Annons:
Etikettoförklaradefenomen
Läst 4568 ggr
PugBull
3/19/15, 8:51 AM

Vem är det som visslar?

Hej! Jag vet inte om detta ens är ett övernaturlig fenomen, har dock varit med om ett och annat i livet så därför, om jag ska tro på magkänslan så är det så. Jo det är så att jag bor i ett hus på landet, själva huset är nybyggt men marken det står på och omgivningen har varit brukat länge. Vi har bott här i snart 6 år, och sen ca 6 mån tillbaka… tror jag det är kanske längre, så har jag börjat höra visslingar, bara när jag är ute! Vi har några grannhus, men just när jag hör visslingarna så finns inte en endaste människa i närheten! Jag har spanat ordentligt och ropat men får inga svar. 

Oftast är det som en vissling som låter högt och en gång, som om man vill fånga någons uppmärksamhet. Den hör jag oftast på kvällen när jag kommer hem från jobbet och jag stannar vid brevlådan (olika tider då jag jobbar skift). Men hör den även när jag är ute med hundarna för sista kissningen på tomten innan vi ska sova. Sen en gång så var jag och min man i skogen med hundarna och då visslade vi en påhittad melodi av nån anledning högt, och då svarade nån på håll samma påhittade melodi, som ett eko fast det inte var det, vi båda hörde det. Men ingen människa där? 

I går kväll så hörde jag nån som visslade igen när jag var ute med hundarna sista gången, ena hunden hörde det oxå och började skälla i den riktningen… Den här gången lät det som en låt/melodi, ganska högt! Där finns inga hus, det finns inga lampor där vi bor, bäcksvart… Funderade på om det stod nåt psyko/mördare i skogen och att det var hens mobilringsignal… men det verkar inte troligt… Vad kan det vara? Nån som har varit med om något liknande? 

Ofta när jag är med om *övernaturliga* fenomen så håller de just på en period, alltså samma sak sker över en längre tid, månader ibland flera år, sen slutar det lika plötsligt som det börjat. Just nu verkar det vara just visslingar, men bara utomhus!

Annons:
Mikael Andersson
3/19/15, 8:59 AM
#1

Testa att vissla den påhittade melodin när du hör de andra visslingarna så får du se vad som händer.

Choklad
3/19/15, 9:07 AM
#2

Har du gått mot visslingens riktning, men på dagen?

U R us

PugBull
3/19/15, 9:16 AM
#3

Den som härmade oss i skogen, visslade vi ju med fram och tillbaka, alltså den *svarade* så det blev som ett "samtal" eller vad man ska säga, men sen hände inget mer  :) På dagen har det bara visslat mitt inne i skogen, och bara nån enstaka gång inte vid huset… och det är en ganska öppen skog och svårt att höra vart ifrån det kommer. Kan ju vara nån som ligger gömd, typ en jägare, eller nån som är ute med hunden eller så, men det känns som att de borde ge sig tillkänna? Vi gick ju runt där och hittade/såg ingen?

carinbrack
3/19/15, 9:22 AM
#4

En taltrast? De kan härmas.

Choklad
3/19/15, 9:27 AM
#5

Djur kan ha sin konstiga ljud för sig.

Då jag bodde i hus, så var jag med om att ormvråken som hade bo i skogen intill oss, lurade mig, flera gånger, då den skriade så trodde jag att det var någon av mina katter som jamade, en annan gång på nätterna, så hördes det som att ett barn skrek på hjälp, ett litet spädbarn som var i nöd, men det var bara räven som ropade efter honor.

Har du ett foto på där visslingen kommer ifrån så kanske man kan läsa av det och se om man får fram en förklaring?

U R us

PugBull
3/19/15, 9:34 AM
#6

Ja djur kan låta som allt möjligt, dem hör jag varje dag/kväll med, men det är inte djur det här! Visslingarna kommer från alla möljliga olika håll/platser runt här så jag har inget foto tyvärr :(

Annons:
Mikael Andersson
3/19/15, 9:43 AM
#7

Om du har en videokamera så kan du dokumentera visslingarna.

PugBull
3/19/15, 9:55 AM
#8

Kanske funkar med mobilen? Jag kan försöka sätta på innan jag går ur bilen för visslingen kommer då snabbt och högt en gång oftast när jag hämtar posten!

Mikael Andersson
3/19/15, 10:05 AM
#9

Det kan funka men jag hoppades på att få se en liten video snutt på YouTube eller dylikt. ;)

PugBull
3/19/15, 10:17 AM
#10

Haha ok, Nej det är ingen idé att filma för det finns ingen där!

Mikael Andersson
3/19/15, 10:27 AM
#11

Mikrofonen på videokameran är väldigt bra för att spela in ljud. ;)

PugBull
3/19/15, 10:34 AM
#12

Ja den kan jag prova!

Magi-cat
3/19/15, 12:24 PM
#13

Fåglar kan vara väldigt duktiga härmare. En gång hörde vi klart och tydligt någon som visslade på hunden. Bara det att det var ingen där, i alla fall ingen människa eller hund. Men en språkbegåvad stare hade lärt sig konsten att vissla på hund. 🎧🐶

Sedan dess har jag noterat flera gånger som starar härmat någon eller något. Fast nu har de minskat i antal och häckar inte längre just här. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Mikael Andersson
3/29/15, 11:36 AM
#14

Någon updatering?

[Kritan]
4/2/15, 2:08 PM
#15

Jag såg en YouTube video om en liknande händelse (Hoppa fram till 2:40)

Mikael Andersson
4/4/15, 9:29 AM
#16

Det var nog bara en trast eller en stare som är duktig på att härma ljud.

Upp till toppen
Annons: