Annons:
Etikettmeditation
Läst 2689 ggr
Alice_
2015-07-20 20:05

Nybörjare, meditation

Har för ett drygt år sedan gått en meditationskurs, fick en hel del starka upplevelser som skrämde mig. Jag fortsatte inte kursen eftersom jag kände att jag blivit blockerad på grund av rädslan och hade svårt att koncentrera mig, det gick inte att slappna av.

Har dock ibland när tid ges försökt mig på Meditation hemma. Har inte gjort det på ett bra tag men försökte härom kvällen. Har lite funderingar på vad som sker, eftersom jag tycker det är obehagligt både fysiskt och psykiskt.

Mediterar oftast liggande eftersom jag kan slappna av mest då. När jag slappnat av och kommit ner i nåt slags meditativt läge börjar hela min kropp snurra runt runt, fortare och fortare. Det känns som att jag kommer att åka upp i en slags rör. Blir rädd och det lugnar ner sig, jag landar åter i sängen. Får då en sån tyngdhetskänsla, som att ett stort stenblock ligger på mig. Det känns som att min kropp ligger nersjunken i madrassen och jag kan inte röra mig alls. Det kommer pulserande vågor över mitt ansikte i en trekantsform. Jag ligger så en stund tills det lugnar ner sig och jag åter kan röra mig. 

Är detta något som man går igenom när man mediterar? Är ni många som har liknande erfarenheter? Någon som vet vad detta snurrande är och dom pulserande vågorna över ansiktet?

Annons:
Magi-cat
2015-07-21 19:02
#1

#0 Nej, det behöver inte alls vara så! Meditation är ett sätt att finna lugn och inre balans, inte något skrämmande!

Läs gärna t.ex. "Mindfulness i hjärnan" av Åsa Nilsonne. Där får man veta en del om vad som händer fysiskt när man mediterar/tränar mindfulness.

edit: Det finns många trådar här på ÖN om Meditation, bl.a. i lexikonet.

Om det är ok länkar jag till en artikel jag skrev på OF. Hoppas det kan ge något, fråga gärna mer!

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/54d26d76ce12c45297005287-meditation?articles-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Alice_
2015-07-22 07:34
#2

Tack för svar och tips på läsning!:) Vill meditera för att finna något slags lugn.

[LoveUnite]1
2015-07-22 22:03
#3

Wow, du verkar ha lätt för sådant, jag måste kämpa i flera veckor nästan för att nå dit, låter som gränsfall till en out of body, jag har lyckats få 2-3 stycken i full medvetande.

Dock går jag in i vibrationer i hela kroppen och poppandes i öronen först, sedan kommer ett lugn sedan snurrar kroppen runt som galet (inte fysiska då men det känns som det är fysiskt) sedan är det om att jag flyter, och efter det kommer lugnet igen och en av gångerna flög jag rakt upp ut i rymden för jag höll först på att sjunka baklänges ner mot marken fick då panik och instinkten skrek UPP så flög jag upp som ett skott, som fritt fall fast upp.

Tappade andan men fick tillbaka den, var medveten att kroppen sov medan allt detta hände, såg rymden… tråkigt där jag var iaf.

Men om du inte vill lyckas med sådant utan bara lugna hjärnan så kanske natur ljud, fågel kvitter, vågor etc.

Alice_
2015-07-23 07:41
#4

Otroliga saker man får vara med om! Det svåra är väl att släppa kontrollen och följa med när man inte vet vad man får vara med om. Jag stoppar alltid upp det för att jag blir så rädd. Ska försöka släppa på kontrollbehovet😊

Upp till toppen
Annons: