Annons:
Etikettermytologinaturväsenskrock
Läst 4223 ggr
Magi-cat
5/6/15, 11:32 AM

Trojeborg

Trojeborgar är fornlämningar av utplacerade stenar i ett speciellt labyrintliknande mönster. De kallas också labyrinter (från det grekiska ordet för irrgång). I Finland kallas de jungfrudans och i England troytown.

I Sverige finns det ca 300 st, varav ca 20 st forntida. I Finland ca 200.

Dessa länder har de flesta bevarade trojeborgarna. 

Trojeborgarna lades ofta i ett visst mönster där man utgått från ett kors i mitten, fyra vinklar och fyra punkter. Genom att sammanbinda dessa enligt ett visst mönster får man denna genialiska hjärnliknande figur.

Varför de kallas trojeborgar vet man inte säkert, men det antas ibland vara från samma ord som Troja, en befäst stad. Man  har funnit ett etruskiskt keramikkärl från 600 f.Kr med en labyrintfigur med ordet TRVIA (Troja) inskrivet! 

Trojeborgar tycks finnas över en stor del av världen. Den äldsta kända lär finnas avbildad på en lertavla från Grekland, från 1200 f Kr.

Exakt samma figur återfinner man även på den amerikanska kontinenten.

I myterna runt trojeborgar återfinns en fruktbarhetsgudinna som i Grekland kallas Helena, i Indien Sita, hos Hopiindianerna Moder Jord och i Norden Nerthus.

Under vintern symboliserar trojeborgen dödsriket där fruktbarhetskrafterna hålls fångna. På våren måste fruktbarhetsgudinnan ("jungfrun") befrias för att åter igen förena sig med himmelsguden. Och Jorden kan åter blomstra och bära frukt…

På vårarna ända in på 1700-talet roade man sig med folkliga lekar där en ung man under trotsande av strapatser och  faror skulle förenas med hjältinnan (jungrun) i mitten av labyrinten.

Här i Sverige ligger trojeborgarna oftast längs kusterna och i anslutning till orter som Ullevi och Närlunda, kraftplatser uppkallade efter himmelsgud och jordgudinna.

Läs mer: 

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/4f950ca288f47222ea000b0b-labyrinters-kraft?discussions-1

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/4fb89341d3b4fd724a004566-mystisk-flack-trojeborg-och-slagruta

källor:

Dan Mattsson

https://sv.wikipedia.org/wiki/Labyrint_(fornminne)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
5/6/15, 11:34 AM
#1

Tack, mycket intressant! 👍❤️

Ghosthunter
5/6/15, 9:59 PM
#2

Jag har en Trojenborg bara 300 m från mitt hem……mycket energier där!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Dan Mattsson
5/7/15, 2:49 PM
#3

Bra inlägg! Det finns mycket märkliga energier runt vissa Trojeborgar. Jag antar att du läst min bok?

Dan Mattsson

Magi-cat
5/7/15, 3:07 PM
#4

#2 Vad kul! 🙂

#3 Tack! ☺️

Ja, jag har läst …

T.ex "Jordstrålning; hälsa och forntida vetande". Antar att den är svår att få tag på nu, men den finns att låna på bibliotek. 🙂😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

J-Artur-K
5/8/15, 11:55 AM
#5

Intressant :) vore roligt besöka sådan plats :) Jag kommer ihåg för massa år sedan var studie resa när jag gick i högstadiet . Kommer ihåg dom starka energierna o känslan ifrån den magiska platsen . Är kultur historisk märkt plats . Kommer tyvärr inte ihåg vart den var platsen exakt men inga problem kolla upp är ganska omtalad o får en hel del besökare på sommaren . Är inte så jätte långt ifrån där jag kommer ifrån . (Skulle gissa på 8 mil eller så) Är väldigt speciella lugnande energier där som jag kommer ihåg :) o inslag ifrån förflutna händelser o så :) Men detta är minnen ifrån jag var barn o skulle vilja fara ditt igen för har tänkt på den platsen många gånger efteråt . Är skog o har mycket natur stenar som helst vackra o ända jag tänkte på hur har så många kommit ditt som. Är det naturligt eller inte . (Dessa stenar kan man bära själv är oerhört många tusentals kanske o större område o vackert ) Sedan platsen där barnen ifrån frostmå fjällen är inspelat det där bröllopet som är i filmen (tror det är bröllop eller något firrande i alla fall i sommar miljö på en herrgård typ ) Den delen är inspelad på Myckelgensjö bygdegård tror jag det heter o är i närheten av område jag kommer ifrån så har varit där några gånger . Intressant plats o energier som är på den platsen :) (i min åsikt / uppfattning ) :) Men har inget med tråden skapelse att göra egentligen men kom tänka på detta nu :) Mvh / Joakim :)

Ny dag nya möjligheter

Magi-cat
2/26/20, 8:10 PM
#6

Lite om jungfrudanser i Kvarkenområdet … I Finland finns flest jungfrudanser (trojeborgar) i Europa.

(Överse med maskinöversättningen, jag tror den inte är perfekt.🤓)

https://yle.fi/uutiset/3-11186133?fbclid=IwAR0539jnunKKqkC2JcVHHhf6y7AHxFK5bLe60HQ0d2xqDNdoyT1-sZh_-1A&utm_source=facebook-share&utm_medium=social


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: