Annons:
Etiketterandarspöken
Läst 1582 ggr
lendikkan
3/2/15, 8:37 PM

Lampa som tände sig själv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle behöva lite råd och hjälp. 

Jag  håller på att flytta in i ett hus på landet. Just nu håller jag på att måla och fixa. Ikväll var jag där för första gången helt själv (hade med mig mina två hundar), satt upp ett par lampor och lyssnade på musik så det slapp vara mörkt och tyst. Kändes inte så ensamt och läskigt utan jag kände mig ganska trygg under tiden jag var där. 

När jag skulle åka hem släckte jag alla lampor, taklampan i fråga kommer jag ihåg med all säkerhet att jag släckte då det var en gammal strömbrytare, sådan med två piggar, trycker man på den ena åker den andra ut (se bild) så jag reagerade på det. När jag lämnade huset var det alltså helt kolsvart och jag tyckte det var lite obehagligt eftersom jag är mörkrädd. När jag väl kom ut och tittade upp insåg jag att lampan med den gamla lampknappen lyste igen!!  Vågade inte gå in och undersöka saken närmare utan åkte därifrån. Ska åka dit imorgon bitti när det är ljust igen. Men nu kan jag inte sluta tänka på det. Är huset hemsökt? Tror ni att det var en ande/spöke som tände igen eller kan det ha en naturlig förklaring? 

Hur går jag vidare? Väntar in nästa företeelse? Tips på bra medium i Mälardalen som i värsta fall kan driva ut andar och spöken? 

Tacksam för svar.

Annons:
Aleya
3/2/15, 8:45 PM
#1

Jag skulle nog säga till att börja med att detta kan vara följd av ledningarna. Dom verkar antika verkligen. Så se om detta sker igen innan du hetsar upp dig och tänker det värsta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gronstedt
3/2/15, 8:46 PM
#2

Det kan ha en naturlig men otrevlig förklaring, som kallas elfel. Kolla elsystemet innan det börjar brinna! Om en lampa tänds sådär finns det risk att två ledare är i felaktig kontakt i en brytare eller liknande, och då är risken för överhettning stor.

Kolla snarast alla säkringar, så att ingen av dem är utbytt mot tråd eller spik, vilket är livsfarligt men inte helt ovanligt i gamla system.

Magi-cat
3/2/15, 8:46 PM
#3

#0 Förmodligen är det glapp i kontakten! Gamla eldragningar och kontakter…hmm…det kan vara idé att låta elektriker titta på dem!

Det är lätt att låta fantasin skena iväg i gamla hus på landet, innan man vänjer sig. Jag bor själv i ett gammalt hus och det knakar och knäpper ibland, och man hör ljud mycket tydligare när det är tyst omkring. Tystare än i stan. Men några medier behövs inte. Känn tryggheten och lugnet omkring dig så kommer huset att omfamna dig och du behöver aldrig vara rädd. 

(Men elledningarna har vi förnyat.)

Lycka till i huset på landet! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
3/2/15, 9:38 PM
#4

#0 Om det inte redan är gjort skulle jag installera jordfelsbrytare.

tarantass
3/3/15, 12:17 AM
#5

Håller med övriga. Men för min del får du gärna behålla strömbrytaren och annat antikt om elektrikern godtar det. Har ju både kulturhistoriskt värde och (tycker jag) estetiskt och är säkert mer i stil med huset än något nytt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

lendikkan
3/4/15, 8:28 PM
#6

Tack för alla svar. :) Fick idag reda på att det är fel i elledningarna och det är alltså ett helt logiskt fel och inget övernaturligt denna gång. Känns skönt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: