Annons:
Etiketteralternativmedicinhälsa
Läst 2429 ggr
Magi-cat
12/14/16, 8:49 AM

Katters spinnande

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte nog med att katter är mysiga som de är, de påverkar också vår hälsa positivt. De är socialt trygghetsskapande och de är gott sällskap, alldeles särskilt för barn och gamla.

En del säger också att själva kattens spinnande ger positiva hälsoeffekter. Så när de ligger där och spinner på magen mår de bra och vi mår bra, vi också. 
Katter hjälper oss också att minska stressen, eftersom stresshormonerna går ner när de spinner. Och så får vi annat att tänka på än att stressa…Blodtrycket sägs också gå ner i kontakt med pälsbollarna.

Katterna får oss t.o.m. att må så bra att det även rent fysiskt är bra för vårt hjärta.❤️🐱

http://katter.nu/sallskapsdjurens-effekter-pa-manniska-och-samhalle/

http://www.newsner.com/det-har-hander-med-din-kropp-om-du-later-katten-spinna-pa-din-mage/om/djur-2

https://www.psychologytoday.com/blog/complementary-medicine/200808/cats-better-cholesterol-meds-in-preventing-heart-disease?&utm_source=LTcom

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tjeja
12/14/16, 8:59 AM
#1

Jupp! Kissar är "magiska" djur! 😊😻💗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[NeferNefer]
12/14/16, 9:59 AM
#2

Kanske dags att skaffa en katt med andra ord 🙂Om någon sådan vill flytta hem till mig, vill säga 🤓

Magi-cat
12/14/16, 10:13 AM
#3

#2 Det finns det säkert. 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
12/14/16, 10:14 AM
#4

❤️🐱❤️

Sparven88
12/14/16, 3:42 PM
#5

Åh älskade katter! Hade två stycken, men sen råkade jag bli tillsammans med en allergiker. När vi se bestämde oss för att bli sambos så insåg vi att det inte fungerar med både katt och sambo, så min mamma var snäll och adopterade mina två kisekatter. Men åh! Vad jag saknar dem!

Magi-cat
12/14/16, 3:47 PM
#6

#5 Förstår dig! Men skönt att veta att de har det bra hos din mamma och att de har glädje av varandra. 🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
jessR
12/14/16, 4:12 PM
#7

Katter verkar också ha ett sjätte sinne och märker saker som inte våra sinnen kan uppfatta. Man får så mycket ovillkorlig kärlek tillbaka. Jag ställer mig bakom ordspråket: "time spent with a cat is never wasted. "

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

fossingen
12/14/16, 4:31 PM
#8

#0 Mina två katter spinner glatt och hälsar på en flera gånger om dagen. Spinnandet är så lugnande och härligt att höra. Älskar mina missar :)

#7 Jo, det har du helt rätt i. Mina katter är även bra att höra saker jag inte hör, de kan börja morra springa iväg och kolla om det är något och är det något så skyddar de en.


Sparven88
12/14/16, 6:04 PM
#9

#6 Ja! Det är så skönt! Dessutom bodde deras bror redan hos min mamma, så nu är alla syskon tillsammans! Jag funderade ett tag på å behålla katterna å låta sambon bo hos mamma.. 🙄😃

Magi-cat
12/14/16, 6:17 PM
#10

#9 😂 Antar att de inblandade människorna skulle kunna haft vissa invändningar mot det arrangemanget…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sparven88
12/14/16, 6:27 PM
#11

#10 haha jaa eller hur! Och nu i efterhand är jag glad att jag behöll sambon eftersom vi har en son på snart 16 mån! 😆

The_pearl
12/14/16, 6:56 PM
#12

#5 jag hade samma sak, fruktansvärt jobbigt! Älskade fina katt, -verkligen min katt. Jag har aldrig gråtit så mycket som när jag behövde leta nytt hem åt henne. Och grät bara jag tänkte på det i ett år efter. Men hon har det bra där hon är. Jag saknar henne varje dag. Jag saknar katt varje dag. Dumma sambon till att gå å få allergi på det viset! ;)

Magi-cat
12/14/16, 7:15 PM
#13

#10 Grattis! 🙂

#12 Men så bra att du hittade ett nytt bra hem åt kisse. 🙂🌺 Men förstår så klart att du saknar henne…

Jobbigt med allergier.😐


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sparven88
12/14/16, 10:32 PM
#14

#12 Ja visst är det ett dumt påhitt av folk å bli allergiska sådär?? Brukar (tvångs)gosa med mina katter när jag är hemma hos mamma. Jag tror mina katter är sura på mig för att jag lämnade bort dem, så det krävs mycket fjäsk för att de ska gosa med mig. Men ja, jag saknar så att ha en spinnande katt hos mig. När jag bodde själv så hade jag alltid två spinnande katter hos mig, var jag än var. Kan verkligen skriva under på att katters spinnande ökar "må-bra"-känslorna!

Tarotstollan
12/15/16, 1:50 AM
#15

Jag vill ha en kudde med inbyggt spinnande (och kylaggregat), tror ni någon sådan kudde blir uppfunnen någon gång?😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sparven88
12/15/16, 4:14 AM
#16

#15 men åh vilka ideer du kommer med så här mitt i natten!

Tarotstollan
12/15/16, 4:38 AM
#17

#16. Ingen ny idé, det är en gammal dröm jag haft i många år!😎

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tjeja
12/15/16, 4:47 AM
#18

#15 tror faktiskt att det finns redan spinnande katt gosedjur. De används en del i äldrevården, speciellt bra i demensvård då det lugnar oro hos många. Med dem kan man lägga med en vetekudde som man värmt i mickron eller kylt några timmar i frysen. Så man kan t o m välja om man vill ha varmt eller kallt. Nu var det några år sedan jag jobbade där, men då fanns det. Kan väl knappast "inte" finnas längre tänker jag. Behoven finns ju liksom kvar. Fast det är klart.. Är det en vanlig "huvudkudde" du önskar kanske du får sno motorn ifrån ett gosedjur och göra en själv? 😁

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tarotstollan
12/15/16, 5:55 AM
#19

Ja, det är en huvudkudde jag vill ha. Tänk att få sova hela natten med en spinnande katt i örat och slippa vända på kudden hela tiden, för att den är för varm!❤️🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
12/15/16, 7:58 AM
#20

Katter hos äldre och dementa, ja, det är något så viktigt och underbart!

På ett äldreboende i närheten finns det vårdkatter. Det är så rörande när de följer de gamla på deras långsamma promenad. Eller när pensionärerna bäddar åt dem på rullatorn till natten…

Alla äldre skulle få ha en vårdkatt, om de vill.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/15/16, 7:59 AM
#21

Här är det gamla som fick hjälpa övergivna kattungar, win-win:

Katter och pensionärer tar hand om varandra. Att vara gammal och beroende av andras hjälp och därtill inte vara behövd, kan inte vara roligt. Att vara övergiven katt likaså.

Men tillsammans blir det en succé när katter och gamla tar hand om varandra! 
De hemlösa kattungarna behövde tak över huvudet och omvårdnad och fick flytta in till äldreboende där de gamla fick bry sig om dem.

 Det här var i Arizona, men det finns äldreboenden även här där det bor katter tillsammans med de gamla.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/article23942683.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
12/15/16, 8:08 AM
#22

Ja, det är en helt underbar idé att låta de gamla få ta hand om hemlösa katter ❤️

Magi-cat
12/15/16, 8:17 AM
#23

Här har en katt som heter Ove flyttat in på ett äldreboende:

Det är en ömsesidig kärlek eftersom katten Ove först räddades av Kattkommando Syd. Han hade haft ett hårt liv och sannolikt blivit misshandlad.

Personalen på äldreboendet kände till att katter kan ha positiva effekter på de gamla och bestämde sig för att ta hand om Ove när han tillfrisknat. Ove är både social och lugn och passar perfekt.

De som bor på det här boendet har minnessvårigheter men Ove är bra för dem. De frågar efter Ove och hans närvaro verkar lugnande.

En kvinna som annars har svårt att kommunicera pratar obehindrat och kan bygga meningar när hon pratar med katten Ove.

"Demens kan också ge ökad oro och nedstämdhet och här har Ove haft en viktig del. Mycket forskning visar på att djur i vården ökar boendes välmående…"

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/en-katt-som-heter-ove-gor-gamla-glada?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160913%3Aen-katt-som-heter-ove-gor-gamla-glada%3Anyh

Vilken klok och omtänksam personal som såg möjligheterna!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
12/15/16, 9:40 AM
#24

Så fina nyheter! ❤️Jag blir faktiskt lite tårögd 😊

Magi-cat
12/15/16, 9:32 PM
#25

En förtjusande och rörande bok är "Sjukhuskatten Oscar" av David Dosa.

"Det är vårdhemmets sjuksköterskor som först märker det. Gång efter gång vet den buttra katten Oscar något som vårdpersonalen inte vet. När en patient inte har långt kvar, hoppar Oscar upp i sängen och håller patienten sällskap de sista timmarna i livet. Läkaren och geriatrikern David Dosa tror inte riktigt på det, han är ju utbildad naturvetare och skeptisk till den här sortens påståenden. Men det händer gång på gång och till slut kan han inte längre blunda för Oscars ovanliga gåva."

http://bokfabriken.se/index.php/bocker/alla-bocker/item/sjukhuskatten-oscar-2.html

(Jag skrev en gång en tråd om den på OF):

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5523aa7d8e0e744325000bc6-katten-som-vakade-over-de-doende


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RoxannaS
12/16/16, 4:32 PM
#26

Hurra för katter :D


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tjeja
12/17/16, 12:42 AM
#27

#25 Håller så med om den bokem om sjukhuskatten oskar! Superintressant och fin läsning om hur fantastiska kissar kan vara! 💗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Magi-cat
12/22/16, 9:55 PM
#28

Här har katterna Theo och Nosse flyttat in på äldreboendet, till de gamlas stora glädje!

Det var Kattkommando Syd som förmedlade den lyckade kontakten.

http://www.aftonbladet.se/a/7vz5B


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
12/22/16, 10:05 PM
#29

#28. Härligt och underbart! Tänk om de kunde göra så på alla ställen där det går, tänk så många katter de skulle kunna rädda och samtidigt hjälpa  katthem runt om i Sverige!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sparven88
12/26/16, 12:11 AM
#30

Appropå katter, allergi och sambos. Hemma hos min mamma hälsar på, min sambo ligger här jämte mig och försöker sova. Stackarn kan knappt andas… jodå så att det är ju snart morgon… Och gissa vem som har sjukt dåligt samvete?!

Magi-cat
6/10/17, 3:55 PM
#31

En kort TED-lektion om - kanske, man vet aldrig med katter - de gill sova i lådor, samt mycket annat som kissarna har för sig och vi försöker lista ut varför…

Intressant nog omnämns också katters spinnande som läkande.

http://ed.ted.com/lessons/why-do-cats-act-so-weird-tony-buffington


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/2/19, 7:31 AM
#32

Kattens spinnande, igen. (Inlägget skrevs först på OF, men så kom jag ihåg den här tråden.)

Gåtan om kattens mysiga spinnande läte är tydligen fortfarande något inte helt klarlagt, att döma av boken "Kattens hemliga språk" av Susanne Schötz. (2019)

Mysigt är det i alla fall. HjärtaKatt

Enligt senaste rön produceras ljudet när in- och utandningsluften passerar stämbanden. Dessa sätts i regelbunden vibration med en frekvens på ca 20-30 Hz. Till skillnad från när andra ljud produceras sträcks och tänjs då inte stämbanden.

Tidigare trodde en del forskare att ljudet producerades i blodomloppet.

Spinnandet hos en och samma katt kan variera beroende på situation och känslotillstånd.

Ibland kombinerar katterna spinnandet med andra ljud när det vill kommunicera med sina människor.

En del katter spinner tydligen inte alls. De kan då ha separerats från sin mamma så att de inte lärde sig (?) eller att de spinner så lågfrekvent att vi inte hör det!

Vilda katter kan enligt uppgift antingen spinna eller ryta, men (nästan) ingen kan båda.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Galaxy86
10/2/19, 2:34 PM
#34

Älskar katter men har ingen längre. Men brukar ha en på natten hos mig fast ingen katt

Pokemon hundar och konst

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/14/23, 7:21 PM
#36

Nu är gåtan om kattens spinnande löst, igen. 😺 Undrar vad kisse anser om saken?

"När katter spinner kan det handla om en omedveten process där inga viljestyrda muskler aktiveras. Det antyder de resultat som forskare i Österrike kommit fram till.

Hittills har man trott att katter spinner genom en viljestyrd process, att de av någon orsak bestämmer sig för att spinna."

https://svenska.yle.fi/a/7-10043542


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Katters spinnande kan vara icke-viljestyrd process.
Upp till toppen
Annons: