Annons:
Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 5126 ggr
Candela
2015-07-05 22:16

Var kommer alla nya själar ifrån?

Befolkningsmängden på jorden ökar snabbare och snabbare för varje år, vilket ju innebär att det måste skapas nya själar utöver de som återföds från gamla kroppar? Eller finns det ett oändligt antal själar som väntar på en kropp att få födas in i? Var befinner sig de själarna under tiden?

Jag är nyfiken på hur ni "troende" ser på den här saken 🙂

Annons:
VildaVittra
2015-07-05 22:18
#1

I samma takt som människans befolkningsmängd ökas, utrotar vi också djur. Men jag är inte troende, men skulle själen finnas så har ju även djur en sådan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Candela
2015-07-05 22:22
#2

#1 I och för sig. Men utrotas verkligen olika arter i samma takt som nya människor föds? Sen föds det ju även nya djur..

jossan...
2015-07-05 22:27
#3

#2 jag tror inte heller på sådant, men respekterar självklart ändå folk som tror på olika saker, men ja det föds nya djur men mängden av många arter djur minskar ju också så det skulle ju kunna fungera… Jag vet inte om ni ser det så, men om havsdjur också har själar så utrotas det en mycket större mängd av dem än vad som föds.

Gud vad bra jag stavar…

VildaVittra
2015-07-05 22:32
#4

#3 Precis. Och vad många inte tänker på är att koraller är djur och dessutom miljontals i koloni.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tarantass
2015-07-06 04:00
#5

Troende eller ej, ingen vet. Men om vi ska spekulera finns det många sätt det skulle kunna gå ihop på.

Till att börja med ska vi inte ta för givet att vi, som liten del i ett universum bortom vår fattningsförmåga stort, ska ha överblick över helheten. Särskilt som vi inte ens har koll på oss själva eller vår "egen" jord. Det där med liv och död, inklusive antal själar, kan alltså tänkas ligga till på x antal sätt som vi inte ens kan föreställa oss.

Annars har, för att ta upp en tråd, till och med fysiker och medvetandeforskare börjat våga sig fram med spekulationer som skulle kunna ha relevans i eventuella själavandringssammanhang. Parallella universa, att även det vi har trott vara tomrum verkar fullt av aktivitet, att aktivitet kanske faktiskt kan (till synes) ploppa upp ur intet, att medvetande skulle kunna vara en grundläggande egenskap hos materian/energin. Obs. spekulationer, inte rön. Men inte ogrundade spekulationer och inget särskilt många av dem skulle ha sagt högt för bara något årtionde sedan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Candela
2015-07-06 09:50
#6

#5 Som med alla trossystem finns det självklart ingen som vet, jag var mer nyfiken på vad den allmänt utbredda uppfattningen är. Är nyfiken på om det överhuvudtaget finns en allmän syn på det, eller om alla har sin egen tro -och isåfall nyfiken på vad det finns för olika teorier.

Annons:
Candela
2015-07-06 09:50
#7

Men tack för att du delar din syn på saken.

[emds123]
2016-04-24 00:36
#8

Jag tror att själar föds av saker vi gör:). En gång hade jag en pojkvän och ni vet vad man gör när man har en sån och någon månad efter vaknade jag upp av att en liten flicka med brunt lockigt hår sa att hon uppstod när jag och min pojkvän gjorde en sak. (Jag blev ej gravid eller något) Men jag tror att hon uppstod på ett själsligt sätt. Som om när man får ett barn. Jag vet konstig teori men hon sa bara det till mej..😐.

konneralt
2016-04-24 01:57
#9

Hur många planeter med olika former av själsligt liv finns de i vår galax ?

Det vet vi inte men planet jakten pågår och då kan de ju va att de finns en själspool för hela vintergatan vilket skulle täcka upp mer än väl för en ökning av intelligent liv på en planet medan de kanske är precis tvärtom på en annan .

Å om jag inte missminner mig så tycks fysiska avstånd som vi levande känner av inte betyda lika mycket på andra sidan .

Jag medger att ja sticker ut hakan i denna fråga , men oavsett vilket så känns de här resonemanget ändå intressant  och på nåt underligt vis vettigt men osäkerhets faktorn är ju skyhög   .

[emds123]
2016-04-24 19:29
#10

Lite svårt att förstå, men bra teori! (Jag kan inte NO eller nåt sånt där🤔).

#9

Rebexi
2016-04-25 19:43
#11

Jag tror det kan finnas parallella universum och/eller andra planeter med liv som själarna kan hoppa mellan. 

Men jag tror inte att man återföds direkt, så det behöver inte finnas exakt lika många liv samtidigt på planeten. Men med tanke på hur mycket vi förstör havet, (och alla andra ställen vi förstör), där det finns mkt liv så är det inte konstigt att det finns massa själar över till alla nya människor :p

mjukisflipper
2016-06-06 19:11
#12

Såg att det här är en ganska gammal tråd men skulle ändå vilja berätta om vad jag tror. Jag tror på återfödelse och personligen tror jag att det finns oändligt antal själar.

Juvela
2016-06-06 23:04
#13

Själarna måste ju komma någonstans ifrån från början. Vad är det som säger att det inte fortsätter komma själar på samma vis? Brukar man inte tala om gamla och nya själar.

Annons:
drömmare
2016-06-08 09:08
#14

Det finns lika många själar som det finns stjärnor i himlen, som expanderar hela tiden.                                                                                                                                                                                Gräset växer år efter år .Som t expanderar oxå.  Växer på nya ställen om och  om igen.

[Wildfire]1
2016-06-08 23:13
#15

Vissa själar får födas om direkt pga att dom gjort  fel, tex självmord eller att dom gjort fel trots att dom vet att dom är födda av Gud.  Dom får ny chans fram till domedagen.

drömmare
2016-06-10 09:26
#16

"Wildfire" bra skrivet men domedagen vet jag nog inte.

[NeferNefer]
2016-06-10 17:31
#17

#15: "gjort fel" … jag tycker inte vi ska döma andra för deras val. Vi vet inte vad de har gått igenom och varför de väljer att begå självmord. Domedagen tror jag heller inte på, det är ett kristet påfund.

[NeferNefer]
2016-06-10 17:34
#18

#15: "Födda av" någon speciell gud … vad menar du med att folk gör fel trots att de vet att de är födda av någon gud? Och alla som gör fel (vad som nu är rätt och fel enligt din världsbild) som inte tror på någon organiserad religion då?

Vidare tror jag inte det finns någon regel för att om du gör så eller så måste du födas om direkt. Jag tror det handlar om att själen, i samråd med guider och högre krafter, själv beslutar sig för vad den ska göra härnäst för att komma vidare i utvecklingen.

Maikailoa
2016-06-10 21:42
#19

Folk har lätt för att falla in i ett materiellt tänkande, räknar själar som om dom vore saker, och undrar var dom håller hus.

#8 av: emds123 är dock inne på rätt spår.

Själen skapar ni själva medans ni lever. Man bygger upp en karaktär, och när kroppen dör så lever själen kvar, men den återgår inte i en ny kropp, vilket skulle vara förfärligt för den det drabbade.

Man behöver inte oroa sig över att själarna ska få plats. De är inte materiella; Och de återanvänds inte.

Cicci76
2016-07-10 09:22
#20

Jag tror att vi alla är del av en världssjäl eller universumsjäl kanske jag ska sälja. En enorm energi skapad av ljus och kärlek och därifrån kommer allas själar. Djurs, människors, växters, även deras som lever på andra ställen i universum. Från den energin kan det skapas hur många själar som helst, hur få som helst eller inga om allt fysiskt liv skulle dö ut. Vilket kommer hända om si sådär 5 miljarder år när solen expanderar och "äter" upp denna planet vi lever på. Jag tror alltså inte att det finns ett fast antal. Så tror jag att det är 😊

Annons:
Choklad
2016-07-11 10:28
#21

Jag tänkte just skriva ungefär som # 20

U R us

Upp till toppen
Annons: