Annons:
Etiketterövrigtråd
Läst 1396 ggr
Magi-cat
2016-11-04 19:01

Strange-face-illusion

När man stirrar en annan person i ögonen för en längre stund, som 10 minuter, förändras medvetandet och hallucinationer kan börja uppträda! Försökspersonerna i detta experiment såg färger och ljud i rummet lät högre än för kontrollgruppen.

90 % fann att partnerns ansikte såg deformerat ut, en del såg ut som monster och några såg drag av anhörigas ansikten.

Att detta händer kan bero på att försökspersonens hjärna inträder i ett dissociativt stadium, tappar kontakten med verkligheten. Det kallas "strange-face-apparition".

Liknande experiment har genomförts tidigare när försökspersonerna fått titta mot en spegel. Även då har ansiktsbilderna deformerats och djur och monster har setts. T.o.m. har fp tyckt sig se avlidna familjemedlemmar.
Detta fenomen kallas "strange-face-illusion."

http://www.iflscience.com/brain/you-can-alter-your-mind-staring-someones-eyes-10-minutes

Se även sensorisk deprivation och Ganzfeld-effekten.

Det här är alltså inget "övernaturligt", utan något som händer helt naturligt. Det kan vara bra att känna till så man inte behöver bli rädd om det skulle inträffa!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2023-03-02 11:48 av Magi-cat
Annons:
J-Artur-K
2016-11-04 22:49
#1

#0

Intressant 👍 Vid sidan om det du nämner när du nämner ögonen. Ögonen ger en rätt mycket information. Ögonen är som ett fönster eller spegelbild in i ens själ i min uppfattning. Metaforiskt talat om man träffar en person o känner av personen så känner man av men om man tittar in i personens ögon kan man som se in i personen o få mer information i min uppfattning. Metaforiskt talat skulle jag vilja kalla det skapas en annan slags länk mellan du o personen som är renare länk o man kan se in på ett annat slags djup.  Har inte med det du nämner att göra men kom bara tänka på det när du tog upp ögonen. 🙂Men är bara hur jag ser på det  o min uppfattning😃

Ny dag nya möjligheter

The_pearl
2016-11-04 23:57
#2

Spännande. Fast andar kan gå in så man ser deras ansikte över någon annans ansikte. Jag har själv upplevt det. 🙂

Gick en medial kurs förut där vi fick göra en övning, övningen var en annan och vi såg någon annans ansikte framför våra ansikten.  Då fick vi prova på att få en ande att visa sitt ansikte framför någon annans. Jag kunde förklara en person i detalj på det viset. Jättehäftigt!  🙂

Så övningen var inte meningen, det blev så bara för att vi såg en ande gå in så tydligt för att visa sig.

J-Artur-K
2016-11-05 00:16
#3

#2 Var det personens egna ansikte ni kolla in som formades om , eller var det ett ansikte som kom fram i luften framför det ansiktet ?

Ny dag nya möjligheter

The_pearl
2016-11-05 10:09
#4

Det lades ett ansikte precis utanpå. Första gången ändrades ansiktet för att sen läggas utanpå.

Upp till toppen
Annons: