Annons:
Etikettupplevelser
Läst 1131 ggr
Mb_Jonsson
2016-08-19 12:11

Växte upp i ett hemsökt hus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan.
Jag vill berätta om huset jag växte upp i (infoga 2 bilder på det), tror att de är byggt runt 1930-talet.
Jag ska också försöka skriva så tydligt och bra jag kan, så om de är nått ni inte förstår så säg gärna till så ska jag förklara 🙂

Nåja, som liten förstod jag inte mycket om det övernaturliga och uppmärksamma inte mycket på det som hände, det är på äldre dagar som man verkligen fick veta hur mycket det spökar där, kommer även berätta det mina syskon med mera har upplevt i huset.

Börjar med det jag kom ihåg som jag upplevde…. satt en dag och lekte i mitt rum med en kompis (det rummet som har 3 fönster på översta våningen på baksidan av huset), rätt som de var så öppnades dörren till rummet fullt och sakta åkte igen med ett "klick", jag sluta leka och kolla om någon var där men de va det inte.
Jag gick till min storasyster (kallar hon M) och frågade om det var hon som ville skrämma mig… men hon sa att det hade hon inte gjort så vi gick runt och leta om nått fönster var öppet, dock var alla stängd och hon kände inget vind drag nånstans. 
Sen minns jag att jag hade lagt mig i sängen för att orka upp till skolan på morgonen, på golvet hade min hund lagt sig.
Bara en kort stund efteråt var de som om nån låg under sängen och tryckte upp min madrass tvärt… såklart trodde jag det var min hund som klämde sig in under sängen.
När jag kolla ner på golvet direkt så låg han mitt på golvet och sov tungt och sprattla som om han sprang i drömmen, den natten sov jag på nedre våningen.

Det va dom få minnerna ja hade som jag uppmärksamma att nått  va fel, nu  kommer vi in på senare tider då man vet lite mer.

Det finns 1 rum i hela huset som är lugnt och fridfullt, det var Ms rum, rummet som var brevid mitt va brorsans rum… det rummet var alltid obehagligt och kallt, men min bror tror inte på övernaturligt och har aldrig gjort så han förklara jämt bort saker.
Syskonen våga berätta lite om vad som hänt efter att alla hade flyttat ut.

Vi flyttade ut ur huset efter flera år (föräldrarna skiljdes åt), när huset stod tomt så hade M varit och cyklat på skolgården som är brevid och titta på huset…
I fönstret där jag hade mitt rum så såg hon nån stå och vinka åt henne, hon trodde det var nån i familjen som va där och städa upp lite så hon sprang in i huset och leta igenom det, dock fann hon ingen där och hon berätta att hon vart så rädd och sprang ut de fortaste hon kunde.
Hon berätta också att när hon bodde där så har de oftast hänt att hon somna med stearinljus tända, dagen efter då hon vakna så va dom släckt, dom hade inte brunnit ner utan som om nån hade blåst ut dom och det är inga vinddrag.
Hon hade hört med alla om nån hade släckt dom men ingen hade gjort det och ingen visste ens om att hon hade ljus tända.

Sen har jag en annan syster som är den äldsta, hon kallar jag S,  hon var intresserad av huset till hennes familj.
En dag hade hon å hennes man varit in i huset (hade nyckel för att kolla runt i huset), hennes man var på nedre våningen och hon gick upp på övervåningen.
Hon gick in i mitt gamla rum (man måste gå igenom mitt rum för att komma till brorsans gamla rum), dörren till brorsans gamla rum va en gammal drag dörr eller hur man ska kalla det, man måste dra den åt sidan, dock va nedre glidskenan trasig så man fick ta i som rackarns för att öppna den.
Iallafall…. mitt framför hennes ögon så öppnades den dörren och sedan stängdes utan problem…..
Livrädd sprang hon ner…. cirka 3år efteråt så köpte dom huset, drag dörren byggde dom igen och gjorde en annan dörr som genade genom M gamla rum (jag kan försöka rita upp en skiss på hur rummen var placerade för de är rätt krångligt att förklara =)  )

Jag och min pojkvän for dit och hälsade på och sov över i rummet som brorsan hade. 
Min pojkvän är skeptisk om de inte finns bevis, men han fick bevis alltid när vi sov där. 
Han berätta att en natt låg han vaken och plötsligt hörde som om nån drog fingrarna på elementet fram och tillbaka flera gånger, det är gamla vatten element.
Sen natten efter så låg jag å han och kolla på en film på halv låg volym för att inte väcka nån, plötsligt hörde jag nått så jag pausa filmen.
I hallen på övervåningen hörde jag nån som sprang fram och tillbaka, inga tunga steg…. mer som ett litet barn som sprang, alltså de va lätta steg.
Efter det hade tystnat så kom ett knack från väggen där gamla drag dörren var, vi låg bara å lyssna och sen hördes ett mer tydligt knack som om nån tog i med knogarna… vi satt fortfarande tysta.
Sen bara nån minut efter kom en redig smäll, låt precis som att någon/något var arg och körde in hela näven i väggen.
Och i det rummet bodde min systerdotter på 4 år tror jag hon va då, och den natten sov hon på nedre våningen med syrran,  så ingen var i det rummet. 
Sen andra i familjen har sett ett ansikte i fönstret i brors gamla rum,  ena systern hade varit upp på vinden när de var 30+ ute och i ena hörnet hade hon känt en iskall vind, men i övriga vinden var det mellan 20-25+.

Min mamma hatade att gå ner i källaren för hon hade alltid fått en stark känsla av att nån stod under trappen eller i pannrummet och titta på hon. 
Jag har fått känslan av att nån tittar på mig  vid trapp räcket när jag ska gå upp på övervåningen,  och jag vill alltid springa ner för trappan istället för att gå.
Skåpluckor smäller i köket på nedrevåningen ibland och ibland kan man höra nån gå i hallen nere som om den va påväg upp för trappan, men fotstegen försvinner just vid första trappsteget.

Det var några från sthlm som hade huset mellan oss och min syster, dom hade börjat renovera det och så, vi va dit och prata med dom då det huset betyder mycket för oss i familjen, dom från sthlm hade stora planer och att få huset fint då det var mögel på vissa ställen och en vattenläcka i ena rummet med mera.
Det kanske gick 1 år…tror jag… sen drog dom.
Fick inte veta varför dom slutade och drog.

Pappa berätta att de har varit ett hotell för många många år sedan, sen även att de hängde kött i källaren som skulle bli mat till militärer runt 30-40 talet, kött krokarna hänger kvar i taket än idag.

Det är mycket som hänt där och jag tog bara upp det jag minns att dom har berättat och vad jag själv varit med om, jag funderar starkt på att sätta upp en kamera i hallen på övervåningen och ha igång mörkerseende under natten, men de får bli nästa gång man hälsar på där 🙂
Jag ska uppdatera här så fort jag får höra mer eller om mitt minne kan komma ihåg mer som hänt 🤔

www.bilslakt.se

Annons:
ivanhoe81
2016-08-19 12:51
#1

Följer

[NeferNefer]
2016-08-19 13:44
#2

Oj, vad spännande! 🙂

Mb_Jonsson
2016-08-19 13:49
#3

Kanske vart lite kladdigt skrivet men försökte vara så noga som det bara gick så de skulle va lätt läst 🙂 

Jag skulle gärna vilja forska på husets historia och veta mer om det och vad som hänt och så 🙂
Sen också veta vilka det är som hemsöker huset 🙂

www.bilslakt.se

fossingen
2016-08-19 16:36
#4

Spännande! :)


ivanhoe81
2016-08-19 18:14
#5

Mina kusiner växte upp i ett hus där de spikade igen in dört på kvällen och på morgonen stog den öppen med dåiken i en fin hög nredvid själv växte jag bara upp med naturväsen och konstiga ljus i skogen

fossingen
2016-08-19 18:29
#6

#5 Växt upp med väsen ända sen jag var liten. Har kvar ett minne än idag från då jag var 4 år kanske. En slev som kom svävande ovanför min säng.

Visserligen har jag vart med om otroligt mycket mer händelser senare. Men jag glömmer inte sleven 😂 Lite roligt när man tänker på de egentligen.

Dock uppenbarade sig liknande händelse på familjemiddag för ett par år sedan då alla stod i köket och en slev flög iväg från en stor gryta till andra sidan väggen. Vi alla stod och sa : Oookeej.. (Ingen rädd dock, vi var ju van händelser)


Annons:
[josten]
2016-08-19 22:15
#7

Intressant läsning !

Mb_Jonsson
2016-08-20 11:28
#8

Kul att läsa att fler har varit med om saker i sina hem! 🙂
I detta hus som jag prata om är det väll mest nyfikna andar som jag upplevt det, förutom det i brorsans gamla rum, den som är där verkar lite mer irriterad över saker och ting 🤔

När vi bodde 3 år i en lägenhet i sthlm var det inte lika kul,  den som fanns där var inte trevligt allt…. jag, mamma och min f.d styvfar såg bestick som bestod mest av knivar och gafflar flög ut ur diskmaskinen och mot mamma och styvfarsan.
Sen har jag sett saker som vart ner trampade av nått skoavtrycks liknande mönster.. man kunde se hur dom knycklades ihop.
sista året vi bodde där så började våran tv brinna och tog med en sådan fart att lägenheten inte gick att rädda 😕 över hälften av mina barndoms saker gick upp i rök….  lägenheten vart renoverad och efter det så var det lugnt i den,  det var precis som om den där xxx anden strök med i branden 🤔

Jag tog bort ett litet ord i sista meningen, läs gärna våra skrivregler/Amandla

www.bilslakt.se

[Hukanson]
2016-08-20 18:22
#9

Jag finner massor av bevis för att det är själva husens historia som är det viktiga, huset byggs av en avsikt, ägs av en person/familj och personer får sina öden i och med huset…när köttet dör kanske anden stannar kvar därför att huset betyder så mycket för den. Så vad måste hända för att anden ska vilja gå vidare…tappa intresset? Antingen att huset byggs om på något sätt eller att det får nya ägare.

Mb_Jonsson
2016-08-20 18:31
#10

kan vara så att dom stannar med huset.
Dock är det 1 av dom som ser efter huset vad jag vet i nuläget.
Huset har ju blivit lite ombyggt, där mitt gamla rum var så fanns det en balkong innan, men nu är det igenbyggt så det blev som ett utökat rum.
Dom har ju aldrig skadat någon och djuren som är och vart i huset har aldrig störts sig på dom, inga Tecken på rädsla eller oro 🙂

www.bilslakt.se

Mb_Jonsson
2016-08-20 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

jag bifogar en bild på hur huset såg ut för många år sedan innan vi ens bodde där, det är en dålig bild så bilden är lite suddig.
men sådär såg de ut när vi bodde där också 🙂

www.bilslakt.se

[Hukanson]
2016-08-20 19:51
#12

He he kanske ni också stannar i huset …!? Låter spännande med att använda teknisk utrustning för att registrera aktivitet. Lika spännande är att acceptera deras närvaro och lära sig att kommunicera med dem tycker jag. Amerikaner som söker spöken framstår som så avancerade men de är dåligt förberedda och vill inte acceptera andarnas existens egentligen. http://liveparanormal.com/page/lptvchat

Mb_Jonsson
2016-08-20 22:44
#13

ja det är nog mycket möjligt =) 
Jo precis och jag vill ju ha  nån utrustning som inte kommer visa fel eller så, de får väll kosta mer men =) 
Sen om andar inte stör eller skadar någon så tycker jag dom borde få stanna om dom själva vill det såklart och har en koppling till huset.

Vissa av dom är duktig men många är dock dåliga där tyvärr.
Jag följer ju Ghost Adventures =)
Ska kika på länken du gav =)

www.bilslakt.se

Annons:
kena10
2016-08-22 12:17
#14

Verkligen spännande och vad skumt med den där dragdörren. Ganska läskigt är det också att köttkrokarna hänger kvar i källaren.

Mb_Jonsson
2016-08-22 12:51
#15

kena10: Det var verkligen skumt och man fick rysningar, kanske kan va nån som är arg för att dörren är igenspikad kanske 🤔
Minns då jag var ner i källaren och såg dessa gamla krokar hänga i taket, frågade min pappa vad dom var till för och de va då han förklarade.
Han verkar veta rätt hyffsat om huset och gårdens bakgrund så man kanske ska fråga honom och skriva ner 🙂
Det var han som berätta att de hade varit ett gammalt hotell, resturang med mera.

www.bilslakt.se

kena10
2016-08-22 18:26
#16

#15 Det är nog en kul ide att fråga din pappa om lite info.  Jag själv växte upp i ett gammalt Västerbottenshus i Norrland där det hände lite saker. Det sades i byn att han som bott där förut spökade fick jag höra sen. Det fanns också en historia om honom . Många år efter det vi flyttat därifrån råkade jag komma i kontakt med en familj från södra Sverige som flyttat in i huset. De var helt säkra på att det spökade och hade upplevt liknande saker som jag.

Då fick jag lust att ta reda på historien och bakgrunden plus alla rykten om mannen som jag hade glömt vid det laget. Tyvärr så fanns ingen längre kvar i livet som kunde berätta om det eller var så var de senila. Ångrade lite att jag inte kommit på det tidigare.

Mb_Jonsson
2016-08-22 18:39
#17

Jo jag måste förhöra honom lite nästa gång jag träffar honom haha.

Jasså vart i västerbotten är det? Jag bor själv i västerbotten sen 2004.

Jag önska att jag fick tag på dom som bodde i huset från sthlm som bara flytta därifrån, skulle vilja veta varför och om dom upplevt något.

Jo det är synd men vi alla är efterklok, kanske dyker upp någon som vet nått.

Han som spöka i huset ni bodde i hade kanske nån koppling till huset som gjorde att han ville stanna. 

Han har inga fler släktingar eller så? ( om du vet vad hans namn var eller så)

www.bilslakt.se

kena10
2016-08-22 21:09
#18

Huset ligger lite norr om Örnsköldsvik men jag minns ju inte vad han hette. Kanske går att spåra sånt efter tidigare ägare. Det ryktades om att han hade pengar som han hade gömt någonstans och att han var väldigt snål.

Mb_Jonsson
2016-08-22 22:30
#19

okej =) 
aha ja då kan det bli svårare att få reda på något 🤔
Dom pengarna tror jag är borta för sådana rykten brukar sprida sig fort och de finns ju många som  kan vända upp och ner på allt för att hitta pengar 😐
Men han kanske gömde dom på ett bra ställe på gården eller så  🙂 det kan ju också va en anledning att han spökar…. för att vakta sina pengar? 🙂

www.bilslakt.se

Upp till toppen
Annons: