Annons:
Etikettoförklaradefenomen
Läst 2065 ggr
[rara]
2016-04-03 12:21

Övernaturligt eller slump?

Ibland kan man undra om det här verkligen är en slump. Sånt här händer ungefär en gång i veckan när min man och jag tittar på TV. Tex tittade vi för ett tag sedan på en Champions league match. Det var en sån där tråkig match som slutade 0-0 där lagen mest koncentrerade sig på att förhindra ett mål än att skjuta ett mål. 20 minuter före slut sa min man att man inte kan se en segervilja hos någon av lagen. Det gick inga 10 sekunder tills kommentatorn sa precis samma sak.

Nästa exempel. Vi köpte för inte så länge sedan en ny stor full HD TV och första kvällen framför TV´n bläddrade vi igenom kanalerna för att se vad som visas. Vi brukar ofta se på rymdprogram och min man sa medan han bläddrade igenom kanalerna att det skulle vara en fin optik med den nya TV´n att se en supernova explodera. I en av kanalerna visade dom just ett rymdprogram och vi hade inte haft på programmet i ens en minut innan man såg en supernova explodera.

För några dagar sedan tittade vi på ett program som handlade om olika människors kulturer. Där visade dom hur en buddhistisk munk gjorde tatureringar på människor som han sedan välsignade och som skulle ge dom övernaturliga krafter. Min man sa på skoj, ska vi också låta göra oss en sån tatuering. Sen sa min man, nej vi har ingen buddhistisk munk som välsignar den och sen fortsatte han att skoja och sa att om han skulle låta sig göra en tatuering så skulle han låta sig tatuera ett hjärta som det står mamma på. Fem minter senare såg vi en snubbe som var med i programmet som hade ett hjärta tatuerat där det stod "Mom" på.

Som sagt händer det såna här liknande saker nästan varje vecka och vi börjar fundera på, vad det beror på.

Annons:
Dioramabyggare
2016-04-03 12:43
#1

#0: sådana händelser är jag med om flera gånger i veckan, så ofta att det känns helt naturligt för mig. Kanske sådant har med "Déjà vu" (franska för "redan sett") att göra?

[rara]
2016-04-03 13:09
#2

#1

Ett Déjá vu är en helt annan sak. Det är om du upplever en situation och får känslan av att du har upplevt det här förr, dvs att man har känslan av att situationen upprepar sig fast det inte är så. Hur hjärnan kan göra såna misstag är redan vetenskapligt förklarat.

Men nu handlar det inte om att hjärnan gör ett misstag och tror sig ha upplevt den här situationen förr, utan det handlar om att man tex ser en fotbollsmatch och kommentatorn upprepar det som man själv just har sagt. Det var förövrigt en direktsändning.

Magi-cat
2016-04-03 14:24
#3

Sportkommentarer kanske inte är så variationsrika? 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2016-04-03 15:13
#4

Det är synkronicitet. Själen är tidlös och ofta händer det att vi får såna här föraningar. De flesta tänker kanske inte på det……men skulle dom det, så märker dom nog hur ofta detta sker. För mig händer det ofta också.

Men det skulle ju vara bra om man kunde få en föraning om den rätta lottoraden några timmar i förväg😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: