Annons:
Etikettmedialitet
Läst 1724 ggr
Farinsockret
2015-03-22 17:34

Viktiga frågor ang: Egna viljan vs förutbestämt.

Hej.  

Jag skriver här för jag behöver verkligen tips och råd från kunniga mediums, siare, etc.

För några år sedan blev jag spådd, utan att jag bad om det, av några personer som har mediala förmågor. Jag fick veta ganska mycket om min framtid. Under tiden jag blev ”spådd” tyckte jag att det var lite spännande men efteråt kändes det inte alls bra. En del saker av det jag fick veta ska inträffa går emot det jag vill i dagsläget och jag vill såklart kunna påverka min egen framtid.

Men. Nu känns det som att jag är bunden till dessa spådomar oavsett vilka beslut jag än tar i framtiden, t ex: Om mitt liv blir som de sa så var det inte tack vare min fria vilja, utan det var förutbestämt. Om det istället INTE blir som de sa så kommer jag alltid att undra om jag lever fel liv/om jag har missat något viktigt.

Det känns som en ”lose-lose situation” hur man än vrider och vänder på det.           

Jag har även hört att om man väljer bort det liv som är förutbestämt kommer man att bli olycklig för det var ”meningen” att det skulle bli det liv som de spådde.

Jag har alltid varit en förespråkare av den fria viljan men efter detta känns den inte värd någonting. Mitt liv har blivit otroligt begränsat. Dessutom är jag inte heller den typ av person som kan skaka ifrån mig sådant här, utan det ligger verkligen och gnager i mig.

Jag håller på att bli tokig känner jag. Jag har aldrig velat veta min framtid just på grund av detta. Och värst av allt: det känns som att jag redan har fattat beslut utifrån det som sades till mig. Det här har påverkat mitt liv mycket mer än vad jag hade velat.

Så nu till mina frågor: 

1. Stämmer alltid spådomar? 

2.  Om det inte blir som det var förutspått, kommer mitt liv att bli dåligt då? 

3.  Kan det vara så att den del spådomar i en och samma ”session” stämmer medan andra inte gör det? (Vissa saker jag fick veta var ändå ganska trevliga och får gärna slå in, men inte allt).

Tacksam för svar!

Annons:
Aleya
2015-03-22 17:53
#1

Det var ju inte snällt att du blev spådd emot din vilja. Som jag fattade det. Allt behöver inte stämma som sägs då man blir spådd. Man kan välja att gå vilken väg man vill. Jag har själv blivit spådd två gånger av samma person. Och ibland hade hon rätt och ibland inte. Ibland blir det delvis som hon sa fast ändå inte. Jag tycker att du släpper och försöker undvika att ens fundera på vad som EVENTUELLT kan ske.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Farinsockret
2015-03-22 19:07
#2

Tack för svaret. Jo, man kan väl säga att det var emot min vilja då jag aldrig bad om det. Jag tror att de gjorde det för att de av någon orsak fick för sig att jag skulle uppskatta det. Jag vet inte hur de tänkte faktiskt. Jag blev lite arg på dem efteråt, men sa inget för att jag känner dem och de är egentligen jättefina människor. 

Å andra sidan kunde jag ha stoppat dem när de spådde mig, vilket jag nu då ångrar att jag inte gjorde. Det är lite som med skräckfilmer, man kan inte låta bli att titta/lyssna under tiden men sedan när man väl går och lägger sig ångar man vad man utsatte sig själv för. Så sedan när allt var "över" kändes det på sätt och vis som att en bit av mitt liv hade berövats. Jag visste allt om min framtid och kunde nu lika gärna bara strunta i att leva mitt liv då allt ändå var utstakat.

Jag kan ju säga att om jag aldrig hade blivit utsatt för den här incidenten hade jag aldrig besökt en spådam eller liknande, för jag anser att det charmiga med livet är att det kan bli hur som helst. Nu har jag istället deras spådomar som utgångspunkt för allt det som ska komma. För att toppa det hela sa de dessutom att deras förutsägelser aldrig någonsin hade slagit fel. 

En fråga till dig #1 Aleya: De saker som inte stämde efter att du hade blivit spådd, blev de bra ändå?

[NeferNefer]
2015-03-22 19:25
#3

Det är väl det som är problemet med spådomar: framtiden är inte skriven i sten. Vissa saker kanske, men det allra mesta beror på vad vi själva väljer att göra. Det som går att se är vad som blir utfallet av olika sätt att agera.

Jag tycker de där personerna låter otrevliga. Det är som att de vill bestämma vad du ska göra och presenterar det som "spådomar". Strunta i dem, det är ditt liv, inte deras.

Aleya
2015-03-22 19:32
#4

Vissa saker blev som hon sa. Och vissa var inte så varaktiga som hon fick det att låta. Ex ett jobb som hon sa att jag skulle behålla länge, blev 4 månader. Ett annat som hon sa skulle vara kortare blev det som blev mitt fasta jobb. Men det blev rätt bransch. Hon påstod att jag skulle flytta från norr till söder. Jo jag flyttade 20 mil mer söder. Men hon menade ännu längre. Nu är ju inte mitt liv över ännu. Men även om det blev delvis rätt så blev det ändå fel. Så ja… man ska göra det bästa man kan med informationen man får tilldelad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NiklasTyreso
2015-03-22 20:45
#5

Ursäkta om jag svarar utifrån en annan andlig tradition än den mediala, som du frågar efter.

Frågan om determinism eller fritt val finns på olika sätt i olika religioner, vissa är mer deterministiska och andra menar att människan har mer av fritt val så man kan skapa sig sitt liv. 

Din fråga har en parallell i berättelsen Bibeln i Jonas bok:

Jona fick i uppdrag av Gud att profetera en hemsk domedagsprofetia om hårda straff för det onda som folket i staden Nineve gjorde. Efter lite om och men gjorde Jona just det, han berättade för folket i staden att det skulle bli straffade för sin ondska.

Meeen… Folket i Nineve förstod att de gjort fel, de ändrade sig och började göra gott och bad om förlåtelse, sååå…
Gud ställde in straffet mot folket i Nineve nu när de blivit justa!

Att Gud inte gjorde som han sagt, gjorde att Jona framstod som en dålig profet vilket fick honom att bli så deprimerad att han satte sig under en buske och tyckte synd om sig själv.

Slutsatsen som formulerats av Judiska Rabiner är att ”Gud styr allt, utom människans fria vilja”.

Byt ut ordet gud mot ”ödet” om du vill så kanske det blir mer lättsmält för dig.
Ödet styr alla omständigheter utom de aktiva medvetna val människor gör.
Välj medvetet att göra det som är gott i ditt liv, så har du oddsen på din sida att det går bra.

Farinsockret
2015-03-22 22:34
#6

#3 Egentligen är de ganska schysta personer. De är mycket nära min familj så därför vet jag att de faktiskt har mediala förmågor. Den sommaren hade jag tillbringat min semester hemma hos dem och det var i slutet av min vistelse där då detta hände. De var mycket snälla mot mig och jag tror inte att det var deras mening att få mig att må dåligt.(Typiskt att de inte kunde förutse det). Jag skulle inte vilja att den korta händelsen får dem att framstå som dåliga människor när allt annat var bra. Men visst, det tog det hela lite för långt just den kvällen, särskilt med tanke på att jag är helt oerfaren vad gäller det mediala.

Jag har nog de värsta förutsättningarna för att bli påverkad av sådant här: Dels tror jag på nästan allt och dels kan jag så pass lite om det övernaturliga att jag inte kan hantera dessa situationer.

Ibland har jag funderat på om det vore bra att besöka någon spådam bara för att se om jag kan få dessa spådomar bekräftade. Men å andra sidan kanske det skulle förvärra allting. Jag behöver nog inga fler profetior.

Det bästa är nog kanske att strunta i alltihopa och börja om på ny kula.

#4 Tack för att du delade med dig av ”dina” spådomar. Det känns mycket bättre nu.

Det är nämligen så att jag känner en annan person som har blivit spådd och där hon rekommenderades att lämna den man hon dejtade för tillfället, vilket var ett råd hon inte lyssnade på. Sedan visade sig att han var otrogen flera gånger mot henne och hade alkoholproblem. Därför var jag också lite orolig för hur mitt liv skulle komma att bli om jag ”valde bort” dessa spådomar. Jag vill ju liksom inte sluta som den personen.

Det är också skönt att höra att även om det blir så som de förutspår så kan det finnas en ”twist” på det hela, dvs, att det inte blir exakt som tänkt utan att det finns plats för förändringar. Det måste ju tyda på att framtiden är flexibel, även inom det förväntade. Hoppas du förstår vad jag menar.  

#5 Mycket intressant inlägg, det gör inget att det inte handlar om det mediala. Jag är inte jätte religiös men tycker annars att Bibeln är en fantastisk bok eftersom den har många lärdomar förklädda som berättelser eller metaforer.

Just det här med determinism kontra fria viljan är ett av de mest spännande ämnen inom religionen/filosofin anser jag. Jag har själv alltid haft någon slags tro, även om den har utvecklats mycket på senare tid, samtidigt som jag har varit en stark anhängare av den fria viljan. Jag har aldrig sett någon motsättning mellan dessa. (Förutom nu när jag har blivit så paranoid efter dessa spådomar).

Den fria viljan är bland det finaste vi har. Visserligen har den även orsakat en del skada, men utan den skulle vi inte vara människor utan bara slavar.

Annons:
Henrik93
2015-03-23 20:17
#7

jag personligen väljer aldrig att berätta om framtiden om jag hjälper någon. just eftersom det kan få folk att må dåligt och kanske vända sig emot sin fria vilja.

om det blir som mediumen sade så är det för att du omedvetet tar den vägen för att du tror på det. Men om du gör som du vill och inte låter dig påverkas utav detta så kommer ditt liv att se annorlunda ut.

hoppas att det bringade klarhet i situationen. :)

en "spådom" är inte ett faktum. det är fortfarande en känsla eftersom det inte har hänt än. det beror ju helt på vad du själv ger för signaler just i det tillfället.

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

tarantass
2015-03-23 21:19
#8

Hur fin människa man än är spår man inte folk utan att de har gett informerat samtycke om det. Det är faktiskt ett övergrepp. Även om det kanske är litet eller gjort i oförstånd. 

Och det är inte ens egen sak att hindra sådant (även om det naturligtvis är bra om man gör det). Det är fullt naturligt att i en sådan situation bli så ställd att man inte kommer sig för att säga till.

Bara det bidrar ju till att man får en sur eftersmak och kan känna sig berövad.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

allhealing
2015-03-24 21:59
#9

#0,

Antingen befinner man sig i sin egen kraft eller så väljer man att ge bort den till någon annan. Det här betyder att det är du eller någon annan som skapar framtiden åt dig. Dvs antingen är du i kontroll över det du väljer att göra i ditt liv, på så sätt är du personen som skapar din verklighet. Eller så ger du bort kontrollen över ditt liv till det andra gör och säger åt dig att göra och tänk och på så vis ger du bort kontrollen över hur ditt liv ska skapas till andra.

Ingenting är skrivet i sten när det gäller framtiden. Den skapas hela tiden utifrån de val vi gör. Gillar vi inte valen kan vi förändra dom.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Farinsockret
2015-03-24 22:15
#10

#7 Javisst, det här med självuppfyllande profetian stämmer verkligen. Tror jag att något ska hända så händer det, just för att jag då omedvetet uteslutar alla andra alternativ. Det värsta är att även om jag skulle välja att  göra saker på andra sätt än hur det är "meningen" att det ska vara så kommer jag att undra om jag gör fel i det eftersom jag då "avviker från mitt öde" eller hur man nu ska förklara det. Det blir lite som "damned if you do, damned if you don't"

Men jag har kollat runt i olika trådar (och läst de svar jag fått från er) och jag tror att jag har börjat förstå det här med att "se in i framtiden". Tydligen så är det så att den som spår en inte vet vad som ska hända, utan snarare räknar ut sannolikheten för att någonting ska inträffa utifrån den livssituation som man befinner sig i för tillfället. Därför blir det ofta rätt, men inte alltid. Är jag något på spåret?

#8 Ja, det är väl ett övergrepp på sätt och vis. Ungefär som när man berättar för någon som kollar på en film om hur den ska sluta, fast 1000 gånger värre. 

Jag tror att det faktum att de bara sa bra saker till mig gjorde det svårt för mig  att säga ifrån. Det hade varit så mycket enklare att be dem hålla tyst om de hade sagt något dåligt (inte för att jag hade velat det). 

Som sagt, jag har aldrig någonsin velat veta min framtid, så det sög ju verkligen att jag hamnade i en sådan situation.

Henrik93
2015-03-24 22:23
#11

Att de som spår räknar ut är fel, men nästan rätt. då en medial person känner energier, energier som du avger. som då "sierskan" använder för att tolka sina intryck utav dig och din framtid. :)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Farinsockret
2015-03-24 23:10
#12

#9 Ja, jag skulle så gärna vilja ha kontroll över mitt liv just nu. Det skulle ge mig en sådan stor frihet..

Jag tror att en anledning till varför jag blev så påverkad av dessa spådomar var för att jag då befann mig i ett skede då jag var ganska missnöjd med mitt liv. Jag hade på sätt och vis "gett upp" kontrollen över att kunna förändra min tillvaro redan innan den händelsen. Jag är tyvärr fortfarande missnöjd med en del av mina livsval, men jag ska försöka fokusera på de möjligheter som finns och styra mitt liv i den riktningen. 

#11 Jag menade såklart inte räkna som i matte ;) men i brist på bättre ord fick det bli det.

Alltså det här med medialitet är verkligen konstigt för mig. Tänk att så mycket kan utläsas bara från lilla mig. Och att de sedan kom fram till vissa saker som var totala motsatsen till hur mitt liv såg ut då är ju för mig helt otroligt.

[Kritan]
2015-04-02 20:11
#13

Man kan få en vägledning hur livet ter sig just nu. Jag tror få kan förutspå längre framtidsutsikter än ett år. Många spår sig flera gånger i livet, eftersom de själva eller folk runtomkring gör saker som förändrar framtiden.

Annons:
yamher
2015-04-04 00:05
#14

om du vänder på det;

Om de säger oberoende av varandra att du ska få två barn (som ett ex här). På grund av att de säger det skulle det göra din framtid säkrad (dvs att du skulle leva åtminstone tills det inträffat). Om du anser dig vara odödlig fram tills dess betyder det att du kan hoppa från taket o garanterat överleva?

Oavsett vad som är menat att ske i våra liv i förhållande till vad vi bör/borde lära oss så finns det inget som inte kan ändras. Just dårskapen av att hoppa kan avsluta ditt liv och där med radera hela din existens och låta resten av världen fortgå utan dig smidigt anpassad till helt andra förhållande.

Men det kan också vara så att du gör allt att se till att spådomen inte slår in - och på så sätt ändra den genom att tex hoppa.

De på andra sidan kan tycka att du hanterar eller agerar helt fel och "korkat" och ger dig en läxa som kanske eller kanske inte låter dig uppfylla din spådom med två barn utan låter dig ta lärdomen att hamna i rullstol resten av ditt liv.

Kanske har du träffat någon som du skaffar barn med men väljer att bara skaffa ett - för de ska minsann inte få rätt, så kanske det trots allt blir ett barn till - av misstag, vid sidan om, en annan senare relation, adoption eller till o med att du får en väldig god relation till ett barn i din närhet att du agerar som om det vore ditt egna barn.

Så inte enbart konsekvenserna av dina egna val kan påverka utgången utan även andras val. Att någon väljer att  köra rattonykter och du råka befinna dig på fel plats vid fel tidpunkt kan förändra framtiden fast det inte var menat så.

Dessutom så finns den mänskliga faktorn att de mediala personerna faktiskt har helt fel, tolkat fel eller tagit del av delar av framtida information som var menat för dig att utifrån där o då o framåt få dig agera dit de på andra sidan vill - dvs att de säger två barn men istället ska du få fler men tanken kanske skrämmer dig (de "skriver" till ett barn till - anledningarna kan vara vilken som). För att lära de som talade om för dig om framtiden något, dig eller i vilket syfte de anser är det viktiga. Men det kan lika gärna vara fel. Ibland tjänar det ett syfte att faktiskt veta vad som kommer i framtiden för att få en chans att förbereda sig eller att få en bekräftelse efteråt - ja, just det. De sa två barn och de hade rätt-. Någon på andra sidan kan lika väl förmedla helt fel och ha helt fel (eller vill skoja).

Alltså finns det alldeles för många faktorer som kan påverka utgången. Oavsett vilken så känner vi sällan till helheten varför informationen slår in eller inte. Även om det stod skrivet långt innan att du enbart skulle få två barn så kan det finnas andra faktorer eller högre syften att faktiskt få fler eller färre barn som vi aldrig kanske kommer att förstå men som kommer att få spådomarna att framstå som falska eller livet sådant att vi äger fullständig egen vilja att styra det som vi vill…

Vi lever här o nu i våra liv. Det är det som är det viktiga.

Alis volat propriis Oskyldig

Jane-Lyzell
2015-04-04 11:41
#15

Jag vore glad om de som spår framtid (tycker själv det borde förbjudas) skulle upplysa om att det inte är hugget i sten (framför allt när så många anser sig kunna spå) en som spår oavsett i vad (taro, sump,siar) så kanske de ser 10 möjliga framtider av kanske 100 eller 1000.  Du som blir upplyst särskilt det negativa kan då välja om (ditt fria val, lite som inlägg 5) 

Det du tror på blir en självupplevd profetsia - så se inte spådommar som Fixa - de är rörliga och går att förändra - framtiden är beroende av våra val. det gäller välja rätt.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Nirvana_Ophelia
2015-04-04 14:37
#16

Du har ett val att förändra denna spådom, ett eget fritt val.  Det du inte vill ha eller uppleva, är heller inte ditt val.  Det är möjligt att stänga den dörren eftersom du vill ha ett annat öde istället och ödet har flera dörrar. Men som #15 skrev,  så är ödet inte hugget i sten och man kan välja rätt eller fel.  Men detta är ängelns vilja och val åt dig, och du har inte så mycket att säga…jag har själv blivit spådd och tro mig, när ödet väl är i sin rullning, så kommer du göra som de säger.  Som ödet och Gud säger.  Guds vilja.  Även om det inte fungerar i nuläget, så kan man aldrig säga att man inte vill det. För du kanske vill annorlunda då?  Vad sa hon skulle hända mer?

Aleya
2015-04-04 15:42
#17

#16 Men man kan ju forma sitt egna liv och hur man ser på saken.

Sen ska man inte spå sig om man exempelvis mår dåligt. Då kan bara saker bli värre.
Och bara för att man fått höra en sak så finns det en sak man ska ha i åtanke: Man har egna mål och förutsättningar.

Och det kanske delvis blev inte riktigt som min spådom sa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: