Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 2331 ggr
hund_katt
7/29/16, 3:34 PM

älva?

jag tror jag precis såg en älva/fé… jag satt inne, sen såg jag valpen som var ute i hagen(precis utanför fönstret och altandörren är precis jämte, och hagen sitter så valpen kan gå in och ut) låg och tittade på något, vinklade huvudet sådär som dom brukar göra när dom lyssnar på något intressant som dom försöker förstå typ. jag gick ut för att kolla vad det var. då var det något som flög upp en bit framför valpen. jag tänkte "aha, en insekt?" men den var ganska "stor", kanske 5 cm. jag kunde bara se 4 ben, alltså inte 6 som är på insekter och de flesta skalbaggar. dom var ganska tydliga liksom, inte tunna små ben jämförelse med kroppen som skalbaggar/insekter brukar ha. vingarna var minst lika stora som varelsen, genomskinliga så såg inte så jättebra. den flög liksom.. "upprätt" och smidigt, inte som en insekt/skalbagge som är rätt klumpiga liksom, och flyger lite vingligt typ, ni vet hur jag menar?

jag såg den bara för några ynka sekunder, sen gick den upp i rök. jag såg alltså inte att den flög iväg, utan den bara försvann, som att den blev osynlig.

en tanke till.. hade det varit en insekt så tror jag valpen hade försökt leka med den, det har han i alla fall gjort med alla andra insekter han har hittat, vilket han inte gjorde ny..

vad tror ni? kan det ha varit en älva jag såg?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[josten]
7/29/16, 9:46 PM
#1

Ja absolut ! Tro på det du ser !

The_pearl
7/30/16, 11:01 AM
#2

Tror det är inne på övernaturligt där andra också har sett älvor. Där har de lyckats fånga de på bild :)

tarantass
7/30/16, 6:55 PM
#3

#1: det där beror på hur man menar.

Det är väldigt bra att vara kritisk till både det man ser, det man minns, det man tolkar in (ofta sådant man redan känner till) och det man vill och inte vill tro, om man inte vill lura sig själv förr eller senare. Bra också att läsa på om hur vi fungerar i fråga om minne, iakttagelser och önsketänkande.

Å andra sidan är det bra att försöka trogen det man såg och kände också. Precis som man kan lura sig för att man vill tro något eller för att man vet för litet om hur lätt vi lurar oss, kan man också lura sig genom att råka släcka ut eller förvränga minnet av vad man faktiskt upplevde.

Låter det krångligt så beror det på att det är det. Tyvärr. Bara att pröva sig fram så gott det går.

Så småningom kanske det leder till att man känner sig klarare över vad man såg när det var något som verkade mystiskt, och åtminstone klarare över de oklarheter som kvarstår. För kvarstå kan de förstås göra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
7/30/16, 10:06 PM
#4

#0 Jag tänkte lite på olika svärmare. (stora insekter med vingar) De kan se ganska spektakulära ut och är rätt stora. Kolla gärna på lite bilder och se om någon stämmer överens med din upplevelse.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

hund_katt
8/1/16, 2:00 PM
#5

#4 kan ju vara en, men vingarna var genomskinliga, som t.ex en getings vingar, och lika långa som kroppen. jag upplevde kroppen mycket "slankare". men det kan ju vara minnet som spelar lite spratt också :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Magi-cat
8/1/16, 2:02 PM
#6

#5 När man ser något ovanligt är det lätt hänt att kombinera ihop minnesbilderna fel.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Choklad
8/1/16, 7:21 PM
#7

Älvor brukar lämna kvar energier i den som ser dom. Om du känner inom dig att det var en älva du såg, så var det en älva.

Älvor känns, som sagt, på ett särskilt sätt.

🙂

U R us

[josten]
8/1/16, 9:14 PM
#8

#7 håller med. Tro på vad du ser å upplever å gå på din känsla.

Upp till toppen
Annons: