Annons:
Etikettandlighet
Läst 787 ggr
[Penemue]
7/22/17, 11:55 AM

Häxkonst, "schamanism" och skunkolja?

En liten reflektion om häxkonst som granne med "schamanism"… några idéer? Tankar? 

http://www.cyprianus.se/2017/07/22/haxkonst-shamanism-och-skunkolja/

Annons:
[NeferNefer]
7/22/17, 12:10 PM
#1

Hm … det där är ju den personens egna upplevelser och tankar. Jag protesterar mot att det skulle vara ett missförstånd att man ser när man gör en trumresa. Bara för att skribenten inte ser något utan upplever på ett annat sätt betyder det inte att samma gäller för alla. På samma sätt är det med skunkoljan. Skribenten säger sig ha en skunk som Kraftdjur, och använder därför vad hen kallar skunkolja. Jag har inte en skunk och ser därför ingen anledning att börja göra det.

Varför det skulle vara kulturell appropriering att använda termen shaman begriper jag inte heller. Skribenten verkar förutsätta att det enbart är evenker som har ägnat sig åt shamanism. Vilka är dessa "många" som tycker så, det känns mer som en ursäkt för att presentera en egen åsikt som hen inte vågar stå för.

Men vad gäller frågan om häxkonst och shamanism tycker jag inte det är fel att använda sig av flera olika vägar, ifall det är det som passar för en själv.

[Penemue]
7/22/17, 12:52 PM
#2

Hej NeferNefer. Tack för dina tankar! Några klargöranden och några säga-emot dock:

Jag sade faktiskt inte att man aldrig ser någonting alls, bara att det är ett missförstånd att man alltid måste se saker. Det är faktiskt förhållandevis få som främst "ser" när de reser. Detta missförstånd gör att människor som har riktiga upplevelser av helande och förvandling inte tror att de varit med om en riktig "shamanistisk" resa bara för att de inte "ser". Jag tycker snarare att det är ett överfokus just på "seendet" i de shamanistiska upplevelserna och det är olyckligt eftersom det skapar missförstånd. Shamanism är främst en andlig och energibaserad upplevelse.

Jag håller också med om att andra än evenker har använt tekniker som betraktas som shamanistiska. Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag ju faktiskt säger att "somliga anser" etc. Jag vill dock visa att jag är medveten om problematiken med att använda ordet eftersom det är ett samtal som faktiskt förs shamaner emellan världen över. Du kan ganska lätt hitta referenser till det samtalet och den kritiken med en snabb googling. Du behöver naturligtvis inte hålla med, det står dig fritt. Om du faktiskt läser vad jag skrivit så ser du att jag ju ändå väljer att använda ordet så jag förstår inte din kritik. Och varför skulle jag inte våga stå för vad jag skriver? Jag förstår inte vad du är ute efter?

Visst kan man använda skunkolja även om man inte arbetar specifikt med skunken som Kraftdjur. Det finns en lång tradition av "sympatetisk" magi inom häxkonsten där man använder stinkande substanser för att mota bort det "onda". Särskilt dyvelsträck har använts för detta. Du väljer förstås själv om du vill prova. Det jag skriver är trots allt ingen BEFALLNING,  jag delar bara med mig 😉

[NeferNefer]
7/22/17, 12:57 PM
#3

Ah, förlåt, när du skrev "några ideer? Tankar?" så trodde jag du faktiskt ville veta vad folk tänker när de läser texten, så jag skrev ner mina tankar. Jag är inte intresserad av någon debatt, jag ville bara läsa texten och kommentera på den. 

Då hoppas jag att någon annan läser och skriver vad du vill läsa. 🌺

[Penemue]
7/22/17, 1:05 PM
#4

Ja och tack för dina tankar. Sedan behöver jag förstås inte hålla med om dina tankar, precis som du inte håller med om mina. Jag tyckte helt enkelt inte att din kritik var saklig och då känns det viktigt att fortsätta diskussionen. Vem vet, om vi fortsätter utbytet kanske vi kan komma till samförstånd. 

Jag tycker det är viktigt, precis som du säger, att inte göra egna upplevelser till en modell för hur andras upplevelser ser ut. Därför tycker jag det är problematiskt när bloggare, lärare eller utövare av shamanistiska tekniker ensidigt pratar om att "se" under sina resor. Nästan alla jag pratat med upplever den shamanistiska resan på ett helt annat sätt och jag tycker det är bra att hålla fram att man absolut inte måste se saker. 

Jag är tacksam för din kommentar och ser också de här utbytena som en möjlighet att sprida information till andra som eventuellt läser vårt utbyte. De får göra sig en egen uppfattning om vad de vill ta med sig. Ha en fin dag där du befinner dig!

Upp till toppen
Annons: