Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 17497 ggr
fabbethoma
9/18/15, 2:18 AM

Hemsökta hus/ platser på Gotland

Hej alla spökentusiaster! 

Det är så att jag är nyinflyttad på Gotland som student och har hört och läst om att det finns en del gamla byggnader och att vissa av dom är hemsökta. 

På kvällen/natten till idag var jag och mina vänner ute och skulle besöka Kyllajs barnhem (Som sägs skall vara hemsökt), det enda som vi upplevde var att vi hörde som ett tjejskrik 2 gånger. Men det kan ju iofs vara vad som helst, men det var sjukt läskigt! Dock så vände vi om rätt snabbt då vi märkte att det var kameraövervakat.

Efter detta åkte vi till takstains herrgård men fann inget mer än privatägda hus och en lada som var övergiven ute på ett fält.   

Det jag undrar är om ni har några tips på ställen där man kan tänka sig få se/uppleva lite spökerier. (Som är lagliga att besöka!!!). 

MvH Fabian aka en spökintresserad grabb. 

Obs. Jag har läst mycket om andlighet och har upplevt en del saker tidigare i mitt liv och jag skulle säga att jag är rätt mottaglig/öppen för andevärlden, men kan dock inte kommunicera eller liknande.

Annons:
*Anesthesia*
9/18/15, 7:54 AM
#1

Jag skulle rekommendera att vandra runt i Visby (omgivningarna runt Stora torget) innerstad sent en kväll när det är lugnt och bara känna in atmosfären.

Även den som inte är medial kan nog känna av att det finns mer än vad man kan ta på där med tanke på Visbys historia.

Annars skulle jag tipsa om Marteboljuset om du bor på norra gotland

 

Minnix
9/19/15, 10:53 AM
#2

Hejsan! Jag är gotlänning så jag har varit på många spökställen på ön haha! Jag skulle nog rekomendera ljuset i martebo. Skrämmande som sjutton… 

Det sägs att en gammal man förlorade en av sina söner i det närliggande träsket och att han går runt och letar efter honom med sin lykta. Vad ljuset är? Det är det ingen som vet. Till och med svt har varit där med tv team och försökt få med ljuset på film och många andra har försökt fota det men det går inte. Det finns bara ett enda liknande ljus i världen som man vet om och inte kan förklara och det finns i frankrike. 

Såhär går man till väga för störst chans att se ljuset:

Åk till Martebo på kvällen när det är så mörkt som möjligt och in på en grusväg som leder till stora åkrar på sidorna. Stanna bilen innan åkrarna börjar så att du har skog på sidorna om bilen. Stäng av bilen, allt ljus och sitt tysta. Har ni tur så dyker ljuset upp borta vid åkrarna, cirkulerar en stund (ibland alldeles intill bilen) och sen försvinner det igen. Chansen att få se ljuset varierar beroende på årstid. Hösten är bäst enligt mina vänner som sett ljuset.

Magi-cat
9/19/15, 8:32 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hedvigsofia
9/22/15, 9:53 AM
#4

Hej! Jag ska göra ett radioprogram om hemsökta platser och min fråga är om det är någon av er på Gotland som har sett något själv som ni skulle kunna berätta för mig om? Typ att vi skulle gå dit tillsammans? Ni är jättevälkomna att mejla, Vänliga hälsningar, Hedvig Hedvig_sofia@hotmail.com

Magi-cat
9/22/15, 10:01 AM
#5

#4 Gör gärna en liten notering på Oförklarade Fenomen också, länken ovan.😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fabbethoma
9/30/15, 1:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#2 Finns det några mer ställen att gå till?

 Idag var jag och mina vänner ute vid Katthammarsvik och letade efter häxans hus, men fann inget pga mörker och att det inte fanns någon direkt platsbeskrivning vart det låg.

Vi hade tänkt att göra lite som "Det okända" och göra någon form av ghost hunting på något ställe, men vi kan inga hemsökta platser man kan gå till. 

Är tacksam för minsta lilla ställe 😃

Ps. Bilden är från när jag för första gången var i vårat nya hus (i stockholm). Längst ner till vänster ser man nåt som liknar en mänsklig kroppsform som håller upp händerna i luften 😃(Off topic men tyckte att den passade tråden hehe)

Annons:
fatcat
10/28/17, 9:58 PM
#7

Marteboljuset är sevärt. Det är nånting du faktiskt kan se. Har vänner som berättat om ljuset. Ibland har det valsat rakt framför dom och har hänt att det även susat rakt ovanför bilen. Har själv sett det men på långt avstånd. Då såg det ut som ett litet tomtebloss men i rött sken för att sedan växa till ett fast ljust sken och försvinna.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Jbgs]
10/28/17, 10:09 PM
#8

Det har hänt mkt på gotland förr i tiden å det finns många energi minnen å annat… mkt i dem centrala delarna. Ljuset har jag dock inte fått uppleva men låter intressant

fatcat
10/28/17, 10:29 PM
#9

Energi minnen har jag ingen koll på men marteboljuset klassificeras mer som nått naturligt fenomen. Fast tror inte själv på att "sumpgas" är förklaringen som vissa hävdat. Låter ologiskt att gas kan antändas till en ljusboll för att sedan skutta runt vid skogen i martebo myr. Några tror inte alls på "ljuset" utan avfärdar det som billjus. Men har man sett det med egna ögon så kan jag lova att du ser skillnaden direkt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
10/29/17, 7:35 AM
#10

Vi har en tråd på OF om Marteboljuset som fatcat skrivit.🙂

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/522799198e0e7439d0000643-marteboljuset


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: