Annons:
Etikettlänkar
Läst 1437 ggr
missmagicscabinet
2016-05-13 10:50

Fredag den trettonde?

Tänkte att det var passande att slänga upp en länk till denna artikel: Sanningen om fredag den trettonde.

Vad är era tankar om Fredag den trettonde? :)

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Annons:
Sommarek
2016-05-13 11:05
#1

"Sveket och ondskans gud"…?  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Effie
2016-05-13 11:08
#2

En gang läste jag en hypotes:

13 är ett kvinnligt tal. 13 månmånader på ett år(fyra-veckorsperoder, från ny till ny; normal menstruationsperiod).

Fredag är Friggs dag. Och även på en del andra språk är det en gudinnas dag.

Så tycker man att kvinnor är något farligt måste ju fredag den 13 vara en hemsk combination.

Jag gillar hypotesen. :-) Och fredag den 13.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sommarek
2016-05-13 11:12
#3

Vi tar en liten titt på grannskapet överlag. Tyr, som beskrivs som modig och stark, är mest känd för att ha ljugit för Fenrisulven för att få honom bunden. Ett av Odens snilledrag är att ha skiftat hamn för att kunna våldta en kvinna så hon blev gravid; ett annat är att låta folk slåss till döds för nöjes skull.  Riktiga förebilder för godhet och trofasthet, eller hur?

(I Saxos version av Balders död dör han dessutom för att han och Höder slåss om Nanna, inte på grund av Loke, vilket verkar vara det enda han gjort som faktiskt skulle kunna tolkas som elakt om inte det var för att Balder på så sätt faktiskt överlever Ragnarök.)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Dioramabyggare
2016-05-14 00:21
#4

Jag tänker inte att det är något särskilt med kombinationen av fredag och talet 13; i varje fall inte att det händer fler olyckor eller så just "fredagen den 13".

missmagicscabinet
2016-05-14 01:05
#5

#3 Att skriva ond var nog lite en förenkling… Det växlar så mellan historier. Det har du rätt i. Men i Snorres Edda står det ibland att han gör saker av "ren ondska". Men att säga att han är ondskans gud är ju klart fel. Ska fixa det 🙂 Tack för din intressanta kommentar. Egentligen är sällan gudar i gamla mytologien helt goda. ^^

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

missmagicscabinet
2016-05-14 01:05
#6

Har ingen aning om varför min text blev grön LOL

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Annons:
Sommarek
2016-05-14 21:02
#7

#5 Det är ju inte så att Oden låter folk mörda varandra av ren godhet, bara för att det inte beskrivs så i texten.   ;)   Men tack för rättningen.

#6 Och med flera fonter också, tydligen. Ibland ballar iFokus ur lite.  :D

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

missmagicscabinet
2016-05-14 23:44
#8

#7 nej, det är sant. Men jag menar bara att även om det är tydligt för oss att Oden inte är god så finns det definitivt ursprungliga texter som ville framställa Loki som ond. Jag kan faktiskt inte minnas någon text där Oden uttryckligen kallas "ond" och det säger ju något om kulturen på den tiden. Allt hemskt han tillät hända utan att någonsin ta konsekvenser… Men kanske gör han det och att det är jag som behöver läsa om historierna :)

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Upp till toppen
Annons: