Annons:
Etikettövrigt
Läst 905 ggr
fridis0425
2015-04-18 16:11

Andra Världskriget...tragisk historia

Hej!

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg nu men ska börja igen.

Jag tänkte prata/skriva om ett ämne som är så tragiskt att man själv inte kan begripa att det verkligen har hänt, Andra världskriget.

Nu tänker jag liksom inte på själva kriget, utan alla stackars judar på koncentrationslägren.

Jag är bara 12 snart 13 och är redan insatt på det här.

Jag har läst en del av Anne Fransks dagbok, lånat böcker på bibliotek, letat efter filmer och dokumentärer m.m.

Jag har pratat med min familj och vi ska kanske åka till Polen för att besöka Auswitch  (stavning). "_" var det största koncentrationslägret under andra världskriget, men har nu gjorts om till ett slags museum.

I alla fall så hade jag tänkt prata om judarna…

Varför skulle Hitler angripa just judarna?

Judarna hade inte gjort nånting mot just Hitler.

Han ville bara att de skulle bort, vilket själviskt beteende.

Över 1 miljoner Judar miste livet under ett par år, jag tror tom att det nästan var 3 miljoner.

Tänk hur de fick lida. De fick nästan ingen mat och svalt ihjäl… de gjorde massa tester på barn, hemska tester… tror jag, men det är nästan helt uppenbart att de gjorde det, det var direkt ingen lyx grej där…

Under tågresorna som kunde ta upp till 2 dagar, fick de varken mat eller vatten, och det var inträngda alla människor tillsammans…

När man väl hade kommit dit indelades man i 2 grupper, en grupp var att man gick till gaskamrarna direkt, och den andra var att man fick arbeta som en slags slav.

Familjer splittrades…  och dem sågs aldrig igen…

gaskamrarna… det betyder att människorna fick gå in i ett slags rum så kallat "duschrummet", där de fick gå in och gasades ihjäl.

men med åren, besegrades Hitler och resten av judarna släpptes. Hitler tog självmord, och de andra delaktiga blev aa ni vet ju själva…

Annons:
Gronstedt
2015-04-18 16:18
#1

Det var långt ifrån bara Hitler som drog igång de tankesystem som skulle leda till Tredje rikets syn på judar.  Det var långt ifrån bara judar som drabbades och långt ifrån bara judar som "Hitler gav sig på", men de andra grupperna talar man sällan lika högt om. För "die endlösung" av den så kallade judefrågan fanns i alla fall vissa nationalekonomiska motiv, för utrotningskriget mot till exempel romer och homosexuella fanns bara den "rashygien" man på den tiden satte högt i vissa kretsar (vilket förekommer än dag).

homeward bound
2015-04-18 16:31
#2

Judarna var redan hatade i Europa och hade varit det under lång tid. De var egentligen ingen skillnad på hur man såg på judar på andra platser gentemot Tyskland. Under medeltiden var de portade från England och efter andra världskriget var både England och USA bekymrade över att judarna inte längre ville stanna i sina länder och kanske skulle försöka ta sig till deras.

Koncentrationsläger var heller inget nytt utan fanns redan sedan tidigare och enda skillnaden från ett krigsläger (som jag har förstått det) är att fångarna är civilpersoner. Ett sådant läger fanns även i USA för japaner. Auschwitz var ett koncentrations- och förintelseläger vilket innebär aktivt dödande istället för att internera människor (dock var ju en poäng med arbetslägren att just arbeta ihjäl fångarna). 

Sedan var det många grupper som utsattes för förintelsen och inte enbart judar. Romer, homosexuella, handikappade, transpersoner, Jehovas vittnen och så vidare.

Så judehatet var inget nytt, det fanns överallt i världen och ett annat land i samma situation som Tyskland hade säkert kunnat ta samma väg.

[NeferNefer]
2015-04-18 16:39
#3

Ja, det är fruktansvärt och nästan omöjligt att föreställa sig ens. En del av överlevarna har skrivit böcker om sina upplevelser, och det är viktigt att vi alla läser dem och tar lärdom.

Vi i Sverige var inte så oskyldiga heller som vi får lära oss i skolan. Vår "neutralitet" innebar bland annat att tyska soldater fick åka tåg genom Sverige till Norge (fast många svenskar gjorde allt för att stoppa tågen) medan nödsändningar med mat till Finland från England stoppades. 😮Det var den svenska regeringens förslag att Tyskland skulle stämpla alla judars pass med ett J, så Sverige skulle kunna hindra dem från att komma hit. För att inte tala om de högerextremistiska svenskar som åkte ner till Tyskland för att hjälpa nazisterna med deras folkmord på plats! Jag kan rekommendera Bosse Schöns böcker om det här: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Bosse%20Sch%F6n 

Det finns goda, onda och passiva människor överallt. De onda kan vi inte göra något åt, det viktiga är att de passiva slutar vara passiva och ställer sig på de godas sida.

Duvethon
2015-04-18 17:06
#4

#3 Jag har lyssnat på en del föreläsningar om personer som överlevt förintelsen, när de kom hit till Sverige så fick dem nytt pass osv just för att dem skulle ha chans till ett nytt liv. Annars förstår jag vad du menar, Sverige var inte så oskyldiga som man trodde.

Som tidigare skribenter nämnde så har judarna varit beskyllda sedan länge, de anklagades för digerdöden genom att ha förintat vattnet och för att ta ränta för lån. Tyskland hade det inte så bra ekonomiskt och skyllde därav på judarna, samtidigt växte starka nationalistiska rörelser och i samband med imperialismen runt om i Europa vilket innebar att man såg på sin egen såkallade "ras" som överlägsen alla andra. Homosexuella, judar, handikappade, jehovas vittnen, kommunister och andra blev också anklagade. Hitler var väldigt duktig på att tala och fick med sig befolkningen, de som var emot honom vågade inte säga något eftersom att de kunde riskera döden, helt sjukt..

Koncentrationslägrena kan jag inte ens med att tala om. Tusentals människor trycktes in i små ghetton, småbarn blev nedkastade från flera våningars höjd när det blev fullt. Jag kommer aldrig någonsin förstå att något som förintelsen kunde ske. När jag lyssnade på en som hade genomgått förintelsen så förstår jag inte att vi fortfarande lever i ett samhälle där vi har främlingsfientlighet.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[NeferNefer]
2015-04-18 17:22
#5

#4: jag med. Bland annat den fantastiska Ferenc Göndör som jag aldrig kommer att glömma. Det jag talar om är att det var Sverige som fick Tyskland att stämpla judiska pass med J i syfte att hindra judar, jag säger inte att inga judar kom hit.

Duvethon
2015-04-19 00:24
#6

#5 Själv lyssnade jag på Tobias Rawet, håller med dig, det är absolut en värdefull upplevelse som man inte kommer glömma. Jag har inte sagt att du har sagt det, ville bara tillägga det för att TS inte skulle tro att Sverige inte gjorde något positivt alls, men å andra sidan så väger ju nackdelarna upp. Sverige borde ha stått upp, tänk hur många personer miste livet..

TS, kan rekommendera filmerna The boy in striped pajamas och The book thief, om du inte redan har sett dem då förstås.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
SannaNolte
2015-04-19 04:48
#7

Mietek Grosher är en överlevande som åker runt och berättar sin historia i skolor i hela sverige, han har även skrivit en bok som heter "Jag överlevde". Googla lite på honom . :) Han kom till min skola (ganska många år sedan) och föreläste i 3 timmar , alla satt som ljus.

Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️

Upp till toppen
Annons: