Annons:
Etikettandlighet
Läst 1589 ggr
Sokare_86
2016-01-10 03:21

Gå emot ljuset eller inte?

När man dör ska man gå emot ljuset eller undvika det? Medium uppmanar ju spöken att gå mot ljuset, men gnostikerna lär ut att ljuset är en fälla som äter upp ens själ, och gör att man reinkarneras tillbaka till denna ondskefulla jord igen.

Annons:
Hoseok
2016-01-10 03:38
#1

Vad menar gnostikerna att man ska göra, då? Stå kvar? Gå tillbaka? Gå en annan väg? Om man väljer "Rätt", vad händer då, enligt dem? 

Frågar bara av ren nyfikenhet.

Sagaliten
2016-01-10 06:20
#2

Frågan är väl inte enbart den tänker jag spontant utan även, är reinkarnation av ondo eller är det våra tidigare liv som fört oss dit där vi är idag?
Men intressant. Aldrig hört det om att det skulle vara en fälla men har inte heller läst om gnostiker så kan ju förklara saken 🙂

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Sokare_86
2016-01-10 13:06
#3

Dem lär ut att man ska ta en annan väg bort ifrån ljuset och söka sig emot mörkret istället.  Du har själv förmågan att skapa din egen verklighet, och det vet dessa negativa energier som livnär sig på våran rädsla m.m. Våra kroppar är ett fängelse, varför skulle vi vilja komma tillbaka till denna begränsade värld? Det är ju mer frihet att kunna sväva runt fritt med sin själ. Inom Buddhismen och andra religioner i öst så ses det som något dåligt att återfödas, till skillnad från new age som lånat det mesta från öst och gjort det till en egen religion.

Hoseok
2016-01-10 13:12
#4

Om det nu finns ett ljus så kommer jag antagligen gå emot det, i alla fall. Men jag är bara en simpel människa, jag vet inte. 😃

Sokare_86
2016-01-10 13:31
#5

Ja om man studerar nära döden upplevelser så ser de flesta ett ljus.

Sagaliten
2016-01-10 14:15
#6

Visst är kroppen en begränsning rent så, men precis som det har sitt syfte arr vara uttråkad kanske det har det att leva här på jorden för att lära sig vad man ska lära sig. Kanske lära sig att inte ha massa negativa tankar och rädslor? Och vet ju så klar inte jag, det vet ju eg ingen, men jag kan väl känna lite att de flesta ser det som ett positivt medan 1 grupp som något negativt, tror jag väljer stora saken där. Och när man läser om hur andevärlden beskrivs så handlar det ju mycket om just ljus och tänker att de borde varnat folk för ljuset om det var farligt Men filosoferar mest ☺️

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Annons:
tarantass
2016-01-10 17:00
#7

Gnosticism är ingen lära eller livsåskådning utan ett sentida samlingsnamn på många strömningar inom olika religioner, många av dem bara kända i fragment. En del av detta har sedan gett ytterligare varianter genom att omtolkas under new-age-tid.

Så tyvärr, det går inte att säga att "gnosticismen" postulerar reinkarnation eller tycker si eller så om ljuset. Man måste säga exakt vilken sort man talar om.

#3: man kan säga att buddhismen (och hinduismen) ser reinkarnation som något dåligt, men jämförelsen är då inte med att vistas någon annanstans utan med att bli fri från kopplingar till den materiella världen och dess lidande eller att uppgå i världssjälen. Och för att komma dit måste man gå genom den reningsprocess som återfödelserna innebär.

Reinkarnationen må alltså vara något ont, men ett nödvändigt sådant. Huvudskillnaden mot västerländska new-age-tankar ligger kanske snarast i att rika och gynnade moderna västerlänningar inte ser livet som ett lidande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

J-Artur-K
2016-01-10 17:15
#8

Jag är människa som tror på himlen o på andra sidan. Att man ska gå till ljuset / mot ljuset om man är ande på andra sidan. Jag skrev mycket förut men man kan inte tvinga andra människor lyssna på det man skriver o man gav upp. O lämna sidan. :) Mvh / Joakim :)

Ny dag nya möjligheter

Sokare_86
2016-01-10 17:36
#9

Ja men något som verkar vara gemensamt inom de gnostiska lärorna, i alla fall de som jag sprungit på är att det materiella  är av ondo. Buddha lärde ju ut att begär leder till lidande, vilket stämmer mycket bra. Men här i väst lär vi istället ut att begär är bra och du kan få alla rikedomar igenom lagen om attraktion. Men hur som helst jag kommer undvika ljuset om jag kan den dagen det är dags.:)

J-Artur-K
2016-01-10 17:48
#10

#9 är lugnt :) Jag putta upp ett inlägg som heter Himlen :) Följ det som känns rätt för dig blir ändå samma sak i slutändan :) Mvh / Joakim :)

Ny dag nya möjligheter

tarantass
2016-01-10 18:01
#11

#9: "Ja men något som verkar vara gemensamt inom de gnostiska lärorna, i alla fall de som jag sprungit på är att det materiella  är av ondo. Buddha lärde ju ut att begär leder till lidande, vilket stämmer mycket bra. Men här i väst lär vi istället ut att begär är bra och du kan få alla rikedomar igenom lagen om attraktion."

Där håller jag i stort sett med dig. Men det handlar inte om hur olika gnostiker ser på ljuset. (Och det är många fler än gnostiker som anser det materiella av ondo. Ett exempel är alltså Buddha, ett annat de flesta traditionella grenar av kristendom.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sagaliten
2016-01-10 22:05
#12

#7 Förstår hur du menar men själv ser jag det inte så. Ja man har en strävan, men genom sina liv lär vi och utvecklas och om vi lyckas så blir det ju bättre och bättre tills man når dit. Så personligen ser jag det inte som något negativt utan snarare som utveckling vilket jag ser som positivt. Handlar mkt om hur man vinklar saker tänker jag. #9 tror personligen inte på attraktionslagen. Att man som glad och positiv drar till sig positiva saker tror jag, men knappast befriad från ting av ondo. Och att man kan önska sig till god hälsa och rikedom, då är det rätt många sjuka som snabbt skulle bli friska. Själv som har medfödda sjukdomar tycker jag det blir som ett hån. Önskar mig goda ting i livet, men inte materialistiskt eller rikedom och det negativa kommer ändå, det tror jag är mkt livsläxor man ska gå igenom så då gäller det att ta sig igenom sakerna och utvecklar. Men jag är sån som plockar vad jag tycker passar med mitt synsätt kan inte säga att jag är ditten eller datten

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

tarantass
2016-01-10 22:48
#13

#7: förstår hur jag menar? Vill då säga att jag inte beskrev vad jag tycker utan vad buddhismen och hinduismen lär (i väldigt stora drag). Som svar på sista meningen i #3.

Men det är förvisso mycket som beror på hur man vinklar saker.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Sagaliten
2016-01-10 22:56
#14

#13 Nä, menade inte så.. Jag är inte sjölv närmare insatt i de olika religionerna närmare än vad man läste på gymnasiet. Och sen skapade jag mina egna bilder även om det inte stämmer in med specifika religioners bild av saker. Var så jag menade om det blev tydligare då 😊

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

tarantass
2016-01-10 23:00
#15

Okej, tydligt nog iallafall. 🙂

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sokare_86
2016-01-10 23:30
#16

Men de flesta kommer ju inte ihåg sina tidigare liv, hur ska man då kunna bättra sig när man inte ens får veta vilka misstag man begick i sina tidigare liv? Dessutom måste man lära om allt igen, att lära sig gå, läsa, skriva m.m.

tarantass
2016-01-11 00:10
#17

#16: standardsvaret brukar väl vara att det inte funkar på något medvetet plan. 

Man får en uppgift tills man klarar den, i liv efter liv eller i ett och samma. (Av mer allmän eller okroppslig art än att gå, läsa och skriva då.) När man har klarat den byggs den färdighet eller klokhet man vann in i den personlighet man får i nästa liv. Och så rullar det på.

Varför man måste lära om kroppsliga färdigheter brukar väl anses ha mer att göra med att de hör till den fysiska världen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sagaliten
2016-01-11 03:09
#18

#15 okej sista försöket 😉 Jag förstår vad du menar att de menar. Haha försöker komma på tydligare beskrivning men just nu ör det nog så nära det jag kommer 😄 #16 tänker nog spontant som tarantass skriver att det inte är något man måste minnas aktivt. Lite som att man minns inte alla upplevelser från ens nuvarande liv och iblandar det så agg hjärnan förtränger saker för att skydda en, men oavsett så hjälper de ändå till att forma en. Livet bara här och nu ör ju så oändligt mycket mer komplext än vad vi kan förstå, så tror även det samma gäller tidigare liv. Att lan inte behöver minnas de fysiskt för de finns ändå som minnesspår våra själar. Åter igen jag jag tror.

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Sokare_86
2016-01-11 15:38
#19

Ja what do we know.:) Men vad jag har kommit fram till så är denna värld en ond plats där även onda krafter härskar. Det finns både en ljus och mörk sida. Denna video förklarar lite grann.

https://www.youtube.com/watch?v=AqEPKbvDvNc

Upp till toppen
Annons: