Annons:
Etikettmeditation
Läst 3029 ggr
Sarabella
3/10/15, 10:40 PM

Konstig bild under min andra meditation

Hej,

Hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag går på en meditationskurs. Helt för att lära mig slappna av och fokusera. Har nu provat två olika lärarledda meditationer och idag hände något knepigt som jag inte riktigt kan släppa.

Vi räknade vår andning idag under meditationen. Tyckte inte att detta gav mig riktigt samma "bortkoppling" som sist när man fick fantisera fritt. Tyckte jag stördes av omgivande ljud och liknande mest hela tiden. Men rätt var det är så känner jag det som att jag vaknar till och tänker att det är en film jag sett och kommer ihåg en arg man vid ett skrivbord. Hela grejen gör att jag känner obehag och att jag verkligen känner att mannen är arg. Att jag tänker att det är en film jag sett förstår jag inte alls. Helt ologiskt men det var så jag tänkte.

Kan jag ha nickat till en sekund och hunnit drömma eller vad kan ha hänt? Kommer inte ihåg mannens ansikte men känslan är inte att det är någon jag känner. Jag kan heller inte koppla ihop det med något jag upplevt eller liknande.

Hoppas någon kan ha någon teori om vad jag upplevde.

Annons:
Magi-cat
3/11/15, 7:30 AM
#1

#0 En fundering bara: Du går på en meditationskurs säger du. Har du berättat för läraren och fått någon respons på upplevelsen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarabella
3/11/15, 10:27 AM
#2

Det var lite rörigt med alla som skulle ut ur lokalen så jag hann inte prata med henne ordentligt tyvärr. Det hon sa var att om det händer igen så ska jag tänka någonting i stil med lämna mig ifred.

Men nu hör det väl kanske till att jag är ganska skeptisk till andevärlden eller hur man ska uttrycka det. Jag är väldigt öppen i mycket men just att prata med och se andar har jag lite svårt för. Det gjorde att jag lite låste mig när jag fick det svar jag fick av henne.

Samtidigt är jag övertygad om att jag inte känner mannen jag såg. Ingen minnesbild alltså. Så just nu känner jag mig väldigt delad i alltihop och försöker förstå vad det är som händer under en Meditation och vad man kan och inte kan "se".

Magi-cat
3/11/15, 11:10 AM
#3

#2 Det var synd att du inte hann reda ut det med läraren.

Personligen har jag den inställningen att Meditation är något så naturligt som det bara kan vara, ett sätt att komma i balans med sig själv.

Under meditationen kan man få kroppsliga förnimmelser som kyla, värme, pirrningar etc. Lämna dem bara, konstatera, ickedömande, gå tillbaka till att räkna andetag eller vad det nu är. 

Får du "syner", lämna dem också därhän. Börjar du gå in i vad man upplever har man lämnat meditationen. Du kan för den delen ha slumrat in och drömt. Händer ofta, särskilt i början. Eller du såg mannen i tidningen eller i ett filmklipp (som du glömt) alldeles innan. Det får du kanske aldrig reda på och det behöver inte spela någon roll. 

Du behöver inte "prata med andar". 🙂 Tänk inte på vad du inte ska göra, bara gå in i andningen och lugnet.

edit: Det finns många åsikter runt Meditation. Man får ta till sig vad som passar en själv bäst. Jag har valt den minimalistiska vägen, så enkelt som möjligt.🙂

edit 2: Missade att det redan fanns en artikel här om Meditation. 🙂 Tar bort min länk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sarabella
3/11/15, 11:53 AM
#4

Stort tack för svar. Det är så som du beskriver som jag VILL hantera det. Att bara släppa och låta det vara. Hela grejen med Meditation för mig var ju att kunna släppa tankar jag inte vill ha och så fick jag bara fler 🙂

Jag får helt enkelt träna på att inte analysera. Det blir nog jätte lätt 🙂

Magi-cat
3/11/15, 11:59 AM
#5

#4Det blir nog jätte lätt Ler

😉😃

Man kan dela upp det så man analyserar någon gång ibland eller så…Man är ju som man är…

Lycka till i fortsättningen med meditationen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: