Annons:
Etikettövrigt
Läst 1389 ggr
Corgitok
2016-07-01 11:19

Varför tror så få?

Varför är det inte självklart att andar och allt detta övernaturliga finns? Om det finns på riktigt borde väl alla känna till det? Många tycker att jag har fel och dagligen ser jag att folk säger till de som tror på bland annat Anden i glaset att de är psykopater eller att det är något fel på dem. Varför är det såhär? Någon med svar? Är det kanske meningen att bara vissa människor ska känna till detta?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
[Rhonda]
2016-07-01 11:25
#1

Många är rädda för det o sedan finns det de som inte är öppna.

Denna kommentar har tagits bort.
tarantass
2016-07-02 01:11
#3

#0, #1: också för att det är svårt att tro med mindre man har upplevt det.

En sak är att det inte finns några vetenskapliga bevis, enkelt uttryckt.

En annan är att vi inte är så konstruerade att vi gärna tror eller kan fatta något som inte stämmer rätt bra med vår vardag. Samma sak som gör att folk häruppe i vårt rika och fredliga hörn av världen har så svårt att förstå eller respektera vad folk går igenom i fattiga och krigsdrabbade trakter, eller som förmodligen skulle ha fått en medeltidsmänniska eller hens omgivning att tro att hen var galen eller hade sett något djävulskt eller gudomligt om hen plötsligt hade fått se en bil komma farande.

Sedan kan vi förstås precis som den här antagna medeltidsmänniskan misstolka det vi ser, och vårt minne är inte heller pålitligt. Men har man inte själv upplevt en sak, som man dessutom har svårt att tro på, är det lätt att tolka alla upplevelser av den som sådana misstolkningar eller minnesfel. Även hos flera personer som inte känner varandra och som i alla andra sammanhang brukar ge ett väldigt kritiskt, observant och jordnära intryck.

Och det är lätt för både den som upplever något ovanligt och den som inte kan tänka sig att en sådan upplevelse kan vara "riktig" att tro att själva upplevelsen också innebär att man "vet" vad det är man upplever, fast de båda sakerna inte behöver hänga ihop.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

drömmare
2016-07-02 10:11
#4

Allt är inte övernaturligt, kanske 1% av våra upplevelser. Men övernarturliga ting sker dagligen utan att vi alltid märker dem.  Vi skulle inte klara av det.

Anden i glaset och annat liknade är inte inom ljuset, det skapar annat som vi inte ska hanskas med. Det finns inga  genvägar.

Denna kommentar har tagits bort.
drömmare
2016-07-02 12:52
#6

Övernaturliga är ngt man inte förväntar sig. Kan vara små saker. Går man dem förbi , märker man inte. Stannar man upp märker man wow vad var detta. Det sker för  alla mer eller mindre. 

Ska man försöka tvinga fram bevis är man ute o far, till 99.99 %

Orsaken är ,vi lever  livet kroppsligt , o ska nog göra det oxå.

Annons:
[NeferNefer]
2016-07-02 14:47
#7

I enlighet med punkt 2 i våra Skrivregler tar jag bort alla svar från skeptiker. TS har inte skrivit i #0 att hen önskar svar från skeptiker.

Mvh, Nefer.

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2016-07-02 20:16
#9

En annan sak också, är att paranormala fenomen tyvärr inte är acceptabelt bland vetenskapsmän. Hade de inte varit så kritiska, så hade det kanske sett annorlunda ut. Riktiga bevis på paranormala fenomen finns om de bara ge det en chans och accepterar och respekterar det.

Jag har själv samlat på mig en stor mängd bevis genom åren. Både tekniska bevis och personliga upplevelser och vid flera tillfällen så har jag fått detta samtidigt. Men jag är inte ute efter att bevisa och övertyga andra…..detta är ett intresse som jag har!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Corgitok
2016-07-02 23:21
#10

Tack för alla svar. Intressant är detta. Det är inte så viktigt för mig att alla ska veta att detta finns, men jag blir frustrerad av vad de tror att de kan kalla oss bara för att de aldrig märkt/varit med om en övernaturlig händelse. Detta blir dock mer speciellt när inte alla känner till det.:)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[Hukanson]
2016-07-02 23:58
#11

Anser att vi är alltför omedvetna om vår inlärda hjälplöshet för att inse att vi inte kan kräva av en vetenskap om matematiska lagar i naturen att ta till sig en auktoritativ kompetens om osynliga andliga omständigheter och sanningar. Vi måste skilja på Naturvetenskap och Andevetenskap men kanske kan Humanvetenskap vara litet av bägge?

kim1980
2016-07-03 01:37
#12

Jag håller mig till samma sort . Helt klart är jag skeptiker allergi . Dem på står massa att inte finns är inget folk man bör hänga med i praktiken. . Tycker jag ! Själv har jag av stånd till såna som inte tror på min box tv .. Jag haft gåvan sen liten. Jag är mycket nöjd med det. . Som liten våga inte vara öppen med det. Hade mina möten i garderoben ko hagen. Djuren förstår en mår som bäst med djuren. . Folk är ett lotteri. El mer risk helt enkelt. . Dock är jag stabil i min tro . Inte det minsta osäker. . Är tvärtom i det mesta .. Är som många säger folk är rädda för den biten. . Jag mer rädd för värmen folk som skadar gör fel i mot speciella människor. . Dvs folk är för enkel riktade. . Själv ser oftast allt med öppet hav. . Samt min farmor är hök har koll på en ! Ser sanningen vilket känns bra det i alla fall . ♡♡♡ Man missar inget då att vara öppen sinad.. Man får vägledning i mycket med. . Y :-D★ ♥ Mot instängda otrevliga atetyd tror jag ganska många av den sorten har då torrt trist liv.. Healing skeptiker finns. Oj vad den sorten missar nått ! Så för mig är det av görande gäller praktiken jätte viktigt är det för MIN EGEN DEL ! För jag mår prima av det.. Jag tycker är värt vara noga helt klart ! Men givetvis är det val fritt för alla.. . Men just jag har bestämt mig för min bestämda väg.

Ghosthunter
2016-07-03 09:25
#13

Å andra sidan så kan jag tycka att varför måste allt vara vetenskapligt belagt? Tänk så många spännande mysterium som man går miste om då. Jag är troende på mycket inom det andliga och paranormala och då speciellt andar och spöken, det är det som jag har mest erfarenhet av. Men även om jag kan mycket inom detta område, så finns det hela tiden saker som man inte förstår och som man hela tiden blir förvånad över……men det är ju bara en kul grej av det hela….hade alla svar funnits och varit vetenskapligt belagt, då hade det inte alls varit så spännande….då hade det kanske t.o.m blivit grått och vardagligt som mycket annat i livet!!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Hukanson]
2016-07-03 12:34
#14

Om det finns en Andevetenskap så är det för att det finns Lagar i andevärlden och om det finns det så borde det vara bra att lära sig dem i detta jordelivet ifall man döden dör i någon trafikolycka och går in i andevärlden helt chockskadad och förvirrad och inte fattar nånting, men om man ändåmär litet förberedd på vad som skall och måste komma med kännedom om dem Lagar som finns så kan man ändå tryggare fungera och förstå vad som har hänt och börja leva i överenstämmelse med dessa Lagar tex Kärlekslagen för det finns en Absolut Varelse som har skapat andevärlden med en viss ordning och det är jättebra att känna till innan man hamnar där och kan fortare anpassa sig till gynnsamma omständigheter och skaffa sig vänner som också vet vad Kärlek är för att undvika att hamna bland dem som ingenting förstår av dessa ordningar.

tarantass
2016-07-03 14:21
#15

Vad beträffar vetenskapliga bevis måste man också (precis som i juridiken) skilja på indicier och bevis. Indicier på "övernaturliga" ting finns, men bevis måste dessutom vara upprepbara för var och en med rätt utrustning och så vidare. Sedan är det bra att också ha någon teori, som kan förutsäga vad man väntar sig att finna och hur det hänger ihop, och som åtminstone i princip ska kunna prövas på det sättet. Där är det notoriskt svårt. Vilket kan bero på en rad saker, inklusive vetenskapens grundläggande inriktning ända sedan de gamla grekerna.

Att vetenskapen kommer att finna allt och inte lämna några mysterier kvar är det nog ingen risk för. Folk har då och då trott vi har varit nära men det har hittills alltid visat sig väldigt fel.

Också inom en helt materiell världsbild finns det mysterier att fascineras av. Vilket en del av dem som avvisar och kanske hånar folk med "övernaturliga" erfarenheter brukar påpeka: "varför behöver ni en extra kick, världen är fascinerande nog som den är?"

Tja, har man upplevt saker man bara inte kan förklara i materiella termer, hur mycket man än vet om fällorna och har försökt, så kanske det inte är kicksökande som driver en. Och till och med om det skulle vara det är det inte riktigt samma värld man ser "finns". Det kanske inte ens är fråga om "tro" utan om konstaterande. Även om det bara kan bli ett personligt konstaterande och varje annan person måste avgöra saken själv (eller hålla den öppen).

Överbrygga ett sådant erfarenhetsgap den som kan…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kim1980
2016-07-03 15:13
#16

Det går inte bevisa allt . För mig är det lika tydligt ändå det räcker för min egen del.. Just därför är lugnast ha av stånd till raka motsatsen gäller folk.. Räcker gott väll ha blandat på av stånd.. Man mår bra av vara stabil rak i ryggen i det ämnet.. Många sån här dejting chatt är typ galna med träffa mig just.. Men ändå jag som av gör den biten. Ingen annan. . Under mitt tak så ska man vara samma sort. . Dvs samma tro . Inte det minsta o änsa. Går ej få mig ändra mig el kompromissa. Det finns kurser som dem kan utveckla sig i det andliga övernaturliga.. På så sätt får dem annat tänk.. Jag är övertygad att många skulle må bra av vara konsekvent där ! För oj vad många är trasiga. På grund av skeptiker ! Jag lider med dem hamnar i sån ond cirkel. . För mig är det stor sorg både se höra och känna av hur folk behandlar folk.. Ovassett vart flaggan hamnar.. Så funkar jag tycker fler borde göra samma sak.. STÅ PÅ ER ! Samt har fler krav en det här.. Som inte passar in i det här ämnet. .

Ghosthunter
2016-07-03 15:19
#17

Gillar din första rad där, Kim1980  "Det går inte bevisa allt . För mig är det lika tydligt ändå det räcker för min egen del" ……precis vad jag tycker och tänker också👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kim1980
2016-07-03 15:27
#18

Aha spök jägaren exakt ja men vist finns likasinnade om man har hök ögon haha ! Alltid älskat det här ämnet min vardag liksom. Blir tomt utan dem.. Samt dem bidrar när känns som mest jobbigt. . Så fantiserar byter planet. Så vips så hade flera timmar gott . Fast upplevdes bara en timme..

Ghosthunter
2016-07-03 15:30
#19

Det är spännande, lärorikt och kul……skulle vara otänkbart för mig att inte leva med det andliga och övernaturliga🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kim1980
2016-07-03 15:35
#20

Ja verkligen det finns inte på min karta ! Dem ger mer en vad levande folk gör ! ♥♥♥ :-D SÅ ALL HEDER FÖR ANDEVÄRDRN ! ♥♥♥ ;-) Är mitt osynliga GULD planet ! Alltid vart kommer alltid vara så ! Stabil staty det ämnet.. Samma plats som mina djur betyder lika stark lika mycket.. Det blommar mer mer tycker jag i det här ämnet. . Finns massor mer upptäcka !

Annons:
kim1980
2016-07-03 15:51
#21

Inte kört tekniska bevis även vore coolt spela in.. Men blrja bli nyfiken spela in mig själv, när jag sover. Det blir säkert svårt tyda vad man menar men vore kul grej.. Jag är liksom med född. Men tänkt gå kurs för få råd och få intyg . Sen hopp om träffa likasinnade. Blir en buff helt enkelt. . Spök jägaren. När börja du med den här go sakerna ämnet ?

Ghosthunter
2016-07-03 17:15
#22

Japp, så är det. Själv ska jag gå på en transmedium kurs till hösten. Vill förstärka min mediala förmåga som är lite ringrostigt numera.

Go sakerna ämnet?……vad menar du?🤔🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kim1980
2016-07-03 17:24
#23

Ha att är att jag uppleft det så känns är obeskrivlig helt enkelt! När en ost kan ändras i smak det är coolt tycker jag i alla fall. Blir till frestäld helt enkelt med.. Trans medium vad är det för skillnad det var nytt uttryck ! Blir det mer kraft fullt ? Vet bara är lotteri. Då jag litat på min inre känsla. Föresten vad inne bär kortch för dig ? Det är intressant höra andras tro . Jag har trott är mer för vilsna folket. Jag känner mig inte så.

Ghosthunter
2016-07-03 17:33
#24

Transmediumskap är som det låter ungefär…..att försätta sig i transtillstånd för att kommunicera med andevärlden🙂

http://overnaturligt.ifokus.se/articles/4d71562eb9cb4622270669a2-transmediumskap

Jag vet inte vad kortch är?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kim1980
2016-07-03 17:38
#25

Kanske är fel stavat då jag har dyslexi. Korthet samtal typ. Aha å inte säkert finns sånt här just . Trodde medium som kan fylla på . Framför allt öppna stänga är inget jett mig in på alls. Då jag bara låtit det vara.. Men det upptäckt senaste åren. Är levande folk svårare , en andevärlden. . Helt bibliotek i det här ämnet..

kim1980
2016-07-03 18:01
#26

Får leta reda på länk el nått så du förstår bättre då. Med all sannolikhet var det fel stavat visa ord är så svåra. .

kim1980
2016-07-03 18:15
#27

Intressant länk Tack ! Det låter mer min stil . Eftersom inte vet vilken nivå ska söka för.. Men är det grupp el singel grej ? Värmland är fint . Lite bit dit sen är jag djurberonde dem säger till mig när jag glömt nått el mår dålig. . Så skulle vara i så fall resa intensiv kurs om man har djuren el nått djur. . Utan är jag hellre hemma..

Annons:
kim1980
2016-07-03 19:01
#28

Coachande samtal var det jag var ute efter.. Så extremt svår stavat för ofta. . I alla fall så anser jag att jag kommit bit på väg . Så för dem som är rädda osäkra mm. Uppsök vägledare el nått.. En skräma upp er liksom.. Mer folk. Förstår desto sundare blir det. För allas partner. . Har vart för invecklad så har jag kört USA av det hela. . Ångrar inte att jag kör min väg .

Ghosthunter
2016-07-03 19:41
#29

Ah, då förstår jag. Ursäkta, visste inte att du har dyslexi🌺Jag har full förståelse för att det är svårt. Jag kämpar själv med många ord.

Kursen som jag ska gå på är i grupp och är på typ nybörjarnivå. Det är nog svårt med trans, men alltid kommer jag nog att lära mig något i alla fall.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kim1980
2016-07-03 20:10
#30

Nä inte helt lätt med bökiga ord frustrerande med svåreheten. . Ursäkten go tas så klart.. ) Ok där ser man låter kul.. Aha finns det olika grader nivåer. Hur många olika nivåer finns det ?

Ghosthunter
2016-07-03 20:34
#31

Jag tror det finns 4 nivåer.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

kim1980
2016-07-03 21:02
#32

Ok. Det som svårt veta vart man ska plasera en. När jag medveten kör eget för min egen del.. Dock går jag med nån så är annan sak. Då anpassar jag mig . Kanske ska det i höst fast vanligt medium . Kan leta reda på sidan Skicka på pm . Det jag Hitt tills hittat. . Men andlig butik det är nött en hur jag ska forska i det.. Inte mycket för handla via el vägen.. Förre drar fysik butik. . Gammalmodigt men även det säkraste med..

Ghosthunter
2016-07-04 10:07
#33

Ok🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

tarantass
2016-07-05 16:39
#34

Ja, odla sin egen trädgård och strunta i omgivningen kan ju vara en lösning. För den som är tillfreds med det och så länge det fortsätter vara praktiskt möjligt. (För inte länge sedan var det förenat med livsfara på det här området, och det är fortfarande socialt stigmatiserat i vida kretsar.)

Men för en del av oss andra (även om just ingen sådan verkar hänga här) kan det aldrig bli mer än en del av lösningen. För oss som kan tycka det är viktigt med ett samhällsklimat där man kan få uttrycka en grundad uppfattning utan att automatiskt dumförklaras och riskera drev av folk som anser sig veta att uppfattningen är så korkad att de inte ens vill ta reda på om den verkligen är det.

Jämför, i princip, med garderobstvånget, eller priset man får betala för att lämna garderoben, för homosexuella eller folk som bryter könsrollsmönstren. Och risken med att inte slåss för sina rättigheter, när de inte är självklara, är ju att de automatiskt minskar. Det kan så småningom bli otrevligare än man anar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Choklad
2016-07-05 18:48
#35

Jag tror, att det andliga inom oss kan verka skrämmande på olika sätt.

För tänk om man kan lära sig att läsa tankar? Det går att göra, men det ska inte göras utan tillåtelse.

Tänk själv hur farligt (eller tvärtom, ifall man avslöjar något brott ) det skulle kunna bli i stora sammahang och mellan olika länders ledare och andra yrken.

Eller när man läser av folk, det får inte heller göras utan personens tillåtelse, man kan ju se en hel del av hurdan personen är.

Så jag kan förstå rädslan i detta, men så länge det sköts på ett korrekt sätt, behöver ingen vara rädd.

Och de flesta medium är ärliga och skötsamma personer och har dessutom tystnadsplikt.

U R us

Ghosthunter
2016-07-05 20:21
#36

Choklad - Eller att få otillåtet besök hemma genom förflyttning av själen (eller vad man nu ska säga att det är) Det var någon som hade varit i min lägenhet för några år sedan. Hon berättade för mig vad jag gjorde och hur det såg ut hemma hos mig, utan att jag hade berättat något och utan att hon hade varit hos mig rent fysiskt.

Sånt gillar jag inte….då måste man fråga och be om tillåtelse innan, tycker jag!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Choklad
2016-07-06 10:55
#37

Ghost, ja det håller jag med om absolut.

U R us

[Hukanson]
2016-07-06 12:16
#38

Men tänk om det är så att andevärlden har fullständig insyn att se vad vi alla gör..och tänker..hela tiden? Kanske det finns regler och lagar för vad som får göras men att se sig omkring är väl gratis? att dela information med vänner är väl okey? Om vi måste skippa tankar på att upphöja separation och illusorisk avskiljdhet till privat rättighet utan inse att vi är tillsammans för att vi är en mångfalds enhet och andebarn allihop. Kärlekens välvilja är redan lagen för den gemenskapen så vi behöver inte kriga för att trygga kärlek. Bra va?

tarantass
2016-07-06 16:56
#39

#38: det spelar ingen roll. Som fysiska människor har vi saker som heter integritet och saker som heter hemligheter.

Du måste också tänka på att all andlig verklighet är obevisbar annat än på ett rent personligt plan eller för att man väljer att tro på den. Vilket innebär att det finns gott om folk som inte tror på eller är öppna för den. Dessutom vill även många som tror på eller är öppna för den råda över sina hemligheter själva.

Det kan ju till och med tänkas att det finns någon god mening med att vi är åtskilda i den fysiska världen. (Till exempel att vi ska lära upp oss till insikt om vår grundläggande enhet på egen hand, inte få den gratis genom att födas med den.)

I vilket fall som helst främjar man inte direkt sin egen moraliska utveckling genom att kränka andras integritet, och ännu mindre om man gör det i smyg. Det är också dålig reklam för andlighet som idé.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ghosthunter
2016-07-06 19:48
#40

Andevärlden är en annan sak. De kommer och går hela tiden. Men att en levande fysisk människa kommer och tittar in gillar inte jag iaf.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Hukanson]
2016-07-07 15:37
#41

40 Spöket jag menar att en levande fysisk människa även är en ande och skulle kunna se och höra i anden…typ medialt. Ska man kanske sätta biolevande i fängelse för att de missbrukar andeförmågor? Vem kan bevisa det om de inte erkänner själva?

Annons:
tarantass
2016-07-07 15:49
#42

#41: man missbrukar dem inte om man är mån om sig själv eller andra (obs. enheten igen!). Har man svårt för det så arbetar man med det, i värsta fall genom att låta bli det mediala. Läste du vad jag skrev?

Sedan finns alltid "skurkar", det hör till våra biologiska villkor.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hukanson]
2016-07-07 17:22
#43

Jorå Tarantass, jag läser dina kommentarer och inspireras av din pragmatiska vishet. Självklart ska man inte kränka andras integritet utan odla sin andlighet med en klokhet som bejakar det bästa i bägge världar för vårt högsta goda.

Ghosthunter
2016-07-07 17:30
#44

Hukanson……personen ifråga erkände faktiskt själv att hon hade varit här. Vad jag vill säga är att jag gillar inte det….nästan lika illa som om någon hade installerat dolda kameror i mitt hem. Integritetskränkande på nåt vis!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Hukanson]
2016-07-07 17:38
#45

Jo jag förstår det nu…hade av någon anledning svårt att förstå det..😨😳😒😁

tarantass
2016-07-07 17:58
#46

#43: okej, och tack för berömmet.🙂☺️

Vet inte om jag missade något, men jag kunde (till min egen förvåning) inte läsa ut den insikten ur #38 eller #41.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ghosthunter
2016-07-07 19:41
#47

Men däremot så vill jag gärna att spöken och andar kommer på besök. Även om det kan kännas lite kränkande ibland. Särskilt om man går omkring naken….haha😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

nichole86
2016-07-08 22:01
#48

Intressant att läsa detta. Jag hamnade i en sån här ämne för några timmar sen. Jag tror att många inte tror pga dom tror att en forskare kan bevisa allt. Det som inte kan bevisas finns inte. Då kontrar jag med " men du vet att forskarna vet inte ens hur hjärnan fungerar exakt ? Dom vet typ 40% resten vet dom inte, exempel dom vet inte varför man drömmer för eller vad som händer med nerverna när man drömmer.. Kan säga att ingen hade nåt mer att säga efter det.

Annons:
Corgitok
2016-07-09 12:02
#49

Tack för alla svar. 

Jag undrar, kan man få en vän att tro på en? Jag har en vän som tror att jag är dum i huvudet och att bara vetenskap stämmer. Vill så gärna bevisa för henne..

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

[NeferNefer]
2016-07-09 12:57
#50

#49: vi vet inte vad som finns i din väns karma. Kanske hon ska vara skeptiker i det här livet. Respektera hennes syn på livet, och så får vi hoppas att hon respekterar dig på samma sätt.

Corgitok
2016-07-09 17:37
#51

#50 Okej, inte värt att ta henne till ett medium? Btw vad menas med karma?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

tarantass
2016-07-09 19:13
#52

#51: en risk med medium kan vara att hen inte lyckas (tillräckligt bra) just då. Det finns omvittnat, men som vanligt inte vetenskapligt belagt.

"Försöksledareffekten" har idén kallats i den forskning som har bedrivits och går ut på ungefär samma sak som när man ska försöka göra något "vanligt" som man är nervös för, säg ett scenframträdande: det funkar kanske inte, eller inte lika bra, om för mycket negativa inställningar finns hos folk i närheten.

Naturligtvis är det en klassisk sak för "skeptiker" att avvisa. Liknande osäkerheter finns i humanistisk vetenskap, men enligt klassiska naturvetenskapliga normer ska forskningsresultat vara exakta och gå att upprepa oavsett inställning hos försöksledare eller åskådare.

"Karma" är ett från början indiskt begrepp (vediskt, hinduiskt, buddhistiskt osv.) som har blivit populärt i västerländsk "nyandlighet".

För att försöka fatta mig kort: det går ut på att det man gör får man igen, det man sänder ut drar man också till sig. Är man snäll blir man oftare snällt bemött, är man elak elakt. Enkelt på vardagsnivå, men sedan har det byggts ut till metafysiska nivåer, till de gärningar man samlar på sig under flera olika liv så att man i ett liv kan få skörda vad man sådde i ett tidigare, och så vidare. Alla dessa olika saker man har hunnit samla på sig är sedan med och formar ens öde och personlighet i livet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Corgitok
2016-07-09 19:20
#53

#52 Aha okej  nu förstår jag, tack. Men vad har karma med andlighet och allt detta att göra då?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

tarantass
2016-07-09 19:32
#54

#53: tillämpar man karma-idén (eller tycker sig se att den fungerar) på sammanhang där folk utsätter en för väldigt specifika saker, som man själv tidigare utsatte helt andra personer för som de första inte gärna kan känna till, eller på själavandring, då kommer man lätt in på det andliga området. Det är ju saker som är svåra att förklara i materiella termer.

Om du menar vad NeferNefer menade så kanske jag inte ska säga för mycket, men jag antar att det var ungefär: vi vet inte vilka tidigare handlingar och öden som har format din vän till den hen är; därför vet vi heller inte om hen kan vara mottaglig för sådana här tankar just nu. Hen kanske inte är i en sådan fas i sin utveckling. (Eller samma sak inom det här livet, om man inte räknar med själavandring.)

Eller missförstod jag dig?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[NeferNefer]
2016-07-10 10:38
#55

Tarantass: utmärkt förklarat, tack.

Annons:
Upp till toppen
Annons: