Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 5785 ggr
annlen68
2015-03-17 13:24

Andar som flyttar saker?

Var det någon som såg "Det okända" igår kväll?

Har sett nästan alla avsnitt, men detta var nog ta mig tusan det läskigaste av dem alla! 😮

Det jag undrar över är hur en avliden människa kan åstadkomma såna fenomen som togs upp i gårdagens program:

Babyn som låg på golvet och med full kraft knuffades bakåt en bra bit

Babygrinden som bokstavligen lossnade (konstigt bara det) och sedan kastades iväg mot en dörr med full kraft.

Bankningar,

Man ser att någon står och trycker handtaget upp och ner men ingen är där…

Skulle väldigt gärna vilja ha en förklaring på detta?

Annons:
Honestyisdead
2015-03-17 13:26
#1

Nu vet man ju inte om detta är sant. Det är ju hörsägen.

Davbjo
2015-03-17 14:31
#2

Det vore intressant att veta vad som begränsar en andes styrka.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Ghosthunter
2015-03-17 15:07
#3

Mycket värre saker kan hända än det som visades på Det Okända igår. Vill spöken ta i ordentligt, så kan dom det!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

annlen68
2015-03-17 15:19
#4

#1, #2 och #3:   Men nu var ju inte det ett svar på min fråga….

Aleya
2015-03-17 15:58
#5

Då kanske denna frågan skulle passa på andlig skepticism bättre än här. Då får du mer nyanserade svar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2015-03-17 16:09
#6

#5 Men Det Okända och flyttade saker passar väl bra att diskutera här? 🤔

En fullständig och uttömmande förklaring kan man förstås inte få på något forum, dock. Men diskutera går ju.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
annlen68
2015-03-17 16:55
#7

#5  Nä hur skulle jag kunna få en bra förklaring av en som är skeptisk mot andlighet??  Det är väl tvärtom??

Jag trodde denna sida besöktes mestadels av dem som tror på/varit med om andliga fenomen….därför skulle jag vilja ha svar av en sådan. Skulle vara intressant att höra deras teori om hur dessa fenomen med ljud och t ex flyttning av saker överhuvudtaget kan ske!

Ghosthunter
2015-03-17 17:18
#8

Vad hade du förväntat dig för svar? Svaret borde väl vara ganska uppenbart!😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

annlen68
2015-03-17 17:41
#9

#8  Jag förväntar mig en förklaring hur detta kan ske; och det är väl inte alls uppenbart, då skulle jag inte frågat. Men du verkar ju sitta inne med svaret så låt höra..?

Aleya
2015-03-17 18:00
#10

#7 eftersom att du inte blev nöjd med svaret #3 gav så tänkte jag att du kanske skulle få det svaret du eventuellt önskar på just den sidan. Klart att frågan passar här med. Men ibland finns det inga enkla svar på det man funderar på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

annlen68
2015-03-17 18:24
#11

Väntar fortfarande svar från Ghosthunter..

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2015-03-17 20:13
#13

För att andar är som vi fysiska levande människor. En del är arga och då för dom ett jäkla liv helt enkelt!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
annlen68
2015-03-17 20:28
#14

#13  Javisst, men för att förtydliga min fråga:  Hur kan en avliden person som ligger begravd; flytta på saker/åstadkomma ljud/ och i detta fall knuffa ett litet barn flera meter bakåt på golvet?  Det är det jag vill ha ett svar på. 

Jag säger inte att jag misstror dem som är med om detta; men jag får bara inte ihop att en ande/själ kan åstadkomma detta…jag är nyfiken helt enkelt vilken teori ni har!

Ghosthunter
2015-03-17 21:30
#15

Tja, är det nån som verkligen vet det? Kan bara spekulera i att det är deras starka tankeenergi, eftersom dom inte är fysiska.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[VSK]
2015-03-17 22:38
#16

#14 

Jag tror inte det finns nån som vet hur andar använder energier. Dock så kan de bli fysiska. Som ett exempel så kan jag berätta att jag låg i sängen och nån greppar mig stenhårt runt en fotled. Jag drar andra benets knä uppåt och riktar en kraftfull spark mot det som höll min fotled. Greppet upplöstes innan min sparkande fot var där.

Hur och vem som gjorde detta vet jag inte med 100% säkerhet så klart. De behärskar energier helt klart.

Jane-Lyzell
2015-03-17 23:41
#17

såg inte programmet men tv är tv och det är efterkonstruktioner de gör - inte verklighet

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-18 07:01
#18

#17 Frågeställningen är inte om Det Okända gör ev efterkonstruktioner.

Det som diskuteras är om och i så fall hur andar kan flytta saker. Vad tror du Jane? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

catcult
2015-03-18 09:26
#19

Kollar inte på "Det okända", men jag var nyligen med om en väldigt märklig sak som jag inte hittar någon naturlig förklaring till hur mycket jag än försöker… Satt hemma hos en nära släkting vars make dog för några månader sedan, klockan var ungefär 12 på natten och vi satt och tittade på TV när vi plötsligt hör hur någon låser upp dörren. Vi blev nervösa och trodde att någon försökte dyrka upp låset och gick ut i hallen. Då ser vi att två pinnar med blommor (sådana som snurrar i vinden, kommer inte på namnet nu) ligger på golvet precis vid ytterdörren. Dessa två pinnar satt nedstuckna i ett smalt hål i en liten metallkorg som hänger på väggen. Jag kan inte för mitt liv förstå hur pinnarna kunde ramla uppåt och utåt utan yttre påverkan?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[VSK]
2015-03-18 09:40
#20

#19

Det du nämner är inga konstiga saker egentligen. Det knepiga i det fallet är nog att göra korrekt tolkning. När andar gör fysiska saker, så har de garanterat nån form av information bakom det hela. Visst finns det de som bara vill busa lite, men det är minimalt.

Annons:
Jane-Lyzell
2015-03-18 10:34
#21

18, Jag tyckte ts hänvisade till det okända - och troligen en överdriven efterkonstruktion.

Men vist finns polterguist fenomen eller telekinesi som kan förflytta föremål - dock väldigt ovanligt. att de skulle flytta barn ennu mer ovanligt - barn är vingliga i sig själva och nyss var det ett klipp ute på FB med vad som påstods vara en ande som knuffade ett barn - man kan tydligt se hur barnet tappar balancen - men inte är det något sk spöke som knuffar . 

Nä mycket hjärnspöken finns därute och TV uppmuntrar det - skämmigt🤪

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-18 11:02
#22

#21 TV eller inte TV… Har du någon idé hur Poltergeist och telekinesi kan gå till? Vilka krafter är det som verkar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2015-03-18 11:10
#23

22. Den egna energin - den fysiska kroppen omvandlas till sk ectoplassma eller teleplassma - en del mediala människor kan styra den med viljan, hos andra sker det spontant och då andevärlden påkallar uppmärksamhet med dessa fenomen- använder de de fysiska personernas energi för att få till fenomenen.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
2015-03-18 11:23
#24

Nåt jag märkt i det flesta fall när det handlar om fysisk kontakt är att det är mjukt men ändå distinkt. Ungefär som nån skulle ha fluffiga vantar på sig. Sen finns det ju givetvis undantag, men de behöver jag inte gå in på här. 

Jane, kommer du ihåg när vi har hos dig första gången tror jag det var och du skulle guida oss i Meditation (och jag kan verkligen inte meditera) och den där "fluffiga" handen (antar det var en hand) som gjorde fysisk kontakt? -jag berättade ju om det efteråt om du minns.

Har faktiskt upplevt detta en gång till men då hemma. Samma fluffiga men distinkta "famntag" och en inre värme och lugn sprids i kroppen.

Vid båda tillfällena så har jag varken fått feelings eller sett nåt eller på nåt annat sätt anat att nån var bredvid mig. Jag själv skulle vilja veta hur de gör med energierna. Är det därför man upplever det "fluffigt" i början för att de tar om en försiktigt?

Det liksom tonas in och ut. Samma sak med exemplet ovan där jag skrev om den som tog hårt tag om min fotled. När denne släppte taget så "tonades" kraften bort. Det handlar om full kraft till ingenting på nån tiondels av en sekund, uppskattat. Alltså något snabbare än "fluffiga handen". 

När det gäller döda ting som flyttas mm så har jag en känsla att det inte förekommer nån "fluffighet", utan där är det 100% kontakt på en gång.

Magi-cat
2015-03-18 11:23
#25

#23 Tack för svar!

#24 också. :-) Intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2015-03-18 11:42
#26

24 Det är eterialisation - förstadie till materialisation - alltså den andliga energin som känns så.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[VSK]
2015-03-18 11:45
#27

Aha så kanske det heter.. -minns inte jag hört namnet förut 😃

Annons:
annsofairy
2015-03-18 14:26
annlen68
2015-03-18 17:23
#29

#21  fast barnet ifråga, en baby, låg på mage på golvet och slungades  snabbt bakåt en bra bit!  Det är svårt att tro, men står föräldrarna och ljuger i TV?

Jane-Lyzell
2015-03-18 19:27
#30

29. ljuger o ljuger - det kan endast de svara på - men deras uppfattning av vad som hände kanske inte är korekt uppfattad - varför skulle en ande gör det!?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-18 19:28
#31

28 oj då en följare inne på engelska forum - Jag talar svenska annnars 😃

http://overnaturligt.ifokus.se/users/55097ac28e0e743639002ef0-annsofairy/posts

Vem av skeptikerna är du ?

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-18 19:31
#32

#30 Men varför skulle det vara mer fel på hur de uppfattade än hur någon annan uppfattat? För att de ställt upp i TV?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2015-03-18 19:34
#33

32 , De som vill vara med i TV - har ett bekräftelse behov - att synas- sen håller jag med att mångas uppfattningar inte alls är ande världen ,fast de tror det😉

En del ser andliga Tecken hälsningar i allt😇

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-18 19:40
#34

#33 Det är väl lite väl generaliserande att alla de har ett bekräftelsebehov? 

Eftersom ingen vet vad andevärlden egentligen är, kan man visserligen tala för sin egen uppfattning, men mer tveksamt avfärda andras.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Jane-Lyzell
2015-03-18 19:43
#35

hmm jo - enligt min uppfattning som spiritualist då 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

annsofairy
2015-03-18 20:00
#36

#31

Så skeptisk är ju inte men det bli man ju om man
kasta ut många vilda förklaringar och begrepp som inte finns!
"eterialisation"

Ghosthunter
2015-03-18 21:50
#37

Finns väldigt mycket här som strider mot mina erfarenheter och uppfattningar.

Det är sant att andar kan använda sig av våran energi, liksom dom gör med ström, vatten, kalksten…etc..etc. Men en människa behöver absolut inte vara närvarande när fysiska saker sker……det har filmkameror bevisat. Jag har sett många inspelade saker som händer och jag och andra har varit miltals bort.

Om dom kan röra föremål…..varför finns det då en anledning att tro att dom inte skulle kunna flytta på ett barn, när dom knuffar, river och slår folk??

Mer vill jag inte kommentera, för då blir det väl barnförbjudet här!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Lillalula
2015-03-18 22:56
#38

Okej såhär är det tro det eller inte jag ser spöken hela tiden jag hör dom och känner vissa,… Jag kan uppenbarligen inte kommunicera med som särskilt bra …. Det okända är en bluff… 1 jag ser d 2 i början det var små saker nu är det inte så många som vill se på sånna saker mer så dom måste koma på "läskigare saker" förlåt alla som tror på det okända jag är inte ute efter bråk…. Spöken kan mycket så är det och jag kan se dom jag ser många bra oxå och dom flesta jag ser ser inte kloka ut, dom är läskiga som fan… Ville få det sagt

The_pearl
2015-03-18 23:07
#39

Men nä, varför skulle det okända vara bluff för? för att det ska bli tv måste de ju efterskapa det som hänt de som har problemen, hur kul hade det varit att titta på annars? Några av våra största medium i sverige är med i programmet och de är bluff? Andar kan visst flytta på saker, coolt att de kan göra det. Precis som de kan röra oss osv. Jag hade en som skramlade i disken, gick i mitt kylskåp och gömde en kontroll till tvn för mig. Det dumma var att jag inte kunde få anden att diska undan när den ändå var i farten, eller plocka fram nåt smarrigt från kylskåpet ;)

Jane-Lyzell
2015-03-18 23:31
#40

36. eterialisation vet alla som är involverade i fysiskt mediumskap

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-18 23:33
#41

Var tvungen att se avsnittet http://www.tv4.se/det-ok%C3%A4nda

 och jag tycker det är beklämmansvärt och Terry skapar rädslor - för mig är det ganska uppenbart vad som sker……

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
tarantass
2015-03-19 02:45
#42

Jag tvivlar på att en person som Caroline Giertz skulle kunna leva med sig själv om hon körde med fusk. Sedan kan man alltid diskutera god tro, men då måste man också ta de andra medverkande med i beräkningen, och inte minst dem som har tillkallat programteamet.

Men allt sådant här är och förblir personliga åsikter och i bästa fall personliga erfarenheter. Det finns inget facit enligt vilket någon kan utse vem som har rätt och det är inte ens givet hur man tolkar sina egna erfarenheter eller hur långt man kan bedöma andras erfarenheter med hjälp av sina egna. Ingen, "skeptiker" inkluderade, har särskilt mycket att gå efter egentligen.

Så litet nyfikenhet på andras tankar tror jag leder längre än kategoriska fördömanden av dem.

Kanske man också ska vara försiktig med slutsatser om att allt folk kan bli skrämda av måste vara dåligt. Det vi (nästan) alla kan vara överens om är verkligt kan också vara skrämmande. 

Och för den som har upplevt något "overkligt", rannsakat sig själv, provat alla bortförklaringar hen (och kanske bekanta) kan komma på, inklusive minnesfel, och inte ärligt kan anamma någon av dem kan en tolkningsram som stämmer både inom sig själv och med det man har upplevt vara precis det man behöver för att kunna gå vidare. (Och vill man ompröva den senare har man resten av sitt liv på sig.)

För att inte tala om att få lugnt i huset förstås.

(Svar från "skeptiker" undanbedes. Tyvärr.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[VSK]
2015-03-19 06:46
#43

#42

Hur menar du att man ska bedöma andras upplevelser/erfarenheter med hjälp av sin egen erfarenhet?

Om jag bor i Ystad och Kalle Kula bor i Haparanda och en bok flyger rakt ut och ned i golvet från Kalles bokhylla. På vilket sätt kan jag då jämföra menar du?

Om man är medial, eller kanske råkar bo på fel plats där det är mkt aktiviteter, så blir man ganska snart varse om att nånting sker. Sker saker tillräckligt ofta, så behöver man inte riva huset för att leta bevis. Leta bevis gör nog kanske de flesta som inte tror på den paranormala världen (det finns undantag).

Står man med båda fötterna på jorden och är klar i knoppen samt litar på sina sinnen så räcker det långt. Speciellt när saker upprepar sig. Om jag är ute och går och det kommer en cyklist mot mig så inte tusan börjar jag leta bevis på att cyklisten mötte mig eller hur? Jag går ju knappast till en optiker för att undersöka om jag har fel på synen.

MEN, det handlar väldigt mkt om hur ofta man upplever paranormala saker förstås.

Kanske man också ska vara försiktig med slutsatser om att allt folk kan bli skrämda av måste vara dåligt. Det vi (nästan) alla kan vara överens om är verkligt kan också vara skrämmande. 

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar här. Menar du att bra saker skrämmer en eller enbart dåliga saker, och på vilket sätt menar du med att bli skrämd? Blir man skrämd av rädsla så kan väl det enbart vara dåligt? 

Sist men inte minst måste jag fråga vad du menar här:

Och för den som har upplevt något "overkligt", rannsakat sig själv, provat alla bortförklaringar hen (och kanske bekanta) kan komma på, inklusive minnesfel, och inte ärligt kan anamma någon av dem kan en tolkningsram som stämmer både inom sig själv och med det man har upplevt vara precis det man behöver för att kunna gå vidare. (Och vill man ompröva den senare har man resten av sitt liv på sig.)

Att uppleva paranormala saker har nog alla människor gjort, bara det att de inte varit medvetna om det. Många skyller ifrån sig på inbillning mm. Om man rannsakar sig själv så tror man inte på paranormala fenomen, så det alternativet är inget alternativ för de som tror eller vet att det förekommer en värld utanför" våran. 

Att prova alla bortförklaringar är ett väldigt luddigt ord. Att söka efter tänkbara naturliga orsaker till fenomen är okej. 

Du ska få ett exempel så du förstår lite hur jag menar. Detta exempel har jag ej råkat ut för själv men jag vet folk som råkar ut för det väldigt ofta.

Låt oss säga att du varit i köket och du går ut ur köket men vänder om för du kom på att du glömt nånting där (eller nu vilken orsak man nu må ha för att gå in i ett kök). När du kommer dig så står alla stolarna upptravade på varandra på köksbordet.

Du vet att stolarna stod på golvet så som de brukar göra när du lämnade köket. Vill du förklara för mig hur du menar med att "felsöka" verkligheten. Vilka bortförklaringar kan du komma på här, och vilka skulle du köpa som dina bekanta (som inte ens var på plats) tycker kan vara troliga?

Du nämner minnesfel och att man bör kontrollera det. Får man fråga hur du tänkt det skulle gå till. Om du inte kommer ihåg nåt så har du ingen referens att jämföra med/mot.  Sedan så förstår jag inte heller vad du menar med tolkningsram för att kunna gå vidare. Det får du oxå mer än gärna vidareutveckla.

Sen det där med att ompröva är oxå nåt jag inte förstår vad du menar. 

Det blev några frågor och funderingar från min sida, men antar du har tiden att svara på de. För jag är 100% nyfiken.

🙂

Magi-cat
2015-03-19 07:11
#44

#40 Jane: eterialisation vet alla som är involverade i fysiskt mediumskap

Googlade på det och en enda träff kom upp, den som redan visats i tråden. Försökte med olika stavningar, men det gav inte mer resultat.

Det kanske finns mer om det i någon bok? Eller är det en yrkeshemlighet? 😉

#41 och jag tycker det är beklämmansvärt och Terry skapar rädslor - för mig är det ganska uppenbart vad som sker……

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Vad är det som uppenbart sker, menar du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Choklad
2015-03-19 09:40
#45

Om jag får säga min teori, så tror jag att det handlar om energier, och då man blir en ren energivarelse, ja då kan man ofta behärska energierna på ett helt annat sätt än vad man kan i fysisk form. Alltså kan en ande i princip göra ad den vill. (men det är bara vad jag tror, veta säkert kan vi ju inte förrän den dagen vi själva befinner oss på andra sidan) Plus att andar är telepatiska, därför kan de kommunicera med oss var de än befinner sig i världen och universum, vi är så mycket mer än de varelser vi förnuvarnade tror att vi är.

U R us

[VSK]
2015-03-19 12:35
#46

#45

Klok sammanfattning/teroi tycker jag 😃

Jane-Lyzell
2015-03-19 14:37
#47

44 . allt går inte och googla fram - Jag sitter på en gedigen spiritualistisk bibliotek - Böcker kallas det 😉 + att jag har fått kunskapen både via fysiska medium och andevärlden självt . take it ore leave it. 

De som sitter för fysiskt mediumskap bör känna till det.

angående tv programmet - man skrämmer inte upp de som bor där mer en vad de redan är och uppenbarligen lyckades han inte förmedla vad anden ville efter som det blev ettervärre efter han varit där.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-19 14:47
#48

37. I fysiskt mediumskap är seansrummet en behållare för andlig och fysisk energi - det lagras upp - för framtida fenomen.  så nej det är inte alltid en fysisk person behöver vara närvarande - om du riggat kameror så vet anden det och ger dig det du ber om - fenomen. så inte konstigt alls - sen är din tanke med :-)

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Jane-Lyzell
2015-03-19 14:48
#49

42. Det är TV - de vill ha tittarsiffror annars får de lägga ned

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Amandla
2015-03-19 15:07
#51

#50 Borttaget, tänk på hur du formulerar dig om andra människor.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Magi-cat
2015-03-19 15:20
#53

#49 Det är klart de vill ha tittarsiffror och de verkar ha hittat ett koncept som funkar. Det låter som om du är negativ till det som förekommit i TV just för att det varit i TV. Jag tycker inte man kan dra slutsatser att det är dåligt eller sämre eller mer osant (eller sant för den delen) för att det setts i TV.
Man kan närma sig dessa frågor på olika sätt och från olika håll och kanter och ingen har monopol på vad som är rätt, eftersom det inte går att fastställa. (Förrän man trillar av pinn och kanske inte ens då.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2015-03-19 16:01
#54

53 hmm….. 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
2015-03-19 17:31
#55

#45 Choklad…….Mycket bra teori, jag köper det!!👍

Jag tror att vi också kan göra samma saker, men är begränsade av förnuft och tanke. På andra sidan eller efter den fysiska döden, så att säga, så kanske dessa begränsningar försvinner och vi kan flytta föremål utan fysisk kropp per automatik.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Choklad
2015-03-20 08:28
#57

# 0 Jag har varit med om att andar har flyttat saker helt nära mig, men jag vet vem det är, så jag behöver inte bli rädd. Och det finns ju rena skräckupplevelser, där man verkligen har orsak att vara rädd, och det är väl det som anden vill också, så man bör ha respekt för detta. Men att gå omkring och vara livrädd för att det kanske kommer att ske en själv, är inte bra det heller. Lättare sagt än gjort. 

Min mor sa till mig då jag var liten, för jag var rädd för andar då, så pass att jag inte kunde sova på nätterna, för jag trodde att de fanns överallt omkring mig, mor sa att om man är rädd, så kommer de inte. Och att jag skulle tänka på henne om det kom en ande till mig. Så det gjorde jag, och det kändes lite bättre sedan. Så om man har en trygg person som kan hantera detta med andrar, så fråga om du kan få tänka på h*n.

Sedan är det ju så, enligt min erfarenhet, att de flesta andar är snälla, och skulle aldrig i livet göra oss illa. Och de flesta av oss har beskydd av guider och våra nära och kära på andra sidan.

U R us

Jane-Lyzell
2015-03-20 10:43
#58

57 Klok som en bok - bra inlägg

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
farshus
2015-03-21 10:17
#61

Det kan vara efterkonstruktion, men inte säkert.

Om jag som ny här fattar det rätt, är allt teorier.  Ingen kan säga om det är båg eller sanning.  Min magkänsla säger där finns en stor sanning bakom, att det är den icke kroppsliga kraften som påverkar.  Vi kan inte sätta ord för det , hur den fungerar, för att ingen verkar veta det.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
tarantass
2015-03-22 04:42
#63

#43: får återkomma när jag har tid och ork. Jag tror inte vi är så "osams" som du kanske tror, utan tror mest vi talar olika språk. Men det lär ju inte hjälpa om jag skriver något nytt som går fram lika dåligt som det förra.

#45, energier: ja, någon form av energier bör det ju vara (om det finns, så har jag det sagt också). Såvida det inte finns något mer än energi här i världen. Våra fysiska kroppar är också energi: materia är en form av det. Frågan är vilken form eller vilka former av energi det här är. Där går vetenskapen bet som det är nu. 

#45, #62: man kan ju alltid ha personliga upplevelser av vad det är, och vem vet, de kanske är helt riktiga. Men problemet är att visa det på ett sätt som kan sväljas av typ alla. Det är det som är skillnaden mellan att veta något för sin egen personliga del och att veta något därför att det är uppenbart (som att solen brukar se gul ut för oss) eller därför att det är vetenskapligt belagt (för att det finns överväldigande bevis som dessutom passar bra ihop med (helst) alla andra vetenskapliga delbilder av världen, som att solen är ett gasklot åtta ljusminuter bort).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[VSK]
2015-03-22 08:05
#64

#63

Både spännande och kul att du ville svara på mitt inlägg. Ser fram emot ditt kommande svar 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Jane-Lyzell
2015-03-23 20:03
#66

????????????????????????????

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-23 22:47
#67

Var ju tvungen se avsnittet i kväll som var fortsättningen och jag säger bara så här - Patetiskt , vilket dravel och inte blev det uppföljning heller - Fanns inga bevis någonstans vad de talade om - illa- bara en massa skrämselhicka😕

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-24 06:54
#68

Folk verkade snarare väldigt samlade tycker jag, inte mycket till skrämselhicka alls. 

Platsen hade tydligen en historia av både krig och pest.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2015-03-24 11:09
#69

Varför skulle de springa runt och spöka - Nää ingen rimm och reson

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Ghosthunter
2015-03-24 17:38
#70

Varför skulle inte dom spöka? Det är ju som upplagt för att det ska spöka där.

Du förvånar mig faktiskt, Jane……har du blivit skeptiker??😮

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jane-Lyzell
2015-03-24 21:26
#71

 70. Ibland tror jag ni vill det ska spöka - man finner det man letar efter! oavsett om det är sant eller inte!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-24 21:30
#72

#71 Hur vet man om det är sant? Hur vet du vad som är sant?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2015-03-24 21:42
#73

Ja det är just det 72 - jag kan bara ge er min sanning och erfarenhet -få andar spökar

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
2015-03-25 08:16
#74

Gärna spökerier för mig….det är mitt största intresse!!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jane-Lyzell
2015-03-25 08:21
#75

74. där ser du - du söker fenomenen😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Magi-cat
2015-03-25 08:24
#76

#73 Ja, det är just det…😉Andra ger sin sanning och sin erfarenhet och bevis finns det inte…Eller?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
2015-03-25 08:25
#77

Ja, men det spökar inte bara för att jag söker det. På mitt jobb spökar det. Där uppfattar alla fenomenen, vare sig dom söker det eller inte…..eller omedvetna eller medvetna om det!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Cahira
2015-03-27 07:30
#78

Om få andar spökar, vad är det då som spökar om det inte är andar? För vi är ju uppenbarligen rätt många som upplevt spökerier. 

Jag vet absolut vad jag upplevt och jag har bland annat upplevt arga andar precis som nämndes i början av tråden. En var så ilsk att jag fick be en forumist om hjälp att bli av med anden till andra sidan för den anden var sjukt obehaglig. Jag vet precis vem det var också, men anden hade ingen vidare lust att lyssna på mig utan ville fortsätta vara förbannad. Det var en människa som var extremt bråkig och arg även i livet. 

Vi är gjorda av molekyler, vind är gjord på molekyler, vind kan flytta saker. Finns inget som inte säger att det finns många olika typer av molekyler som inte går att se, för vi ser ju inte ens våra egna molekyler. Om man ska pladdra vetenskap. 

Och om det låter flummigt så får det låta flummigt. Klockan är halv två på natten och jag har rejäl sömnbrist. Men det förändrar inte faktum att det finns mycket som vi människor inte vet för nya arter djur och plantor upptäcks fortfarande varje år. 

En vän till mig hade Det Okända hos sig och min vän och familj blev hjälpt. Om människorna blir hjälpta - räcker inte det? Slutet gott allting gott?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jane-Lyzell
2015-03-27 09:39
#79

Att nära o kära kommer andligen eller vänner där det finns saker som behöver redas upp eller i kärlek besöka - eller att de vill få efterlevande förstå livet fortsätter på andrasidan - det är en annan sak, även om de kan spöka runt ganska kraftigt ibland - (Jag har lovat mina barn jag ska spöka rejält tills det förstår jag överlevt den fysiska döden.)

Men från det till att det skulle vara illasinnande andar som spökar runt för att förpesta tillvaron för okända människor - NEJ.

Att nära o käras andar kan uppfattas som spökerier är ju okunskap om vad det är - finns inget farligt eller skrämmande i det. - Det är när TV går ut och säger - hittar på illsinnade andar energier som det blir fel - det skapar rädslor för fenomenet.

Människor borde istället reagera med kärlek och lycka att någon från andrasidan av deras nära ger dem bevis på själens överlevnad - anden vill ta bort rädslan för döden inte skapa rädslor.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mia-45
2015-03-27 09:43
#80

Jag har vart med om att en ande förpestat tillvaron. Fick flytta därifrån. 
Så visst finns det andar som inte är så snälla. 
Sonen fick brännmärken på sej utan att det fanns någon logisk förklaring till det. 
Så där gick inte att bo.

Jane-Lyzell
2015-03-27 10:05
#81

Dom är otroligt ovanliga Mia-45 och andarna vill alltid något om de påkallar vår uppmärksamhet - kanske dina rädslor gick in och du missade vem det egentligen var- säger inte att det var så - men det skulle kunna vara det.😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
2015-03-27 10:06
#82

Visst vill man ju ha kärlek och goda krafter!🙂

Hoppas inte du tar illa upp, Jane. Men varför anser du att det inte skulle finnas illasinnade andar som spökar runt?? Trodde i min arma skalle att du är ett utbildat medium, men börjar att tveka lite. Kan det verkligen vara så att du har haft en sån tur att aldrig ha stött på en illasinnad ande??🤔

Har du aldrig sett folk som har blivit knuffade, rivna, slagna och psykiskt nedbrutna av onda andar eller demoner?

En gång blev jag själv riven. Kände hur det plötsligt brände till på armen och när jag kollade så hade jag tre rivmärken som sipprade blod, utan att jag hade rört mig eller ens tänkt tanken på det. Är det kärleksfullt och ömt??

Om det skulle vara kärleksfullt och ömt, så har jag nog helt tappat uppfattningen om vad som är kärlek och gott!

Vet att jag har drabblat om detta innan, men allt har en motpol…t.ex varmt-kallt, hårt-mjukt, vitt-svart, ett träd-inte ett träd, blött-torrt, fotspår-inte fotspår, skadande-läkande..etc..etc..etc.

Denna princip finns i hela universum, inklusive andra dimensioner. Det går aldrig att förneka detta!

Så frågan kvarstår: Varför skulle det inte finnas ondska på andra sidan, när det finns kärlek? Tänk på motpolen!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Marr
2015-03-27 10:09
#83

Inte ger en kärleksfull ande 3 feta rivmärken som vardera spår är 1 cm brett och ser ut som brännmärken på 5 cm. Det skulle aldrig min rara goa mormor göra, Nix! Det var en grinig jäkel men jag bad den ryka och har aldrig mer besvärat mig!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Marr
2015-03-27 10:12
#84

Hoppsan där ser man Spöket…men det kan likväl bara vara griniga andar och sådana får ingen hjälp av mig, göre sig icke besvär och basta!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Mia-45
2015-03-27 10:14
#85

#81

Vi vet att det inte var någon släkting eller ens någon vi känt. Det handlade om det som hade hänt där när huset var en drängstuga. Och denne man ville inte ha oss där. Det pågick i 5 år.

Ghosthunter
2015-03-27 10:36
#86

Ja, precis…..kolla bara på Mia….var det av kärlek och omtanke?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Jane-Lyzell
2015-03-27 10:47
#87

82. Jag tar inte illa upp - jag vet du frågar i okunskap😉

Jo då vist har jag stött på rädda andar(som ni kallar onda)  och sk negativa platser (som har en historia av destruktivitet, och handlingar av fysiska personers ondska) 

Men de är så ovanliga att du som medium kanske stöter på dem 0 till-ett par gånger under hela din livstid på jorden och då gäller det att ha arbetat med sina rädslor om onda andar och demoner- för tror du att de är det så är det det du ser.

Att möta dessa olyckliga o rädda kräver en väl bearbetad person - som står stadigt på jorden och inte skräms av onda andar o demon tänk. Ingen lämnas ensam i andevärlden - andevärlden tar hand om dem - vi medium tar hand om människor på denna sidan. och ibland samarbetar vi för en gemensam sak över världarna.

I ande världen finns inte jing o jang - det är mera "Lika attraherar Lika" Du hamnar på den nivån i utveckling där du är- med likasinnade. Så vist finns det mindre utvecklade själar och mer om vi ska tala begripligt på andra sidan- men det är endast kärlekens band som kan dra andar tillbaks till vår dimension. Har anden en annan agenda blir den kvar i sin egen begränsning.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Jane-Lyzell
2015-03-27 10:51
#88

85. Har svårt ta det som sanning om anden - att det finns energispår från dåtida människor i hus - ja och många uppfattar detta som andar - fast det inte är det.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Mia-45
2015-03-27 10:58
#89

#88 Du får ta det som du vill Jane😉….jag vet vad vi vart med om under 5 års tid i det huset. Och jag såg skepnader och skuggor. Och det var en ande. Jag vet vad jag pratar om i detta fallet.

Jane-Lyzell
2015-03-27 11:14
#90

89. Det är bra 😉

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
Choklad
2015-03-27 11:16
#91

Andar som inte går över till andra sidan av en eller annan anledning, förblir samma personer som de var då de levde i sin fysiska kropp.  ( Många destruktiva personer, en del som har en psykisk ohälsa, våldsamma personer ) Och de kan göra samma saker som de alltid har gjort. Det är ingen direkt skillnad. Följaktligen har de samma beteende kvar, på gott och ont. 

Man kan vägra att gå till ljuset, av olika orsaker. Ingen blir tvingad.

Andar som går till ljuset, kan återvända om de vill det, men då har de blivit sitt "rätta ursprungliga Jag" och det har skett i ljusets värld, de är så kärleksfulla och så fyllda av kraft och kärlek att jag inte kan skriva hur mycket, man måste känna det själv. 

Det värsta man kan uttrycka, är rädsla eller ilska mot dem. (men det är inte lätt att undvika att bli rädd) Bestämdhet och kärlek är vad de behöver.

Mina egna upplevelser och min teori om detta.

U R us

Ghosthunter
2015-03-27 11:37
#92

Ännu ett klokt uttalande från Choklad👍

En sak som jag har tänkt på också. Varför hänvisar alltid medium till rädslor? Jag är inte det minsta rädd för det paranormala och det jag upplever speglar inte heller rädslor i mitt dagliga liv. Jag har fobier och jag är många gånger rädd för det som händer här i den fysiska tillvaron…t.ex för att bli rånad eller misshandlad. Men jag känner aldrig rädsla för det paranormala…..även om jag skulle bli misshandlad av det!

Men jag ser sanningen och de erfarenheter som jag har inom det paranormala, så har jag sett och upplevt mycket. Visst har jag väl blivit skrämd av vissa plötsliga saker…som t.ex dunsar som har fått ett helt hus att skaka, när man sitter lugnt i tystnaden. Men det är ju bara en snabb skrämseleffekt. Efter det har hänt, så blir jag bara glad och intresserad😃

Så rädd är jag inte för det paranormala…det ger mig bara stimulans!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Choklad
2015-03-27 11:58
#93

Är man ovan av andar, blir man rädd för det mesta. Jag är ganska van, men blir lite rädd om jag ser något jag inte förstår. Och jag missuppfattar ofta den där "feelingen" som Johan kallar det, å jag ser något som jag inte vet vad det är, och det kommer liksom smygande på mig, då 😮känns det inte ok. Det är något som jag måste jobba påKämpar

Men jag vet att jag är beskyddad av min guide, och andra kärleksfulla andar, så jag behöver inte vara rädd.🙂

 de kärleksfulla andarna, de är jag inte det minsta rädd för, eftersom de utstrålar så mycket kärlek, att jag inte ens hinner känna rädsla.

Många gånger utstrålar andar känslor, bl a rädsla antingen för att ge kännetecken, eller för att de själva är rädda, eller vill skrämmas.

U R us

Jane-Lyzell
2015-03-27 13:01
#94

91. stämmer bra Choklad - att andar är det dom är - men anden och den fysiska människan är två skilda saker- psykisk ohälsa och våldsamma personer hör den fysiska människan till - alltså hur anden tolkat sig själv i fysisk form - anden är i sin egen utveckling och har inget med dig som fysisk person egentligen att göra- mer en att jorden är en utvecklingsplats.

Anden är ren i sin esens och bär inte med sig ohälsa från fysiska livet  till ande världen. Däremot om anden förmedlar sig tillbaks "andligen" så går den igenom sina egna minnen av den fysiska person den var (i senaste inkarnation) beroende på vem de söker - så en personlighet som var sjuk - kommer att ses som sjuk(minnet av det) eller våldsam för att ge sin identitet vem eller vilka de var- inget konstigt egentligen. 

Men anden är inte det som den fysiska kroppen var- anden är det fina inom människan- det goda- den som leder den fysiska kroppen. ibland solkas anden av olika anledningar men anden är anden.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

NiklasTyreso
2015-03-27 21:49
#95

Ni diskuterar inom Er form av andlighet, den mediala. Tron på att man kan ha kontakt med förfäderna finns i många religioner, men i de flesta religioner finns förutom förfädernas andar som kan lägga sig i folks liv även andra former av andar, demoner, gudar och väsen. Hemma hos mig finns både förfäder, andra andar ibland, Gud och gudar och tomte. Men den som vill är såklart fri att det bara är dödas andar.

tarantass
2015-03-28 01:14
#96

#95: nu utesluter ju inte tro på ett slags väsen, eller öppenhet för dem (vilket är ett annat förhållningssätt), tro på eller öppenhet för andra slags. Medialitet är inte ens något trossystem på det sätt en religion är. Det kan räcka med upplevelser och erfarenhetsgrundad praktik. Det är däremot förenligt med olika religioner, lättare med vissa och svårare med andra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: