Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 2275 ggr
Wellcraft
2015-03-03 13:44

Anden i Glaset - Förberedelser

Japp, nu får ni tycka att jag är tokig om ni vill men för att hitta lösningen måste han ju utesluta orsaker - en efter en.
Skeptiker undanbedes, är inte av intresse av skeptisicm i denna tråd, tack.

Okej, jag kan börja att säga att jag inte alls vet om jag tror på andar  o dyl egentligen, men jag är nyfiken och vill lösa mitt lilla problem.

Till en början, min källare i  vårt hus har alltid varit obehaglig.
Det är ingen "spöklik, läskig" källare utan en ombyggd med hemmabio, träningsrum - dvs ingen läskig miljö öht.
Men - den är så nedrans obehaglig. Skulle aldrig, aldrig gå ner där själv om ingen annan var hemma.
Det är en stark obehagskänsla - speciellt i ett rum.
Det tar emot som en vägg och väl där nere (har tvingar ner mig några gånger för att försöka komma över rädslan) så känns det som att man har tusen ögon på sig, att man bli förföljd, ibland svimmar jag nästan av dessa panikkänslor -trots att ingenting hänt och jag är medveten om det.
Känslan är påträngande och nästan kvävande.
DOCK försvinner allt detta när jag är beslutsam eller arg, det "försöker" i början men försvinner när jag fortsätter med exakt det jag skulle gjort, men släpper jag efter det minsta på beslutsamheten så kommer det tillbaka.

Jag är knappt rädd för något, varken mörker eller spöken eller källare öht.
Vi har även en vind som är rätt kuslig, men det är bara "normalt" kuslig och jag har inga problem med att klättra upp där och leta grejer själv osv, lite halvläskig men ingen sådan kraftig obehagskänsla.

Om det nu är en ande så känns hen inte elak ändå, vi har bott här i 16 år och inget illa har någonsin hänt.. Förutom obehag.
Det låter en del i huset, men det är förståeligt då det är av trä.
Lite skumma grejer som går att förklara logiskt har hänt (typ sänka/höja TV, bytt kanal av sig själv).
Det värsta som hänt var väl när jag var ensam hemma och någon hade immat på fönstret & skrivit "Ses", detta hade jag dock förträngt då jag inte riktigt kan acceptera oförklarade fenomen (har asperger så är rätt så driven av logik).

Vissa folk som kommit hit för att nattgästa har också plötsligt börjat gå i sömnen, samtliga har varit på väg ut från ytterdörren i sömnen.
Detta skrämmer mig mest.
Även min syster (som aldrig varken har pratat eller gått i sömnen) var på väg ut genom dörren i natt, vid klockan 24. 

Det är inte helt vanligt att besökare lider av orolig/dålig sömn här eller får plötsliga ångestkänslor..

Varför då anden  i glaset?
Samma syster som  inatt gick i sömnen körde Anden i glaset för ca 2 veckor sedan, då ställde hon en del "förbjudna" frågor om döden osv (anden sa att hon skulle dö om 79 år pga cancer).
Detta dock ej i vårt hus.
När hon berättade det för mig skrattade jag bara.
Men nu har obehagskänslorna spridit sig, och är inte bara i källaren längre utan i nästan hela huset - dock svagt och fortfarande mest i källaren.
Detta obehag kommer alltid och går, vissa dagar är huset nästan fritt från det, andra dagar är det illa..

Så jag ska testa Anden i glaset & se om jag får någon kontakt med ev. ande, min plan är dock att vara så seriös det går då jag vill ge det en ärlig chans, därför ska jag inte fråga om döden eller "skämtfrågor".
Min syster har upplevt ungefär samma känslor som jag så är jag är inte en ensam galning ;)

Vad är de viktigaste förberedelserna, något speciellt man ska tänka på?
Måste det ske i källaren, där "energierna" är som starkast?
Om ni tror på andar - vad tror ni då anden/andarna vill oss, eftersom de sprider panikartade obehagskänslor? 
Är rökelser bra för att "skydda" sig ?
Kan man typ locka fram goda andar (typ gamla släktingar) för beskydd?

Och ja, jag var fullständigt seriös när jag skrev att jag inte är intresserad av skepticismteorier.. Låt oss hålla oss till ämnet :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
annlen68
2015-03-03 13:58
#1

Gör aldrig, aldrig, aldrig någonsin Anden i glaset!!!  Det är verkligen inget att leka med! Har du haft problem innan, så är det inget emot vad du kommer att få då!

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2015-03-03 14:06
#3

En som inte kan övernaturligt ska absolut inte hålla på med sådant.  

redigerat

VampireGirlElvira
2015-03-03 14:09
#4

Skriver som alla andra. Det är dåligt med att spela Anden i glaset. Du bjuder bara in det som är dåligt.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Aleya
2015-03-03 14:12
#5

#2 raderat. Läs reglerna!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Amandla
2015-03-03 14:18
#7

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Honestyisdead
2015-03-03 14:18
#8

#6 Varför ska du göra det ändå? Du kommer inte få svar på dina frågor ändå. Du riskerar bara att göra saker värre.

Aleya
2015-03-03 14:21
#9

Alla i denna tråden bör läsa regel tre: http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/54206e078e0e7441f6000fb8-nya-uppdaterade-skrivregler-pa-overnaturligt?discussions-1 Jag kommer radera utan vidare förklaring inläggen som inte följer den regeln efter detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2015-03-03 14:26
#10

Och till ts: jag tycker det är otroligt dumt att ge sig på något du inte har erfarenhet av. Inget jag uppmuntrar till. Är det då inte vettigare att anlita någon som kan? Ett medium exempelvis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Wellcraft
2015-03-03 14:26
#11

#9 Ledsen, glömde den regeln.
Ingen som har svar på mina frågor i trådstarten? :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tanjis
2015-03-03 14:32
#12

#11 men lyssna nu på vad folk säger i stället. Vill du riskera att få ditt hem riktigt hemsökt eller? Ingen vill berätta hur det går till för att du är ju så naiv och dum nu så att du inte tar åt dig utav vad folk säger. Kanske skulle någon svarat om du visat någon form av ansvarstagande. Det är som att ge råd om hur man använder sig utav en dödlig drog eller liknande, eller som att du frågar hur man tar livet av sig på bästa sätt. 

Du ville inte ha några skeptiker som skrev till dig och dom som har svarat på ditt inlägg är ju långt ifrån skeptiker men du vill ju inte ha deras svar… du kanske ska vända dig till skepticism i fokus i stället!

Wellcraft
2015-03-03 14:34
#13

#12 Jag söker svar på mina frågor, inga personliga påhopp eller liknande.
Oavsett om jag gör Anden i glaset eller ej så är jag nyfiken på svaren jag eftersökte i trådstarten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Aleya
2015-03-03 14:35
#14

#11 du fick t o m en länk att läsa i #7 Du kan ju börja där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Wellcraft
2015-03-03 14:36
#15

#14 Jag har läst den. Men den besvarade inte alla mina funderingar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Aleya
2015-03-03 14:38
#16

#15 då skulle jag väl säga att du kanske inte är redo att göra Anden i glaset. vet man inte vad man ger sig in på, så gör det inte!

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Wellcraft
2015-03-03 14:40
#17

Måste det ske i källaren, där "energierna" är som starkast?

Om ni tror på andar - vad tror ni då anden/andarna vill oss, eftersom de sprider panikartade obehagskänslor?(Ingen har dött här).

Kan man typ locka fram goda andar (typ gamla släktingar) för beskydd (man väljer inte vem man tar kontakt med genom Anden i glaset men finns det något vis?)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[NeferNefer]
2015-03-03 14:49
#18

Du kan alltid be dina nära och kära samt änglar och guider om beskydd och vägledning. Du behöver inga ouijabord för det, bara be dem rätt ut eller tyst för dig själv. De hör 🙂

Wellcraft
2015-03-03 14:50
#19

#18 Tack för svar :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[NeferNefer]
2015-03-03 16:04
#20

Så lite så 🙂

Annons:
Sommarek
2015-03-05 20:10
#21

Nu bryter jag kanske mot någon regel genom att inte hålla med folk här, i så fall ber jag om ursäkt. Jag är ingen stammis här utan råkade bara snubbla över ämnet.

Till att börja med: den här övningen har ett oförtjänt dåligt rykte. Jag och mina covensystrar utför den ofta, och absolut inget obehagligt händer. Det är inte alls säkert att övningen drar till sig något "ont", lika lite som att gå ensam på stan "säkert" drar till sig en yxmördare. Att påstå att det bara kan leda till elände är inte sant. Som med allting annat av vikt ska man såklart ta det på allvar, precis som när man kör bil - vet du och alla omkring hur man uppför sig vettigt är det inte farligt. Alls. Det är däremot ett utmärkt sätt att få svar på. Du ska såklart inte åkalla vad det nu är som får dig att känna dig underlig, utan istället be att detta håller sig borta. Tänk dig istället en skyddande "cirkel" omkring dig som du fyller med positiva och beskyddande saker.

Så, för att svara på dina frågor:

Om ni tror på andar - vad tror ni då anden/andarna vill oss, eftersom de sprider panikartade obehagskänslor? - Det kan nog bara respektive person berätta för oss. Ofta handlar det om något som har hänt individen i fråga som varit obehagligt, och den känslan blir kvar i och med deras närvaro.

Är rökelser bra för att "skydda" sig ? - Det kan de vara. Myrra och kanel är bara några som traditionellt används för beskydd.

Kan man typ locka fram goda andar (typ gamla släktingar) för beskydd? - Ja, man kan be dem närvara. Om de kan skydda dig eller inte beror nog på mot vad.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tildali13
2015-03-08 12:15
#22

Att andarna/anden ger dig och besökarna panikartade känslor kan bero på att dem vill visa att dem är där. När det kommer någon ny ande till huset brukar jag få en mindre panikattack. Då känner jag det som anden kände innan den dog. Så att jag ska veta vem det är. Det kan ju såklart vara något annat också men det är i alla fall det jag kan komma på. Men jag tror inte att Anden i glaset är en så bra idé. Om jag var du skulle jag söka upp ett medium istället.

tarantass
2015-03-09 01:58
#23

Kusliga stämningar skulle väl kunna vara att man själv skrämmer upp sig, att man själv låter sig skrämmas av något utanför en själv, att vi lätt uppfattar allt som verkar komma från "andra sidan" som kusligt hur vänligt det än kanske är menat. Eller så är det något man bör vara mer vaksam på än så – i eller utanför en själv.

Men nätet är ingen bra kanal för att råda eller bringa reda i sådant här; anlita någon välrenommerad expert irl istället. Vill du göra saker själv, lär dig av sådana först.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Wellcraft
2015-03-09 09:13
#24

Tack för de senaste svaren, och att ni valde att bemöta mina funderingar istället för att gå ot :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kiiwih
2015-03-16 21:48
#25

Tyvärr så har jag inget hjälpande råd. Jag vill bara säga att jag har upplevt på pricken samma sak som du, Wellcraft. I huset där vi bodde förut (från det jag föddes tills jag var 16 år) gick jag knappt ner i källaren de två sista åren. Jag har nog alltid varit öppen och känslig, men det förstod jag inte själv förrän min första övernaturliga händelse i tioårsåldern. Sedan hände det något då och då, kanske en gång om året, men ingen i min familj trodde på mig. Hur som helst, vår källare var uppbyggd som sådan att man kunde gå från rum till rum i en cirkel. När man kom ner för trappen var där en "vägg", det tog nästan stopp - jag ville bara vända. I nästa rum, tvättstugan, var det okej. Sedan kom ett kontor, som vi renoverade (kanske mina föräldrars undermedvetna kände av något), och i detta rum blev känslan värre. Men inne i gillestugan, det tredje rummet, där var det katastrofalt. Helt nyrenoverad och fräsch, inte kuslig, men fy så obehaglig. Och ju mer jag skydde den desto värre blev det när jag väl gick ner, något/någon ville inte ha mig där. Till slut bad jag mamma eller pappa att följa med mig ner om jag behövde gå ner, men de viftade bara bort mig för de tror inte på det övernaturliga, så jag fick antingen gå själv eller låta bli helt. Jag blir illa till mods bara jag tänker på den jäkla källaren… För mig "löste" det sig när vi flyttade och lämnade allt bakom oss, men lite har det allt spökat här i lägenheten (nybyggd) i stan också. Men min ringa förmåga säger mig att det är min morfar och min farfar som vill visa att de är nära :-)
Jag hoppas att din situation löser sig på bästa, möjliga sätt!

The_pearl
2015-03-16 23:06
#26

Jag tänker såhär. om det är obehag du får av källaren av eventuella besökare, så kan det vara en ide att rensa istället, inte genom Anden i glaset eller liknande. be dina guider och skyddsväsen om hjälp att rensa och skydda. Hitta salvia och rensa med. följ tipset att tänka att du har en bubbla runt dig, av ljus o kärlek när du känner den här obehagskänslan. En pendel hade kanske också varit bra, de kan användas för rensning och rening. Anden i glaset är ett sätt att öpnna en kommunikation, en kommunikation du själv inte styr över, det kommer det som komma vill. Är det då tex fel besökare du har i huset så öppnar du kanske upp för något värre än vad som behövs var försiktig. uppenbarligen är där någon energi som inte är jättepositiv. funkar det inte att rena själv, om du inte kan stängadig själv, anlita ett kunnigt medium som kommer och rensar till dig. hoppas allt löser sig!

Hallonregn
2015-03-19 19:56
#27

Oj.. man ska varken göra Anden i glaset eller ouija.. det är mycket farligt och kanske inte heller går att kontrollera det

Annons:
Hallonregn
2015-03-19 20:03
#28

Min kompis från Tyskland sa till mig för inte så längesen (hon är medial och vet extremt mycket av egen erfarenhet)

"Det finns inget som kan skada dig.
Såvida du inte låter den göra det"   (Anden i glaset, Ouija)

Snälla var försiktig :<

Upp till toppen
Annons: