Annons:
Etikettövrigt
Läst 1657 ggr
Magi-cat
6/14/16, 4:28 PM

Findhorn

Findhorn är en plats i Skottland för drömmar, personlig utveckling, ekoturism och ett inte minst ett ekologiskt hållbart samhälle.

Det började i liten skala som ett experimentsamhälle 1962.

Enligt vad som berättas hörde Eileen Caddy  i meditationer som en inre röst som talade om livet och hur hon skulle leva. I en tid av svårigheter när maken Peter blev arbetslös, sade den inre rösten att de skulle ställa sin husvagn utanför samhället Findhorn på en plats där praktiskt taget ingenting växte.
De hade inte så mycket att välja på och tillsammans med Dorothy MacLean, f.d. sekreterare,  började de odla på marken och se, de kraftigaste grönsaker och vackraste blommor växte upp! De inte bara klarade livhanken och uppehället utan Findhorn blev legendariskt.

Dorothy sades ha kontakt med devor och naturväsen som bidrog med anvisningar hur trädgårdarna skulle skötas och Findhorn blev känt som framtidssamhälle och andligt centrum. Människor från hela världen drogs dit när de hört talas om miraklet i Findhorn och inte bara grönsakerna växte utan hela rörelsen.

Paret McCaddy avsade sig ledarskapet för sitt pionjärarbete 1979 och sedan dess har förändringar skett.

Idag är Findhorn ett center där visioner möts. Man håller kurser och workshops och frivilliga arbetar i trädgårdarna. Avsikten är att leva i samklang med naturen och med andra människor från hela världen med empati och respekt.

Energin till byn kommer från egna vindkraftverk och man kan t.o.m. exportera el därifrån.
Maten odlas i de egna trädgårdarna på ett ekologiskt och hållbart sätt.

Filosofin är att alla ska finna sin egen väg genom inre lyssnande, man kallar det attunement, där man tonar in på varandra och på naturen.

En aspekt av det dagliga livet är ”nonviolent communication” där man förhåller sig till varandra, till naturen och sig själv med största möjliga empati och tolerans.

 Ca 400 människor bor där permanent och tusentals besöker platsen varje år. Här hålls kurser i konst, dans, personlig utveckling och hållbar livsstil. En teater- och konserthall finns också.

Findhorn Foundation har också kontakt med andra hållbara samhällen och är medlem i Conference of Non-Governmental Organizations (CONGO) och deltar i Sustainable Development Committee t.ex. och deltar i olika projekt som Global Ecovillage Network (GEN)

Om man vill kan man bara hälsa på för en dag till en viss kostnad. Om man kan tänka sig att bosätta sig i Findhorn kan man gå en "Experience week".
Aktuella priser finns på hemsidan www.findhorn.org

https://en.wikipedia.org/wiki/Findhorn_Foundation

http://www.halsa.se/Kategori/Naturlig-halsa/Halsoresan/Drommarna-lever-i-Findhorn-/

http://paranormal.se/mirror/sokaren/www.sokaren.se/INDEX306.HTML


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
6/14/16, 5:00 PM
#1

Så spännande!! Tack, Magi-cat. Där skulle jag gärna gå en kurs någon gång 👍

Magi-cat
6/14/16, 5:33 PM
#2

Jag med. :-)

De har alla möjliga kurser, bl.a. mandalamålning. Och odling förstås.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/14/16, 5:34 PM
#3

Jag skulle med andra ord kunna bosätta mig där och gå spännande kurser resten av mitt liv 😍

Magi-cat
6/14/16, 5:35 PM
#4

ja, det vore något….✨🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/16/19, 5:58 PM
#5

🌺

Någon som varit där? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: