Annons:
Etikettandlighet
Läst 749 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-02-25 14:04

Enäggstvillingar

Vad tror ni om att enäggatvillingar känner samma smärta? Att när den ena gör sig illa känner den andra kanske att den för ont på samma ställe. Eller att de säger saker sammtidigt, och kommer på saker. Det gör jag och min syster ofta, vi är inte ens tvillingar, men vi säger ofta samma sak.

Annons:
Magi-cat
2015-02-25 14:35
#1

Eftersom de delar samma miljö under uppbyggnadsfasen är det inte alls konstigt om de blir ganska lika. Tvillingar börjar kommunicera med varandra redan i v 14, så de har lång tid att lära känna varandra. :-)

Dock blir de inte helt lika och kan skilja sig åt genetiskt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kibschen
2015-02-25 21:58
#2

Jag var jätte intresserad av det här ämnet ett tag och läste på om det men det verkar inte vara ett riktigt fenomen tyvärr. Ett av de paranormala fenomen som skulle ha en logisk evolutionär funktion :/

JonasDuregard
2015-02-26 07:20
#3

#0 "Vad tror ni om att enäggatvillingar känner samma smärta?"

Det verkar inte som det. Skulle ju vara enkelt att bekräfta experimentellt.

"Eller att de säger saker sammtidigt, och kommer på saker."

Det kan man ju göra då och då med vem som helst, och oftare med en person vars tankemönster liknar ens eget. Där spelar nog miljön större roll än generna så jag tvivlar på att det är vanligare bland enäggstvillingar än andra jämngamla syskonpar.

Magi-cat
2015-02-26 08:54
#4

Enäggstvillingar (som har så gott som identisk genuppsättning) är  intressanta för forskare som vill studera påverkan från arv och miljö. I vilken mån man lagt tonvikt vid det ena eller andra har böljat fram och tillbaka genom historien.

Huruvida någon gjort experimentella studier om telepati/ESP och tvillingar….Någon som vet?

Att tvillingar som växt upp tillsammans och delat miljö från första stund tänker och reagerar lika är väl inte alls konstigt, tycker jag. 

Många berättelser finns om deras speciella band och närhet till varandra.

Här en intressant artikel från KI om tvillingforskning.

Lite om att vara tvilling:

https://tvvinsen.wordpress.com/2013/01/23/lite-om-att-vara-tvilling/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kibschen
2015-02-26 11:10
#5

Kan inte säga i vilken kvantitet men det har gjorts en hel del studier. I alla fall i området kring att att de skulle ha sammanflätande känslor. Jag orkar inte riktigt leta fram källa men det finns att sökas rätt på för Hen som är motiverad.

Kibschen
2015-02-26 11:13
#6

Det kom dock en sjukt intressant talare som var bostad av Google som gjort en del häpnadsväckande studier kring entangled particles och eventuell telekenetiska samband.

Annons:
Magi-cat
2015-02-26 14:26
#7

Lite input till diskussionen om tvillingar, ett exempel:

"Telepathy happens frequently between closely connected twins during a crisis. The term “crisis telepathy” was coined after several dramatic accounts such as the following: Martha Burke felt as if she “had been cut in two” one day in 1977 when a searing pain crossed her chest and abdomen. Hours later she discovered that her twin sister had died in a plane crash halfway across the world. Similarly, in July 1975, Nita Hurst’s left leg became agonizingly painful as bruises spread spontaneously up the left side of her body. She later discovered that her twin, Nettie Porter, had been in a car crash at the very same time four hundred miles away"

http://noetic.org/noetic/issue-twenty-one-april/twin-telepathy-and-the-illusion-of-separation/

Och en till där kontentan är att det inte alls är något "mystiskt" med tvillingkommunikation, utan hela saken ligger i själva närheten och likheten i uppväxt.

"Despite decades of research trying to prove telepathy, there is no credible scientific evidence that psychic powers exist, either in the general population or among twins specifically. The idea that two people who shared their mother's womb — or even who share the same DNA — have a mysterious mental connection is an intriguing one not borne out in science."

http://www.livescience.com/45405-twin-telepathy.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: