Annons:
Etikettövrigt
Läst 1784 ggr
Coralines Ghost
2016-06-19 13:22

Spökslott i Skåne

Hej!

Jag och sambon vill göra en slottsövernattning i Skåne. Helst skulle vi vilja välja ett slott där det finns möjlighet till någon form av spöklig upplevelse. Har ni något tips? :)

Annons:
konneralt
2016-06-20 14:38
#2

Glimmingehus i sydöstra Skåne är ett alternativ , i och med att slottet är öppet för allmänheten som ett museum  .

Så kan de nog gå att arrangera  lite enklare än på andra slott som ju i praktiken ännu är hem och därmed privata residens .

Lycka till    .

Coralines Ghost
2016-07-10 14:30
#3

Vi hamnade på Örenäs slott. Det ska inte vara särskilt hemsökt just, men det finns någon legend om någon tysk ande som åkte till Sverige i en koffert och hamnade på Örenäs slott där han nu spökar på slottets tredje våning. Det är ju inte särskilt troligt att en tysk ande har åkt i koffert till Sverige, haha, men tredje våningen anses ha någon form av aktivitet i alla fall, även om man inte hittar så mycket på nätet om just det. En nattvakt har gått med en annars helt orädd hund som plötsligt vägrade gå frmåt där på våningen, och ibland har personalen haft lite upplevelser tydligen. I övrigt har Örenäs inget stort spökrykte. Vi bestämde oss för att det där koffertspöket inte lät så där vidare värst trolig, så vi slappnade av där i vårt rum på tredje våningen och tänkte inte mer på spöken. Slottet verkade helt öde och jag tror att vi övernattade ensamma där. En nattvakt dunsade runt på nedervåningen, men annars var slottet öde. Lite häftigt att sova ensam i ett stort slott, det gör man inte ofta. 

Hur som helst, när vi hade lagt oss för att sova där på natten i vårt rum på tredje våningen så hördes plötsligt en väldigt hög smäll i rummet. Det lät ungefär som om någon skulle ha tagit en mattpiska eller rotting och smält i golvet eller i ett bord. Lite "klatsch" sådär, högt. Vi blev ganska uppskrämda måste jag måste jag erkänna.. :D Någon förklaring till smällen hittade vi faktiskt inte eftersom smällen bara uppstod i rummet utan synbar anledning. Inget rör från väggen, utan någonstans i rummet, som från luften. Vi har faktiskt inte hittat en rimlig förklaring till smällen. 

Vi kunde inte somna efter det så vi började gå runt lite på det öde slottet. Det var en väldigt speciell natt. Vi gillar slottsövernattningar och nästa gång blir det Häringe slott. Där ska visst en del spökerier så det blir kanske intressant. :)

Coralines Ghost
2016-07-10 14:32
#4

Just det, och Frammegården i Skillingmark ska vi också besöka.

Upp till toppen
Annons: