Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1128 ggr
Rajmon
6/24/15, 10:09 AM

Efter döden?

Vad händer när man dör? Lever själen vidare? Finns där en "andra sida"? Vad händer med själen efter ett självmord? Är det annorlunda?

Annons:
Aleya
6/24/15, 10:21 AM
#1

Som en jude sa till mig (efter som dom aldrig pratar om något paradis eller dylikt efter döden som exempelvis kristna gör) - det finns ingen som kommit tillbaka för att berätta så man vet inte. Vad tror du själv händer?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NiklasTyreso
6/24/15, 11:48 AM
#2

Just för att vi inte vet vad som (eller om något) händer efter döden är extra viktigt att ta vara på livet och leva det på ett meningsfullt sätt. Olika religioner har olika uppfattning om vad som händer. Man kanske återföds eller förenas med brahman, hamnar i valhalla, ydallir eller sin Guds boning, eller vilar död fram till en domens dag när man får återuppstå till en evig värld. Alla kommer få se vad som sker efter döden, men nu gäller att leva för alla får inte möjligheten att leva.

vinden är min mor
6/24/15, 12:37 PM
#3

Vare sig man tror på karma eller inte tycker jag det är viktigt att man lever sitt liv så bra som möjligt.

När jag dör vill jag inte känna att jag har varit en elak eller småsint människa.

Jag vill inte ha på mitt samvete att jag varit till skada för djur, människor eller  moder jord . Det vi väljer att tro och tycka blir faktiskt en stor del av vår personlighet.

Därför är det viktigt att det är det som du själv  står för blir det du tror på.

Lycka till och att börja nysta så här i livets stora frågor är en jätte bra början på en härlig resa!🌺

☀️Mörker är bara brist på ljus

Huygens
6/24/15, 12:41 PM
#4

#1 Det nämns ibland att judisk tro innefattar gilgul, reinkarnation, som beskrivs i både Toran (Balak) och Shaar HaGilgulim, så några andra funderingar kanske finnas?

Minst en känd rabbi menar att Kain och Abel återfötts och kunnat identifieras med historiskt kända personer.

tarantass
6/24/15, 6:23 PM
#5

#4: det går att hitta avvikande personer och strömningar överallt. Också i kristendomen, till exempel. Det är bara en fråga om hur mycket man letar. Men det ursäktar inte att man framställer avvikelserna som den allmänna uppfattningen.  Man måste ha sinne för proportioner.

Samma gäller oförbindliga spekulationer, "lekar" med tankar och möjligheter. Sådant ägnar man sig gärna åt i judisk tanketradition.

Alltså: judendomen eller kristendomen predikar inte själavandring.

Annars håller jag med #2 och #3 och vill tillägga att det kan vara bra att behålla sin öppenhet, även om man hittar idéer som man vill utforska närmare än andra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: