Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 2472 ggr
LittleBigPride
2016-02-22 22:07

Finns andar och spöken

Hejsan! Jag har länge funderat på detta, även om jag är 14 och kanske inte ska tänka på sådanthär så är jag livrädd och tilltalar mig själv, det finns inte, det finns inte. Men finns det verkligen, har man vetenskapliga bevis på att andar och sådan finns?

Annons:
tlover
2016-02-22 22:22
#1

Vad jag vet så finns det inga vetenskapliga bevis för att det finns. Men det finns inte heller några vetenskapliga bevis för att det inte finns.

Det senare är väldigt viktigt då en teori i vetenskapen anses sann tills den är motbevisad (tex så har big bang teorin inte motbevisats ännu därför anses den gälla).

l'm back

LittleBigPride
2016-02-23 20:01
#2

Ifall ni undrar använder jag min systers konto för jag har inget hahah!! Men kan man bli "posessed" å sådan av djävulen, vill helst inre höra några kristna svar utan bara vetenskapliga igen!

Em_
2016-02-23 20:42
#3

Jag är inte så insatt i psykologi, men det är där man får börja om man vill veta hur vetenskapen förklarar olika upplevelser. Vad jag vet finns det inga allmänt accepterade bevis för att t.ex. andar och demoner finns. Sen är det mycket vi inte vet (än) om exakt hur hjärnan fungerar, därför har vetenskapen inte alltid bra svar.  Jag tycker det är spännande att se hur våra hjärnor skapar sin egen bild av verkligheten efter vad de förväntar sig att uppleva. 

Att bevisa att något inte finns är extremt svårt.  Jag skulle kunna hävda att den finns en supermyra som bor och överlever på månen. Väldigt svårt att designa ett experiment som bevisar att jag har fel… 😎


LittleBigPride
2016-02-23 20:45
#4

Haha sant men är fortfarande riktigt rädd för sådanthär vill liksom bara gråta å tänker "vad är meningen med livet om jag kanske möter nått övernaturligt" för jag är så rädd för att vakna upp å bara se nån vid min säng

Aine
2016-02-24 11:16
#5

Hej jag kanske inte svarar på din fråga men jag tycker att det är synd att du är rädd för något som man inte behöver vara rädd för. Rent logiskt är alla religioner uppbygda på tro. Vissa påstår sig ha sett Gud men de flesta har det inte ändå tror människor på Gud. Det finns även människor som är rädda för Gud och att han ska straffa dem på olika sätt för olika saker. Vi har genom sekel blandat tro med makt och för att någon ska kunna bestämma över någon annan är en bra metod att skrämmas. Så förutom Gud har man även skapat djävulen, demoner och annat otyg som man skrämt folk med. Men tänk om det är så att inget av detta finns? Tänk om vi skalar bort makt från tro och bara har tro kvar. Vad är det för dig? För mig är det ovillkorlig kärlek och kärlek går inte att vara rädd för. Kärlek kan inte skrämmas och den kan inte heller överta någons kropp. Kärlek är en fysisk känsla som man kan mäta och vetenskapligt förklara. Så i stället för att vara rädd för något som inte går att vetenskapligt förklara än, kanske det är bättre att tro och lita på kärlek som går att bevisa och som man inte behöver vara rädd för. Lev väl.

Upp till toppen
Annons: