Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1108 ggr
mudcake
2015-04-07 22:58

Övernaturligt eller spelar hjärnan spratt på mig?

(Ber om ursäkt ifall detta inte är i rätt grupp) 

Hejsan allihopa! :-) 
Enda sedan jag var liten har vi alltid bott i samma hus. Det är plus/minus 150 år gammalt och har en gång i tiden varit en del av en gård där vår garage var ett hus för grisar och där tjänstefolket bodde. Huset som vi bor i var till för dem som ägde hela stället. Jag vet sedan tidigare att det har varit många på min mammas sida som har varit känsliga när det kommer till andevärlden, min mormor har varit med om en massa övernaturliga upplevelser och det har även min mormors syskon. Jag själv, har alltid varit väldigt intresserad av det övernaturliga - varför vet jag inte, men vissa saker intresserar väl en mer än andra. :-) 

Enda sedan jag var liten har jag alltid känt mig väldigt iakttagen i vårt hus, speciellt på våran ovanvåning. Ofta väller det upp tårar också utan någon anledning, mina ögon tåras något extrem och jag börjar gråta utan att vara ledsen eller glad. Det är helt enkelt bara en massa tårar som väller upp i samband med den här känslan av att vara iakttagen. I vissa stunder har jag även börjat känna en massa dofter, ofta en specifik parfym. Dessa känslor och "doftupplevelser" är fortfarande aktuella idag (jag är nu 19 år gammal). Min fråga är då, är det så att min egen hjärna spelar spratt på mig själv så att jag "lurar" mig till dessa känslorna, eller är jag, likasom mina släktingar, känsliga när det kommer till andevärlden? 

Tacksam för all hjälp! 
Med Vänlig Hälsning, 
Louise

Annons:
JonasDuregard
2015-04-08 09:43
#1

#0 "Min fråga är då, är det så att min egen hjärna spelar spratt på mig själv så att jag "lurar" mig till dessa känslorna, eller är jag, likasom mina släktingar, känsliga när det kommer till andevärlden? "

Jag gissar på det förra.

[VSK]
2015-04-08 11:34
#2

#0

Det kan vara både ja och nej på din fråga om din hjärna spelar dig ett spratt eller inte. Antagligen så känner du in en del information som denna gamla kvinna (ande) vill förmedla. Tänkte på parfymdoften tex. 

Om inte det här sker i ett tvåvåningshus med ganska starkt lutande tak och på övervåningen, så har jag tagit fel på ställe. Problem med puts och måla träbalkar bruna måste göras. 54442

Magi-cat
2015-04-08 12:13
#3

#0 Härligt med gamla hus som har mycket personlighet! 🙂

Du har fått ett par olika förslag på förklaringar som dock inte kan bli annat än gissningar, men det är alltid trevligt att prata om och utbyta erfarenheter. Personligen skulle jag inte vilja säga att "hjärnan spelar spratt", eftersom hjärnan gör vad den ska göra, filtrerar och tolkar. (Men det kanske är mindre intressant för själva din frågeställning.) Känslor är som de är.

Det kan finnas andra orsaker än dessa antingen - eller, t.ex. att du är väldigt känslig för stämningar och kan läsa av stämningen i ett rum, även om ingen är där? Det där man brukar säga "sitter i väggarna"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mudcake
2015-04-08 13:10
#4

Tack för alla snälla svar, roligt att se olika tankar gällande mitt dilemma. :) 

#2: Det stämmer att det är ett tvåvåningshus med starkt lutande tak på våran ovanvåning. Just nu renoveras det däruppe så det stämmer in väldigt bra. Mycket intressant att det kan vara en kvinna här :) 

#3: Ja visst är det, det är alltid så roligt med hus som har en historia bakom sig. :) 

Det här med stämningar och kunna läsa av dem i ett rum, vad innebär det? Är det att man känner av gamla energier? :)

Magi-cat
2015-04-08 13:18
#5

#4 Vad trevligt om svaren var till någon hjälp. 🙂

Jag tänkte väl lite på att du kanske har lätt att snappa upp andras känslor över huvud taget?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mudcake
2015-04-08 13:26
#6

#5: Ja det har jag nog alltid haft tror jag, både i grupp och enstaka individer. Gör det att man är mer mottaglig? :)

Annons:
[VSK]
2015-04-08 14:37
#7

#4

Tids nog kanske du får mer ledtrådar än lukt av denna damen. Ser faktiskt just nu ett halsband. Jag är rätt urkass på halsband men det ska vara nån sån där hängande sak undertill. Kan vara formen av en diamant (ungefär som man brukar rita diamanter som barn) eller nån sån där mojäng med foto i, men den skall vara lite avlång, ej helt rund alltså. Halsbandet bör vara i gammal silveraktig nyans.

Bara sätta på dig detektivhatten och ta fram förstoringsglaset och ge dig ut på jakt efter ledtrådar 😃

Magi-cat
2015-04-08 14:55
#8

#7 Medaljong menar du kanske? 🙂 För foton.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2015-04-08 14:59
#9

#8

Ja så heter det nog ☺️-såg liksom bara formen, men damen betonade denna lilla diamant eller medaljong extra noga. -varför vet inte jag. Du får fråga henne om du vill veta 🤦‍♂️😃

Kan ju faktiskt vara som så att denna damen inte har med huset att göra alls. Jag vet inte. -vet bara det jag såg. Eftersom huset stämde in ganska bra så får jag anta att damen hör hemma där på nåt vänster.

Upp till toppen
Annons: