad jag skulle välja. Och visst fick jag svar på det jag hade sökte svar på. Mina barn har verkligen givit mig en mening med livet. Men ibland glömmer jag bort det, tror att min upptgift är att lära dem allt jag kan. Men mycket har jag lärt mig av dem. Min ena son kom en dag till mig och sa att han hade varit en fågel tidigare. Jag frågade hur han visste det. Om han brukar drömma att han flyger? (för det gör jag ofta) Men han tittade ned på sin mage och svarade bara att han hade en röd mage. Visst han har livlig fantasi, men just för att han breskrev det utifrån fågelns ögon så kändes det ändå trovärdigt. Innan hade nämnt reinkarnation som ett alternativ, men hade inte sagt att man kan återfödas som djur.

Angående drömmar, sägs det väl att just de som återkommer ofta, kan vara minnen från ett tidigare liv. Jag drömmer också ofta att jag är jagad av någon/något. Ibland nazister men det varierar. Min taktik för att möta faran har alltid varierat. Men hur jag än gömmer mig och hur mycket jag än springer når faran alltid mig. Precis när den närmar sig blir det dock alltid ljust och jag får svårt att se var jag springer. Ibland börjar jag också lätta från marken, så mina fötter får inte kraft att komma frammåt. Så jag möter aldrig faran, jag bara försvinner in i ljuset och jag vaknar till solstrålarna från fönstret. Känslan jag har när jag vaknar är inte att jag just dött, utan att jag missat att möta min fiende. Om det är ett fragment från ett tidigare liv har jag funderat fram och tillbaka på, men klart är att den känslan påverkar den dagen och säkert mina beslut.

m2studio
2018-02-05 11:13
#66

Kan ni förklara vad det kan vara: (vad kan det betyder)

Jag blir upplyst när en ond/dålig/farligt sak skall hända. Detta händer för mig och dem som är när mig och i princip mina anhöriga.

Ex: Om min son ska kör bilen mot ett ställe, då IBLAND jag säger till honom att idag ska du köra extra försiktig. Detta har jag slutat och säga alla tider. Då ibland han berättar att han varit i fara om han inte varit extra noggrann.

Ex: vi sitter i flygplan och vädret är bra, då jag säger att kanske vi får åska. Det har hänt tre gånger att vi fick åska träffat på planen efter cirka 10 minuter. 

Ex: jag säger till min son att var rädd om din telefon helt spontant, då efter cirka en minut eller mindre han tappade telefonen och tele. fick skadan.

Ex: Jag säger till min bror att kontrollera bilen lite extra noggrann, bilen är inte gammal och typ är 2016 tillverkat. Så fort han åker till landsvägen då har får problem med bilen och ….

Ex: Jag säger till min syster att vara noggrann med korsningen nära vårt hus och då hon får ett stort krasch på samma ställe i samma dag.

Jag kan säga 100 olika exemplar.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

setfree
2018-02-05 12:23
#67

#65 Mina barn har verkligen givit mig en mening med livet.

Det är klart att barn är viktigare än att resa runt i världen. Jag älskar mina barn och vi har kul ihop. Min son fick besök av två flickor igår och jag hörde hur kul de hade. Nu kan jag dela med mig av det jag har lärt mig och vi kan diskutera som två individer, inte bara som förälder/barn. Jag kommer dessutom att lära mig mer av dem i framtiden, det ser jag fram emot.

Innan hade nämnt reinkarnation som ett alternativ, men hade inte sagt att man kan återfödas som djur.

Det finns många liknande exempel. Jag har sett dokumentärer om detta. Jag viftar inte bort detta som påhitt. Inte heller dina drömmar.

Det finns många olika upplevelser som pekar i olika riktningar. Om vi skulle dra alla slutsatser till sin spets så lever vi i fler olika universum.

Jag menar att man gott kan utforska olika alternativ. Vi vill väl veta sanningen? även om den visar sig vara något annat än vi trott.

Om vi är en parentes i universum, ett djur som vilket annat som helst då är allt en slump, utan mening eller innehåll. Ingen Gud, utan bara fysiska lagar som vi lyder under. Så kan det vara. Vi kanske då återföds som en orm eller skata eller vad som nu styr detta. Min fundering gäller vad som avgör vad vi då återföds till. Någon lag eller makt eller hur då?

Om det är rätt så har jag helt fel. Inget av det jag tror på gäller längre. Vi har inte rätt båda två. Då är allt mitt prat bara nonsens utan innehåll.

Det kan också vara så att ingen av oss har rätt. Kanske vi bara lever här och dör. Efter ett tag finns inga spår av oss och ingen kommer att komma ihåg att vi har funnits. Vi är bara ett namn i ett släktregister.

Nu tror jag på att en fortsättning efter döden och att det finns en mening och en plan med varje liv. Vi har ett ansvar för varje ord och handling vi gör. Rätt eller fel. Ja ni bestämmer själva vad ni tror på.

m2studio
2018-02-05 14:40
#68

Denna känslan som jag har pratat i #66 är bara om dem negativa saker som ska hända. Alltså goda saker är i själva verket god och inte behöver att jag veta i förväg, så dem händer och ger glädje, men negativa saker kommer direkt på min mun och meningar hoppar ut till folket runt om mig, detta är mycket uppskattat från mina anhöriga, men i början dem blev rädd att min mun är liksom har ond/negativ påverkan och alla sa till mig snälla prata inte om det o dat, men sedan ett par år tillbaka dem har respekt för det jag säger om negativa saker som kanske kan hända och försöker att förbygga.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: