Annons:
Etikettandlighet
Läst 2518 ggr
Alice_
8/9/15, 7:27 PM

Andlighet och religion?

Såg ett youtube klipp där en kvinna intervjuades, hon sa sig vara ett föredetta medium, jobbat som det i dryga fem år. Kortfattat hade hon sedan blivit frälst till kristendomen och sett vad det egentligen var hon hade haft kontakt med alla dessa år, de andliga guiderna hade visat sig vara demonliknande varelser. Hon hade istället då vänt sig till Gud och Jesus. Vad tänker ni om detta? Är det skillnad att vara andlig och vara kristen?

Annons:
OlgaMaria
8/9/15, 7:39 PM
#1

Ja det är skillnad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kayenta
8/10/15, 5:29 PM
#2

Det är egentligen ingen skillnad alls mer än att man vandrar mot målet på olika vägar genom olika tro,religioner,samfund men människan har i alla tider haft en form av behov att skrämma upp och många rörelser på ett sånt sätt att dom ska framstå som dom enda rätta och med skrämseltaktik vill man få medlemmar att stanna hos just dom.

Det här rör så många olika religioner och det är alltid människan själv som uppfinner skrämseltaktiken i tex det som du skriver om våra guider.Visar sig en guide vara en "sån"" då kan jag garantera att det är ingen guide för dom kommer endast med kärlek och ljus och oavsett vilken tro man skulle konvertera till så skulle dom ha den absolut fullaste respekten för våra egna val.Dom dömer oss aldrig på det minsta lilla vis tvärtom så är vi fria att helt välja vilken väg vi vandrar mot ljuset,vi är fria att välja dom grupper som vi känner samhörigheten med och oavsett vilken grupp vi valt så har våra guider all förståelse och vet att oavsett vilken väg vi tar så kommer vi alla över i ljuset en dag.

Det har i alla tider hotats med straff,det har i alla tider hotats med skärseldar och helveten men vi ska komma ihåg att det här bottnar enbart i människans egen rädsla eftersom vi är drillade i den fysiska världen att gör vi fel så får vi straff vilket man har fört över på andra sidan och in i olika religioner.Det finns inget helvete och ingen skärseld heller det enda helvetet som finns är på vår egen jord med alla rädslor,allt våld,krig,hat och elände som ställer till det så vi skapar rädslor och på den vägen så för vi också in det i olika religioner och tro att gör du si eller så ja då ska du för evigt straffas.

Hemskt hur vi människor kan hålla på,skrämma upp svaga som säker ljuset med ord om straff och eviga brinnande helveten 😕det är helt människans eget verk och kommer inte av Gud,inte av Jesus och absolut inte från Andra Sidans invånare utan det är vi själva som helt skapar dom här onödiga rädslorna och i vår tur för över det på en perfekt underbar värld, Andra Sidan.

Enligt Kristendomen som ett av många exempel och är en tro som vi alla känner till så om en mormor eller en annan anhörig,vän kommer och besöker oss från andra sidan  så vi både ser och hör dom ja då är dom Satan förklädd för att lura oss,

Men allvarligt hör hur illa det låter😕 när man skriver dom orden för ingens mormor eller nån annan anhörig eller vän är nån elak ful typ som vill oss nåt ont tvärtom dom är precis som dom var när dom levde,dom vill ge oss allt,dom vill trösta och få oss att förstå att dom lever och har det bra men framför allt visa oss att vi alla är eviga och att vi alla kommer över till andra sidan oavsett vi hade en tro eller inte under våra jordeliv .Man måste inte vara troende för att komma över i ljuset för alla kommer vi dit eftersom det finns inga hot eller skärseldar utan enbart rent och kärleksfullt ljus för oss alla  oavsett vad en del försöker säga och skrämma upp så kommer vi alla in ❤️

# 0 Du ställer frågan är det skillnad på att vara Andlig eller Kristen ? svar  nej för andliga är vi oavsett vilken tro,samfund,religion vi väljer så vandrar vi alla olika vägar dit,en del genom tro andra inte men porten den är för evigt öppen för oss alla 🌺

[NeferNefer]
8/10/15, 5:56 PM
#3

Enligt min åsikt är det ett större begrepp, att vara andlig, än att tro på någon religion. Dessutom finns det gott om kristna som inte är ett dugg andliga, de bara slentrian-tror på sin gud utan att ens reflektera över saken.

Men så finns det så klart kristna som är andliga också.

Loris M
8/10/15, 8:47 PM
#4

Jag tycker att det är stor skillnad. Tänker lite som NeferNefer, att andlighet är bredare än kristendomen. Kristna kan vara andliga och andliga kan vara kristna, men det är inte på något sätt samma sak. Jag skulle aldrig kalla mig för kristen eller religiös. Men däremot för andlig. 

När man är andlig så väljer man själv sin väg. Då kan kristendomen vara en av alla möjliga vägar. När man är kristen så har man inte samma frihet utan då följer man Bibel. Vägen har någon annan redan valt och man ska inte ifrågasätta utan bara följa. Det är stor skillnad tycker jag.

Amandla
8/10/15, 9:10 PM
#5

Jag tänker som #4 och #5.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
white lady
8/10/15, 10:10 PM
#6

2  3   4   🌺

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Pewlina
8/13/15, 2:40 PM
#7

Kort och gott så är religion den "enkla" vägen om man har annat man vill fokusera på i livet. Men när du vill fördjupa dig så kommer du inte kunna hålla dig till en kategori utan fördjupa dig i dina egna sanning, då räcker inte religionen till :)

Det är iallafall så jag tror! 

Kram på er!

[Kritan]
8/14/15, 9:05 PM
#8

Kristendom är en av många religoner som tror på andlig vägledning.  Men behöver inte vara religös för att få vägledning. Det finns många skeva tolkningar av bibeln, lika många som det finns samfund.

Erna
8/15/15, 9:05 PM
#9

2000-talet öppnar upp för en ny och bredare andlighet än tidigare, då vi mer eller mindre blev tvingade och födda in i en speciell religion. Så andlighet är övergripande och kan givetvis förekomma i och utanför alla religioner. När jag växte upp blev man piskad att vara kristen, tvungen att lära sig bibeln och psalmer utantill och till vilken nytta? Inte blev då jag mer religiös av det. Nu är jag andlig och medial och trivs mycket bättre med det.  Bibeln är skriven av män som ringaktat kvinnor i alla tider. Kvinnor var endera horor eller jungfru Maria och bara till för männens uppblåsta egon.

Andlighet ger alla en frihet att få kontakt med andra sidan och något som är större än mänsklighetens futtighet.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[Hukanson]
8/21/15, 12:16 PM
#10

Vi måste fortsätta att ge Gud äran av att skapa mänskligheten! Det är lögn att människan nu blivit så modern att hon kan slänga religion som en barnslig saga om en allsmäktig Fader som vill aga sina barn. Var tid har sin nödvändighet och det är Guds kärlek som ger oss inkarnerade och inspirerade allt vi behöver för att utvecklas vilket är Planen som ligger fast sedan Begynnelsen. Gud är inte åtskilt från något eller någon! Även den mest hatiske gudsförnekande hädare är ett Guds Barn och måste använda den kraft och styrka Gud ger för att leva och göra och finnas till. Sedan är det sant att vi får bära konsekvenserna av vårt handlande, vi skapar oss själva med allt vi säger, gör och tänker. Och till himlen måste vi alla en gång fara…om det nu inte finns en korrektionsanstalt nere i underjorden…troligtvis inte.

[NeferNefer]
8/21/15, 12:34 PM
#11

#10: Ja, ni som tror på en monoteistisk gud ska göra det, jag håller med.

Jag tror inte på en monoteistisk gud och har inte för avsikt att tacka något jag inte tror på.

[Hukanson]
8/24/15, 5:53 AM
#12

#11 Det finnes en lära om Gud som säger att vår Gud är tillsatt att vara Gud för en del av Galaxen, den del där han av sig själv skapade föräldragudar som av sig själva skapade Barnen…av vilka vi, du och jag och alla andra, är del av först i andevärlden men också här i jordelivets ekologi. Så på så sätt finnes det bara GUD men som en stor samling individer av olika storlek, funktion och syfte. Vi är alla EN men samtidigt en brokig samling av olika traditioner, religioner, kulturer, tidsåldrar, släkten, samhällen och skapelsemedverkan…kort sagt en Mångfald. Visst är det väl en fascinerande skapelse vi tillhör i våran del av Galaxen?

[NeferNefer]
8/24/15, 9:19 AM
#13

Det är en fascinerande skapelse, absolut. Det finns också fler gudasagor än den som just du tror på.

Annons:
[Hukanson]
8/25/15, 1:13 AM
#14

Gudasagor kan känneteckna demonliknande andeväsen som till skillnad från religionens heliga andar inte skiljer illusion från lögn eller sanning…

[NeferNefer]
8/25/15, 9:13 AM
#15

Sagor som sagor, jag fäster ingen tilltro vare sig till sagorna från bibeln eller från någon annan religion. Om du läser in demonliknande väsen och heliga andar är det förmodligen viktigt för dig, och då är det så. Jag respekterar ditt sätt att se på saken, men jag delar det inte.

Upp till toppen
Annons: