Annons:
Etikettövrigt
Läst 2713 ggr
[Lillafie]
10/22/16, 12:24 PM

Kli attack..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hejsan mitt namn är Sofie Lillewi Englund och jag är 21 år. I ca 4-5 månader nu så har jag haft ett problem med klåda. Man kan konstatera att det inte är: Mollusker. Allergiskt reaktion. Allergi. Och inte skabb. Inte något djur så som loppor, vägglöss, eller säng kryp. Jag kliar bokstavligt talat sönder min kropp, Det blir både nässel utslag liknande och brännmärken. Jag har det överallt på kroppen.. Rygg,mage,armar,lår,ben m.m det kliar även i hårbotten från och till. Jag har fått massa olika allergi tabletter. Pröva olika medel så som sprit för att ta bort bakterier i såren, aloe Vera spray, och olika salvor.. Men ingenting hjälpte. Jag fick även även åka till jouren för att få en kopp med tio tabletter som upplöste sig som är till för "allargiskt chock" Vilket dämpade kliandet för en dag. Jag tar nu en stark salva som heter Betnovat. Det är de ända som lindrar kliandet lite Grand. Och sen tar jag atarax för att bli lite trött så att jag kan få några timmar sömn. Jag sover inte bra på nätterna i och med att jag vaknar pga kliandet.. Vilket betyder att jag vänder på dygnet.. Ibland är jag vaken hela natten och går och lägger mig senare på dagen och sover. Jag har så klart fällt mina tårar då jag har blivit frustrerad för att det inte slutar att klia. Man tappar humöret tillslut. I och med att jag inte sover ordentligt, blir frustrerad för att det inte slutar att klia så blir man helt talat "fuckt up" När det var som värst så såg min kropp förjävlig ut, jag sov inte alls på nätterna, sov Max 3 timmar varje dag.. Och grät varannan dag pga detta, plus att jag blev väldigt arg/ frustrerad pga detta. Första månaden så ville jag inte träffa någon, då jag var rädd över att det smittar. Vilket man kan konstatera att det inte gör. Det är iaf bra det, för då vågade man träffa folk igen. Jag får så klart mycket blod i sängen, kuddar, lakan täcken m.m.. Så jag får byta det rätt ofta. Problemet är att varken läkare eller hud läkare vet vad detta kan vara.. Dom sa att det inte var mollusker (vilket jag även hade medel till) För att det sprider sig inte så pass fort, och inte överallt. Skabb var det inte för det går inte över ansiktet, och sen så hade jag inte kli på dom ställen som man brukar ha. 3 läkare har sagt att det ser ut som en allargiskt reaktion. Jag tog då allergi tester, men jag var inte allargisk mot någonting. Det var då jag fick en tid till en hud läkare. Det kom tillslut in 5 hud läkare in i rummet och konstaterade att det inte var skabb. Dom funderade på eventuellt stress. Men jag. Menade på att när jag blir stressad så tappar jag hår, får ett vitt ljust märke på armarna typ som exem, och får smärta i hjärtat. Men det kan så klart fortfarande vara det. Men jag iaf inte alls säker på att det kan vara det. Jag har inte bytt någon dricka,mat medel m.m har haft samma kost, använt samma produkter m.m Dom vet helt enkelt inte vad det är.. Om det är någon som har ett liknande fall och vill ha lite tips. Tipset är tyvärr bara att använda Betnovat. Om du kan ta en atarax /sömn tablett för att kunna få någon sömn. Kyla är tyvärr det som hjälper mest.. Inte alls roligt när man får gå ut och ställa sig i kylan för att man har kli attacker.. Men det lindrar väldigt mycket. I och med att du kommer att känna att kokar, att din kropp bränns.. Värme gör det betydligt värre. Ha inte tajta kläder på dig så som jeans, utan lätta kläder så som mjukis byxor/shorts ( inomhus då :p) Var noga med att naglarna är rena, i och med att du kliar så kommer det smutset som du har under naglarna in i såret. Ta gärna sprit från och till på såren ( vet att det gör ont ) Försök att hitta din ro till att göra saker för att tänka på något annat en att det kliar. Mitt sätt är att spela ccs ^^ Försök att inte klia, vet att det är lättare sagt en gjort.. Sen är det bara att stå ut helt enkelt.. Tack för att ni orkade läsa min text. Och jag hoppas att det kan vara till någon hjälp för någon där ute. Det var allt för mig kram.

Annons:
Torparmor
10/22/16, 1:05 PM
#1

Vid vilka tillfällen blossar det upp? Att det blir bättre av kyla skulle kunna tyda på att din huds fettproduktion, svett kan vara boven - alltså att du är "allergisk" mot någon som dein kropp producerar. Har läkarna kollat dina hormoner? Äter du p-piller, har p-stav eller liknande kan hormonerna i dem störa


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Agafia
10/22/16, 1:11 PM
#2

När levern och njurarna är " överansträngda " kan man få svår klåda på kroppen . Har det tagits blodprover ? Stress kan vara en orsak .

Amandla
10/22/16, 1:16 PM
#3

 Även om du använder samma produkter så kan du bli överkänslig mot något i innehållet. Överkänslighet syns inte på några prover, utan du får prova dig fram på egen hand. Använder du duschkräm eller tvål på kroppen så uteslut det, det går fint att tvätta sig med oliv- eller rapsolja (principen fett löser fett), Indiska har en bra och ren olivoljetvål. Jag själv reagerar på sodiumbenzoat, en vanlig ingrediens i hud- och hårvårdsprodukter.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Zadeira
10/22/16, 1:53 PM
#4

#3 Jag är också överkänslig mot sodiumbenzoat, när jag använder schampo/balsam med det i eller duschtvål/tvål så får jag extrem klåda och svidande känsla på huden.

TS, vad för tester har mer gjorts än just allergitester?

[Bermudas]
10/22/16, 2:00 PM
#5

Jag tror på matallergi. Man måste testa sig fram själv. Såg en kvinna med mycket grav psoriasis som hon haft hela sitt liv som botade sig själv genom att helt ändra dieten. Huden är även ett organ för utrensning. Så levern kan absolut vara överansträngd ( av någon anledning)

kena10
10/22/16, 7:53 PM
#6

Man kan äta/utsätta sej för något under lång tid som man sedan plötsligt blir överallergisk mot. Detta har hänt mej  med hårprodukter, tvättmedel och mjöl och mjölkprodukter, citrus och kött. Läkarnas tester visar ingen glutenintolerans eller allergi mot mjölkprodukter(inga pricktester visade något heller förutom kvalster). Tvättmedlet gav mej samma problem som du har, det tog en evighet innan jag fattade det. Nu kan jag bara använda grumme tvättsåpa. Mjölet gör att mina bloddepåer töms.  Man kan reagera på olika sätt.

Jag skulle byta tvättmedel om jag var dej, tycker att det kan se ut som det. Om inte det fungerar, pröva att utesluta mjöklprodukter. Om  inte det fungerar, testa att undvika mjöl under en veckas tid och se om du upplever någon skillnad. Om man är känslig mot gluten så behövs det ibland att man också undviker ris, majs och havre också, dvs alla grässorter.

Sen är det också så att man kliar igång exem så att de förvärras. Se till att bada i ett rent badkar med salt i och sedan duscha ordentligt för att få bort bakterier som hamnat i såren.

Annons:
Vixxen
10/22/16, 7:58 PM
#7

När du testar saker som du kan vara allergisk emot så var noga med att testa en sak åt gången. Så du inte sätter igång med tusen förändringar på samma gång för då är det svårt att veta vad du kanske faktiskt blev bättre av!

kena10
10/22/16, 8:02 PM
#8

Olivolja är ganska starkt på en känslig hud. Tror heller inte att man ska smörja olja på en sårig hud. Låt såren torka ut först. Att du blir bättre av kyla kan betyda att kyla lindrar klåda, bedövar de inflammerade nervändarna.

Agafia
10/22/16, 10:18 PM
#9

Finns bedövningssalva på Apoteket mot svår klåda , den heter Zylocain .

Magi-cat
10/23/16, 7:48 AM
#10

#0 Det verkar minst sagt besvärligt!

Du har fått en del bra tips ovan, men jag kom också att tänka på citronsyra, E330 som är en livsmedelstillsats som inte varit i närheten av en äkta citron. Det har talats mycket om på sista tiden att en del verkar reagera på just den. Det skadar ju inte att prova utesluta den en tid, några månader eller så, och läsa på alla förpackningar, då den finns lite överallt.

Här är en länk:

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/allt-fler-tror-att-citronsyra-ger-allergi-och-eksem-1.9228

Hoppas det blir bättre för dig på något sätt! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fossingen
10/23/16, 6:00 PM
#11

#0 Exakt sådär får jag av värme på sommaren eller om det blir "svettigt" blir massa kli på armarna o benen och sådär blir det. Jag tycker det minskar enormt vid svalare väder. Är en hyperkänslig person själv och har prövat massor med allergimedicin. Kortisonsalva är nog det enda eller något svalare klimat som hjälper. Jag reagerar och får utslag av alla dess sorter.

Till synes ser du ut att ha torr hud också. Smörjer du in armar och ben med något milt? DU kan annars inte ha en fläkt på när du sover? Det måste jag tyvärr ha.


kena10
10/23/16, 11:36 PM
#12

Citronsyra som magi-cat tipsar om finns tyvärr också i (i alla fall vissa) kortisonsalvor.

[Lillafie]
10/25/16, 3:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

1)
Dom kan blossa upp när som helst. Nätterna är värst.
Ja kyla kan lindra lite grand mot den brännande känsla / hetta som jag har mot/på kroppen..
Har ätit samma P piller i flera år.
Dock så har jag bara ätit mina bröst förstorings piller i ett år snart två.
men då borde jag ha fått något utslag efter några månader vilket jag inte fick..
Ska faktiskt be läkarna kolla på mina hormoner.
Tack så mycket ! =)

2)
När jag var hos hud läkaren så ville dom ta alla möjliga blod prover.
Och då kollade dom njure värde m.m allt såg bra ut förutom mitt Blodvärde då det är väldigt
lågt, så jag kommer att behöva äta järn tabletter igen..

3)
Vi har testat att ta bort olika saker och testa oss fram, men det har inte blivit något resultat..
Jag tar baby olja och smörjer mig i duschen.
Sen använder vi rätt så bra produkter för olika saker.
Så jag är inte helt hundra på att det kan vara det.
Men jag uppskattar ändå all tips ! =)

4)
Proverna som jag tog är:

* Hb.

* Lpk.

* Tpk.

* Epk.

* Diff.

* SR.

* Crp.

* S- Kreatinin.

* Asat, Alat, Alp.

* S- bil

* B12, folat.

Alla svaren visade bra, förutom att mitt blodvärde var väldigt lågt, så jag behöver äta Järn tabletter.

Jag hade detta innan jag gjorde detta Btw..
Men jag tog en överdos av Alvedon och Atarax för ett tag sedan..
Levern klarade sig..
men jag hade kliandet innan jag tog överdos också.. 

5)
Nu säger jag inte att man inte kan bli allergisk för det kan man.
Men jag har dock inte varit allergisk mot någonting i hela mitt liv.
sen är det ju klart att man kan bli det med tiden.
men vi har bytt ut olika slags mat, frukt, dryck, medel ja allt möjligt utan något resultat.

6)
Hmm.. lite konstigt för vi ahr aldrig bytt tvättmedel..
Men jag ska absolut checka läget ! =)
Vi har tagit bort saker och prövat en vecka, sen tagit en ny sak väntat en vecka m.m
utan något resultat :/
Tack för tipset ! =)

7)
Nejnej det är klart att jag inte gör det xD
Men tack för tipset ! =)

8)
Smörjer in mig med baby olja när jag duschar.
Sen har jag en salva som lindar kliandet men inte helt som heter betnovat.

9)
Ska kolla på om jag inte redan har testat den, har som sagt testat en hel del salvor och piller xD

10)
OJ :O
Det visste jag faktiskt inte alls :O
Ska faktiskt kolla på det!
Tack så hemskt mycket ! =)
Ja jag hoppas själv att det löser sig.. man går ju in i väggen pga detta :/

11)
Låter lite grand som mig där.
har ju betnovat som hjälper lite grand men inte hundra.
Och kylan hjälper att lindra det lite, och sen hjälper det mot min brännande känsla mot huden som jag har..
Jag smörjer in mig varje gång jag har duschat.
Har dock varit dålig på att smörja in mig på det sista, men betnovat gör så att man blir lite torr på huden.
Därför är det viktigt att smörja in sig med krämer ^^ 

12)
Oh shit :O
Haha vafan det visste inte jag xD
Fast i och för sig så hade jag ju dock Kliandet innan jag började med salvorna :O 

Såhär ser det ut just nu.
Blivit lite bättre med kliandet.. 
men jag har det fortfarande..

Annons:
The_pearl
10/29/16, 11:26 AM
#14

Sen det här med allergi, du kan ha allergiska besvär utan att testerna visar att du är allergisk. Jag reagerar starkt mot pollen tex, och alla tester visar negativt. Slarvar jag det minsta på våren med mediciner, så får jag direkt bihåleinflammation. Och den i sin tur löser ut migränanfall också. Det kan vara svårt att andas osv. Jag har alltid ont i ansiktet från bihålorna tex. Allergisk rinit heter det när man har allergiska besvär utan att vara allergisk på pappret. Bara så du inte tänker att du gjort tester o inte är allergisk! :)

Upp till toppen
Annons: